netin kytkeminen uudisrakennukseen

  • 11 December 2014
  • 15 kommenttia
  • 10 katselukertaa

Tässäpä tarinaa Soneralaisille, ja niille jotka ovat hankkimassa nettiliittymää uudisrakennukseen.

Lyhyesti: Internet-liittymän avaaminen ja kytkeminen uudisrakennukseen luvattiin minulle hintaan 0 euroa. Tämä lukee myös selvästi Soneran laatimassa palvelusopimuksessa. Sain laskun, n. 1800 euroa, ko. työstä.

Ja sitten koko tarina pääpiirteittäin.

Rakensimme omakotitalon ja muutimme vuoden vaihteessa siihen. Rakentamisen aikana kyselin Soneralta puhelimitse, mitä kustannuksia tulee nykyisen liittymän siirrosta uuten taloon, eli käytännössä netin päälle kytkemisestä (puhelinjohto oli jo vedetty puhelinmiehen toimesta talosta tolpalle sähköjohdon kaivamisen yhteydessä). Sain tarjouksen / rakennuskustannuskysely tehtiin. En muista tarkkaa summaa, se oli 1500-2000 euron luokkaa - tästä minulla ei ole mustaa valkoisella vaan tarjous annettiin puhelimitse. Tuo rakentamismaksu sisältäisi (Soneran sivuilta löytyvän hinnastonkin mukaisesti: http://www.sonera.fi/asiakastuki/tietokone%20ja%20yhteydet/hinnastot/?pricelist=1681) puhelinjohdon asennuksen max 100 metrin matkalle, ja liittymän päälle kytkemisen. En hyväksynyt tarjousta, koska pidin kohtuuttomana tuota summaa, kun puhelinjohto oli jo kaivettu maahan ja kytkennät tehty.

Jonkin ajan kuluttua otin uudestaan yhteyttä asiakaspalveluun varmistaakseni, onko tosiaan niin että pelkkä liittymän päälle kytkeminen Soneran päästä ilman mitään rakentamistöitä maksaa noin pitkän pennin. Vastauksena minulle sanottiin että ko. summa sisältää mm. johdon rakentamistyön ja liittymän kytkemisen. Asiakaspalvelussa ei voitu sanoa tarkemmin, mitä tuo sisältää. Tähän tietenkin sanoin, että kun johdon rakentamistyö on jo tehty, niin ei kai minulta sitä enää veloiteta? Vastauksena tähän minut ohjattiin toiselle henkilölle, joka tilanteen selvityksen jälkeen ei myöskään osannut vastata, ja minut ohjattiin edelleen kolmannelle henkilölle. Vielä senkin jälkeen minut yritettiin ohjata toiselle henkilölle. Sanoin että nyt on puhelua siirretty henkilöltä toiselle jo moneen kertaan, joten nyt ei enää siirrellä mitään mihinkään vaan selvitätte tilanteen siellä ja palaatte asiaan minulle päin.

Loppujen lopuksi minulle sanottiin puhelimitse, että kun rakennustyöt on jo tehty, niin kyllä liittymän siirto tehdään 0 euron hintaan. Luonnollisesti hyväksyin tämän. Sain sopimuspaperin päiväyksellä 24.11.2010, jonka kohdassa Lisätiedot lukee sanasta sanaan: "Laajakaistan kuukausimaksutarjous, [u:3i9a5gwm]avausmaksu veloituksetta[/u:3i9a5gwm]. Toimitusaika 01.12.2010 12:00-16:00". Kohdassa Asiakasratkaisu sanotaan: "Liittymäsi kuukausimaksu on 29,9 euroa 24 kuukauden ajan. [u:3i9a5gwm]Liittymismaksu on 0 euroa.[/u:3i9a5gwm] Liittymän normaalin hinnaston mukainen kuukausimaksu on 49.3 euroa ja liittymismaksu 0 euroa. Hinnastot ovat nähtävillä osoitteessa ...".

Tämän jälkeen minulle soitettiin Soneralta ja vielä varmistettiin että onko tämä asia nyt ok. No olihan se minun puolesta ok. Sain sitten vielä toisen sopimuspaperin, päiväyksellä 25.22.2010, joka on muuten sama kuin edellinen mutta lisätiedoissa lukee: "Laajakaistan kuukausimaksutarjous, avausmaksu veloituksetta. Sovittu hinta. Toimitusaika: 01.12.2010 12:00-16:00"
Kohdan "Asiakasratkaisu" teksti on tismalleen sama kuin edellisessä.

Eli minulle on luvattu sopimusten perusteella avausmaksu sekä liittymismaksu veloituksetta.

Ok, netti oli sitten toiminnassa joulukuusta 2010 ja toimi hienosti. Helmikuussa sain laskun, yht. 2331,08 euroa, joka sisälsi normaalit kk-maksut (40,08 euroa + paperilasku 1,01 euroa) sekä johdon rakentaminen 2289,99. Maksoin kk-maksut, mutta johdon rakentamisen osalta otin yhteyden kuluttajaneuvontaan, jossa minua kehotettiin tekemään reklamaatio. Tein reklamaation, ja sain Soneralta vastauksen, jossa selitettiin että 2289,99 euron liittymismaksu sisältää mahdollisen kaapelirakentamisen 300m matkalta sekä kytkentätyön, mutta ei sisällä avausmaksua, sisäverkkotöitä tai mahdollisesti tarvittavaa tonttikaapelin osuutta. Ja myös kirjoitettiin, että minua on informoitu kustannksista ja että olisin hyväksynyt ne 25.11.2010. Missään vaiheessa en ole tuollaista summaa hyväksynyt. Ja kaiken lisäksi sopimuksessa sanotaan nimenomaan että Liittymismaksu on 0 euroa.

Otin uudelleen yhteyden kuluttajaneuvontaan. Vielä käytyään läpi sopimukset ja muut asiakirjat he soittivat minulle ja kehottivat minua ottamaan yhteys kuluttajariitalautakuntaan. Tein niin, ja asia on käsittelyssä (n. vuoden jonotusajalla).

Tätä viestiä kirjoittaessani tarkistin laskun summan omien sivujen laskuarkiston kautta, ja huomasin että laskussa onkin nyt auki enää vain 1090 euroa (eikä aiemmin mainitsemani 2289,99) joka on Soneran hinnaston mukaan "Liittymismaksu". En tiedä missä vaiheessa Sonera on ko. summaa muuttanut. minkäänlaista paperia / korjauslaskua en tästä ole saanut, enkä muista kuulleeni asiasta myöskään puhelimitse. Joka tapauksessa kysehän on edelleen nimenomaan [u:3i9a5gwm]liittymismaksusta[/u:3i9a5gwm], jonka Sonera lupasi ilmaiseksi puhelimessa ja siitä on sopimuksessa mustaa valkoisella, mutta se laskutettiin silti.

Jälleen lyhyesti: Ensin sanotaan että maksaa, sitten sanotaan että ei maksa, sitten vielä varmistetaan että ei maksa, sitten lähetetään lasku vaikka ei pitäny maksaa mitään, ja sitten reklamoinnin jälkeen muutetaan laskun avointa saldoa niin että maksaisin vain liittymismaksun, mikä ei pitänyt maksaa mitään. Mitäh?

Terveisiä vaan sinne Soneraan: Jos haluatte toimia sen mukaan mitä on tullut luvattua, niin laitatte minulle kirjallisesti tiedon siitä että lasku mitätöidään, ja kaikki on tyytyväisiä. Tai jos ei Herra Soneralle sovi, niin sitten odotellaan kuluttajariitalautakunnan päästöstä ja tarvittaessa mennään oikeuteen.

En maksa.

Lopuksi: Olen antanut itseni ymmärtää, että näin isoon puljuun, kuin Sonera on, voi vaikuttaa ainoastaan nostamalla hirveä älämölö netin foorumeilla ja sen myötä muussa mediassa? En pistä yhtään vastaan jos joku vie tätä viestiä eteenpäin vaikkapa linkittämällä tätä ketjua naamakirjaan tai ihan mihin vaan.

Kiitos.

15 kommenttia

kumipallo: Emme ota keskustelupalstallamme kantaa tähän asiaan, koska viestisi tietojen perusteella asiaa on käsitelty jo aiemmin puoleltamme reklamaationa ja asia odottaa kuluttajariitalautakunnan käsittelyä. Pahoittelemme asiasta sinulle aiheutunutta mielipahaa.
Mutta kyllä kai tyhmäkin sen huomaa että Sonera tekee tässä väärin? On aivan järjetöntä kierrättää asiaa kuluttajariitakunnan kautta, kun lopputulos on täysin selvä.

Mutta jos viesti ei kerran mene perille tätä(kään) kautta, niin sitten odotellaan päätöstä kuluttarjariitalautakunnalta.
Tätä lukiessa tulee kuitenkin mieleen, että jos asiassa on selvästi virhe soneran osalta niin takuulla reklamaatiossa asia oltaisiin jo korjattu, tuskin ilman syytä jätetään hyvittämättä ja haluttaisi ehdointahdoin asiaa viedä eteenpäin jos tiedetään että asia tullaan "häviämään". Liittymän avausmaksu josta on melkein aina kampanja 0eur kun uuden liittymän tilaa on täysin eriasia on kuin verkkoonliittämismaksu joka tulee maksettavaksi kun rakennus ensimmäistä kertaa liitetään operaattorin verkkoon , muutoinhan ko kuluja ei tule. Eriasia mitä epäselvyyttä asian tiedottamisessa sitten on ollut, siihen on vaikea sanoa....
Kiitos vastauksesta.

Minä luulisin että reklamaation käsittelijä on yksinkertaisesti tehnyt inhimillisen virheen, tai/ja ei ymmärtänyt tilannetta oikein. Oli tuolloin varsin haluton keskustelemaan asiasta.

Olen ymmärtänyt kampanja 0 euron avausmaksun ja uuden liittymän verkkoon kytkemisen eron. Kyse oli alunperin siitä että en maksa johdon rakentamismaksua Soneralle, kun se oli jo tehty. En missään vaiheessa hyväksynyt mitään johdon rakentamismaksua tai myöskään kallista liittymis-/kytkentämaksua, ja olisin ollut ilman jos ei sitä oltaisi luvattu ilmaiseksi.

Pidän huonona asiakaspalveluna sitä, ja kaiken kaikkiaan kummallisena piirteenä, että asiakas saa tällaisista summista mustaa valkoisella vasta kun lasku kilahtaa postilaatikkoon.

Nythän avoinna onkin tosiaan enää "liittymismaksu", josta nimenomaan on sopimuksessa "Sovittu hinta" 0 euroa...
Näin sivullisena katsoessa ja taas toisaalta kerta toisensa jälkeen TeliaSoneran touhuun kyllästyneenä.

Kyllähän tuossa näyttää että oletuksia ja virheitä on tehty puolin ja toisin.
Asiantuntemuksen puutetta Soneralla..pallottelua ja niin edelleen.
Asiakaspuolella ehkä ei tiedetä että paljon asennuksia tehdään etukäteen, varmuuden vuoksi, koska
rakentaminen yhdellä kertaa samalle alueelle on kertaluokkia edullisempaa, ja kannattaa vaikka suurin osa ei koskaa verkkoon liittyisikään.
Eli mitään merkitystä ei ole sillä että verkko on tehty ja rakennettu valmiiksi.
Johan sitä voisi käyttää jokainen hyväkseen vaikka kesämökillä. Oma sähköasentaja vie liittymisjohdon viereisen pylvään päähän vain "kytkentää" varten.
Eli eihän silloin liittymismaksua tarvitse maksaa kun se johto on jo asennettu jne...
Ihan ilman en olettaisi saavan mutta toinen mahdollisuus on varmaan luopua pois palvelusta..
Kohtuus kaikessa mutta ei nykyinen kohtuullistettu lasku.

En tiedä on monelle tuttu asia mutta juuri tuohon kupariin ei ehkä paljon kannattaisi sijoittaa. Täysi liittymismaksu menee ensin siitä liittymästä ja muutaman vuoden kuluttua saatetaan vetää jo kuitu jonka liittymismaksussa ei hyvitetä mitään... Näin ilmoitettiin ainakin vielä viime vuoden puolella..Eli täysin erillisiä palveluja vaikka samaa asiaa koskevatkin.
En koskaan olettanut saavani ilmaiseksi uutta liittymää, mutta sellainen minulle luvattiin. Minun näkökulmasta katsottuna on oikeastaan olemassa kaksi vaihtoehtoa: Tehdään niin kuin on sovittu ja luvattu, tai sitten perutaan kaupat kokoanaan ilman mitään kustannuksia, niin kuin merinenkin sanoi.

Kaiken kaikkiaan se mistä pitäisi nostaa yleisestikin meteli, on tuo järjetön yli 1000 euron liittymismaksu... Asun kyllä maalla, mutta kaavoitetulla alueella, johon lainkin mukaan pitäisi nettiyhteydet saada kohtuulliseen hintaan. Kysymys jollekin Soneralaiselle: Mikä siinä pelkässä yhteyden päälle kytkemisessä, ilman että paikan päällä tarvitsee välttämättä edes käydä kun johto oli jo paikallaan, maksaa noin paljon? Tai vaikka pitäisikin käydä paikan päällä?

Noh, "kohtuulliseen hintaan" on tietysti laaja käsite....

Kuitua ei tänne maalle ole varmastikaan tulossa vielä vuosiin. Langattomat yhteydet taas on liian epävarmoja. Ja kuinka ollakaan, piuhat on Soneran, joten liittymän ottaminen joltain toiselta palveluntarjoajalta on poissuljettu vaihtoehto (kokeiltu on). Vai mitä sanoo Sonera?

Kiitokset kommenteista. Kaikki näkökulmat ja ajatukset ovat tervetulleita.
kumipallo kirjoitti:
Kysymys jollekin Soneralaiselle: Mikä siinä pelkässä yhteyden päälle kytkemisessä, ilman että paikan päällä tarvitsee välttämättä edes käydä kun johto oli jo paikallaan, maksaa noin paljon? Tai vaikka pitäisikin käydä paikan päällä?

Kun uusi omakotitalo kytketään ensimmäistä kertaa verkkoomme, asentajan on käytävä aina paikanpäällä tekemässä kytkentä.

Uuden omakotitalon kytkeminen verkkoomme maksaa minimissään talokaapelin liittymismaksun, joka on tällä hetkellä 1090 euroa. Talokaapelin liittymismaksu sisältää verkkomme kaapelien päättämisen asiakkaan tontilla valmiina oleviin tonttikaapeleihin.

Liitäntä tehdään samalla kertaa kaikille saatavilla oleville tuotteille eli, jos asunnon alueella on saatavuus sekä kuparikaapelin kautta toimivalle Sonera Laajakaista ADSL -liittymälle, että koaksaalikaapelin kautta asuntoon tulevalle Kaapeli-TV -liittymälle, liitäntä tehdään sekä Kaapeli-TV -verkkomme, että puhelinverkkomme osalta (asiakkaalla on oltava tontilla omat koaksaali- tai kuparitalokaapelit valmiina).

Jos talon liittäminen verkkomme edellyttää rakentamista, rakentamisesta veloitetaan erikseen.
Sami kirjoitti:
Uuden omakotitalon kytkeminen verkkoomme maksaa minimissään talokaapelin liittymismaksun, joka on tällä hetkellä 1090 euroa. Talokaapelin liittymismaksu sisältää verkkomme kaapelien päättämisen asiakkaan tontilla valmiina oleviin tonttikaapeleihin.


1090 euroa kaapelin liittämisestä asiakkaan tontilla olevaan kaapeliin? Ryöstöä.

E: Vielä haluaisin varmistaa sen, onko minun tänä päivänä mahdollista ostaa yhteys joltakin toiselta palveluntarjoajalta, Soneran lankojen kautta (käsittääkseni tällä alueella piuhat on Soneran omaisuutta)? Ainakin joskus se on kai onnistunut niin, että Sonera perii sitten vuokraa tältä toiselta palveluntarjoajalta...?
kumipallo kirjoitti:

E: Vielä haluaisin varmistaa sen, onko minun tänä päivänä mahdollista ostaa yhteys joltakin toiselta palveluntarjoajalta, Soneran lankojen kautta (käsittääkseni tällä alueella piuhat on Soneran omaisuutta)? Ainakin joskus se on kai onnistunut niin, että Sonera perii sitten vuokraa tältä toiselta palveluntarjoajalta...?

Tämä on mahdollista eli eri operaattorit voivat tarjota omia palvelujaan myös toisten operaattoreiden puhelinverkon alueella esimerkiksi vuokraamalla puhelinlinjoja.
Periaatteessa? Vai ihan käytännössäkin?

Toteutuuko tämä käytännössä niin, että Sonera määrää vuokrahinnan sellaiseksi että toisella palveluntarjoajalla ei ole mitään järkeä ko. diiliin? Vai mikä siinä on että kukaan ei halua moista kauppaa nimittäin tehdä.
kumipallo: En osaa valitettavasti ottaa tarkemmin kantaa puhelinverkomme operaattorivuokriin tai muiden operaattoreiden tarjoamiin palveluihin, mutta uskon että linjojen vuokraaminen on käytännössäkin mahdollista.
Sami kirjoitti:
kumipallo: En osaa valitettavasti ottaa tarkemmin kantaa puhelinverkomme operaattorivuokriin tai muiden operaattoreiden tarjoamiin palveluihin, mutta uskon että linjojen vuokraaminen on käytännössäkin mahdollista.


Ei tosiaan tunnu olevan.

Haistakaa.
kumipallo kirjoitti:
1090 euroa kaapelin liittämisestä asiakkaan tontilla olevaan kaapeliin? Ryöstöä.


Ottamatta kantaa aiheeseen muutoin, tartun yllä olevaan hieman. Tässä vastaavia hintoja toisen suuren operaattorin sivuilta:

-Elisa Talokaapeli Hinta (alv. 23 😵 1 195 €
-Saunalahti Talokuitu Hinta (alv. 23 😵 1 835 €

Hinnat koskevat siis nimenomaan omakotitalon liittämistä operaattorin verkkoon. Että silleen...
Aivan. Ryöstöä se on niilläkin. Mutta hinnasta sen enempää puhumatta, kysehän on puhtaasti Soneran tekemästä sopimusvirheestä.

Palaan tähän viestiketjuun myöhemmin, laitan tänne muutaman otteen Soneran kuluttajariitalautakunnalle lähettämästä vastauksesta asiaan, jonka sain eilen postissa...
Vielä palaan tähän asiaan pitkän ajan jälkeen... Asiaan ei ehditty saada kuluttajariitalautakunnan päätöstä vaikkakin kirjeenvaihtoa käytiin soneran ja minun puolelta ja asiaa tarkenneltiin heidän suuntaan. Soneralta soitettiin ja sanottiin että asia on käsitelty heidän puolesta, ja mitään maksua ei sitten tällä kertaa peritä koska sopimusta ei ollut tehty. Ja käytäntö on nyt laihttaa paperinen sopimus tästä liittymisestä, josta minä en koskaan saanut mitään sopimusta ja ongelma alkoi.

Ei kannata mennä hämyyn...

Vastaa