Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Tomppa_1
Vakiokalustoa
  • 14 custom-general.kudos
  • 105 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Webmailin roskapostisuodattimet eivät toimi ?

Minulla on viime aikoina tullut reilusti mainosroskapostia Telian pp.inet-sähköpostiin samoilta lähettäjiltä. Kirjauduin webmailiin käyttäjätunnuksella ja salasanalla, ja sitten valitsin Asetukset/Sähköposti/Suodattimet. Tein kuusi suodatinta muotoa "Lähettäjä" / "on" ( kokeilin myös "sisältää" ) "Lähettäjän nimi", ja valitsin "Toiminto": Poista. Kun kuitenkin luen sähköposteja älypuhelimella, niin estettyjen lähettäjien roskapostia tulee edelleen. Puhelimessa on IMAP-sähköposti ( asetukset: mail.inet.fi / portti:993 / SSL/TLS.

 

P.S. Onko Telialla käytössä omaa massapostitussuodatinta  ? ( eli välittäisin Telian "listalle" haittallisen viestin ?

 

103 vastausta
valkpe2
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 26 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.


Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.

Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1696 custom-general.kudos
  • 2174 custom-general.replies
  • 177 custom-general.solutions


@valkpe2 kirjoitti:

@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?

Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.

 

Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto

 

Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta Hymiö Onnellinen

 

 

 


Ei voida luotettavasti todentaa juuri minuun?? Tämäpä on kummallista. Siis Telian tarjoama mobiilitunniste ei olekaan luotettava! Eikä verkkopankkitunnuksiinkaan luoteta! Tähän tarvitaan nyt lisää selvitystä.

 


@Sekunti tarkoitti varmaankin, että sähköpostiliikenteessä lähettäjän sähköpostiosoite pystytään väärentämään helposti. Tämä ei siis liity mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla tunnistautumiseen. Kun jätät ilmituksen lomakkeen kautta, tunnistaudut juuri em. tavoilla luotettavasti.


Ihan yhtä hyvin etanapostissa voi esiintyä eri henkilönä. Miksi sitä kehotetaan käyttämään ja sähköpostille ei ole mahdollisuutta?


Eihän sitä kukaan kielläkään ja sähköpostiosoite löytyy yrityksen tiedoista. Ihan vapaasti voit kirjoitella Telialle, mutta en itse lähtökohtaisesti suosittele sitä mitä tuossa aiemmin kirjoittelin ja onhan se mielestäni hitaampi reitti kommunikointiin 🙂

 

Lisäksi uudet EU tietosuoja-asetukset astuvat ensi vuonna voimaan, joten en tiedä miten Telian sähköpostiosoitteen kanssa käy jatkossa. Moni yritys on luopunut sähköpostiosoitteista (tai ainakin piilottanut sen) kuten esimerkiksi Sony. Alla olevassa kuvassa on Telian Facebookissa tiedote aiheesta, joka julkaistiin 10. huhtikuuta Hymiö Onnellinen

 

Facebook: Telian tiedote 10.4.2017

Telian asiakaspalveluun voi olla yhteydessä helposti ja turvallisesti monella muulla tavalla. Lisätietoa osoitteessa https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot.

 

Mielestäni tuo (sisäänkirjautuneiden) palvelupyyntö-lomake on kätevin Hymiö Onnellinen

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1696 custom-general.kudos
  • 2174 custom-general.replies
  • 177 custom-general.solutions


@valkpe2 kirjoitti:

@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.


Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.


Roskapostia tulee olemaan aina. Kannattaa luoda niitä suodattimia niin johan helpottaa. Lisäksi joissakin sähköpostiviesteissä on mahdollisuus perua tilaus (tai lähettämällä viestiä).

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
valkpe2
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 26 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@Sekunti kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
4. Miksi Telialla ei ole asiakaspalautetta varten sähköpostiosoitetta?

Valitettavasti Telialla ei ole varsinaisesti sähköpostiosoitetta, mutta sähköpostiosoite telia-email@telia.fi löytyy yritystiedoista johon kyllä vastataan Telian asiakaspalvelusta, mutta toimii lähinnä spämmipostilaatikkona. Lisätietoa osoitteessa telia.fi/yritystiedot.

 

Miksi näin?
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että sähköpostin kautta tehtyä yhteydenottoa ei voida käytännössä mitenkään luotettavasti todentaa juuri sinuun. Väärentäminen on helppoa ja tietoturvan kannalta heikompi suojaus mm. henkilötietojen lähettämiseen. Lisäksi operaattoreilla on yhteydenottoja varten järjestelmät, joiden kautta viestitetään on helpompi seurata (ns. tiketointijärjestelmät). Vakiomuotoinen lomake on parempi kuin vapaamuotoinen viesti, ettei tarvitse miettiä, tuliko asiaa kuvailtua tarpeeksi. Esimerkiksi palvelupyynnöt toimivat siten, että kun vaaditut tiedot sinne täyttää, ohjautuu se aina oikeaan paikkaan eikä siinä ole ns. ylimääräisiä välikäsiä. Kyseisen palvelupyyntö-lomakkeen löydät telia.fi Omilta Sivuilta ja tässä suora linkki siihen:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto

 

Toki palautteita, kehitysehdostuksia, ruusuja & risuja yms. viedään eteenpäin mm. täältä Yhteisöstä ja 24/7 chat-palvelusta Hymiö Onnellinen

 

 

 


Ei voida luotettavasti todentaa juuri minuun?? Tämäpä on kummallista. Siis Telian tarjoama mobiilitunniste ei olekaan luotettava! Eikä verkkopankkitunnuksiinkaan luoteta! Tähän tarvitaan nyt lisää selvitystä.

 


@Sekunti tarkoitti varmaankin, että sähköpostiliikenteessä lähettäjän sähköpostiosoite pystytään väärentämään helposti. Tämä ei siis liity mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla tunnistautumiseen. Kun jätät ilmituksen lomakkeen kautta, tunnistaudut juuri em. tavoilla luotettavasti.


Ihan yhtä hyvin etanapostissa voi esiintyä eri henkilönä. Miksi sitä kehotetaan käyttämään ja sähköpostille ei ole mahdollisuutta?


Eihän sitä kukaan kielläkään ja sähköpostiosoite löytyy yrityksen tiedoista. Ihan vapaasti voit kirjoitella Telialle, mutta en itse lähtökohtaisesti suosittele sitä mitä tuossa aiemmin kirjoittelin ja onhan se mielestäni hitaampi reitti kommunikointiin 🙂

 

Lisäksi uudet EU tietosuoja-asetukset astuvat ensi vuonna voimaan, joten en tiedä miten Telian sähköpostiosoitteen kanssa käy jatkossa. Moni yritys on luopunut sähköpostiosoitteista (tai ainakin piilottanut sen) kuten esimerkiksi Sony. Alla olevassa kuvassa on Telian Facebookissa tiedote aiheesta, joka julkaistiin 10. huhtikuuta Hymiö Onnellinen

 

Facebook: Telian tiedote 10.4.2017

Telian asiakaspalveluun voi olla yhteydessä helposti ja turvallisesti monella muulla tavalla. Lisätietoa osoitteessa https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot.

 

Mielestäni tuo (sisäänkirjautuneiden) palvelupyyntö-lomake on kätevin Hymiö Onnellinen


Tehokkain tapa saada organisaation osaamattomille tahoille tekemisen meininkiä on raportoida suoraan ylimmälle johdolle. Telian tapauksessa pääjohtajalle ja Suomen maajohtajalle. Teen sen ensi viikolla ellei tämä roskapostiasia tule kuntoon siihen mennessä. Ylimmän johdon on hyvä tietää, mitä asiakasrajapinnassa tapahtuu. Yleensä toiminta piristyy, kun käskytysketju alaspäin käynnistyy. Joskus siinä joku huomaa pallinsa kadonneen.

valkpe2
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 26 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@Sekunti kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.


Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.


Roskapostia tulee olemaan aina. Kannattaa luoda niitä suodattimia niin johan helpottaa. Lisäksi joissakin sähköpostiviesteissä on mahdollisuus perua tilaus (tai lähettämällä viestiä).


Kyllä tulee olemaan ja Telian pitää pystyä siihen vastaamaan koska kilpailijatkin pystyvät. Toivottavasti kukaan ei tartu tuohon ohjeeseesi tilauksen perumisesta, koska se käynnistää todellisen roskapostivyöryn.

Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1696 custom-general.kudos
  • 2174 custom-general.replies
  • 177 custom-general.solutions


@valkpe2 kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@Pekka_Koo kirjoitti:

@valkpe2 kirjoitti:

@AnnikaJok kirjoitti:

Valitettavasti ei ole keinoa keskitetysti blokata roskapostia. Sinun pitäisi itse suodattimien kanssa blokata sellaiset postit, joita et halua. Suodattimet saat lisättyä kun kirjaudut sähköpostitunnuksellasi sisään ja menet sieltä kohtaan Asetukset. Sen jälkeen valitse suodattimet, josta pystyt valitsemaan esimerkiksi sanan, jonka haluat suodattaa esim. laina-sana. Tällöin kaikki viestit, jossa laina-sana esiintyy, eivät tule perille.

 

Nimenmuutos Teliaan ei aiheuta roskapostin lisääntymistä.

 

Pystyt jättämään meille viestiä Omien Sivujen kautta, jolloin olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.

 

 


Miksi muut palveluntarjoajat pystyvät blokkaamaan massapostitetut roskapostit? Viestit menevät Roskapostilaatikkoihin, joista asiakas voi halutessaan tarkistaa ne.  Telialla on vanhentunut sähköpostipalvelu. Kehittäkää järjestelmiänne.

 


Muiden palveluntarjoajien järjestelmiin en pysty ottamaan kantaa. Meidän järjestelmiin ei ole tulossa isompia muutoksia lähiaikoina. Roskapostia on kuitenkin tällä hetkellä tavallista enemmän liikkeellä ja asia on selvityksessä. Väliaikaisena korjauskeinona kannattaa webmailin puolelle luoda suodattimia, täällä ohjeet.


Tulihan se tunnustus sieltä. Herää kysymys, onko Telialla piilossa muitakin ratkaisemattomia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa asiakkaille haittaa. Se mistä aloitin kyselyn on voimassa: tämän viikon odotan korjausta ja ellei sitä tule, aletaan vaihtaa perheemme liittymiä.


Roskapostia tulee olemaan aina. Kannattaa luoda niitä suodattimia niin johan helpottaa. Lisäksi joissakin sähköpostiviesteissä on mahdollisuus perua tilaus (tai lähettämällä viestiä).


Kyllä tulee olemaan ja Telian pitää pystyä siihen vastaamaan koska kilpailijatkin pystyvät. Toivottavasti kukaan ei tartu tuohon ohjeeseesi tilauksen perumisesta, koska se käynnistää todellisen roskapostivyöryn.


Ei kaikki tapahdu hetkessä ja tällä hetkellä on liikkeellä paljon roskapostia.

 

Ei ihan kaikki aiheuta roskapostivyöryä. Riippuen siitä onko se aitoa roskapostia vai jollekin yritykselle annettu markkinointilupa esim. arvonnan yhteydessä. Kyllä ne aika usein erottaa toisistaan. Suodattaminen on tällä hetkellä kaikkein tehokkain tapa toimia Hymiö Onnellinen

 

Täällä on hyvää tieto aiheesta:

http://www.webopas.net/suojautuminen.html

 

Tietääkseni järjestelmään tehtäviä muutoksia ei muutoinkaan voi tehdä nopealla syklillä esim. tiukan suodattamisen riskinä on, että ei-roskapostiksi tarkoitetut viestit joutuvat roskapostien joukkoon tai hävitetään kokonaan. Tuskin sitä kukaan omalle kohdalleen haluaa Hymiö Onnellinen

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1696 custom-general.kudos
  • 2174 custom-general.replies
  • 177 custom-general.solutions

Oho, Yle Digitreeneissä on aika kuvaileva artikkeli Roskaposti-aiheesta! Hymiö Erittäin onnellinen

 

Lainaus sivustolta:

4. Suomalaisten operaattorien webmailit

Elisan, Telian (entinen Sonera) ja DNA:n webmailit aiheuttavat käyttäjilleen harmaita hiuksia: Ne suodattavat etukäteen vain pienen osan roskaposteista. Omien estojen ja suodatinten tekeminen on myös hankalaa - ellei mahdotonta.

Kotimaisilla operaattoreilla ei tunnu olevan kiinnostusta pitää webmail-palveluja yllä. DNA:n tukisivulla suositellaan suoraan vaihtamaan Gmailiin tai vastaavaan.

Ellei vanhasta osoitteesta halua luopua, pysyvin ratkaisu on avata hyvän suodatuksen omaava sähköpostitili (Gmail tai Outlook) ja edelleenlähettää meilit sinne. Tätä koskevia operaattorien ohjeita joutuu tosin hakemaan heidän keskustelupalstoiltaan.

 

 

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
tilasto
Kunniajäsen
  • 1083 custom-general.kudos
  • 1363 custom-general.replies
  • 101 custom-general.solutions

Eniten ihmettelen sitä että miksi ihminen haluaa sitoa itsensä yhteen operaattoriin? Operaattorin vaihtuessa vaihtuu myös sähköpostiosoite. 

Tämä saattaa ajaa asiakkaan siihen tilanteeseen että tämä maksaa jollekin operaattorille korkeaa hintaa vaikka toiselta saisi saman palvelun edullisemmin, koska pelkää sitä sitä tilannetta mikä uuden sähköpostiosoitteen ilmoittamisesta joka paikkaan seuraa. Sama tilanne on edessä jos operaattori lopettaa yhteyden tarjoamisen asiakkaan osoitteeseen.

Sähköposti kannattaa pitää operaattorista erillään. Ethän sinä halua autoakaan jota voi tankata ainoastaan nesteen huoltoasemalla.

 

Mielestäni tuo dna ohje vaihtaa gmailiin on oikein hyvä idea. Myös muita tarjoajia kannattaa tutkia.

eth1.fi

Kaikki oikeudet pidätetään
All rights reserved

valkpe2
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 26 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Vastauksestasi käy selvästi ilmi, että Telia on kyvytön suojaamaan asiakkaitaan roskapostipurskahduksilta.

olkitu
Kunniajäsen
  • 682 custom-general.kudos
  • 4420 custom-general.replies
  • 125 custom-general.solutions

Ja sitten on ääripää Google kun sinne joudut spämmilistalle ei pääse meilit enään Googleen ollenkaan. Näin vaan myös sattumoisin käy aikanaan. Eli Googlessa kannattaa muistaa tarkistaa roskaposti kansio myös aika ajoin kun sinne joutuu välillä tärkeitä posteja.

Onko heikko matkapuhelimen kuuluvuus? Mittaa matkapuhelinverkon kuuluvuuksia Cellmapper-sovelluksella, saatavilla täältä ja ohje .