Yhteys hidastelee ja katkeilee


Meillä on ollut jo pari kuukautta ongelmana liittymän (ADSL) katkeilu ja hidastelu. Asiasta ei voi tehdä ilmoitusta Soneralle koska kun tekee puhelimella "vikailmoituksen" sen perkuleen koneen kanssa keskustellen niin se "fiksu" masiina ilmoittaa että jos teen vikailmoituksen ja vika on minun laitteessa siis lähinnä modeemissa niin se vikailmoituksen tutkiminen maksaa minulle.

Sinänsä hassua koska modeemi ei ole minun vaan Soneran, näin lukee ainakin "omilla sivuilla" Soneran netissä.

Minulla 24 meganen liittymä mutta se toimii noin 8 megalla ja se on ihan ok mutta nyt parin kuukauden aikana tuo nopeus on tippunut välillä noin 2 megaan ja silloin esim. tuo tv palvelu ei toimi lainakaan, netti katkeaa vähintään 10 kertaa päivässä ja muutenkin tuo toimii miten toimii, mutta pääsääntöisesti se ei toimi, ainakaan sillä tasolla kun sen pitäisi.

Tänä aamuna viimeksi kun yritin maksaa yhtä laskua verkkopankin kautta niin sinä aikaan yteys meni poikki pariin kertaan ja kun se ei mennyt poikki niin sitten se jäin miettimään pitkäksi aikaa...

Ei voi kenellekkään ainakaan Soneran nettiä suositella....

43 kommenttia

Yritin tuossa etsiä Soneran osoitetta mihin voin laittaa kirjallisen reklamaation mutta ei löydy Soneran sivuilta, ei ainakaan ihan äkkiseltään, voi olla että on hyvin piilotettu.

Tämä kuitenkin taitaa lukea joku Soneran puoleltakin, olisi kiva jos laittaisitte osoitteen mihin reklamaation voin lähettää.

Olisin varannut puhelin ajan mutta näytti olevan ajat varattu sekä tämä että seuraavan viikon ja sen pidemmälle en aikoja löytänyt, ja jonottamaan en enää ala ja varsimnkaan tappelemaan tuon robotin kanssa.
Eiköhän se asiakaspalvelu@sonera.com mene edelleenkin perille:)

Huomasin jutusta että sinullakin Koti-TV on unicastin päällä. TKK on kirjoittanut jo vuonna 1999 että unicast sopii huonosti kuvan välittämiseen internetin kautta. Ihme että Sonera vaan "hakkaa päätä seinään" vaikka tästä ovat varmasti tietoisia.
Arski64 kirjoitti:
Eiköhän se asiakaspalvelu@sonera.com mene edelleenkin perille:)

Huomasin jutusta että sinullakin Koti-TV on unicastin päällä. TKK on kirjoittanut jo vuonna 1999 että unicast sopii huonosti kuvan välittämiseen internetin kautta. Ihme että Sonera vaan "hakkaa päätä seinään" vaikka tästä ovat varmasti tietoisia.


Minä meinasin että laitan ihan perinteisen kirjallisen reklamaation, mutta kai tuo menee tuollakin perillä, täytyy kokeilla, kiitos taas.

Hassua muuten että Soneran henkilöstö ei vastaa.....
Kyllä ne kohta tuon sähköpostiosoiteen poistavat.
Se on varmaan taas "luvatonta tietoa" tällä sivustolla. Jotenkin näin aikaisemminkin on perusteltu sensuuria.
Reklamaatio jätetty ja sen kunniaksi ei ole toiminut tuo tv palvelukaan LAINKAAN kahteen päivään joten ostin uuden digiboxin jolla katselen ihan peruskanavia, en siis Soneran palvelun kautta vaan ihan kaapelin kautta, eli nyt sittten maksan täysin tyhjästä, kun minulla ei ole enää tuossa Soneran liittymässä mitään laitetta kiinni...
TimoNiemi kirjoitti:
Yritin tuossa etsiä Soneran osoitetta mihin voin laittaa kirjallisen reklamaation


TeliaSonera Finland Oyj
asiakaspalvelu
PL 0400
65101 VAASA
Hidasta on reklamaatioiden käsittely ja eipä ole noihin viimeisiin viesteihinkään kukaan SONERAN puolelta vastannut, kertoo jälleen asikaspalvelun tasosta jos sitä asiakaspalveluksi voi sanoa.

Surkeata niin surkeata...
Niinhan siinä kävi että kaksi viikkoa kului reklamaation antamisen jälkeen ja Soneralta ei kuulunut mitään vastausta, muuta kuin että asia on mennyt käsittelyyn, yhden asian käsittelyyn ei voi mennä kahta viikkoa, paitsi siinä tapauksessa että Soneralla on tarkoituksen mukaista hidastaa asiaa ja siten vaikeuttaa asiakkaan tilannetta tarkoituksella.

Tämä vahvisti minun ajatukseni Sonerasta asiakaspalvelua tuottavana yrityksenä, eli sitä asiakaspalvelua ei ole.

Minä omalta osaltani joudun nyt tuhlaamaan tämän asian takia hirvittävästi aikaa kun selvitän minne kaikkialle asiasta voin olla yhteydessä ja lisäksi miten saan tämä kaikkein parhaiten tuotua kaiken kansan silmien eteen eli julkisuuteen, tosin aika moni tämän on jo nähnyt ja toivottavasti joku on sen vuoksi jättänyt ottamatta Soneran liittymän.

Muistakaa myös kaikki tarkistaa tuolta omilta sivuiltanne (siis Soneran omaty sivut) milloin teidän sopimuksenne päättyy niin osaatte sen ilmoittaa päättyneeksi, muuten Sonera jatkaa sitä ilmoittamatta eliu sulkekaa sopimuksenne Soneran kanssa ennekuin entinen sopimuksenne päättyy.
TimoNiemi kirjoitti:
Niinhan siinä kävi että kaksi viikkoa kului reklamaation antamisen jälkeen ja Soneralta ei kuulunut mitään vastausta, muuta kuin että asia on mennyt käsittelyyn, yhden asian käsittelyyn ei voi mennä kahta viikkoa, paitsi siinä tapauksessa että Soneralla on tarkoituksen mukaista hidastaa asiaa ja siten vaikeuttaa asiakkaan tilannetta tarkoituksella.

Tämä vahvisti minun ajatukseni Sonerasta asiakaspalvelua tuottavana yrityksenä, eli sitä asiakaspalvelua ei ole.

Minä omalta osaltani joudun nyt tuhlaamaan tämän asian takia hirvittävästi aikaa kun selvitän minne kaikkialle asiasta voin olla yhteydessä ja lisäksi miten saan tämä kaikkein parhaiten tuotua kaiken kansan silmien eteen eli julkisuuteen, tosin aika moni tämän on jo nähnyt ja toivottavasti joku on sen vuoksi jättänyt ottamatta Soneran liittymän.

Muistakaa myös kaikki tarkistaa tuolta omilta sivuiltanne (siis Soneran omaty sivut) milloin teidän sopimuksenne päättyy niin osaatte sen ilmoittaa päättyneeksi, muuten Sonera jatkaa sitä ilmoittamatta eliu sulkekaa sopimuksenne Soneran kanssa ennekuin entinen sopimuksenne päättyy.



Itselläni onkin sitten huono juttu kuin Sonera on ainut laajakaista operaattori, jonka tänne syrjäseudulla saa, joten siksi aika moni siitä joutuu kärsimään.

Onko mitään hyviä ideoita miten saisi muutkin operaattorit syrjäseuduille?
Ei oikein ideoita ole muiden operaattoreiden saamiseksi. Se että siellä toimii pelkästään Sonera on todellinen harmi ainakin jos tulee ongelmia verkon kanssa, koska omasta kokemuksesta voin sanoa että jos Soneran kanssa tulee ongelmia niin kuluttaja on kyllä yksin noiden ongelmien kanssa, Soneran toimintatapoihin kun ei kuulu asiakaspalvelu eikä asiakastyytyväisyys...
TimoNiemi kirjoitti:
Ei oikein ideoita ole muiden operaattoreiden saamiseksi. Se että siellä toimii pelkästään Sonera on todellinen harmi ainakin jos tulee ongelmia verkon kanssa, koska omasta kokemuksesta voin sanoa että jos Soneran kanssa tulee ongelmia niin kuluttaja on kyllä yksin noiden ongelmien kanssa, Soneran toimintatapoihin kun ei kuulu asiakaspalvelu eikä asiakastyytyväisyys...


Kyseinen asia on huomattu jo pariin otteeseen. Varsinkin kuin Sonera [u:3353hwux]"uhkailee"[/u:3353hwux] sillä maksulla, jos saattuukin olemaan vika asiakkaan laitteessa. Sain vastauksen Saunalahti/Elisan työntekijältä, jonka lainaan tähän:

[u:3353hwux]"Ei valitettavasti ole ADSL-saatavuutta Elisalta/Saunalahdelta osoitteeseesi. Johtuu siitä, että Elisalla ei ole
keskusalueella omaa dslam-laitetta.

Mobiililaajakaistavalikoimassa on kuuluvuuskartan mukaan 3G dual carrier, eli maksimissaan 42Mbps nopeutta tukeva."

Kysymykseni seuraavaksi oli: "Siinä on vain se, että laajakaistan nopeus vaatimus on sellaista 10/10 tai 100/10Mb/s..... Minkä takia siellä ei sitten ole sitä laitetta?"

Vastaus:
"Se on vaan aikoinaan päätetty jonkun toimesta, että alueella ei ole tarpeeksi potentaalista asiakasmassaa.

Jotta 10/10 tai 100/10 nopeus voisi toteutua, pitäisi tekniikka olla VDSL:ää, joka taas vaatii, että keskukselle ei ole matkaa enempää kuin 600 metriä. Soneran keskuksen
sijaintia en tiedä, jotta osaisin sanoa, onko se Soneraltakaan mahdollista.

Taloyhtiönne taitaa olla rivitalo huoneistolukumäärästä päätellen ? Sekin on turhan pieni, että olisi kustannustehokasta kaivaa sinne
kuitua ja tuoda dslam-laite kellariin."

Vastaus/Kysymys itseltäni:
"Tällä hetkellä nopeustesti näyttää: http://www.speedtest.net/result/3195336298.png
Maksamma tälläisestä nopeudesta kuin: 10/5 tietääkseni."

Elisan/Saunalahden vastaus: "Tuo kyllä näyttää enemmän keskimääräiseltä nopeudelta liittymälle 50/10. Lienee VDSL tai kaapelimodeemitekniikalla toteutettu. Elisa/Saunalahti ei pysty parempaa nopeutta sinulle tarjoamaan."[/u:3353hwux]


Tästä saa todella hyvän käsityksen, että kuinka paljon Saunalahti/Elisa välittää ihmisistä, jotka ovat heidän verkkonsa ulkopuolelle jätettyjä. Joutuu vain kärsimään Soneran huonosta palvelusta vaikkakin nyt onkin toiminut tämän Joulukuun ainakin ihan hyvin
Nyt tuli reklamaatioista kielteinen päätös, eli joudun maksmaan tuon EI KÄYTÖSSÄ olevan laajakaistanvielä noin 1,5 vuotta siis toukokuuhun 2015 asti.

Sinänsä hassua koska vika olisi voitu korjata Soneran puolelta mutta kun heille ei voinut tehdä vikailmoitusta kun puhelun aikana uhkailtiin maksulla jos viak ei ole Soneran, eli minun olisi pitänyt asiakkaana itse selvittää tuo ongelma.

Onneksi asia on mennyt niin että Soneran puolelta on muutettu sopimusta niin että minun sopimus on muutettu "TOISTAISEKSI VOIMASSA OLEVAKSI" kuten näkyy kuvassa joka löytyy linkistä (poistin kuvasta tosin minun asiakasnumeron ja käyttäjä tunnuksen sekä osoitteen). Sen vuoksi tänää olen irtisanonut tuon sopimuksen puhelimitse Janne Salomaan kanssa (Soneran edustaja) tosin tuo Soneran edustaja oli sitä mieltä että sopimusta ei voi purkaa vaikka se on TOISTAISEKSI VOIMASSA oleva sopimus, hassua sinänsä koska mielestäni määräaikainen sopimus on määräaikainen ja toistaiseksi oleva on toistaiseksi ja sen voi halutetssa sulkea koska vaan ja nyt sen tein.

Nyt olsii ehkä hyvä jos tulisi myös Soneranlta vastaus tähän.

Surkeata, niin surkeata ei voi muuta sanoa..

Kuva sopimuksesta:

http://timoniemi.kuvat.fi/kuvat/Perhett%E4/toistaiseksi2.jpg/_img1280.jpg
Näköjään ei pääse ihan helposti eroon tuosta liittymästä, ainoa keino on siis tuo kuluttajaneuvonta, mutta siihen asti pidän tarkkaa lukua kuinka kauan maksan TOIMIMATTOMASTA liittymästä, tein tuosta parillekkin sivulle oikein laskurit:

http://www.timoniemi.fi

http://www.timoniemi.com/etusivu2


Eli jäljellä on "enää" 16 kuukautta ja 17 päivää kun tuosta maksan ihan turhaan.
Tilanne tämän asian osalta edelleen sama eli maksan tyhjästä Soneralle, mutta se mikä on positiivistä on se että olen saanut asian myötä paljon yhteydenottoja, parisen kymmentä viestiä mitkä on ollut kannustavia ja monella samoja kokemuksia kuin minulla, ja olen saanut usealta pyynnön että jatkan tämän asian julki tuontia ja sen teen koska minulla ei ole mitään hävittävää asiassa, muutama ei niin kannustava viestikin on tullut mutta ne eivät minua haittaa, kaikilla on oma mielipide ja jokaisella on siihen oikeus, niin minullakin.

Eli Sonera rahastaa minua vielä 16kk 6 päivää liittymästä joka ei ole käytössä koska se ei toimi niinkuin sen pitää ja minulla on jo toisen operaattorin liitymä joka toimii.

No, onpahan tekemistä kun joka päivä kirjoittaa monelle eri sivulle muistutuksen asiasta.
Terve vain timo. Täällä on toinen aivan samanlainen ongelma ja itsellänihän on tuo uusin Intenon modeemikin vielä käytössä. Olet vielä onnekas kun sinulla tulee vielä neljäkin megaa sisälle latausnopeudeksi. Itselläni toimii koko päivän 0,4-2mb/s nopeudella toi huima soneran 24mb netti. Kotiviihdettä ei voi kuvitellakkaan katsottavaksi missään kohtaa päivästä ja oon vika-ilmoituksiakin jättänyt jo viimeisen 1,5 vuoden aikana jo yli 80 kappaletta eikä mitään ole soneran puolelta tapahtunut. Aina tulee viestiä että "ilmoittamanne vika on korjattu" ja mitään silti ei ole tapahtunut. Odotan jo innolla että sopimus päättyy ja siirryn Elisan asiakkaaksi. nyt kun silloin 1,5 vuotta päätin koittaa soneraa olen tässä koko sopimuksen aikana todennut, miten paska se edelleen onkaan. Olen tullut siihen lopputulokseen että kunhan tästä liittymästä pääsen eroon, en tule enää ikinä soneran asiakkaaksi. On sen verran huono tuote, että sen jo pelkästään pitäisi riittää että saisi kokonaan lopetettua liittymän ILMAN ETTÄ TARVITSEE MAKSAA LOPPUA SOPIMUSKAUTTA. ja edellinen lause oli siis soneralle tarkoitettu. Olen aivan kypsä tähän lapselliseen "tee vika-ilmoitus" josta ei ole ikinä ollut minkäänlaista apua. Myydään 24mb nettiyhteys, jonka käytännön nopeus siis on 10-24mb ja kuitenkin toimii vain 0,4-2mb/s nopeudella. Huijausta sanon minä. Olisi muutenkin mahdollista toteuttaa oikeasti käytännössäkin tuo 24mb yhteyskin, mutta operaattorit on vaan rahanahneita paskiaisia, joita ei kuluttaja oikeasti edes kiinnosta. Monet kaverit ovat kysyneet että kannattaako soneran kotiviihde ja olen heille rehellisestikkin kertonut että älkää missään nimessä ottako soneraa vaan ottakaa elisa ennemmin. Elisalla kotiviihde muutenkin on aivan valovuoden soneraa edellä, eikä monella tutulla, jotka ovat sen hankkineet ole ollut mitään ongelmia. Asiakaspalvelussakin vastaa ihmiset, eikä joku perkuleen vastausrobotti, josta ei ole mitään hyötyä ja joutuu monesti soittamaan uudestaan kun "en saanut selvää, voitko toistaa" tulee. mutta se siitä. jaksamisia sinne Timo ja vaihda heti kun sopimus lopppuu Elisan verkkoon niin olet varmasti tyytyväinen!. Terv. Lasse
Dralace kirjoitti:
Terve vain timo. Täällä on toinen aivan samanlainen ongelma ja itsellänihän on tuo uusin Intenon modeemikin vielä käytössä. Olet vielä onnekas kun sinulla tulee vielä neljäkin megaa sisälle latausnopeudeksi. Itselläni toimii koko päivän 0,4-2mb/s nopeudella toi huima soneran 24mb netti. Kotiviihdettä ei voi kuvitellakkaan katsottavaksi missään kohtaa päivästä ja oon vika-ilmoituksiakin jättänyt jo viimeisen 1,5 vuoden aikana jo yli 80 kappaletta eikä mitään ole soneran puolelta tapahtunut. Aina tulee viestiä että "ilmoittamanne vika on korjattu" ja mitään silti ei ole tapahtunut. Odotan jo innolla että sopimus päättyy ja siirryn Elisan asiakkaaksi. nyt kun silloin 1,5 vuotta päätin koittaa soneraa olen tässä koko sopimuksen aikana todennut, miten ***** se edelleen onkaan. Olen tullut siihen lopputulokseen että kunhan tästä liittymästä pääsen eroon, en tule enää ikinä soneran asiakkaaksi. On sen verran huono tuote, että sen jo pelkästään pitäisi riittää että saisi kokonaan lopetettua liittymän ILMAN ETTÄ TARVITSEE MAKSAA LOPPUA SOPIMUSKAUTTA. ja edellinen lause oli siis soneralle tarkoitettu. Olen aivan kypsä tähän lapselliseen "tee vika-ilmoitus" josta ei ole ikinä ollut minkäänlaista apua. Myydään 24mb nettiyhteys, jonka käytännön nopeus siis on 10-24mb ja kuitenkin toimii vain 0,4-2mb/s nopeudella. Huijausta sanon minä. Olisi muutenkin mahdollista toteuttaa oikeasti käytännössäkin tuo 24mb yhteyskin, mutta operaattorit on vaan rahanahneita paskiaisia, joita ei kuluttaja oikeasti edes kiinnosta. Monet kaverit ovat kysyneet että kannattaako soneran kotiviihde ja olen heille rehellisestikkin kertonut että älkää missään nimessä ottako soneraa vaan ottakaa elisa ennemmin. Elisalla kotiviihde muutenkin on aivan valovuoden soneraa edellä, eikä monella tutulla, jotka ovat sen hankkineet ole ollut mitään ongelmia. Asiakaspalvelussakin vastaa ihmiset, eikä joku perkuleen vastausrobotti, josta ei ole mitään hyötyä ja joutuu monesti soittamaan uudestaan kun "en saanut selvää, voitko toistaa" tulee. mutta se siitä. jaksamisia sinne Timo ja vaihda heti kun sopimus lopppuu Elisan verkkoon niin olet varmasti tyytyväinen!. Terv. Lasse


Kiitoksia.

Olen jo operaattoria vaihtanut ja olen tyytyväinen uuteen operaattoriin, ainoa ongelma on tuo Sonera kun se ei suostu purkamaan määräaikaista sopimusta, vaikka alunperin vika on heidän, eli kuluttajalla on oikeus tehdä vikailmoitus ilmna uhakailua ja kun sitä mahdollisuustta Sonera ei anna niin vikailmoa en voinut tehdä. Soneralla on oltu tietoisia tuosta ongelmasta mutta he eivät asille mitään tehnyt joten jouduin ottamaan toisen operaattorin liittymän joka on vakaa ja toimii.

Toivottavasti sinäkin pääset eroon liittymästä jossakin vaiheessa kuten toivon monen muunkin pääsevän.
Kyllä tosiaan toukokuun viimeinen eroon pääsen liittymästäni enkä enää ikinä ota mitään soneralta. Ihmeellinen juttu kyllä ettei sonera mitään näihin edes vaivaudu vastaamaan.. Ehkäpä Soneralla tiedetään miten paska se firma on. Juttelin pari iltaa sitten yhden asiakaspalvelun tyypin kanssa ja sekin sano mulle että sillä on kilpailevan firman eli elisan kotiviihde ja netti kun sonera vaan ei yksinkertaisesti toimi ja että todellisuudessa ne asentajat "korjaavat" liittymää sillei että menevät tiiraan että "joo on tossa johtoja, menenpä ennemmin kahville kun tekisin OIKEASTI töitä" ihmettelen syvästi että ainoat "kompensaatiot" mitä tarjoavat on ilmaiseksi kuukauden maksukanavat.. hemmetisti niillä tekeekin jos ei edes televisiosta voi katsoa niitä kanavia... ainoa sentään positiivinen kompensaatio minkä sain kinuttua oli se että saatiin loppu sopimuskausi puoleen hintaan edes..
Dralace kirjoitti:
Kyllä tosiaan toukokuun viimeinen eroon pääsen liittymästäni enkä enää ikinä ota mitään soneralta. Ihmeellinen juttu kyllä ettei sonera mitään näihin edes vaivaudu vastaamaan.. Ehkäpä Soneralla tiedetään miten ***** se firma on. Juttelin pari iltaa sitten yhden asiakaspalvelun tyypin kanssa ja sekin sano mulle että sillä on kilpailevan firman eli elisan kotiviihde ja netti kun sonera vaan ei yksinkertaisesti toimi ja että todellisuudessa ne asentajat "korjaavat" liittymää sillei että menevät tiiraan että "joo on tossa johtoja, menenpä ennemmin kahville kun tekisin OIKEASTI töitä" ihmettelen syvästi että ainoat "kompensaatiot" mitä tarjoavat on ilmaiseksi kuukauden maksukanavat.. hemmetisti niillä tekeekin jos ei edes televisiosta voi katsoa niitä kanavia... ainoa sentään positiivinen kompensaatio minkä sain kinuttua oli se että saatiin loppu sopimuskausi puoleen hintaan edes..



Tuo on hyvä että pääset noinkin nopeasti eroon Sonerasta, älä vain lankea heidän tarjouksiin siinä vaiheessa kun alkaa olemaan sopimus loppu, ne kuitenkin yrittää myydä tähdenkin taivaalta mutta pysy tiukkana ja ota toisen operaattorin liittymä, se kannattaa.

Tuo kertoo paljon kun edes Soneran omat työntekijät eivät käytä Soneraa vaan kilpailevaa operaattoria, no sen ymmärttää koska kai hekin haluavat että liittymä toimii.

Joo, nuo Soneran "korvaukset" on jo pikku hiljaa kehittymässä legendoiksi ja on aika "hauskoja" luettavia tosin hauskaa se ei ole sille ketä on ongelmien kohteena mutta se niiden älyttömyys on aikas hauskaa...

Tsemppiä sulle ja muista pysyä tiukkana tuon operaattorin vaihdon kanssa.

-Timppa-

Vastaa