Yhteys sähköpostipalvelimeen jumittelee

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Olen viime kuukausina saanut varsin usein viestin "Palvelimeen ei saatu yhteyttä, aikakatkaisu. Yritä uudelleen" tai jotain sinne päin. Yhteys syntyy heti kun klikkaan "Yritä uudelleen". Tyypillinen tilanne, kun postien automaattinen haku kestää ja kestää.Usein riittää, että postin haun viipyessä käytän välillä selainta (en webmailiin, vaan muualle) ennen kuin message ilmestyy. Jumi laukeaa ja postien haku alkaa. Yleensä haut toimivat liukkaasti.
Sähköpostiohjelma: Ms Office Outlook 2007.
Käyttis: Win XP SP3
Suojaus: Norton Internet Security
Spammifiltteri: Spamihilator

Häiriöviestit harvenivat, kun pidensin hakuaikaa 60 --> 90 sekuntiin , mutta jatkuvat edelleen aina silloin tällöin ja useimmiten silloin, kun käynnistän Outlookin. Siksi en pitkiin aikoihin sammuta konetta, vaan käytän sitä vain välillä lepotilassa. Rekisterin puhdistus näyttäisi hetkeksi auttavan, mutta ei aina. Samoin (mahdollisesti) Outlookin asennuksen korjaus. Defrag levylle ei auttanut.

Ongelmat alkoivat suunnilleen viime syksynä ja ovat jatkuneet siitä asti vaihtelevasti. Mistä jumitus voisi johtua, kun selainpuoli samanaikaisesti toimii? Yhteys on valokuidulla ja sen testattu nopeus on OK.

Olen käyttänyt vuosia ongelmitta automaattista Spamihilator- suodatinohjelmaa saapuville posteille.
Ohjelman uusin versio on käytössä. Sen päivitys ei ole muuttanut tilannetta. Olen epäillyt eniten Spamihilaattorin ja Soneran palvelimen välistä ristiriitaa, mutta en ymmärrä, miten Firefoxin käyttö voisi siihen vaikuttaa. Onko Soneran palvelimen spammi-ym suojauksia muutettu syksyllä? Onko palvelimella ollut toistuvia satunnaisongelmia?

On turhauttavaa, kun ei tiedä, onko vika omissa värkeissä vai operaattorilla. Kokemus on osoittanut, että jälkimmäinen vaihtoehto ei ole ollut niinkään harvinainen.

1 kommentti

Hei vmjp

Palvelimelle tehdään ajoittain päivityksiä, mutta en osaa sanoa onko juuri tuona ajankohtana tapahtunut jotain muutoksia. Outlookiin liittyvät ongelmat on hieman vaikea selvittää meidän puolelta, koska kyseessä on toisen valmistajan tekemä ohjelmisto. Palvelimella kaikki on ok, koska webmailista kaikki toimii.

Itse lähtisin ratkomaan ongelmaa siitä, että poistaisin Spamihilator -ohjelmiston kokonaan väliaikaisesti. Toisena vaihtoehtona voisi olla Nortonin palomuuri.

Näillä testeillä saisit ohjelmiston yhteensopivuusongelman testattua. Oletko testannut mitään toista sähköpostiohjelmistoa?

Vastaa