Yhteysnopeudet eivät riitä

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Sijainti Oulu
Yhteystyyppi Laajakaista Extra 10M/2M(adsl)

Liittymä ollut nyt reilun kuukauden ja yhteysnopeus ei vastaa sitä mistä maksan tällä hetkellä. Tässä linkki nettimittarin tulokseen: nettimittari Tässä muutama linkki modeemin asetuksista ja linjan tilasta, joka modeemin mukaan olisi ok mutta yhteysnopeudet kertovat aivan muuta...
modeemi1
modeemi2
modeemi3

Yritin tuossa äsken chättiavustajaa tavoitella, mutta tuntuvat olevan vielä pääsiäisen vietossa, joten laitoinpas tämän viestin tänne keskustelupalstalle.

Suurin ongelma omasta mielestäni yhteyden kanssa on vasteajat(ping), jotka ovat esimerkiksi saksalaisille palvelimille +70ms, kun naapurilla on 10M dna:n yhteydellä n.50ms samalle palvelimelle. Pistää kyllä vakavasti harkitsemaan tarjoajan vaihtamista...

Ehdotuksia mitä tehdä - soittaako heti huomenna asiakaspalveluun ja perua tilaus, vai toivoa että nopeudet ja vasteajat paranisivat maagisesti???

-samp0

7 kommenttia

Kannattaa testata yhteysnopeus sisäänpäin tulevan kaistan osalta lataamalla esim. ftp://ftp.funet.fi/dev/100MBnull -tiedosto.
Juuri tuolloin klo ~17 aikaan on voinut olla hetkellistä ruuhkaa nettimittari-testipalvelimella, tai muuta 'häröä'.

Ja mitä noihin viiveaikoihin tulee, niin nuohan ovat ihan normaaleja. En itse alkaisi pelkän 20 ms eron takia vaihtamaan.
simbukka kirjoitti:
Kannattaa testata yhteysnopeus sisäänpäin tulevan kaistan osalta lataamalla esim. ftp://ftp.funet.fi/dev/100MBnull -tiedosto.
Juuri tuolloin klo ~17 aikaan on voinut olla hetkellistä ruuhkaa nettimittari-testipalvelimella, tai muuta 'häröä'.

Ja mitä noihin viiveaikoihin tulee, niin nuohan ovat ihan normaaleja. En itse alkaisi pelkän 20 ms eron takia vaihtamaan.

Kokeilin ladata tuon 100M nullin ja latausnopeus näytti olevan välillä hivenen alle ja välillä pykälän yli 1M/s ie8:lla ladattuna. Aikaa kului tarkalleen 102s, jonka perusteella tuo n.1M/s pitää paikkaansa. Tässä hetki sitten useamman kerran mitattu speedtest tulos.

Latausnopeus minua ei tosiaankaan niin paljoa huoleta, kuin tuo uppikaista ja pingit. Ja kyllä operaattori menee vaihtoo, jos näihin ei parannusta saada...
Olen tässä eilisen ja tämän aamun aikana testaillut tuota uppikaistaa ja todellakin näyttää maksimi siirtonopeus olevan 150kt/s useammalle eri ftp-palvelimelle kokeiltuna. Jos liittymän nopeudeksi luvataan 10M/2M ja toteutuneet yhteysnopeudet ovat luokkaa 8M/1,3M, eli downi n.80% luvatusta ja uppi n.65% luvatusta menee yhteys kyllä vaihtoon.

Olen pari kappaletta yhteydenottopyyntöjä ja internetliittymän ongelmatilanneilmoituksia Soneralle jo laittanut, mutta muuta en tähän mennessä ole saanut kuin pari ärsyttävää mainostekstiviestiä...
Sonera Laajakaista Extra -liittymien ilmoitetut nopeusluokat ovat liittymien maksiminopeuksia. Liittymän nopeus voi kuitenkin eri syistä olla maksiminopeutta alempi. ADSL-tekniikalla toteutetuissa Laajakaista Extra -liittymissä, liittymän vähimmäisnopeuden tulee olla kuitenkin pääsääntöisesti vähintää puolet maksiminopeudesta. Asiasta löytyy tietoa myös liittymän palvelukuvauksesta.

Liiittymäsi toimii liittymätyypin sallitulla nopeudella ja kertomasi vasteaika on myös mielestäni kohtuullista luokkaa palvelimelle, joka sijaitsee ulkomailla.

Jos käytössäsi on modeemin lisäksi jotain muita verkkolaitteita, kannattaa yhteyttä vielä testata ilman niitä, mahdollisimman yksinkertaisella kokoonpanolla. Voit myös testata yhteyttä koittamalla jonkin kotimaisen palvelimen pingausta. Vasteajan mittaukseen löytyy ohje myös Ohjeet ja vinkit sivustomme kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Sonera Laajakaista Extra -liittymien ilmoitetut nopeusluokat ovat liittymien maksiminopeuksia. Liittymän nopeus voi kuitenkin eri syistä olla maksiminopeutta alempi. ADSL-tekniikalla toteutetuissa Laajakaista Extra -liittymissä, liittymän vähimmäisnopeuden tulee olla kuitenkin pääsääntöisesti vähintää puolet maksiminopeudesta. Asiasta löytyy tietoa myös liittymän palvelukuvauksesta.

Liiittymäsi toimii liittymätyypin sallitulla nopeudella ja kertomasi vasteaika on myös mielestäni kohtuullista luokkaa palvelimelle, joka sijaitsee ulkomailla.

Jos käytössäsi on modeemin lisäksi jotain muita verkkolaitteita, kannattaa yhteyttä vielä testata ilman niitä, mahdollisimman yksinkertaisella kokoonpanolla. Voit myös testata yhteyttä koittamalla jonkin kotimaisen palvelimen pingausta. Vasteajan mittaukseen löytyy ohje myös Ohjeet ja vinkit sivustomme kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Eli Soneran kanta on se ettei yhteydessä ole mitään vikaa? Onhan se toki palveluntarjoajan kannalta edullista myydä 10M/2M yhteyttä, joka todellisuudessa onkin vain 8M/1,3M - eipä kulu kaistaa ja asiakas maksaa hampaita kiristellen täyden hinnan vajaasta yhteydestä. Melkein arvasinkin mihin käteni tungen, kun erehdyin Soneran laajakaistan itselleni hommaamaan. Olisi pitänyt kaverien varoituksia kuunneella taas. Positiivistä tässä asiassa on se, että joku asiakaspalvelun täti jopa aamulla soitti ja kertoi saaneensa yhteydenottopyyntöni, mutta ei kun ei ole henkilökohtaisesti teknisessä tuessa ei voi valitettavasti auttaa. Yhteyden vikailmoituksiin Soneralla ei tunnu olevan halua vastata...
Sama se joka operaattorilla on, ilmoitetut nopeudet ovat vain maksimeja jotka tietenkin vaihtelevat lukuisista eri asioista, kuten etäisyydestä keskukseen. Jos et asu aivan vieressä, et miltään palveluntarjoajalta tule 100% kaistaa saamaan (tuo 80%/65% on varsin normaalia). Turhaan siis Soneraa haukut, ota ensi kerralla asioista selvää ennen kuin alat kiukuspäissäsi kirjoittelemaan forumeille. Ja 20 millisekunnin pingieron takia palveluntarjoajan vaihtaminen on täysin naurettavaa, ei millään pahalla.
norsende kirjoitti:
Sama se joka operaattorilla on, ilmoitetut nopeudet ovat vain maksimeja jotka tietenkin vaihtelevat lukuisista eri asioista, kuten etäisyydestä keskukseen. Jos et asu aivan vieressä, et miltään palveluntarjoajalta tule 100% kaistaa saamaan (tuo 80%/65% on varsin normaalia). Turhaan siis Soneraa haukut, ota ensi kerralla asioista selvää ennen kuin alat kiukuspäissäsi kirjoittelemaan forumeille. Ja 20 millisekunnin pingieron takia palveluntarjoajan vaihtaminen on täysin naurettavaa, ei millään pahalla.
Ahaa sinäkö se asiantuntija sitten oletkin? Kuten jo aikaisemmin mainitsinki tuo 80% downi linja kelpaa sellaisenaan minulle varsin mainiosti, mutta tuo uppikaistan "kuristus" ja järkyttävät pingit sen sijaan eivät kelpaa. Pelatessa tulee vanhat kunnon modeemiajat mieleen välillä, kun pingi pomppii 80ms päällä...Tuo 20ms pingiero ei todellakaan ole mikään naurettava, vaan täysin vaihtamisen arvoinen juttu uppikaistan lisäksi.

Sain viimeinkin jonkinnäköiseen tekniseen tukeen yhteyden viime viikon loppupuolella kun käytin sonera avustajassa olevaa chattiominaisuutta. Tekninen avustaja selkeästi osasi lukea sivuilta samat asiat mitä siellä jo asiakkaallekin kerrotaan, eli homma ei puusta pitkälle edennyt. Aikoi kuitenkin laittaa vikailmoituksen menemään ja viikonkuluessa pitäisi kuulemma jotain tapahtua - saapa nähdä...

Vastaa