Upload-nopeuden (lähes) puolittuminen

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 9 katselukertaa

Yhteys oli pari päivää poikki viikolla 40 ja vikailmoituksen tehtyäni se korjattiin (tarkalleen sunnuntaina 10.10.), mutta yhteyden palattua upload on mielestäni merkillisesti lähes puolittunut. [u:3w59hlol]Ennen[/u:3w59hlol] edellä mainittua yhteyden katkosta säännöllinen testitulos (Speedtest.net) oli reilut kaksi megabittiä, mikä oli tietysti kiitettävä ja lähes maksimitulos yhteyteni ollessa 10/2 Extra. Nyt en pääse Speedtest.netin testillä huonona vuorokauden aikana edes megan yli.

Tässä siis "ennen" -tilanne (linkki sivuhistoriasta): http://www.speedtest.net/result/956130889.png

Kun esimerkiksi äsken kävin tekemässä testin, niin upload-tulokseksi sain noin 1.2 Mbps, joka on ollut tässä katkon korjaantumisen jälkeen tavallinen tulos. Olen myös seurannut eräällä ohjelmalla statistiikkaa ja todellinen siirtonopeus myös vastaa tuota tulosta.

En muista tarkasti mikä modeemin yhteysnopeus ulospäin oli aiemmin, mutta nyt se on ollut noin 1.5. Aiemmin se oli oletettavasti oli enemmän, koska käytännönkin nopeus oli selkeästi parempi. Myös sisäänpäin kätteynopeus on vähän pudonnut (noin 24 -> noin 19, mutta yhteyteni ollessa 10/2 tuokin riittää ja pudotus ei tietenkään käytännössä näy, toisin kuin uploadin kanssa).

Tällainenkin upload-tulos kaiketi vielä menee ns. normaalin hukkamarginaalin sisään ja jos alusta asti (hankin yhteyden elokuussa) olisi ollut sama tilanne niin tuskin edes valittaisin, mutta jotain merkillistä tässä mielestäni on, koska ajoituksella tuntuu olevan jokin yhteys tuohon parin päivän katkoon. Ja kun tulokset olivat säännöllisiä ennen että jälkeen tuon mainitun yhteyskatkon ja niissä on aina sama säännöllinen ero. Ikään kuin upstream olisi katkon jälkeen kytketty väärällä nopeudella. Sellainen vainoharhainen olo ainakin tulee.

Minkäänlaisia laitteisto- tai asetusmuutoksia en tehnyt katkon aikana. Varmuuden vuoksi olen kokeillut toisellakin modeemilla (Thomson TG784 ja Zyxel P-660HW-D1).

(ps. Jos katsotte asiakasnumeroni perusteella tietoja, niin tänään tekemäni vikailmoitus Koti TV:n laitteesta ei liity tähän nopeusongelmaan.)

3 kommenttia

Liittymäsi nopeusluokka on verkossa ennallaan eli 10/2M. Minulla ei ole tämän liittymän kohdalla mahdollisuutta tarkistaa millä nopeuksilla modeemin ja keskittimen välinen yhteys on muodostunut, mutta Vikapalvelu voi asian tarvittaessa tarkistaa.

Pystytkö tarkistamaan itse modeemin hallinnasta jääkö ADSL- tai WAN-yhteyden lähtevän datan kaistan (uplink/upstream) nopeus alle 2 Mbit/s? Jos jää, on ongelma itse ADSL-yhteydessä eli sen kaistanleveys jää jostain syystä vajaaksi.
Down/up on 1. modeemilla 19.199 / 1.532 Mbps ja 2. modeemilla 19196 / 1534 kbps. Katkon jälkeen olen seurannut näitä ja ne ovat pysyneet desimaalilleen samoina kummallakin modeemilla.

En voi muistaa tarkalleen mitä nämä olivat ennen katkoa, mutta hämärä muistikuva on, että down olisi ollut lähempänä 23 megabittiä ja up noin 2.5 megabittiä. Ehkä harhaanjohtavasti puhuin vain upista, koska downin kohdallahan en käytännössä (yhteyteni ollessa 10/2) tuota pudotusta huomaa edes Koti TV päällä, mutta pudotus lienee tapahtuneen samasta syystä kuin upstreamissä.
Jos ADSL-modeemi käyttää Annex M - yhteyttä (ITU G.992.5), pitäisi uplink olla yli 2 Mbit/s kun yhteys modeemin ja DSL-keskittimen välillä on hyvä.

Ehkäpä olisi tarpeen Vikapalvelulla tarkistuttaa että yhteyden nopeus on varmasti verkon puolella oikein, koska kaksi eri ADSL-modeemia antaa käytännössä täsmälleen saman lähtevän datan kaistan. Oletan että olet testannut myös parilla eri kaapelilla. Laajakaistan vikailmoituslomakkeella saat tapauksen Vikapalvelun tarkistettavaksi.

Vastaa