Telia TV-sovellus, ongelmaratkaisu + selainsuositukset

  • 13 September 2018
  • 25 kommenttia
  • 7 katselukertaa

Jos käytät Telia TV palvelua MAC tai PC-tietokoneella, kannattaa käydä tarkistamassa uudet selainsuositukset Asiakastuki-ohjeistamme.



 



Ongelmanratkaisuun Telia TV-sovelluksen kanssa kannatttaa aloittaa ihan muutamista pienistä tarkistuksista.



 







    • Nettiyhteyden nopeus. Varmista että nopeus on käyttämälläsi laitteella vähintään n. 6-8mbit. Nopeustestin voi tehdä www.speedtest.net tai Speedtest-applikaatiolla joka on ladattavissa sovelluskaupasta (Android / iOs)


    • tv.telia.fi - sivuston kautta käyttäminen. Käyttökokemus voi vaihdella vähän riippuen käytössä olevasta selaimesta sekä koneesi suorituskyvystä. Suositukset lyhkäisyydessään seuraavalla tavalla



      • Windows 7 = Internet Explorer + Silverlight


      • Windos 8 = Internet Explorer + Silverlight


      • Windows 10 = Telia TV -sovellus


      • Apple MAC = Chrome + Telia TV-laajennus






    • Jos ongelma jatkuu näiden varmistusten jälkeen, testaa toimivuus vielä mahdollisuuksien mukaan toisella laitteella esim. Tabletilla / tietokoneella tai puhelimella.






 





  • Chromecast. Jos ongelmia ilmenee Chromecast-laitteen kanssa peilatessa, kannattaa ensin rajata ongelma pelkällä laitteella millä kuvaa yrittää televisioon siirtää, jos ongelma ilmenee jo laitteesta katsottaessa niin silloin kannattaa aloittaa tämän viestin alusta olevista ohjeista.




 





  • AppleTV. Samat ohjeet koskettaa myös AppleTV kautta peilatessa kuin Chromecastin kautta. Eli testaus ensin pelkästä laitteesta ennenkuin kuvaa yrittää peilata televisioon.




 



Jonkun verran on itselläkin ollut ongelmia tuon Chrome-selaimen kanssa vaikka "tehokas" kone on käytössä. Ongelma on toistaiseksi aina korjaantunut kun on sulkenut ylimääräiset selaimet pois sekä asentanut pariinkiin otteeseen Windowsin Media Feature Packin uusiksi kun sovellus ei ole suostunut käynnistymään.



 



Jos tiedät jotain hyviä vinkkejä / huomioita mitä olet itse huomannut selaimen tai sovelluksen osalta niin osallistu keskusteluun!



 



Edit: JoonasLam Lisätty tekstiä ongelmanratkaisuun


25 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

En ole tuohon perehtynyt, mutta lonkalta veikkaan, että yksi ongelmia aiheuttava seikka voi olla se, etttei videota ajeta GPU:n kautta, vaan se menee CPU:lla. Yleensä on selaimesta+plugarista+näytönohjaimesta riippuvaista, toimiiko rautakiihdytys vai meneekö ohjelmistolla. Tosiaan en tiedä, miten TeliaTV:n osalta tuo menee.



 



Windows 10 -sovelluksella ja AMD Radeon R380 -näyttiksellä Telia TV käyttää hienosti näytönohjainta videon toistoon eikä mitään katkoja toiminnassa ole, eikä tietokoneen muu käyttö tuota hidasta, kun CPU on kuormalta vapaana.



 



En tiedä, mitä kodekkia tulevaisuudessa tuleva Telia TV html5 -player tulee käyttämään. Toivottavasti siinä otetaan huomioon mahdollisimman laaja rautakiihdytyksen tuki, ettei ole vain kuin Youtubella, vp9 -kodekki, jota tukee vain kaikista uusimmat laitteet ja vanhemmat pätkivät vähänkin korkeammalla frameratella.

Jollain tavalla tuntuu myös että osa selaimeen asennetuista muista laajennuksista (chrome) aiheuttaa ongelmia, näitä voi onneksi kokeeksi sulkea pois päältä näppärästi Chromen-selaimen asetuksista kirjoittamalla osoiteriville chrome://extensions/  --> liukukytkimellä naksuttelee laajennuksia pois.

 

Aika monesti tuo Chrome asentelee erilaisia laajennuksia vähän sivustosta riippuen ja toki sitten käyttäjän oman tietämättömyydenkin vuoksi esim. nettipelejä pelatessa. Nämä sitten hidastavat selaimen toimintaa. Sama asia toki koskee IE-selainta mutta fresh-un/install voi olla helpoin ja nopein reitti onneen.

 

 

Hei oikeesti. Mitä ihmettä siellä teidän softakehityksessä touhutaan? Vai touhutaanko mitään? 

"Kehitys kehittyy" ei ilmeisesti pidä Telian kohdalla paikkaansa. Onko tässä nyt siis pakko roikuttaa Chromea koneella vain Liigan katsomista varten.

En tiedä missä vika, kuvan laatu selaimilla todella surkea. Katselukelvoton toisin sanoen kun kiekkoa ei puolet ajasta erota, ja se vähän niinkuin olisi kiekkoa katsoessa se idea. 

Dataa liikkuu speedtestin mukaan hetkestä riippuen 240-250M sisään ja 98-99M ulos, eli ei tarvitse sitä ehdottaa.

Muutama plugin on Chromeen asenneltu, mutta ne on pakollisia, ja jos TeliaTV:n katselu edellyttää niiden poistamista, niin sitten poistuu TeliaTV.

Omistan 27" imacin 100 Mt: n kaapeliliitäntä, jota käytän toisen tv: nä Telia Tv: n kuvanlaatu on sama kuin vanha vhs ehkä vieläkin pahempi, Ruutu, Katsomo, Areena kaikki ovat paljon parempaa kuvanlaatua, harkitsen Viasatin ja C- More tilauksen peruuttaminen.

Tämä on jatkunut useiden vuosien ajan, kuva on niin huono, miten se on mahdollista vuonna 2018.

Mutta Telia haluaa edelleen, että laskut maksetaan ajoissa huonoon palveluun, pahoillani huonosta suomenkielestäni.

 

pettynyt asiakas

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

Kuten @LiAntti tuossa ylempänä jo mainitsikin niin tällä hetkellä TeliaTV toimii tietokoneella selaimilla laajennuksien kanssa tai TeliaTV sovelluksella laitteesta riippuen. Palvelua kehitetään kaiken aikaa ja palautteitanne on välitetty kehityksen suuntaan. Tulevaisuuden suunnitelmissa on HTML5, mikä tarkoittaa ettei selaimien laajennuksen asentamista enää sen tarvita mutta toistaiseksi mennään näillä laajennuksilla selaimissa.

 

@hazaalOletko kokeillut tuota ehdotettua Media Feature Packin asennusta uudelleen? Suosittelen myös tuota TeliaTV sovellusta, jos käytössäsi on win10 tietokone.

 

@SPOR55 Auttaako ongelmaasi tuossa vinkeissä ehdotettu ylimääräisten laajennusten sulkeminen? Mac  OS käyttöjärjestelmissä on toki haasteellista se ettei TeliaTV sovellusta voi siihen asentaa. Toimiiko palvelu muilla laitteilla esim tabletissa? Heijastatko lähetyksen televisioon jollain laitteella?

 

Lisää Liigasta, tekniikasta ja sisällöstä esim Q&A-ketjussa ja täällä toisessa ketjussa on puhuttu haasteista Liigan katsomisesta

Kuten muualla jo kyselin, mikä mättää kun sovelluskauppa ilmoittaa ettei sovellus ole saatavilla?  Jaan kännyköstä netin, nopeustesti 48 ja Win10 siis kyseessä. Chromella ei erota kiekkoa, kaveri suositteli sovelluksen asentamista, mutta ei anna sitä. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +19

Hei @Skrallanuk ja tervetuloa Telian yhteisöön!



 



Mihin laitteeseen olet yrittänyt tuota sovellusta asentaa?

Ihan HooPeen läppäri kyseessä, ja Wintoosa 10. Store antaa viestin että sovellus ei saatavilla.

Ja siis lisään että hakemalla sovellusta Storessa se ei löydy, mutta kun klikkaa täälläkin olevia linkkejä Microsoftin sovelluskauppaan se aukeaa, painan Hanki nappulaa ja tulee tuo kuvassa oleva ilmoitus.

 

ONgelma ratkaistu: Piti "ostaa" sovellus Storesta vaikka on ilmainen, eli lisäsin ostoskoriin, tein koko maksurumban kuittia myöten ja sen jälkeen sovellus ilmaantui minun omistamiin sovelluksiin ja sain sen sieltä asennettua.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +19

@Skrallanuk@  kirjoitti:


Ihan HooPeen läppäri kyseessä, ja Wintoosa 10. Store antaa viestin että sovellus ei saatavilla.






Täältä löytyy laitevaatimukset ja myös linkki mistä ladata sovellus. Kokeile vielä tuosta onnistuuko ;)



https://www.telia.fi/asiakastuki/tv-ja-viihde/telia-tv-sovellus/mobiilisovellukset-tvm

Juu, ihan sama homma, ei ole saatavilla. 

@Skrallanuk  Saitko sovelluksen ladattua? Testasin itse ja sain sovelluksen ladattua tietokoneelle. Löytyi molemmista kaupoista, selaimen kautta sekä apin kautta.

Hei, kiitos, muokkasinkin aikaisempaa viestiäni johon laitoin ongelman ratkaisun.

Mites telian selainsuositukset kun microsoft kertoi että ie:ia ei kannata enää käyttää ja telia taas tuntuu suosittavan ie:in käyttöä ykkösvaihtoehdoksi?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Telialla kyllä tehdään kaikki mahdollinen, että tuosta Silverlightista päästäisiin lopullisesti eroon. Aikataulujahan sille ei ole annettu, mutta toimet ovat varmasti käynnissä.


@LiAntti@  kirjoitti:

Jollain tavalla tuntuu myös että osa selaimeen asennetuista muista laajennuksista (chrome) aiheuttaa ongelmia, näitä voi onneksi kokeeksi sulkea pois päältä näppärästi Chromen-selaimen asetuksista kirjoittamalla osoiteriville chrome://extensions/  --> liukukytkimellä naksuttelee laajennuksia pois.

 

Aika monesti tuo Chrome asentelee erilaisia laajennuksia vähän sivustosta riippuen ja toki sitten käyttäjän oman tietämättömyydenkin vuoksi esim. nettipelejä pelatessa. Nämä sitten hidastavat selaimen toimintaa. Sama asia toki koskee IE-selainta mutta fresh-un/install voi olla helpoin ja nopein reitti onneen.

 

 


Millä sivuilla sä käyt jos chrome asentelee jotain palikoita?.Itsellä tosin ublock orgin käytössä(siellä on myös suomi filter) joten en ehkä näe noita ehdotuksia että asenna.Flash taitaa olla ainoa jota voi vielä ehkä tarvita(chrome estää nykyään sen käytön tietoturvasyistä)  


@hazaal@  kirjoitti:

En tiedä missä vika, kuvan laatu selaimilla todella surkea. Katselukelvoton toisin sanoen kun kiekkoa ei puolet ajasta erota, ja se vähän niinkuin olisi kiekkoa katsoessa se idea. 

Dataa liikkuu speedtestin mukaan hetkestä riippuen 240-250M sisään ja 98-99M ulos, eli ei tarvitse sitä ehdottaa.

Muutama plugin on Chromeen asenneltu, mutta ne on pakollisia, ja jos TeliaTV:n katselu edellyttää niiden poistamista, niin sitten poistuu TeliaTV.


Se win10 appsi on paljon parempi eikä tota teliatv:tä kannata käyttää millään selaimella pöytäkoneessa.

https://www.telia.fi/asiakastuki/tv-ja-viihde/telia-tv-sovellus/mobiilisovellukset-tvm

 

Chrome-selainta voi käyttää, jos lataa ja asentaa Telia TV -laajennuksen osoitteessa http://tv.telia.fi. Suosittelemme Edge- tai Internet Explorer -selaimen käyttöä, sillä Chrome-selaimen käyttäminen vaatii suorituskykyisen tietokoneen.

 

 

Tehokkaan tietokoneen määrittely ei ole täysin yksiselitteistä vaan siihen vaikuttaa monen eri tekijän summa. Jossain vanhemmissakin tietokoneissa sovellus voi toimia hyvin jos asennettuja ohjelmia on vähän, päivitykset ovat ajantasalla ja koneen käyttöjärjestelmä on puhdistettu/huollettu säännöllisesti. Tehokkaillakin koneilla ongelmia voi aiheuttaa esim. taustalla pyörivät ohjelmistot, haittaohjelmat tai vanhentuneet laiteajurit.

Jos käytät palvelua Chrome-selaimella ja et ole varma laitteesi suorituskyvystä, voit olla tarvittaessa yhteydessä Telia Helppi -palveluun asian ratkaisemiseksi.

Helpin saa kiinni numerosta 0600 10 100, palvelun hinta 2,25e/min, avoinna arkisin 8–20, lauantaina 9–16.30.

 

Eikös toi ole vähän vääristelevää tietoa ja vielä kehoitetaan soittamaan maksulliseen numeroon jos aikoo käyttää chromea?.Chrome käsittääkseni on paljon kevyempi kuin joku ie/edge?.Esim edge:n koko on 900MB kun asentaa win10 1903:n ja se sekä ie on integroitu osittain windowsiin.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

Chrome-selaimessa on käytössä lisäosa ja sen avulla TeliaTV:n katsomisen on todettu vaativan koneelta enemmän suorituskykyä kuin IE11 ja Edge-selaimissa toimivan HTML5-pohjaisen TeliaTV:n, joten siksi olemme suositelleet HTML5-tekniikkaa käyttäviä selaimia.

Ei toi chromen extensoni nyt niin paljon tehoa vie että se olisi mainitsemisen arvoinen ja pitäisi päivittää konetta.Toi chromen lisäpalikka toimi muistaakseni vielä win7:ssakin.Win10 kannattaa käyttää sitä telian omaa appia(sama pätee netflixin kohdalla).

Telia TV-sovellukseen liittyen: erillinen Win 10 appi on siis lopetettu, ja käytetään pelkästään selainkohtaista sovellusta. Sähköpostiini tänään ilmaantuneessa viestissä mainostettiin uudistunutta sovellusta, mutta vain mobiililaitteille. Mitähän, jos PC-versiotakin saatettaisiin hiukan ajankohtaisemmaksi; esim. mainoksessa esitetty "tallennuksien asettaminen ja hallinnointi" voisi myös PC-versiossa olla helpompaa.

Älä hyvä ihminen toivo tuollaista että päivittäisivät sovelluksen!!! Android sovellus toimi jotenkuten ennen päivitystä, päivittämisen jälkeen ei voi sanoa samaa. Toistaiseksi havaitut ongelmat: muistaa kesken jääneen ohjelman kohdan noin jakson tarkkuudella, kelaus vielä surkeampi kuin vanhassa, jos netti vaihtuu wifi/mobiilidata kesken katselun, hyvin todennäköisesti joudut buuttaan sovelluksen -> ja etsimään kohdan surkealla kelauksella koska katsomasi ohjelma alkaa alusta, Mitäs vielä, no ärsyttävää on myös se, että kun aloitat katsomisen, ruutu menee mustaksi, ja otat hyvän asennon ja odototat ohjelman alkavan, mutta mitä vielä, vielä pitää napauttaa ruutua ja painaa play... 

Kuvan laadussa ei ole valittamista, mutta käytettävyys on lähellä nollaa. Pikkusen enemmän testausta ennen julkaisua kiitos. Siis eihän tämä nyt ole Telian mielestä _toimiva_ sovellus??? Eihän? Tehdäänhän hartiavoimin uutta bugifiksattua versiota yötä päivää? Tehdäänhän?

Nyt en saanut toistettua mainitsemiasi ongelmia.



Onko näitä tutkittu yhdessä meidän kanssamme ja oletko kokeillut välimuistin nollausta ja sovelluksen uudelleen asennusta?

Terve. 

 

Onko muilla tullut samaa vastaan, että Android tabletilla chromecastin kanssa televisioon heijastettavaa tallennettua ohjelmaa ei pysty kelaamaan tai valitsemaan muutenkaan kohtaa mistä haluaa katselun aloittaa? 

 

Tabletista suoraan katsoessa kyllä onnistuu, mutta kun laittaa suoratoiston chromecastiin niin tulee alareunaan ohjelman etenemispalkin alle punainen pallo ja live teksti. 

 

Tuntuu käyttäytyvän jotenkin sekavasti muutenkin kun välillä chromecastiin siirtäessä alkaa aina ohjelma alusta, jos ohjelma on parhaillaan tulossa niin alkaa siitä kohtaa missä se parhaillaan on menossa ja välillä taas olen sekä aiemmin tulleen että parhaillaan tulevan ohjelman onnistunut aloittamaan alustakin ja välillä jopa onnistuin kelaamaankin niin, että kelasin ensin tabletilla oikeaan kohtaan ja laitoin vasta sitten suoratoiston chromecastiin. Nyt ei kuitenkaan sekään taas onnistunut vaan tallennettu ohjelma alkaa aina alusta kun sen siirtää chromecastiin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9




Moikka @Cosfoortti ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!



 



Vastasinkin sinulle toisessa ketjussa, johon aihepiiri istuu paremmin, jatketaan siis siellä.





Vastaa