"DNS-palvelin ei vastaa" !!

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 7 katselukertaa

Soneran laajakaista. Toiminut suurinpiirtein moitteitta noin vuoden ajan. Toissapäivänä katkesi netti totaalisesti, olen yrittänyt resetoida reitittimen (langattoman) ja modeemin kumpaisenkin useaan kertaan, kokeillut erilaisilla piuhoilla, kokeillut jättää reitittimen pois välistä kokonaan. Kokeilin tänään myös kolmella eri modeemilla mutta mikään ei toimi.

Soneran asiakaspalvelu on turha, sieltä kun ei saanut oikeaa ihmistä tavoitettua niin millään, edes neljänkymmenen minuutin odottelulla. Automatisoitu "neuvoja" sanoi että vika on joko laitteissa tai Sonerassa (siis todella selventävää). Kaiken lisäksi tuli tehtyä joku vikailmoitus josta voi tulla veloituksia (joita en todellakaan halua enää yhtään lisää tuon puhelun lisäksi) jos yhteysongelma ei ole Sonerasta johtuva...

Modeemin asetuksiin laitoin VPI:0 ja VCI:33 vai mitkä nuo nimitykset nyt sitten olivatkaan. Todella turhauttavaa kun melko varmasti vika ei ole laitteissa. Taloudessa kolme konetta ja kaikki ilmoittavat samaa!

Jos joku osaisi auttaa olisin kiitollinen !

EDIT: Kokeillut myös "ipconfig /release" ja "ipconfig /renew".

2 kommenttia

Jossain pitäis olla talteenotettavaksi ohjeet tilapäiseen nimipalvelimen asettamiseen omalle koneelle&modeemille silloin kun automaattisesti valittavat Soneran nimipalvelimet (DNS = Domain Name System joka tulkitsee osoitteen alkuosan internetin numero-osoitteeksi ) eivät toimi oikein. Tai mikä se oikea selviämistapa onkaan.

[Muistaakseni jos Linux toimii liittymästä internetiin, niin katsomalla Telewell ADSL-modeemista sen käytössä olevan DNS-palvelimen osoitteen ja panemalla sen Windowsille verkkokortin IP4-protokollan DNS-palvelimeksi automaattisen sijaan, myös WinXP ja WinVista on Soneran liittymällä taas toiminut.]
Suomimies112 kirjoitti:
Soneran laajakaista. Toiminut suurinpiirtein moitteitta noin vuoden ajan. Toissapäivänä katkesi netti totaalisesti, olen yrittänyt resetoida reitittimen (langattoman) ja modeemin kumpaisenkin useaan kertaan, kokeillut erilaisilla piuhoilla, kokeillut jättää reitittimen pois välistä kokonaan. Kokeilin tänään myös kolmella eri modeemilla mutta mikään ei toimi.


Silloin kun yhteys on kokonaan poikki, kannattaa vikailmoitus tehdä Vikapalvelun numeroon 0206 90101 (mpm/pvm). Loppuun asti viety puhelu vianrajausautomaatin kanssa generoi liittymästä vikailmoituksen, joka menee suoraan Vikapalvelun käsittelyjonoon.

Tuskin vika modeemin jää, jos yhteyttä testattu kolmella eri (toimivalla) modeemilla ja millään niistä netti ei toimi. Modeemin valojen tulkinta kertoo jotain siitä missä vika voisi olla:

- ADSL/DSL-valo pimeä = yhteys Soneran ADSL-keskittimelle fyysisesti poikki
- ADSL/DSL-valo vilkuttaa hitaasti ja tasaisesti = fyysinen yhteys ADSL-keskittimelle on olemassa, mutta yhteys liian heikko (kaapeli lähes poikki tai vuotaa) tai jotain vikaa ADSL-modeemissa tai -keskittimellä. Myös huono kaapelin liitos tai jatkojohto voi aiheuttaa tämän.
- Internet-valo (jos sellainen modemissa on) kertoo saako reitittävänä toimiva modeemi ulkoverkosta IP-osoitteen vai ei. Vihreä valo voi tarkoittaa että modeemilla on IP-osoite ja punainen että IP-osoitetta ei ole. Jos punaisen Internet-valon palaessa modeemi ADSL/DSL-valo on vihreä, on kyseessä joko verkon vika tai mahdollisesti modeemin väärät VPI/VCI-asetukset (VPI/VCI = 0/33)

-----------

Kokonaan toimimaton DNS-palvelu Soneran verkossa on erittäin harvinainen vika. Sellainen muistaakseni oli hetken joko 2007 tai 2008, ja silloin oli "linjat punaisena" joka paikassa.

Vastaa