Taloyhtiölaajakaistan perusnopeus ja reklamaatio?

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Espoon Suurpellossa uudessa talossa Soneran valokuitulaajakaista (2Mb) toimi täydellisesti. Perusnopeus riitti kaikkeen. Muutin pari kuukautta sitten Pohjois-Haagaan vanhaan taloon, jossa olen käyttänyt vdsl-yhteyden vuokraan kuuluvaa perusnopeutta (2/2Mbs). Siis silloin, kun mahdollista. Usein yhteydet molempiin suuntiin ovat jopa lähes 125% luvatusta, mutta päivittäin (useimmin n. klo 15-22, mutta kaikkina muinakin aikoina) varsinkin latausnopeus laskee. Alimmillaan se on ollut 0,11Mbs, siis niin että on saanut mitattua oleenkaan. Kokonaan yhteys ei ole katkennut kuin pari kertaa, mutta jatkuvasti on netin käyttö kuin suossa tarpomista. Tuntuu olevan tuurista kiinni, voiko radiota kuunnella, saati katsoa videoita.

Tänään aamulla yhteys toimi kiitettävästi, kunnes puolen päivän aikaan radio alkoi pätkiä. Jonkin ajan kuluttua nettisivut yrittivät latautua, mutta aikansa yritettyään tuli ilmoitus, ettei serveriä löydy. Olen käynnistänyt kaikki laitteet uudestaan ja kokeillut kaapelilla (ei mitään vaikutusta). Nyt olen juuttunut limboon, jossa jokainen linkki johtaa rekisteröitymissivulle. Liittymätietojen tunnistamisen jälkeen ilmoitetaan, että "Liittymäsi on avattu ja on valmis käyttöön." Ja sama uudestaan. En tee vikailmoitusta, koska siinä pitää ruksia "olen kokeillut liittymää toisella modeemilla", eikä minulla ole siihen mahdollisuutta. Pistorasioitakaan en rupea tänne asentelemaan.

En maksa nopeammasta liittymästä edes vaivaista 10€/kk, koska tämän *pitäisi* riittää. Eikä ole mitään takuita, että sekään pelaisi.

Modeemi on halvin mikä löytyi, eli TeleWell TW-EAV510.

Nyt yhteytenä on Soneran liikkuva laajakaista puhelin modeemina (tämä liittymä on toiminut luvatusti, kiitos siitä).

Niin, juu. Asiani oli, että en halua maksaa vuokrassa jostain, mistä on enemmän harmia kuin hyötyä. Käytän sen summan mieluummin itse valitsemaani toimivaan liittymään.

5 kommenttia

Nyt toimii taas vaihteeksi. Voi kunpa toimisi aina näin...
Hei runcible,

Hyvä juttu että yhteys nyt toimii taas. Mikäli yhteyden kanssa ongelmaa esiintyy jatkossa, niin suosittelen vikailmoitusta siitä tekemään, niin voimme ongelmaa selvitellä.

Sonera kaupoista on mahdollista saada lainamodeemi, jolla voit yhteyden toimivuuden testata.

Vikailmoituksen voit jättää puhelimitse tai omien sivujen kautta.
Selvä. Etsin muutenkin uutta asuntoa, joten kitkuttelen tämän yhteyden kanssa muuttoon asti. Harmi, kun tuli ostettua suht arvokas modeemi, kun oletti sillä netin pelaavan. Kehtaako sitä myydä eteenpäin, vai voiko tällainen ongelma muka olla laitteesta kiinni? Vikaa on eniten silloin, kun verkko on kuormitetuimmillaan ja välillä homma toimii paremmin kuin luvattu.

Ei taloyhtiölaajakaista sitten aina olekaan niin hyvä juttu. Mieluummin valitsisin itse.
Tämän päivän tuloksia:

http://www.speedtest.net/result/3356456320.png
http://www.speedtest.net/result/3356693802.png
http://www.speedtest.net/result/3357135876.png
Hei runcible,

Aika kovaa heiluntaa on nopeuksissa. Oletko testannut nopeudet myös www.sonera.fi/nopeustesti testerillä? Ongelman jatkuessa kannattaa kyllä tuo vikailmoitus tehdä.

Vastaa