Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
arj00_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

vakuus-/ennakkomaksu

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei!
Haluaisin tässä kysyä että mitä eroa on vakuusmaksussa ja ennakkomaksussa ja mitkä asiat määrittää minkä niistä saa jos tilaa puhelimen kk maksulla? Ja maksun suuruuden?
Olen ollut soneran asiakkana 5+ vuotta joten mitä tapahtuisi nykyiselle liittymälleni jos tilaisin puhelimen ja siihen tulisi jokin noista maksuista koska minulla on muutama merkintä luottotiedoissa? Onko mahdollista että liittymäni katkaistaan kunnes se vakuus-/ennakkomaksu on maksettu?
Olen aina maksanut soneran laskut.
2 vastausta
Lila_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 324 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei arj00,

Ennakko- ja vakuusmaksun määräytyminen on jossain määrin tapauskohtausta, sillä asiakkaiden maksukäyttäytymiseen liittyvät tiedotkin ovat hyvin erilaisia. Luotonvalvontamme käsittelee tilaukset yksitellen ja perusteet kulloinkin määrätylle ennakko- tai vakuusmaksulle voidaan selvittää asiakkaalle puhelimitse. Maksun suuruuteen vaikuttaa tilattavan palvelun arvo: esimerkiksi uusi, määräaikainen laitesopimus on arvokkaampi sopimus kuin toistaiseksi voimassa oleva liittymätilaus, joten tällöin maksun suuruuskin voi kasvaa.

Ero vakuus- ja ennakkomaksussa on siinä, että vakuusmaksu jää Soneralle ikään kuin "pantiksi". Tuota summaa ei hyvitetä tulevissa laskuissa, vaan vakuusmaksun palautusta voi pyytää kun sopimus on ollut voimassa vähintään puoli vuotta ja maksut ovat hoituneet moitteetta. Ennakkomaksu maksetaan ennen liittymän avausta ja sillä kuitataan automaattisesti asiakkaan ensimmäiset laskut siihen asti, että laskujen summa ylittää ennakkomaksun suuruuden.

Jos tilaat nykyiselle liittymällesi puhelimen ja tästä määrätään jompikumpi em. maksuista, voit toki perua puhelimen tilauksen ja jatkaa liittymän kanssa entiseen malliin. Uudet palvelut ja tuotteet toimitetaan asiakkaalle aina vasta, kun määrätty ennakkomaksu tai vakuus on maksettu, joten mikäli asiakas ei haluakaan tilaamaansa tuotetta maksun vuoksi, tilaus perutaan eikä maksun maksamatta jättäminen siis aiheuta ongelmia.

Toivottavasti nämä tiedot antoivat vastauksia kysymyksiisi 🙂 Siitä on toki hyötyä, jos kaikki Soneran maksusi olet hoitanut ajallaan koko pitkän asiakkuutesi ajan! Jos puhelintilaus siis kiinnostaa, ota toki rohkeasti yhteyttä (vaikka puhelimitse myyntipalveluumme 0800 133133) ja katsotaan miten tilausprosessi kohdallasi etenee.

Tässä vielä ote Soneran kuluttaja-asiakkaisen palveluiden yleisistä toimitusehdoista:


2.2 Ennakkomaksu, vakuus ja käyttöraja

Teleyrityksellä on oikeus vaatia sopimuksen mukaisista maksuista kohtuullinen ennakkomaksu
tai vakuus sopimuksen tekemisen yhteydessä, jos siihen on ennakoitavissa olevasta maksukyvyttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta seikasta johtuva erityinen
syy. Näitä ovat esimerkiksi perusteltu ennakoitavissa oleva maksuhaluttomuus, maksuhäiriömerkintä,
epäonnistunut ulosmittausyritys sekä tilanteet, joissa asiakas on velkaa jollekin teleyritykselle tai joissa asiakkaan luottotietoja ei voida selvittää tarpeeksi, tai jos asiakas ei ilmoita osoitettaan. Teleyritys voi kuitenkin vaatia kohtuullista vakuutta sopimussuhteen aikana, jos viranomainen on todennut asiakkaan maksukyvyttömäksi.

Teleyritys ei maksa suoritetusta ennakko- tai vakuusmaksusta korkoa. Teleyrityksellä on oikeus periä vakuudesta erääntyneet saatavansa viivästyskorkoineen ja perimiskuluineen. Asiakas vastaa vakuuden pantinhoito- ja realisointikustannuksista. Vakuus palautetaan, kun sen perusteet poistuvat, ja viimeistään sopimuksen päättymisen jälkeen. Ennakkomaksu palautetaan viipymättä sopimuksen päättymisen jälkeen.

Asiakas ja teleyritys voivat sopia kohtuullisen käyttörajan asettamisesta puhelinliittymälle. Teleyritys ilmoittaa asiakkaalle käyttörajan ylittymisen takia tapahtuvasta käytön rajoittamisesta
etukäteen esimerkiksi soittamalla tai tekstiviestillä. Samalla teleyrityksen on annettava ohjeet siitä, miten käytön rajoittaminen on estettävissä. Tämän jälkeen käyttörajan ylittyessä teleyrityksellä on oikeus rajoittaa liittymän käyttöä. Vapautuakseen palvelun käytön rajoituksista asiakkaan tulee maksaa
teleyrityksen ilmoittama osuus palvelusta kertyneistä maksuista. Käyttörajapalvelu ja sen muutos on maksuton, mutta sen poistamisesta teleyritys voi periä hinnaston mukaisen maksun. Käyttörajasta sopiminen on teleyrityskohtaista. Käyttörajan lisäksi teleyritys voi tarjota maksua vastaan saldorajoituspalveluita. Saldorajan ylittyessä liittymän käyttö estetään tai liittymän käyttöä rajoitetaan.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
arj00_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta. 🙂
Tämän osion uusimmat keskustelut