Virheellinen laskutus

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Viime vuoden puolella (marras- tai joulukuussa) soitimme Soneralle, koska halusimme irtisanoa nettiliittymän. Meille kuitenkin luvattiin, että saamme hintaan 39,90€/kk netin lisäksi kanavapaketit (URHOtv Total, Disney ja MTV 3) ja Sonera Spotify Premiumin ilmaiseksi 2 vuoden ajaksi, joten suostuimme.
Tämän vuoden puolella rupesi sitten tulemaan n. 90€ laskuja ja pistin Soneran sivujen kautta viestiä, etten aio niitä maksaa, kun on kerran ilmaiseksi luvattu. Sain muutaman päivän päästä (18.4) tekstiviestin, jossa kerrottiin, että vain Sonera Koti TV palvelu on ilmainen, että kanavapaketit ovat maksullisia ja laskutus on aiheellinen. Viestissä luki myös, että kanavapaketit on peruttu 8.4. alkaen.
Laskut jäivät sitten maksamatta ja netti suljettiin 17.5 ja 2 laskua oli mennyt perintään.
Soitimme 17.5. Soneralle ja selitimme tilanteen. Soneralta korvattiin 51,43€ perintätoimistolle ja meille kerrottiin, että riittää, että maksamme perintäkulut 38,14€ Sergelille ja 39,90 Soneralle, jolloin netti avataan.
Maksoimme laskut perjantaina 20.5. ja otimme yhteyttä Soneraan. Soneralta luvattiin soittaa maanantaina 23.5 ja avata netti pika-avauksella ilmaiseksi. Kukaan ei kuitenkaan soittanut maanantaina.
Soitimme sitten taas tiistaina asiakaspalveluun ja tällä kertaa henkilö sanoi tulevansa seuraavana aamuna kahdeksalta töihin ja avaavansa netin, kun laskut ovat kirjautuneet ja lähettää sitten tekstiviestin meille. Tällä kertaa netin avaaminen maksaisi kuulemma 15€. Varmistin vielä, ettei meidän tarvitse maksaa mitään muuta, kuin nuo laskut jotka jo oli maksettu.
Viestiä ei kuitenkaan tullut keskiviikkona ja soitimme jälleen Soneralle, kahdesti sinä päivänä. Ensimmäisessä puhelussa kerrottiin, että perintätoimistolle pitäisi maksaa vielä 39,90 ja lisäksi 39,90 Soneralle laskusta, jonka eräpäivän olin tiistaina siirtänyt kesäkuun kuudennelle. Kuulemma he eivät edes pystyisi nettiä avaamaan, ennen kuin nuo laskut olisi maksettu. Siinä vaiheessa olin jo niin pettynyt toimintaan, että kerroin halustani irtisanoa liittymän, mutta kuulemma siihen ei ollut riittäviä perusteita.
Toisessa puhelussa eri henkilölle, tämä sanoi henkilökohtaisesti seuraavansa tilannetta ja lähettävänsä tekstiviestin kun netti on aukaistu. Viesti tulikin, mutta siinä luki, ettei avausta voida tehdä, sillä Sergelillä on avoin lasku ja meidän pitäisi selvittää asia Sergelin kanssa.
Soitimme torstaina vielä Soneralle, jolloin sanottiin samaa.
Tänään sitten olimme Sergeliin yhteydessä ja sieltä sanottiin, kuten arvata saattaa, että jos olemme Soneran kanssa jotain sopineet, Soneran pitää ottaa heihin yhteyttä. Avoinna on kuulemma vielä 50,34€.
Kaiken kukkuraksi tänään tuli Soneralta lasku 76,97€, jossa on laskutettu Spotifystä 1-30.4 9,95€, Urho tvstä 9,04€ Disneystä 3,03€ ja mtv3sta 9,04€ kaikista ajalta 1-18.4. Yhteensä siis 31,06€ turhia kuluja.Saamassani tekstiviestissähän luki, että kanavapaketit on peruttu 8.4 lähtien, mutta ehkä viestissä oli kirjoitusvirhe, sillä sain sen 18.4.
Joka tapauksessa noista yllä luettelemistani ei pitäisi mitään laskua tulla, kun kerran ilmaiseksi luvattiin. (Sitä paitsi emme edes tee tuolla Spotifylla mitään...)
Tämä on ollut henkisesti aika raskasta ja pyytäisin nyt vielä kerran, että ottaisitte yhteyttä Sergelille ja hoitaisitte tuon avoimena olevan laskun pois ja avaisitte sen netin ihan ilmaiseksi, sekä lisäksi vähentäisitte tuosta uudesta laskusta 31,06€, niin voin jatkossakin olla Soneran asiakas. Ja kanavapaketit tietysti ilmaiseksi ne 2 vuotta, mitä luvattiin. Niin ja tietenkään, ette voi laskuttaa ajalta 17.5-??, koska olemme olleet sen ajan ilman nettiä. (Katsoin tarpeelliseksi huomauttaa tuostakin.)
Ja mitä tulee tuohon, ettei ole riittäviä perusteita irtisanomiseen niin minusta lupaukset, joita ei pidetä ja virheelliset (valheelliset?) tiedot riittävät perusteiksi. Toivoisin, että tämä asia nyt järjestyisi tällä viestillä, ettei tarvitsisi viedä tätä asiaa eteenpäin, sillä en enää jaksaisi tapella tästä.
Kaduttaa, ettemme irtisanoneet Soneraa silloin.

9 kommenttia

Kunniamerkki +7
Saitteko tilausvahvistuksen tilauksenne jälkeen?
Omassa tapauksessani jouduin useamman kerran pyytämään sopimusehtoja, joihin olin sopimuksella sitoutunut.
Sopimusehdoissa oli, sitten kun ne viimein sain, kerrottu mitä olen tilannut ja mitä lysti maksaa.
Omaa tapaustani koskeva keskusteluketju http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=86&t=5024
Emme saaneet, olisi kyllä pitänyt pyytää, kun ei Sonerallakaan näemmä ole mitään hajua näistä suullisesti tehdyistä sopimuksista.
Tiistaina 7.6. tulee sitten 3 viikkoa ilman nettiä ja tv:tä. Soitamme vielä maanantaina Soneran asiakaspalveluun, ennen kuin pistämme asian eteenpäin. Toisaalta, jos emme ole saaneet tilausvahvistustakaan, niin meillä on kai täysi oikeus perua koko Sonera. (Tosin tässä tapauksessa siihen kai on automaattisesti oikeus...) Ihmettelen, ettei tätä kautta ole tullut mitään vastausta, vaikka on mennyt jo viikko.
IMH: Ikävä kuulla, että olet joutunut olemaan useaan kertaan yhteydessä asiakaspalveluumme asiasi hoitamiseksi. Keskustelupalstan kautta emme kuitenkaan voi tehdä muutoksia liittymällesi tai laskutukseesi. Pyydänkin sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme p. 0200 17000 (ma-pe 8-20, la 9-16.30) mahdollisimman pian, jotta asia saadaan selvitettyä. Mikäli haluat, voit myös reklamoida asiasta omat sivut-palvelun kautta tai kirjeellä.

Toivottavasti asiasi saadaan hoidettua mahdollisimman pian kuntoon!
Tänään 9.6. soitimme jälleen ja kerrottiin, että pitää maksaa 39,90 Sergelille ja 39,90 Soneralle laskusta, jonka eräpäivä oli 6.6. Tietenkään sitä ei olisi tarvinnut maksaa ennen netin avautumista, jos tämä asia olisi hoitunut ajallaan. Miksi eri ihmiset sanovat ihan eri asioita Soneralla?!
Kopioin tämän keskustelun nyt tuonne palvelupyyntö-sivulle ja perään vielä "Jos asia ei hoidu nyt tänään tai huomenna, perumme liittymän, vaikka sitten pitäisi mennä kuluttaja-asiamiehen juttusille."
Katsotaan mitä tapahtuu.
Käsittelemme palvelupyynnöt saapumisjärjestyksessä. Toivottavasti palvelupyyntösi käsitellään mahdollisimman pian.
Nyt on asia hoitunut sen verran, että netti avautui juuri ennen juhannusta, kun olimme ensin maksaneet 17.6. Soneralle 2x39,90 ja Sergelille vielä n. 50€. Maksoimme, koska viimeisessä puhelussa (15.6) sanottiin, että joudumme maksamaan siltäkin viideltä viikolta, jolloin netti oli kiinni, joten emme halunneet enempää tyhjästä maksaa. Siinä puhelussa myös kysyttiin, voiko Spotifyn sulkea, koska emme sitä kerran käytä ja sanoin, että sopii.
Netti taisi avautua 22.6, mutta kanavapaketit eivät näkyneet. Soitimme samana päivänä jälleen Soneralle ja sanottiin, ettei kenelläkään heistä ole edes valtuuksia luvata paketteja ilmaiseksi kahdeksi vuodeksi, ja hän varmisti vielä asian joltakulta toiselta, joten annoimme asian olla.
Kanavapaketit kuitenkin rupesivat näkymään muutaman päivän päästä, kiitos siitä.
Sain kuitenkin taas laskun ajalta 1.5.-31.5 ja siinä oli laskutettu Spotify 9,95€. Ja lisäksi tuli muistutuslasku, jonka eräpäivä oli 10.6. 6,01€, jossa oli siis maksukehotusmaksu 5,00 ja postitse lähetetty lasku se 1,01, eikä siinä MUUTEN mitään, mutta kun puhelimessa vain sanottiin, ettei siitä laskusta tarvitse maksaa kuin 39,90. Alkuperäinen summa siis oli 76,97€, josta olenkin aikaisemmin maininnut.
1.5.-31.5. väliseltä ajalta Soneralle soitetuista puheluista on muuten veloitettu puhelinlaskussa 4,83€, että onkohan siitä mahdollista saada hyvitystä...
Lähetän jälleen palvelupyynnön Soneralle.
IMH: Tarkistin tilannettasi. Lähettämäsi palvelupyyntö on käsitelty tänään ja mainitsemasi laskutusasiat on korjattu.

Vastaa