Yhteys kaapelilla on huono!


Hei,
Minulla on ongelmana sellainen että kun selaan verkkoa tai pelaan kaapeli kytkettynä yhteysnopeus on heikko, speedtest ja vastaavat näyttävät 16M, mutta esimerkiksi pelaamisessa huomaa selvää yhteyden heittelemisestä pingissä ja pingi on korkea, mutta kun kytken oman puhelimeni (Samsung S3) Wi-Fi vastaanottimeksi ja jaan yhteyden sen kautta koneeseen, pingi on pieni ja yhteys tasainen. Mutta kumminkin kaapelin haluaisin toimimaan, kaapeli on uusi ja tukee 1000M asti, joten ongelmaa en usko siinä olevan, yhteys avattiin minulle vasta 26.9 ja ongelmat ovat olleet siitä asti. Olen kokeilut ohjeita jossa käsketään vetäsemään johdot seinästä joksikin aikaa ja yrittämään uudelleen. Kaapelilla myös speedtesteissä näkyy huomattavia eroja, joskus yhteysnopeus on 16-17M, toisinaan 10M ja myös joskus 3-5M...
Koneessa ei ole sisäistä Wi-Fi/WLAN vastaanotinta.

T. Lassi

18 kommenttia

Hei Saulee,

Lisäisitkö asiakasnumerosi tai liittymänumeron tietoihisi, niin voimme tarkastaa liittymäsi tilannetta.

Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Lisäsin Liittymänumeron, en löydä asiakasnumeroa koska en saanut vielä yhtään laskua.
Hei Saulee,

Yhteydessä oli jonkin verran virheilyä ja se voisi tuota ongelmaa aiheuttaa. Tein liittymääsi hieman muutoksia. Testaa auttoiko yhtään vai onko edelleen samanlainen.
Hei,
Tuota en huomaa lainkaa eroa, yhteysnopeus on edelleen todella huono, ja yhteys hidastelee.
Peleissä pingi on edelleen todella suuri.
Hei Saulee,

Minkälaisia yhteysnopeuksia saat nyt kaapelin kanssa mitattuna? Ping-vaihtelee peleissä hyvin paljon riippuen serverien sijainnista / pelaajamääristä mutta esim. http://www.sonera.fi/nopeustesti osoitteesta voit testata viiveen Suomen palvelimille.

Oletko tehnyt modeemille tehdas-asetusten palautusta sen jälkeen kun Marko- teki muutoksia yhteyteesi? Voisit tämän tehdä mikäli sitä et ole vielä ehtinyt tekemään.
Hei, tiedän että serverit ja pelaajamäärät vaihtelevat viiveen määrää, mutta ei näin suuressa mittakaavassa. Soneran nopeustesti näyttää 3M, joka on kyllä mielestäni todella huono. En ole palauttanut tehdasasetuksia, en tiedä kuin se tehdään. Ja miksi en pääse ohjekirjan ohjeiden mukaan laitteen hallintaliittymään?
Hei Saulee

Palauta modeemisi tehdas-asetukset pitämällä modeemin takana sijaitsevaa "reset"-nappia painettuna 15s ajan. Reset painike sijaitsee pienessä reiässä, joten tarvitset avuksi jonkin pienen terävän esineen painamista varten. Esim. Hammastikku. Nollauksen jälkeen modeemin mukana tulleilla kirjautumisohjeilla tulisi sinun päästä laitteen hallintaan sisään.

Modeemille aseti kyllä tulee huomattavasti enemmän nopeutta kuin 3Mbit. Mikäli resetoinnista ei ole apua ongelmaan ja nopeudet on yhä verkkokaapelin ylitse alle 9mbit, kannattaa asiasta jättää vikailmoitus.
Vikailmoitusta ei suostuta kuulemma tekemään ennenkuin olen käyttänyt tuota modeemia Soneran pisteessä, jossa he kuulemma voivat katsoa onko siinä vikaa, mutta asun paikkakunnalla jossa lähimpään sonera pisteeseen on melko paljon matkaa.
Onko mitään muita vaihtoehtoja jolla saisin vietyä modeemin soneralle, onko postitus mahodollista?
Hei Saulee

Onko modeemilaitteesi kuinka vanha? Vian rajaamiseksi pois itse modeemista, olisiko sinulla mahdollista saada vaikka toista toimivaa modeemia ystävältä tai sukulaiselta lainaan? Jos samat ongelmat jatkuvat myös lainamodeemilla, jää vika silloin selkeästi verkon puolelle.

Valitettavasti modeemia ei pysty mihinkään lähettämään testausta varten.
Modeemi tuli postissa 26.9, joten ei se kovin vanha ole, mallista en tiedä että onko niissä sitten jotakin eroja, että ovatko jonkin vanhan mallin laittaneet lähettäneet tai vastaavaa. (P-660HN-TxA v2)
Olen kysellyt tuttavilta mutta kellään ei ole.
Eikös tähän sentään jonkinlainen selvitys pitäisi saada, olen liittäny oman puhelimeni modeemin Wi-Fi verkkoon ja myös puhelimessa yhteys on todella huono, voisiko olla mahdollista että vika on modeemissa?
Parin päivän sisällä nopeustestit ovat näyttäneet 2-3Mb.
Hei Saulee

On täysin mahdollista että ongelma on modeemissa. Sen takia olisi hyvä testata yhteyttä toisella laitteella jotta saisimme sen selville. Jos samanlaisia ongelmia ei tule toisella modeemilla, on meiltä saamasi laite rikki ja se takuuvaihdetaan uuteen. Yhteyden hidastellessa myös toisella modeemilla, vika jää silloin verkon puolelle.
Selvä koitan kysellä tuttavilta jos jollakin olisi samantyppinen modeemi niin voisin kokeilla, ilmottelen sitten miten kävi!
Modeemia en ole löytänyt mistään lainattavaksi, mutta muutin Modeemin paikkaa toiseen puheliverkko pistokeeseemme, yhteys nopeudesta tuli melko vakaa, mutta edelleen nopeus on huomattavasti pienempi kun mitä minulle on annettu ymmärtää, että meille pitäisi tulla n.20M nopeus, mutta speedtestit näyttävät 7-8M.. Mutta jos käytän modeemin irti seinästä ja laitan takaisin nopeus nousee 16M hetkellisesti. Mistä voisi olla kysymys? Nimittäin en tahtoisi ruveta maksamaan yhteydestä joka on luvattua melkopaljon pienempi. Ongelma olisi mukava saada jonkinlainen vastaus.

Kiitos kärsivällisyydestänne ja avusta terveisin Lassi.
Hei Saulee,

Olisiko sinulla mahdollista testata modeemia esim. jonkin tutun liittymässä? Jos tuo modeemi siinäkin oireilee niin ongelma jää todennäköisesti silloin modeemiin. Jos modeemi siellä taas toimii normaalisti, niin silloin ongelma voisi olla jossakin verkon puolella. Jos siis vain mahdollista niin tämä olisi hyvä testata.

Ongelman jatkuessa, kannattaa kuitenkin olla vikapalveluumme yhteydessä. Vaikka tuota modeemia et nyt saisikaan testattua.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Otin yhteyttä ZyXEL tukipalveluun ja heiltä tuli tieto että modeemissa on valmistusvirhe/ yleinen virhe, he laittoivat minulle uuden modeemin joka on tähän asti pitäny yhteysnopeuden vakaampana kuin edellinen, ja nosti yhteysnopeutta 8M:asta 13M:aan, mutta ymmärsin että teiltäpäin tuleva nopeus on 20M, johtuuko tämä jostain asetuksista vai ihan vain että tänne missä asun ei ole mahdollista saada täyttä nopeutta?
Hei Saulee

Tein pieniä muutoksia liittymääsi, voisit kokeilla nyt mitä nopeus näyttää / miten muuten yhteys toimii!
Kiitos, nopeus nousi 16M mutta pientä pätkimistä ilmenee, esimerkiksi videoita katsellessa, sitten puheluissa ja peleissä. pätkiminen on sellaista että esimerkiksi saattaa puhelussa tulla hetkellinen katkos tai vastaava.
Hei Saulee,

Mikäli yhteydessä esiintyy edelleen ongelmaa, niin suosittelisin olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Ongelmaa voitaisiin sitä kautta selvitellä tarkemmin ja sen pohjalta tehdä tarvittavat korjaukset, jotta pätkiminen saadaan loppumaan.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Vastaa