Nyt on ollut pari kolme viikkoa Soneran 4G-liittymä ja Huawei E3276 -mokkula. Kuopion keskustassa, Niiralassa 3G pätkii parin minuutin välein (ajankohdasta riippumatta) ja 4G:hen ei pysty yhdistämään ollenkaan. Parhaimmillaan toimii vajaan tunnin, jonka jälkeen netti taas katkeaa ja joutuu odottamaan pari minuuttia, että yhdistää uudelleen.
Verkkotyypin muuttaminen ”Vain 3G”:hen ei muuta tilannetta yhtään, 4G:hen rajoitettaessa ei pysty yhdistämään ollenkaan nettiin.
Oudointa on, että mokkula ja Mobile Broadband eivät edes tajua, että netti katkeaa, vaan väittävät että kaikki on kunnossa. Sonera Avustaja antaa virheilmoituksen, tosin muuta hyötyä siitä ei olekkaan. Myös Windowsin verkon diagnostiikka löytää ongelman: ”Windows ei pysty vaihtamaan tietoja laitteen tai resurssin (ensisijainen DNS-palvelin) kanssa”.
Mokkulan siirtäminen, USB-portin vaihtaminen, lisäanteeni, ohjelman poistaminen ja uudelleen asentaminen eivät ole auttaneet sitten yhtään. Ja Saunalahden oma mobiililaajakaista -ohjelma on poistettu.
Ensimmäisenä päivänä netti toimi vielä ihan kohtalaisesti, ei pätkinyt tai hidastellut. Siitä seuraavan koko viikon joutuikin sitten olemaan ilman nettiä, koska olivat menneet antamaan väärän, rajoitetun liittymän, eivätkä suostuneet sitä edes liikkeessä vaihtamaan, vaan piti odottaa viikko puhelua. Vaihtoivat liittymän ja netti on toiminut surkeasti.
Ei enää hirmu kauaa viitsisi maksaa 4G yhteydestä, saati sitten liittymästä, joka ei toimi luvatulla tavalla. Saunalahdella ei ollut koskaan mitään ongelmia, miksi Soneralla?