[Ratkaistu] Yhteys katkeaa

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Verkkoyhteys ei ole nyt pariin päivään ollut erityisen vakaa. Sekä oma pöytäkoneeni, joka on kiinni suoraan ADSL-modeemissa, että paremman puoliskon Mac, joka on yhdistettynä langattomaan verkkoon, menettävät n. 30 minuutin käytön jälkeen yhteyden ilmeisestikin DNS-palvelimeen.

Työkoneeni (langaton yhteys + VPN) kuitenkin toimii muitta mutkitta, vaikka kaksi muuta konetta menevät internet-selailun kannalta mykäksi. Aiemmin tänään tuli todettua myös Spotifyn toimivan, kunhan yhteyden saa muodostettua ennen kuin se mystisesti katoaa.

Onkohan tällä alueella jotain "ylimääräisiä" ominaisuuksia palvelussa tällä hetkellä?

***************

Ongelman ydin löytyi lopulta. Modeemina toiminut A-Link Roadrunner A-Link RR24AP(i+) onnistui ~ 20 minuutin käytön jälkeen aina ajamaan itsensä solmuun. IP-osoitteiden pingaus onnistui, mutta kaikki viittaukset sivujen nimiin menivät time outtiin. Modeemin resetointi auttoi 20 minuutiksi, jonka jälkeen tilanne palasi ennalleen.

A-Linkin diagnostiikka ei tästä paljastanut mitään, modeemi oli omasta mielestään saanut IP:n ja DNS-palvelimet, mutta ei vain viitsinyt DNS:ää käyttää. Oli aivan sama oliko modeemin asetuksissa DNS-palvelimien IP-osoitteet itse kirjoitettuna, antoiko modeemin ne itse hakea, vai antoiko esim. Googlen DNS-palvelimet.

Nyt käytössä on uusi Telewellin TW-EA510 v3 (b), ja yhteys toimii. A-Linkin purkki lähti huoltoon, tullee joskus takaisin ja päässee verkonpainoksi. Ko. laitetta ei juurikaan voi suositella, esim. oman kappaleeni HW-palomuurilla ei tehnyt mitään, se kun blokkaili vaarallisia sivustoja kuten http://www.yle.fi ja http://www.wikipedia.org.

2 kommenttia

Hyvä, että ongelma oli selvinnyt.

Jollain tapaa ongelma oli kuvauksesi perusteella rajoittunut A-Link -modeemin puolelle. Todennäköisesti itse yhteyden puoli oli kunnossa, koska VPN -yhteys oli kuitenkin toiminut työkoneen kautta normaalisti ongelman aikana.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Hyvä, että ongelma oli selvinnyt.

Jollain tapaa ongelma oli kuvauksesi perusteella rajoittunut A-Link -modeemin puolelle. Todennäköisesti itse yhteyden puoli oli kunnossa, koska VPN -yhteys oli kuitenkin toiminut työkoneen kautta normaalisti ongelman aikana.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Ei välttämättä yhteyskään aivan kunnossa. Minulla kävi aiemmin siten, että dlink ei toiminut mutta wippies-purkki toimi, yhteys pelasi kummallakin mutta dlink ei saanut jaettua dns-tietoja sisäverkkoon. Kun yhteyteni reititys muuttui Rovaniemeltä Ouluun niin dlink alkoi toimimaan mutta wippies lakkasi. Onko se silloin vika päätelaitteessa jos se ei pärjää Soneran keskuslaitteiden kanssa?

Vastaa