Yhteys pätkii jatkuvasti


Yhteys on 10 megan ADSL. Modeemi on ZyXEL P-660HN-T1A. Käyttöjärjestelmä Win 7.

Ongelma esiintynyt seuraavasti:
Pvm./klo
11.7 ~15.00
12.7 17.28
17.34
17.38
17.46
17.50
17.54
18.02
18.06
18.10
18.18
18.34
18.42
jne...

Kun yhteys katkeaa, se katkeaa kokonaan, esim. pingit ip-osoitteeseen eivät mene läpi.
Yhteys modeemiin säilyy kokoajan.
Yhteys palautuu kun modeemin käynnistää uudelleen.

DLS-valo palaa katkoksen aikana, Internet-valo palaa välillä katkotta, välillä vilkkuu.

Modeemin lokiin tallentui kahden katkeamisen välillä seuraavat rivit:
1/1/2010 0:1:37> Firewall: Filter port scan attack!
1/1/2010 0:1:37> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806a5a84
1/1/2010 0:1:38> Firewall: Filter port scan attack!
1/1/2010 0:1:39> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806a5a84
1/1/2010 0:1:39> Firewall: Filter port scan attack!
1/1/2010 0:1:42> Last errorlog repeat 1 Times
1/1/2010 0:1:42> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806a5a84

Päivitys klo 20:

Pätkintä harveni, välillä katosi kokonaan ja nyt yhteys palautuu istestään.
Sykli on suunnilleen seuraava: Toimii hetken, kymmenien sekuntien katkos, toimii hieman lyhemmän tai pidemmän hetken jne...

Päivitys 2:

Sunnuntai-illan aikana ongelmaa ei esiintynyt.

11 kommenttia

Kunhan vastaan tähän ketjuun, sillä minulla on toista päivää täsmälleen sama ongelma. Olen testannut yhteyttä toisella ADSL modeemilla ja vaihtamalla jokaisen piuhan, mutta nämä eivät auta ongelmaan. Nettiyhteys tosiaan katkeaa vähän vliä ja on sen jälkeen katkoksissa 10-60 sekuntia ja sitten yhteys toimii jälleen joitain minuutteja ja sama toistuu...

Muokkaus: Olen myös ajanut useamman virustarkistus-skannin koneen läpi joten siitä ei pitäisi olla kyse.
Hei Comadrin

Vilkaisin liittymääsi ja tällä hetkellä linja-arvot näyttävät hyvältä. Perjantaina liittymäsi on kyllä pätkinyt rajusti mutta mitään yleisempää syytä en tälle löydä. Onko yhteytesi toiminut nyt viikonlopun jälkeen normaalisti muutamaa lauantain katkosta lukuunottamatta? Ongelman jatkuessa suosittelen yhteyden testausta toisella modeemilla.

Hei myös ETP

Vilkaisin sinunkin liittymääsi ja verkon ja modeemin välistä pätkimistä ei meille päin ole näkynyt? Käytätkö yhteyttä langattomasti tietokoneen ja modeemin välillä? Yhteyden testaus kahdella modeemilla yleensä kertoo jo, jääkö vika verkon puolelle vai omiin laitteeseen. Jos adsl/dsl-valo sammuu tai alkaa vilkkumaan pätkimisen aikana molemmilla modeemeilla, on vika silloin todennäköisemmin verkossa. Tässä tapauksessa kannattaa aina tehdä asiasta vikailmoitus joko soittamalla tai jättämällä palvelupyyntö omien sivujen kautta.
Tänään ongelmaa ei ole esiintynyt.

Palaan asiaan jos tilanne muuttuu.
Ensimmäisessä viestissä kerrottu ongelma on jälleen palannut.

Tapahtui eilen muutamia kertoja ja tänään noin klo 11 alkaen toistunut melko tiheään tahtiin.

Erona aikaisempaan katkokset ovat hieman lyhyempiä ja yhteys palautuu hetken päästä itsestään, ilman että joudun uudelleenkäynnistämään modeemia.
Hei Comadrin

Oletko saanut testattua yhteyttä toisella modeemilla? Vilkaisin liittymääsi ja tällä kertaa katkomista ei näy modeemin ja verkon välillä. Käytätkö nyt langatonta yhteyttä vai onko tietokone yhä kytketty kiinni modeemiin verkkokaapelilla?

Modeemin tehdas-asetusten palautuksella voisi myös olla apua ongelmaan mikäli modeemi vain on nyt jumissa.
Kiinteä yhteys modeemin ja tietokoneen välillä. (Ja tietokoneen ja modeemin välillä tieto kulkee ongelmitta silloinkin kun yhteys on poikki.)

En omista ylimääräisiä modeemeja, joten en voi testata eri laiteella.

Modeemin resetointia olen koittanut, ei vaikutusta.
Hei Comadrin

Saisitko toista modeemia lainaan esimerkiksi ystävältä tai sukulaiselta? Ongelmaa en tätä kautta pysty enempää rajaamaan kuin joko modeemiin tai verkkoon.

Vikailmoitusta varten oma modeemi olisi hyvä testata siitä syystä, koska jos asentaja rajaa vian modeemiisi , aiheutuu tästä turhasta käynnistä sinulle 99e lasku. Mitään muuta keinoa vian rajaamiseksi pois sinun modeemistasi ei valitettavasti ole.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Kuten jo totesin, minulla ei ole käytettävissä toista modeemia.

Kyseessä on modeemi, joka tuli yhteyden mukana, kun solmin sopimuksen. Jos modeeminne on mielestänne rikki, niin antakaa minulle uusi. Jos ei niin korjatkaa yhteys muulla tapaa.

Teette mitä teette, tehkää se pian, yhteyteni on tällä hetkellä täysin käyttökelvoton, yhteys katkeaa noin kolmen minuutin välein. Katkot ovat myös pidentyneet aamupäivän kymmenistä sekunneista jo useisiin minuutteihin.

Päivitys: Ongelma on jatkunut tauotta koko illan, yhteys toimii ehkä minuutin ja katkeaa sitten suunnilleen yhtäpitkäksi aikaa. Ihmittelen miksi katkot eivät muka näy tällä kertaa siellä, vaikka vika on aivan täsmälleen sama kuin viimeksi ja silloin ne näkyivät.
Hei Comadrin

Mikäli epäilet että laitteesi on rikki, tulisi se ensin todeta rikkinäiseksi esim. juuri testaamalla yhteyttä toisella laitteella jotta takuuvaihto voidaan tehdä. Me emme pysty testaamaan modeemiasi etänä. Takuuvaihdot hoidetaan aina puhelimitse vikapalvelun kanssa, joten suosittelen olemaan asiasta yhteydessä suoraan sinne.

Tuota illan pätkimistä ei edelleenkään meillepäin näy. Syy voi olla siinä että liittymäsi ei katkea vaan se virheilee todella paljon, joten tässäkin tapauksessa vikapalvelu pystyy sinua parhaiten puhelimessa auttamaan.
En epäile laitteeni olevan rikki vaan sinä väität, että se saattaa olla rikki.

Jos olette antaneet minulle viallisen modeemin niin on teidän asianne korjata se tai antaa minulle tilalle toimiva laite. Tai sitten korjata vika muulla tavoin, jos vika ei ole modeemissa.
Hei Comadrin

Laite on tullut meiltä sinulle joko liittymälahjana tai sitten maksullisena laitteena. Kuitenkin laitteen omistussuhde on kokonaan sinulla joten testauksen joudut suorittamaan itse. Itse en pysty etänä laitteen toimintaa varmistamaan joten en voi varmasti tietää onko laite rikki. Jos laite todetaan rikkinäiseksi joko testaamalla tai vikapalvelun toimesta, tottakai olet oikeutettu saamaan takuuvaihtona uuden laitteen tilalle.

Testausta pyydän nimenomaan aiemmissa viesteissäni mainituiden syiden vuoksi. Vika jää tällä hetkellä joko modeemiin tai linjaan tai jopa molempiin. Mikäli vikaa aletaan tutkimaan ensin verkon puolesta ja vikaa ei sieltä löydykkään ja loppukädessä asentaja toteaa vian jäävän sinun modeemiisi, jää tästä turhasta käynnistä 99€ turhan käynnin maksu. Tämän takia testaaminen laitteelle on tärkeää.

Vastaa