Kysymys

Sisältöpalvelut estettävä automaattisesti

  • 12 January 2023
  • 2 kommenttia
  • 632 katselukertaa

Kunniamerkki

Eikö Telia voisi vastuullisena operaattorina estää lähtökohtaisesti kaikki maksulliset “sisältöpalvelut”. Sain puhelinlaskuuni, mitään aktiivisesti itse tekemämättä, 9,90€ lisälalaskun sisältöpalvelusta. Asiakaspalvelu vieritti todistusvastuun minulle. Eli minun olisi itse pystyttävä todistamaan, etten ole tehnyt mitään. Sain sentään selville täydellisen huijausosoitteen, jolle jostain oli dataa ohjautunut. Miksi Telia sallii tällaista? Minä en maksa puhelinlaskulla mitään muuta kuin puhelut ja datamaksut. Tunnen itseni petetyksi vastuullisen operaattorin taholta, kun se linkittää puhelimeni täydelliselle huijaussivulle.

Vai miltä kuullostaa ooppas info.fi@ccsupport.biz? On suorastaan hävytöntä, että tälaisiin on pääsy, ja vielä siten, ettei käyttäjänä tee mitään. Mutta sitäpä ei Täti-Telia suostu uskomaan. Arvelee varmaan, ettei 10 takia kukaan käräjille haasta ja keräilee noita bonuksiaan satunnaisesti asiakkailta.

En tiedä, onko tämä nykylakien aikaan enää yleistä, mahdollista sen ei pitäisi olla. Sitten kaupataan tietoturvaa jotain 7 € kuussa, joka tekee vuodessa yli 80 €. Sanoinkin, että suojeluraha on ylimitoitettu, kyllä ennen sen huijarien kympin/vuosi maksaa, kuin 80 € suojelurahaa. Puhelimen pitäisi olla turvassa jo laskun maksamalla, mutta lisää vain pyydetään..

 


Muokkaus Merja_J: muokattu otsikkoa


2 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

suurella todennäköisyydellä on kysymys mobiilimaksamisesta, ja siitä operaattoripohjaisesta. http://www.mobiilimaksuinfo.fi/

kaikki kolme operaattoria on tasavertaisesti syypää tähän.

seuraavassa on ollut jokin henkilö joka on näitä tehnyt jolloin juridisuus tulee hankalaksi, mutta aika usein on jokin huijaus sivusto tai scripti joka näitä tehtailee.

https://yhteiso.telia.fi/telian-asiakkuuteen-liittyvaet-keskustelut-25/lapsen-puhelimella-tehty-tietaemaettae-ostoksia-app-storesta-34739

suomen byrokratia lähtee siitä että tällaiset ovat laillisia jos joku henkilö klikkailee tietoisesti, joten suosittelen estoja.

voi olla että saat tuon maksun peruutettua palvelun tarjoajalta mutta jos ei, niin sitten telialle.

oma mielipiteeni on että tällaisia maksuja ei saisi tapahtua ilman lisävarmennusta, esim. 6-numeroinen koodi. pelkkä klikkaus pitäiisi olla operaattroin vika.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Eikö Telia voisi vastuullisena operaattorina estää lähtökohtaisesti kaikki maksulliset “sisältöpalvelut”. Sain puhelinlaskuuni, mitään aktiivisesti itse tekemämättä, 9,90€ lisälalaskun sisältöpalvelusta. Asiakaspalvelu vieritti todistusvastuun minulle. Eli minun olisi itse pystyttävä todistamaan, etten ole tehnyt mitään. Sain sentään selville täydellisen huijausosoitteen, jolle jostain oli dataa ohjautunut. Miksi Telia sallii tällaista? Minä en maksa puhelinlaskulla mitään muuta kuin puhelut ja datamaksut. Tunnen itseni petetyksi vastuullisen operaattorin taholta, kun se linkittää puhelimeni täydelliselle huijaussivulle.

Vai miltä kuullostaa ooppas info.fi@ccsupport.biz? On suorastaan hävytöntä, että tälaisiin on pääsy, ja vielä siten, ettei käyttäjänä tee mitään. Mutta sitäpä ei Täti-Telia suostu uskomaan. Arvelee varmaan, ettei 10 takia kukaan käräjille haasta ja keräilee noita bonuksiaan satunnaisesti asiakkailta.

En tiedä, onko tämä nykylakien aikaan enää yleistä, mahdollista sen ei pitäisi olla. Sitten kaupataan tietoturvaa jotain 7 € kuussa, joka tekee vuodessa yli 80 €. Sanoinkin, että suojeluraha on ylimitoitettu, kyllä ennen sen huijarien kympin/vuosi maksaa, kuin 80 € suojelurahaa. Puhelimen pitäisi olla turvassa jo laskun maksamalla, mutta lisää vain pyydetään..

Liittymälle on mahdollista lisätä palvelunumeroestoja ja muita estoja esimerkiksi liittymän tilauksen yhteydessä. Estoja on mahdollista lisätä tai muokata myös jälkikäteen helposti Minun Telian kautta. Liittymillä ei siis automaattisesti ole estoja päällä, vaan kyseessä on niin sanottu lisäpalvelu, josta voi valita haluamansa estot. Näistä estoista ja rajoituksista, sekä niiden kytkennästä pääset lukemaan lisätietoa meidän asiakastuen sivuilta.

 

Kuten @lasselusse tuossa totesikin, niin ilmeisesti tässä sinun tilanteessa kyse on juurikin tällaisesta mobiilimaksamisesta. Mobiilimaksamisesta ja sen estämisestä löydät lisätietoja täältä.

 

Turvapaketti suojaa laitteitasi mahdollisilta esimerkiksi viruksilta ja haittaohjelmilta. Sen lisäksi Turvapaketti sisältää verkkopankkisuojauksen ja roskapostisuodattimen. Sillä voi myös määrittää lapsen laitteelle asetuksia, joita voi hallita omasta laitteesta. Turvapaketti on siis hyvä olla käytössä, jotta netissä surffailu olisi suojattua.

Vastaa