peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
56638 Jäsentä
158862 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

SINR signaalilaatu sahaa @1800 MHz

Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎22-04-2017
Kirjoituksia: 12
1/25

SINR signaalilaatu sahaa @1800 MHz

Huomasin tänään, että SINR arvo käyttäytyy normaalista poikkeavasti ja arvo hyppii nyt noin. -3 ja 7 dB välillä (normaalisti se pysyy 7 - 15 dB arvossa).

RSRQ menee noin -8 ja -10 dB välillä, eli häiriötä on jonkin verran, mutta ei mitään ihmeellistä.

Olen tarkistanut antennit, sekä modeemi on myös käynnistetty uudelleen. (Huawei E5186s-22a)

800MHz verkossa SINR laatu on jo parempi, mutta se kärsii taas sitten hitaudesta verrattuna 1800 MHz verkkoon.

50 Mb/s yhteys ei nyt toteudu.

0 tykkäystä
24 vastausta
Konkari ☆
Konkari ☆
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 041
2/25

Vs: SINR signaalilaatu sahaa @1800 MHz

@JanneEM kirjoitti:

Huomasin tänään, että SINR arvo käyttäytyy normaalista poikkeavasti ja arvo hyppii nyt noin. -3 ja 7 dB välillä (normaalisti se pysyy 7 - 15 dB arvossa).

RSRQ menee noin -8 ja -10 dB välillä, eli häiriötä on jonkin verran, mutta ei mitään ihmeellistä.

Olen tarkistanut antennit, sekä modeemi on myös käynnistetty uudelleen. (Huawei E5186s-22a)

800MHz verkossa SINR laatu on jo parempi, mutta se kärsii taas sitten hitaudesta verrattuna 1800 MHz verkkoon.

50 Mb/s yhteys ei nyt toteudu.

SINR droppaus tolla tavalla viittaa häiriömäärän kasvuun. Mikähän sitä aiheuttaa? Mahdollisesti alueelle on avattu uusia tukiasemia, jotka sitten häiritsevät tai käyttäjämäärä on kasvanut. Itse asiassa tuo 50Mbps on teoreettinen huippu, se josta maksat on vaihteluvälin alin arvo, eli 10Mbps. Liittymäsopimuksessa vaihteluväli on kuvattu tarkemmin. Modeemia voisi kokeilla sjoittaa niin, että tuo SINR olisi parempi.

Onko alueella häiriötilanteita käynnissä? https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/hairiokartat/hairiokartta2

0 tykkäystä
Uusi keskustelija
3/25

Alueelle on itseasiassa avattu uusia ja sehän tässä nyt nakertaakin kun tämä on toiminut pääsääntöisesti täysillä vauhdeilla, eli se teoreettinen huippu on ollut tähän mennessä ihan käytäntöä.

Nyt kun 4G kuuluvuutta on "parannettu", niin signaalilaatu onkin huononpi minun tuleekin tyytyäkin huononpaan?

Olen tietoinen liittymäni vaihteluvälistä, mutta siitä huolimatta 1800 MHz toimii paljon huonommin nyt ja siinä selvästikin nyt jotain vialla. Koskaan ennen ei ole mennyt SINR pakkasen puolelle, kuin nyt.

Häiriökartta ei näytä tähän häiriötä.

0 tykkäystä
Konkari ☆
Konkari ☆
4/25

@JanneEM kirjoitti:

Alueelle on itseasiassa avattu uusia ja sehän tässä nyt nakertaakin kun tämä on toiminut pääsääntöisesti täysillä vauhdeilla, eli se teoreettinen huippu on ollut tähän mennessä ihan käytäntöä.

Nyt kun 4G kuuluvuutta on "parannettu", niin signaalilaatu onkin huononpi minun tuleekin tyytyäkin huononpaan?

Olen tietoinen liittymäni vaihteluvälistä, mutta siitä huolimatta 1800 MHz toimii paljon huonommin nyt ja siinä selvästikin nyt jotain vialla. Koskaan ennen ei ole mennyt SINR pakkasen puolelle, kuin nyt.

Häiriökartta ei näytä tähän häiriötä.

Kannattaa yrittää suuntailla antennia uudelleen. Joskus on auttanut esim. katiskaverkosta rakenneltu häkkyrä antennin ympärille. Murossa tästä rakentelusta aika hyvä ketju: https://murobbs.muropaketti.com/threads/4g-antennien-modaus-ja-sinr-vaikutus-latausnopeuteen.1218241... j

a antenneista/signaaliarvoista yleensäkin: https://murobbs.muropaketti.com/threads/4g-antennit.981468/page-107#post-1718281055

Jos Telia ei pelitä, niin vain toista operaattoria testiin. Voi olla helpoin ja kaikista edullisin ratkaisu.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi keskustelija
5/25

Tässä on vielä määräaikaista jäljellä, että se siitä helposta ja edullisesta.

Katiskat pysykööt upoksissa; menee taas sitten sinne Pelle Peloton osastoon, että ehkäpä en nuihin modeemin 'kaninkorviin' ala mitään sellaisia höpötyksiä kietomaan.

Kuten tuossa alussa jo sanoinkin 800 MHz verkko toimii tasaisesti hyvillä arvoilla ja sitten kun vaihdan bandin 3, niin lukemat uppoavat huonoksi. Tämä siis toimi ennen ihan oikein.

Eli jos minä en ole muuttanut mitään ja palvelun laatu on huononpi, niin sitten sitä muutettu lähettävästä päästä ja vika on siellä.

0 tykkäystä
Konkari ☆
Konkari ☆
6/25

@JanneEM kirjoitti:

Tässä on vielä määräaikaista jäljellä, että se siitä helposta ja edullisesta.

Katiskat pysykööt upoksissa; menee taas sitten sinne Pelle Peloton osastoon, että ehkäpä en nuihin modeemin 'kaninkorviin' ala mitään sellaisia höpötyksiä kietomaan.

Kuten tuossa alussa jo sanoinkin 800 MHz verkko toimii tasaisesti hyvillä arvoilla ja sitten kun vaihdan bandin 3, niin lukemat uppoavat huonoksi. Tämä siis toimi ennen ihan oikein.

Eli jos minä en ole muuttanut mitään ja palvelun laatu on huononpi, niin sitten sitä muutettu lähettävästä päästä ja vika on siellä.

Ahaa, jos on vain nuo kaninkorvat, niin koettele sjoittaa modeemi siten, että esim. ikkuna on vain tiettyä tukiasemaa kohti. Omassa kerrostalokämpässäni on laitteen sijoittaminen noin 30cm kiinni. Tietyssä ulkoseinän ja kantavan seinän nurkassa latausnopeus on 30-60Mbps , SINR 10-15 dB ja muualla kämpässä 0,5-5Mbps (SINR -6 - 2 dB) . Toki kun tuo on selvästi heikentynyt ja nopeus droppailee 2Mbps puolelle, niin häiriöilmoitusta kehiin vain, voinee saada sen määräaikaisen sopparin purettua. Tuo on todella inhottavaa, kun verkkoa parannetaan ja laajennetaan niin aina jossain toimivuus myös heikkenee kasvavan häiriömäärän myötä.

Kannattaa siis tehdä siitä häiriöilmoitus Omien Sivujen kautta, kuvata mahdollisimman tarkasti nopeus - kellonaika - signaaliarvot . Pystyvät tukimaan, onko tukari tukossa vai kenties jotain muuta häikkää. Ja onko siellä tehty muutoksia. 

https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta

Mukaan ainakin 10-tien varteen Silvolaan ja Kylämäkeen on tullut 1800MHz peittoa lisää. Tiedä sitten vaikuttaako juuri sinun käyttöpaikkaasi, Turku on mulle vierasta aluetta.

Btw, eikö tuo 800MHz sitten ollut kyllin nopea vrt 1800MHz? Droppaako se tuonne 2Mbps tuntumaan? 

0 tykkäystä
Uusi keskustelija
7/25

No ensinnäkään en ole likelläkään Turkua, että sikäli ei pitäisi vaikuttaa.

Eli paikka on Raahe ja minusta lähin 1800 tukari on noin 500m päässä, joka mainitaan valmistuneen tässä kuussa. Voisiko olla syy siellä?

800MHz on kaikesta huolimatta paljon tuhnunpi verrattuna 1800MHz taajuuteen ja huomaa kyllä elokuvaa striimaillessa ja uppaillessa.

Alunperinkin hain tuolle modeemille paikkaa sellainen löytyikin, mihin tasot olivat voimakkaimmat ja häiriötä oli vähän.

Tuoretta mittausdataa:

Signaalin voimakkuusasteikko (RSSI) n. -55 dBm, eli pitäisi olla erinomainen

Signaalivoimakkuuden vertailuarvo (RSRP) n. -87dBm, vielä hyvän puolella

Signaalin häiriötason vertailuarvo (RSRQ) n. -9 dB, edelleen hyvä

Vaan sitten SINR onkin nyt erittäin heikko. n. 4,4 dB

Melkein kuin radiopulssia katkottaisiin tahallaan.

0 tykkäystä
Konkari ☆
Konkari ☆
8/25

Oho, en tiedä mistä sain päähäni, että käytttöpaikka olisi Turussa.

Mutta Cellmapperista näkeekin, että tuo tukiasema, johon yhdistäneenä olet on ilmeisesti Haaralan hautausmaan nurkilla. Sieltä lähetetään sekä 800MHz että 800MHz. Ilmeisesti on 4G+ tukiasema kyseessä. Tuossa tapauksessa laitteesi pitäisi käyttää samanaikaisesti kumpaatakin taajuutta, Carrier Aggregation, eli taajuuksien yhdistäminen. Tämä voi näkyä nopeustestissä siten, että aluksi menee etanavauhtia mutta loppua kohden kiihtyy. Telian kartasta käy ilmi, että paikkaan "Kummatti" on valmistunut viime kuussa uusi 1800MHz tukiasema. Voihan olla, että tuo tukiasema häiritsee nyt sinun yhteyttäsi, jos on tosiaan viime aikoina ongelmat alkaneet.

Noista arvoista, RSSI aika turha arvo LTE:ssä, tärkeimpiä ovat nuo RSRP, RSRQ ja SINR. 

Häriöilmoitusta vain vetämään, että viime aikoina on yhteyden laatu heikentynyt reippaasti. Tosiaan uusien tukiasemien valmistuessa jossain voi palvelun laatu heikentyä merkittävästi.

Seuraile tuosta LTE-Watchista, muuttuuko Global Cell ID -arvo. Tuo on sen tukiasemasolun tunnus, johon olet kyseisellä hetkellä yhdistäneenä. Klikkaamalla tuosta hiirellä, muuttuu desimaalimuotoon, joka Cellmapperissa helpompi ymmärtää.

Cellmapper

0 tykkäystä
Uusi keskustelija
9/25

Näyttää siltä, että tuolta kalmankentiltä tätä nyt otetaan ja vastakkaisessa suunnassa näkyy Ollinsaaren uusi tukari ainakin Telian omassa kartassa, joka on uusista minua lähimpänä.

Modeemi buutin jälkeen laite soittaa aina samaan torniin.

Voisiko sitten olla että sieltä uudelta pylväältä lähtevä keila haittaa sitten minua, koska näyttää niin kuin jokin koko ajan yrittäisi puskea minua ulos, kun joka toinen pulssi on pääsääntöisesti tosi huono. Onko sellainen edes mahdollista, koska täytyy myöntää, että itseopiskeluni näistä radiosignaalien merkillisyyksistä on vielä alkeellista.

Jos näin, niin jokatapauksessa taidan laittaa häikkäilmoitusta vielä jonnekin, jos ei muu helpota.

0 tykkäystä
Uusi keskustelija
10/25

Nyt sitten SINR arvo ei enää sahaakkaan hyvä ja huonon välillä jatkuvasti, vaan on siirtynyt melkolailla pysyvästi huonoksi, siis melkolailla 0 dB...

Vikailmoitus on nyt tehty samalla, sillä eihän tämä voi olla normaalia enää.

0 tykkäystä