Sinänsä ajankohtainen kysymys liittyen ICT-alan lakkoon (25.4. - 8.5.2022) ja millainen vastuu on Telialla lakon aikana liittymäasiakkaiden turvallisuudesta?
Telia lupaa julkaisemassaan tiedoitteessa seuraavasti, että "Pyrimme kaikin keinoin minimoimaan mahdollisen lakon vaikutukset asiakkaisiimme. Turvaamme kansalaisten turvallisuuden ja yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiset toiminnot kaikissa poikkeusolosuhteissa."
(Aikaisemmin kirjoitettu ongelmasta Telia Yhteisöön koskien SIM korttia ja DORO puhelimia, jotka tarkoitettu senioreille.
Tässä tapauksessa 82 vuotiaan äitini käytössä olevasta Telian liittymästä kts tämä linkki kirjoitukseen ).
Vanhempani asuvat maalla pienellä paikkakunnalla omakotitalossa ja ovat yli 80 vuotiaita. Tietämystä elektroniikasta heillä ei ole juurikaan.
Vanha "seniori" puhelin hajosi ennen lakkoa 23.4.2022 lauantaina. Telian SIM korttia koitettiin kahteen eri DORO puhelimeen huonolla menestyksellä. Ongelmana oli, että SIM-kortti ei rekisteröidy Telian verkkoon, kun käyttää DORO puhelinta, mutta kilpailijan SIM kortti rekisteröityy verkkoon. Puhelimissa ei ollut operaattori lukitusta.
Olin jättänyt itseäni varten varapuhelimeksi vanhempieni luokse Nokia 3110 3G puhelimen. Tässä Nokia 3110 3G puhelimessa Telian SIM kortti toimii loistavasti.
Sainkin tilattua chat asiakaspalvelusta uuden SIM kortin äidilleni. SIM kortti saapui ennen vappua postissa. Uusi SIM kortti aktivoitiin onnistuneesti. Samat ongelmat jatkuivat DORO puhelimien kanssa eli Telian SIM kortti ei rekisteröitynyt Telian verkkoon, mutta kilpailijan SIM kortti rekisteröityy edelleen ongelmitta.
Soitin muutaman kerran Telian asiakaspalveluun turhaan. Olisin halunnut keskustella teknisen asiakaspalvelun kanssa tästä ongelmasta. Telian asiakaspalvelun esimies otti kantaa ongelmaani siten, että ilmoitti vika ei ole krittinen... Ongelma oli todennäköisesti ratkaistu erään Telia Yhteisön jäsenen toimesta ja kyseessä on vääränlainen SIM kortti, mutta ilman teknistä asiakaspalvelua tätä SIM kortin vaihtoa ei voitu tehdä. Kuitenkin ilmoitin, että kyseessä on seniori puhelin jota ei allekirjoittanut käytä vaan 82 vuotias äitini.
Tätäkään ei huomioitu ja todettiin tylysti vaan että palaa asiaan, kun ICT-alan lakko on ohitse 8.5.2022 !
Miten 82 vuotias äitini osaisi käyttää Nokian 3110 3G puhelinta ollenkaan, joten miten avun kutsuminen hätä tilanteessa onnistuisi? Uuden puhelimen opettelu ja käyttäminen senioreille on haastavaa voi olla jopa mahdotonta. Turvaako Telia kansalaisen eli äitini turvallisuuden? Mielestäni ei.
Koska kyseessä oleva DORO puhelin on ostettu myös turvaksi äidilleni. Joten hän saa tarpeenvaatiessa painettua "hätä" nappia ja saa kutsutuksi apua itselleen. Se ei onnistu Nokia 3110 3G puhelimella hän ei osaa käyttää sitä.
Voisin varmaan hakea sen toisen operaattorin SIM kortin joka toimii äitini turvaksi tarkoitetussa seniori puhelimessa.
Ei se ole yksinkertaista ilmoittaa sitä uutta numeroa eri tahoille. Turvapalvelut ja muut tunnistavat asiakkaan eli äitini siitä puhelinnumerosta, kun hän soittaa siihen turvapalvelun tai vaikka esimerkiksi kotihoidon numeroon.
Tästä voidaan tehdä ikävä johtopäätös, että Telia ei turvaa edes asiakkaana olevan seniorin palveluita allekirjoittaneen mielestä. Senioria ja yli 80 vuotiasta ei pidetä arvossaan Telialla ja luullaan, että seniori voisi tuosta vain alkaa käyttämään sitä uutta puhelinta.