Telia Play digiboksin uusi rauta DV8919 – kysy ja kommentoi täällä **ketju on lukittu kommenteilta**



Näytä ensimmäinen kirjoitus
Aihe on suljettu kommenteilta.

1056 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@SakuMik  kirjoitti:

@Glasier  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

Tahtoisin tietää, että onko yhtään ihmistä joka on tyytyväinen uusimpaan digiboksiin ja kaukosäätimeen. Jos olet, niin vastaa vaikka sanalla Hep. Ei tarvi perustella, mutta voit sen halutessasi tehdä.


Oli helmikuussa tää mahtava uutuus käytössä ja oli niin *******a laite, että meinasin seota sen käyttämisessä.

 

Luojan kiitos, että en ehtinyt viemään vanhaa arristani pois.


Kertoisitko tarkemmin, miksi et ole ollut tyytyväinen uuteen digiboksiin? Johtuuko se juuri tuosta uudesta kaukosäätimen käyttökokemuksesta vai onko uudessa käyttöliittymässä myös puutteita?


Kuvan laatu on huonompi. Ohjelmaopas on paljon huonompi. Näkee vain yhden kanavan kerrallaan. Ja vaatii monta klikkausta että pääsee toiselle kanavalle. Tallennoksen pika"kelaus" on surkea. Tekee mitä tahansa niin ruudussa pyörii sininen ympyrä ja odotellaan. Myös kesken ohjelman. Kanavaa vaihtaessa jne

Kun poistan katsotun ohjelman ( tässä kohti käyttäisin stop nappulaa jos sellainen olisi) ja olen siis saanut ohjelman sammutettua, en ehdi poistaa sitä sillä ohjelmalista skrollautuu itsestään puoleenväliin listaa. No skrollataan taas alas (tallennuslistani on aina pitkä) ja sitten poistan ohjelman ja taas ollaan puolessavälissä listaa. Sitten menen taas listan loppuun josta valitsen uuden ohjelman. Hidasta, turhaa aikaa vievää toimintaa.

Digiboksi sammuttaa virran, jos ei ole ohjelma päällä. Jos tv jää esim tallennus sivulle mutta en katso sieltä ohjelmaa niin jonkun ajan kuluttua boksi sammuttaa itsestään virran. Jos katson vaikka viaplayta niin boksi sammuu mutta voin kuitenkin jatkaa katsomista (?)  Tää on jo toinen boksi mulla ja eka oli ihan samanlainen.

Kaukosäädin on kokonaan alta riman eli siitä ei tarvi mitään kirjoittaakaan. Susi jo ennen syntymää. 

On varmaan muutakin mutta nämä asiat tuli ekana mieleen.

Niin ja ei ole ohjelmalistassa hakutoimintoa. Ei voi tallentaa ohjelmaa mitä katsot kun ei ole tallennusnappulaa kapulasta. Kaikki mitä pitää tehdä menee aina pitkän kaavan mukaan. Ja sitä kaipaan, kun edellisessä boksissa menin katsomaan esim ohjelmalistaa niin ohjelman äänet jäi kuulumaan kanavalta missä olin. Nyt on sama kuin sammuttaisi tv:n. 

Kunniamerkki +4

Ootkos yhdistänyt kännykän tuohon? Se helpottaa hieman elämää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Lanttilo  kirjoitti:

Ootkos yhdistänyt kännykän tuohon? Se helpottaa hieman elämää.


En edes osaa 😞>

Kunniamerkki +4

@Hannele2022  kirjoitti:

@Lanttilo  kirjoitti:

Ootkos yhdistänyt kännykän tuohon? Se helpottaa hieman elämää.


En edes osaa 😞>


Tuohon ei kannata vedota.

Asetukset -> Järjestelmän asetukset -> Etälaitteet ja lisävarusteet -> Lisää lisälaite, minkä jälkeen se onkin BT-parittelua.

ruvido BLE on kaukosäädin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Kännykkä ei ole kaukosäädin.

Digiboksin käyttö ei saa vaatia uuden älykännykän hankintaa, tai osaamista saada laitteet kommunikoimaan keskenään!! 

Kunniamerkki +4

@Traveller  kirjoitti:

Kännykkä ei ole kaukosäädin.

Digiboksin käyttö ei saa vaatia uuden älykännykän hankintaa, tai osaamista saada laitteet kommunikoimaan keskenään!! 


Eihän se vaadikkaan. Tahallaan tartut epäolennaisuuksiin. Digiboxia on mahdollista ohjata monilla BT-laitteilla, koska se on oikeasti Android-laite, kohtuullisen lähellä puhelinta.

Mulla on Samsung jääkaappi jossa BT. Voiks sen parittaa boxin kanssa?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@Lanttilo @BT-laite? BT-parittelu? Käytät jopa termejä jotka eivät kaikille aukea. Mistä se BT-laite on jokaiseen kotiin tupsahtanut ja osaaminen laitteiden parittamiseen etc?

 

TV:n, TV-palvelun tulee olla helppoa ja ei saa vaatia koulutusta, erityisosaamista jota sinä esität hallitsevasi! 

 

Kunniamerkki +4

@CO2producer  kirjoitti:

Mulla on Samsung jääkaappi jossa BT. Voiks sen parittaa boxin kanssa?


Aina voi koittaa. 😀>

Kunniamerkki +4

@Traveller  kirjoitti:

@Lanttilo @BT-laite? BT-parittelu? Käytät jopa termejä jotka eivät kaikille aukea. Mistä se BT-laite on jokaiseen kotiin tupsahtanut ja osaaminen laitteiden parittamiseen etc?

 

TV:n, TV-palvelun tulee olla helppoa ja ei saa vaatia koulutusta, erityisosaamista jota sinä esität hallitsevasi! 

 


Menemmekö jo henkilökohtaisuuksiin? 😀>

Tottakai voi vastaan harata, jos haluaa ja myönnän sen, että tuo Android-laite, jota digiboksiksi mainitaan on hieman vajaa tuotteistamisestaan.

Olisi mielenkiintoista kuulla todelliset syyt, miksi moiden värkin Telia on päättänyt ottaa. Luultavasti syyt ovat raha, raha ja raha.

 

'Jokaiseen' kotiin tupsahti se BT-ohjain, jota myös kaukosäätimeksi kutsutaan laitteen mukana. Ehdotin parittamista älypuhelimen kanssa, koska siinä on määrätyt toiminnot helpompia suorittaa.

Tuon laitteen hyvän puolen näen siinä, että sitä päivitetään kuin kännykkää, joka se melkein onkin.

Ei tarvitse, kuin uudemmat versiot ohjelmista ja saattaa olla, että ohjelmien kelaus onnistuu paremmin yms. Sille ei voi mitään, että eri ohjelmat, kuten C-More tai Yle pysyvät erillään. Niitä voi ajatella samalla tavalla erillisinä osasina, kuin Word ja Excel, tosin sekään ei todellisuudessa ole kovin tarkka analogia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@CO2producer  kirjoitti:

Mulla on Samsung jääkaappi jossa BT. Voiks sen parittaa boxin kanssa?


Off topic: Olisi aika killeri, kun vaikka jääkaappi tarkistaisi löytyykö sieltä lätkäoluet, kun saa tiedon digiboksilta alkavasta lätkämatsistä tms. 😁>

 

@Lanttilo kyllä laitteiden toimivuus pitää olla suunniteltu niin, että jokin puhelin ei koskaan joudu korvaamaan laitteen omaa kaukosäädintä. Ei tällaista osaamista pidä käyttäjiltä vaatia. 

 

Asia erikseen, jos osaamista löytyy ja tämä tuo joitakin lisäominaisuuksia. Painotus sanalle lisäominaisuus.

Perustoiminnot pitää hoitua helposti muutenkin, eli käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelu on laadukasta. Isketään ne termitkin UI/UX vielä läppänä tähän mukaan, eli User Interface ja User Experience. 😉>

 

Itse en ko. digiboksia omista, mutta käytän puhelinta televisioon liitetyn PC:n ohjaamiseen. Käynnistys/sammutus, hiiri ja näppäimistö jne. wi-fillä.

Tämä on oma valintani. Ei niin, että minun pitäisi osata tehdä nämä asiat sen takia, kun jokin ostamani laite on huonosti suunniteltu, vaan saan itse lisäarvoa sillä, että "suunnittelen" oman käyttökokemukseni itse, ilman tiettyä mahdollisesti kallistakin kaupallista tuotetta.

 

Eikö Yhteisössä viisastelun sijaan voisi laitteen omistajat tehdä vaikka ohjeen kuvakaappauksien kera puhelimen käytöstä kauko-ohjaimena? Olettaen, ettei Telialla ole jo? Tosin ongelma voi olla eri puhelinmerkin räätälöity Android-versio, josta samat asiat eivät löydy välttämättä samasta paikasta. 

Kunniamerkki +4

@Yaria  kirjoitti:

@Lanttilo kyllä laitteiden toimivuus pitää olla suunniteltu niin, että jokin puhelin ei koskaan joudu korvaamaan laitteen omaa kaukosäädintä. Ei tällaista osaamista pidä käyttäjiltä vaatia. 

No, sen laitteen UI/UX on osittai 'vaiheessa' ja osittain taas jutut toimivat 'hauskasti'.

Itse huomasin kännykän olevan hyvä boxin kanssa, kun piti kirjoitella salasanaa, useasti. Se ruutunäppis on Experience.

 


@Yaria  kirjoitti:

Eikö Yhteisössä viisastelun sijaan voisi laitteen omistajat tehdä vaikka ohjeen kuvakaappauksien kera puhelimen käytöstä kauko-ohjaimena? Olettaen, ettei Telialla ole jo? Tosin ongelma voi olla eri puhelinmerkin räätälöity Android-versio, josta samat asiat eivät löydy välttämättä samasta paikasta. 


Eikös nämä olisi tosiaan Telian hommia, vai oletetaanko täälläkin VPK-henkeä? En usko, että ohjeistuksen kuuluu mennä vapaaehtoisporukan kautta, joka samalla maksaa kyseisestä palvelusta. Toisaalta kaikki palaute- yms kyseyt ovat samaa ilmaistyötä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Lanttilo  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

@Lanttilo kyllä laitteiden toimivuus pitää olla suunniteltu niin, että jokin puhelin ei koskaan joudu korvaamaan laitteen omaa kaukosäädintä. Ei tällaista osaamista pidä käyttäjiltä vaatia. 

No, sen laitteen UI/UX on osittai 'vaiheessa' ja osittain taas jutut toimivat 'hauskasti'.

Itse huomasin kännykän olevan hyvä boxin kanssa, kun piti kirjoitella salasanaa, useasti. Se ruutunäppis on Experience.

 


@Yaria  kirjoitti:

Eikö Yhteisössä viisastelun sijaan voisi laitteen omistajat tehdä vaikka ohjeen kuvakaappauksien kera puhelimen käytöstä kauko-ohjaimena? Olettaen, ettei Telialla ole jo? Tosin ongelma voi olla eri puhelinmerkin räätälöity Android-versio, josta samat asiat eivät löydy välttämättä samasta paikasta. 


Eikös nämä olisi tosiaan Telian hommia, vai oletetaanko täälläkin VPK-henkeä? En usko, että ohjeistuksen kuuluu mennä vapaaehtoisporukan kautta, joka samalla maksaa kyseisestä palvelusta. Toisaalta kaikki palaute- yms kyseyt ovat samaa ilmaistyötä.


Kyllä ilman muuta kuuluu Telialle ohjeistusten tekeminen, mutta ovathan tukifoorumit usein myös käyttäjien välisiä "vertaistukiryhmiä". Ainakin kun se toteutuu hyvässä hengessä. Onhan se myös "ilmaistyötä", mutta juuri tuo miten itse suhtautuu asiaan... 😁>

 

Olen useallakin teknisesti orientoituneella foorumilla mukana, ja juuri tuo voi olla suurikin ero... Autetaanko oma-aloitteisesti muita, vai keskitytäänkö tuotteen tarjoajan puutteisiin. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Tällaiset tukifoorumit ovat aina pinen sisäpiirin juttutupia. Eivät he joilla eniten ongelmia tekniikan kannsa, kirjoittele saati lue näitä foorumeita. Ei täällä palstalla minkään neuvon/opin jakaminen auta.

 

Kun vika ja puute on laitteessa, ei se korjaannu jos ei laitteen vikaa ja puutetta korjata niin että se on automaattisesti kaikkien saatavissa ilman teknologiakikkailuja. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Traveller  kirjoitti:

Tällaiset tukifoorumit ovat aina pinen sisäpiirin juttutupia. Eivät he joilla eniten ongelmia tekniikan kannsa, kirjoittele saati lue näitä foorumeita. Ei täällä palstalla minkään neuvon/opin jakaminen auta.

 

Kun vika ja puute on laitteessa, ei se korjaannu jos ei laitteen vikaa ja puutetta korjata niin että se on automaattisesti kaikkien saatavissa ilman teknologiakikkailuja. 


Ei ihan välttämättä ole pienen sisäpiirin juttuja. Myös hakukoneet löytävät täältä ratkaisut, eli "googlettamalla" jotain ongelmaa, voi ratkaisu löytyä täältäkin olematta itse foorumin jäsen.

 

Tämä tietysti vain kunnes tulevat ne viralliset korjaukset. 

Kunniamerkki +4

@Traveller  kirjoitti:

Tällaiset tukifoorumit ovat aina pinen sisäpiirin juttutupia. Eivät he joilla eniten ongelmia tekniikan kannsa, kirjoittele saati lue näitä foorumeita. Ei täällä palstalla minkään neuvon/opin jakaminen auta.

 

Kun vika ja puute on laitteessa, ei se korjaannu jos ei laitteen vikaa ja puutetta korjata niin että se on automaattisesti kaikkien saatavissa ilman teknologiakikkailuja. 


Tästä olen kanssasi aivan samaa mieltä. Valitettavasti käyttäjällä on hyvin rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa laitteen toimintaan jne.

Siksi ehdotin kännykän käyttöä, kun siinä saa ainakin minun kokemukseni mukaan esimerkiksi numeronäppäimet kanavien valintaan ja jopa mahdollisuuden kirjoittaa tekstiä esim. salasanan käyttämättä sitä kammottavaa kuvaruutunäppäimistöä.

Kunniamerkki +4

@Yaria  kirjoitti:


Kyllä ilman muuta kuuluu Telialle ohjeistusten tekeminen, mutta ovathan tukifoorumit usein myös käyttäjien välisiä "vertaistukiryhmiä". Ainakin kun se toteutuu hyvässä hengessä. Onhan se myös "ilmaistyötä", mutta juuri tuo miten itse suhtautuu asiaan... 😁>

 

Olen useallakin teknisesti orientoituneella foorumilla mukana, ja juuri tuo voi olla suurikin ero... Autetaanko oma-aloitteisesti muita, vai keskitytäänkö tuotteen tarjoajan puutteisiin. 


Itse näkisin, että ensin tuodaan esille ongelma ja sitten mietitään, miten sitä voisi ratkaista/pienentää/kiertää yms.

Olen itsekin ollut monenlaisilla foorumeilla, mutta nykyään arvostaa ehkä vapaa-aikaa eri tavalla, eikä välttämättä halua käyttää sitä työn kaltaiseen tekemiseen. Jossain vaiheessa vaan alkaa 'ATK' pursuamaan korvista ja mielummin katselee vaikka maanrakennus- ja viemärinavausvideoita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Lanttilo  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:


Kyllä ilman muuta kuuluu Telialle ohjeistusten tekeminen, mutta ovathan tukifoorumit usein myös käyttäjien välisiä "vertaistukiryhmiä". Ainakin kun se toteutuu hyvässä hengessä. Onhan se myös "ilmaistyötä", mutta juuri tuo miten itse suhtautuu asiaan... 😁>

 

Olen useallakin teknisesti orientoituneella foorumilla mukana, ja juuri tuo voi olla suurikin ero... Autetaanko oma-aloitteisesti muita, vai keskitytäänkö tuotteen tarjoajan puutteisiin. 


Itse näkisin, että ensin tuodaan esille ongelma ja sitten mietitään, miten sitä voisi ratkaista/pienentää/kiertää yms.

Olen itsekin ollut monenlaisilla foorumeilla, mutta nykyään arvostaa ehkä vapaa-aikaa eri tavalla, eikä välttämättä halua käyttää sitä työn kaltaiseen tekemiseen. Jossain vaiheessa vaan alkaa 'ATK' pursuamaan korvista ja mielummin katselee vaikka maanrakennus- ja viemärinavausvideoita.


Kyllä. Olen usein samaa mieltä. 😁> Toisaalta välillä, miksi ei... 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Eikö tästä voisi joku Telialainen ottaa kopin ja täydentää "Usein kysytyt kysymykset: Telia TV" -osiota tuolla puhelimen käyttämisenä kaukosäätimenä?

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Yaria  kirjoitti:

Eikö tästä voisi joku Telialainen ottaa kopin ja täydentää "Usein kysytyt kysymykset: Telia TV" -osiota tuolla puhelimen käyttämisenä kaukosäätimenä? @Se_Jesse


 




Koppia otetaan ehdottomasti! Jokainen palaute ja ehdotus niin laitteen ominaisuuksiin, rautaan, käyttöliittymiin tai ohjeisiin on tärkeää nostaa esille! Minä otan kopin ja vien tämän ohjeen lisäyksen pyynnön eteenpäin! 👋>

Täällä Yhteisössä toivomme aina, että käyttäjät myös tukevat toisiaan ja jakavat vinkkejä, ohjeita ja havaintoja. Tämä onkin Yhteisön yksi syvimmistä tarkoituksista: autetaan toinen toista parhaamme mukaan (käyttäjä tai me Telian väki). Tietystikkään käyttäjät eivät ole meillä palkkalistalla emmekä voi vaatia sisältöä/ohjeita, mutta arvostamme suuresti jokaista kysyjää, vastaajaa, arvostelijaa (kun puhutaan tuotteistamme, ei henkilöistä 🙂>), kun he tuovat lisäarvoa ketjuihin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@HenriLie

Telia on ruåtsalainen lafka, päätökset tehdään Solnassa. Tämä on niin nähty vuosien saatossa - aivan sama mitä täällä Suomessa kitistään. 

Sain boxin tänään, onko normaalia, että kanavan vaihdossa menee 20 sekuntia tai välillä jopa yli minuutin?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Jooppa  kirjoitti:

Sain boxin tänään, onko normaalia, että kanavan vaihdossa menee 20 sekuntia tai välillä jopa yli minuutin?


Ei ole normaalia. Kyllä minullakin siinä aikaa menee, mutta ei varmaan yli 20 sekuntia kuin aika harvoin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

@Jooppa  kirjoitti:

Sain boxin tänään, onko normaalia, että kanavan vaihdossa menee 20 sekuntia tai välillä jopa yli minuutin?


Onko sinulla digiboksi kytkettynä reitittimeen verkkokaapelilla ? Tämä ei toimi tällä hetkellä. Kytke digiboksi reitittimeen wifi:llä.

Joo asennus ei toimi kaapelilla, mutta kyllä sen jälkeen kaapelilla toimii. Kokeilin wifin kautta, entistä hitaampi oli toiminta. Verkon nopeus on tasainen ja riittävä