Sonera piilottanut datarajoituskiusaamisen

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 0 katselukertaa

https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/p ... tymat.aspx

Liittymien tiedot ovat nyt selkeästi esillä ja helposti valittavissa. Tiedonsiirron rajoitukset on näköjään myös poistettu. Mutta hetkinen... Klikkaapa "Liittymän tiedot", ja siellä se datarajoitus edelleen kummittelee, pitkän lakitekstin seassa.

"Jos siirrät enemmän kuin 1000 megaa kuukaudessa, me laskemme liittymäsi nopeuden 128 kb/s -perustasolle."

Perustasolle... heh... pikemminkin radiolennätintasolle.

Sitten ihmetellään, että mitä on tehty väärin, kun Kuluttajavirastolta tulee 1552 valitusta aiheesta "nettini toimii hitaasti". Ehdotus: Sonera kertoo rehellisesti ja selkeästi, että heillä on käytössä datarajoituskiusaaminen.

4 kommenttia

Hei Jjzo !

Jokaisessa pakettivaihtoehdossa me kerromme datanopeuden, joka astuu voimaan mikäli kuukausittainen datamäärä tulee täyteen.

Jokaisessa Sonera Sopivan paketissa on runsas määrä nopeaa tiedonsiirron jaksoa. Nopean tiedonsiirron määrä ja maksiminopeus vaihtelevat valitun pakettikoon mukaan.

Sonera pitää oikeuden hidastaa liikennettä 128 kbit/s perusnopeuteen, jos määritelty määrä täyttyy. Tällä halutaan varmistaa, että verkkomme tiedonsiirron nopeudet säilyvät hyvällä tasolla tulevaisuudessakin. Nopeuden hidastaminen on tällä hetkellä tapauskohtaista. Se ei aina näy heti määrän ylityksen jälkeen ja pienissä ylitystapauksissa hidastusta ei toteuteta ollenkaan.
Katju kirjoitti:
Hei Jjzo !

Jokaisen vaihtoehdon pienessä präntissä me kerromme datanopeusrajoituksen, joka astuu voimaan mikäli kuukausittainen datamäärärajoitus tulee täyteen (jonka senkin nopeutta oli jo rajoitettu valmiiksi).

Jokaisessa Sonera Sopivan paketissa on pieni määrä toimivan tiedonsiirron jaksoa. Toimivan tiedonsiirron määrän rajoitus, sekä nopeuden rajoitus, vaihtelevat valitun pakettikoon mukaan.

Sonera pitää oikeuden hidastaa liikennettä 128 kbit/s lennätinnopeuteen, jos määritelty määrä täyttyy. Tällä halutaan varmistaa, että verkkomme maksavat asiakkaat säilyvät vittuuntuneina tulevaisuudessakin. Datan sulkeminen on tällä hetkellä tapauskohtaista. Esimerkiksi Kuluttajaviraston työntekijöiden Sonera-liittymiä ei kohdella näin.


Korjasin vähän tuota tekstiä, nyt se on helppotajuisempi.
Ainahan sitä voi a) vaihtaa riittävän kokoisen paketin tai b) vaihtaa sopivan näköisen operaattorin jos ahistaa ;)

Toki liittymäpaketit voisi koota eri tavallakin (nopeus, määrä ja puhe/viestipaketit erikseen) mutta kyllä näilläkin tuntuu tulevan toimeen.

Parempaa alkanutta vuotta,
t. Kimmo:)
Otin Soneran erehdyksessä, koska heillä oli niin hyvä tarjous puhelimesta ja kuuluvuuskarttakin paisui kuin taikina. Enää en ottaisi, kun tiedän, kuinka fasistinen Sonera on maksavia asiakkaitaan kohtaan. Operaattorin vaihto on kytkyliittymällä ja SIM-lukituksella vaikeaa.

Vastaa