Itse ainakin tarkastan ulkomaan hinnoittelun ja kuuluvuusalueen kohteessa ennen matkaa. Suljen mobiilidatan yleensä ennen koneen nousua Keimolasta.
Viikon reissuille olen joskus suunnitellut ostavani paikallisen prepaid-datakortin, jotta puhelimen dataa voisi käyttää roamingmaksuja edullisemmin esimerkiksi geokätköilyssä (karttadata veisi mahdollisesti megatavuja). Lyhyet puhelut eivät Euroopassa ole enää ihan älyttömän hintaisia.
Datahintojen ollessa pohjoismaiden ulkopuolella totutun hintatason yläpuolella olen turvautunut vaihtoehtoiseen laitteeseen Garminin GPS:än, joka ei ole mobiilidatasta riippuvainen. Onneksi nykyään hotelleissa, kahviloissa ja vuokramökeissä on asiakkaiden käytössä kohtuuhintainen WLAN, joten mobiilidataa ei välttämättä tarvitse. Selviän hyvin viikon ilman jatkuvaa yhteyttä spotifyyn, deezeriin tai someen..
Ulkomaanlaskutus on tähän saakka pelannut mainiosti, eikä puheluista tai tekstiviesteistä ole tarvinnut tehdä selvityspyyntöjä. Lyhyen lomamatkan aikana en ole yleensä seurannut laskun kehittymistä lainkaan.
Soneran Sopiva -liittymät ovat pohjoismaissa verraton lisä tarjontaan.