Vastaaja uudistui



Näytä ensimmäinen kirjoitus

77 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@MiiuKo 

Oletuksena Vastaajan hallintaan pääsee vain puhelinnumerolla. Jos haluat päästä Telia-tunnuksilla , niin liitä Vastaajan hallinta Telia-tunnukseesi tämä ohjeen avulla.

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Vastaajan-poiskytkenta-ja-soitonsiirtojen-hallinnointi-telia-fi/m-p/185276#M11714 

 

PS. Kuten tästä ketjusta käy ilmi , niin tällä hetkellä Firefoxilla pääsee Telia-tunnuksilla Vastaajan hallintaan vain selaimen private-tilassa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Huomasin @MiiuKo että Chromella toimii järkevästi- Edge-selaimella näyttää pelkästään vastaajasta tiedot ja mahdollisuus poistaa palvelu. Laitetaan tietoa eteenpäin. Kiitos nostosta!  

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Kiitos ohjeesta, @kustaa1967. Tein tuon liitoksen, ja nyt pääsen hallinnoimaan vastaaja-asetuksiani Telia-tunnuksella myös Firefoxilla ja ihan selaimen normaalitilassa! 😳>

Käyttäjätaso 7

Aina vaan huonommaksi menee. Nyt Omille sivuille ei enää pääse Firefoxilla kuin private tilassa. Eilen vielä pääsi normaalisti ja vain Vastaajan asetuksiin ei.

 

Edit: Nyt taas  Omille sivuille pääsee Firefoxilla normaalitilassa eli taisi olla vain lyhytaikainen hikka , mutta Vastaajaan ei vieläkään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@kustaa1967 

Olemme havainneet ongelmia kirjautumisen suhteen osalla käyttäjistä ja selvitämme asiaa. Olemme huomannut, että evästeiden (cookies) poiston jälkeen osalla käyttäjistä kirjautuminen toimii, myös toisella selaimella on toiminut kirjautuminen.

Käyttäjätaso 7

OK. Tyhjensin selailuhistorian ja keksit , jolloin kuten edellä jo totesin pääsin Firefoxilla Omille sivuille normaalisti sen jälkeen.

Käyttäjätaso 7

Ei toimi Firefoxilla vieläkään Vastaajan asetukset kuin private-tilassa eikä toimi muuten SIM-korttien tilaukset eikä aktivoinnitkaan.

Tapahtuuko asiassa yhtään mitään???

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Nämä vastaajan toiminteisiin liittyvät epäkohdat @kustaa1967 ovat tiedossamme. Hetkessä ei korjausta ole tullut, en osaa sanoa että mikä siinä on syynä. Kiitos kun näistä kuitenkin ilmoittelet, niin saadaan mustaa valkoisella tästä tutkivalle taholle. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Telian lupaukset aiheettomien veloitusten hyvittämisestä automaattisesti ajalta 26.5. – 1.6. ovat katteettomia.

 

Jouduin tekemään kummastakin Telian liittymästäni, joista soitettiin toisiin Telian liittymiin 26.5. – 1.6., reklamaatiot erikseen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@irritus numerion 0423330333 osalta olemme hyvittäneet Vastaajaan ohjattuja puheluita vian ajalta. Kyseessä on ollut häiriö, joka on koskenut Vastaajaan ohjautuneita puheluita jos soitetussa liittymässä on ollut Vastaaja, mutta se on ollut tilapäisesti ”ei-aktiivinen” tilassa. Jos liittymässä ei ole lainkaan Vastaaja palvelua, ei puheluita ohjata Vastaajaan missään tilanteessa. Puheluissa matkapuhelinnumeroihin ajalla 26.5. – 1.6. ei ole ollut häiriötä ja puhelut veloitetaan hinnaston mukaisesti. Ko. ajanjaksolla hyvitetään soittajilta puheluita, jotka ovat ohjautuneet Vastaajaan, vaikka se on ollut soitetussa liittymässä ”ei-aktiivinen” tilassa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tämä on kyllä harhaa: Puheluissa matkapuhelinnumeroihin ajalla 26.5. – 1.6. ei ole ollut häiriötä ja puhelut veloitetaan hinnaston mukaisesti.

 

Vika koski nimenomaisesti puheluita 04- ja 050-alkuisiin numeroihin, jos numeron liittymätyyppinä oli Telia Mini, Prepaid, Sopiva, Säästöpaketti, Yhteys Puhelimeen tai Yhteys Rajaton ja vastaaja oli kytketty pois päältä.

 

Soittaja ei voi mitenkään vaikuttaa soiton siirtymiseen rikkinäiseen vastaajalaitteistoon.

 

Myöskään viallisen liittymän käyttäjällä ei ollut juurikaan mahdollisuutta toimia tilanteessa. Telia on asettanut Mini, Prepaid, Sopiva, Säästöpaketti, Yhteys Puhelimeen ja Yhteys Rajaton liittymiin kiinteät soitonsiirrot vastaajaan, joita liittymän käyttäjä ei pysty poistamaan. Ainoa kiertotie olisi ollut siirtää puhelut välittömällä **21*-siirrolla toimivaan puhelimeen tai vaihtaa operaattoria.

 

Lisäksi Telia viivytteli korjauksen kanssa. Kun muut korjaustoimenpiteet eivät 26.5. auttaneet, Telian olisi pitänyt vaikka irroittaa rikkinäisen vastaajalaitteiston sulakkeet heti 26.5., eikä odottaa korjausta kesäkuun puolelle.

 

Eriskummallista on sekin, että Telia on kytkenyt toukokuussa kiinteät varattusiirrot Mini, Prepaid, Sopiva, Säästöpaketti, Yhteys Puhelimeen ja Yhteys Rajaton liittymiin, vaikka asiakkaan käytettävissä ei ole kuin välitön, viive ja ei verkossa siirrot. Miten varattusiirto voi edes teknisesti olla samanaikaisesti pakotettu ominaisuus ja erikseen tilattava lisäpalvelu?

 

Kiitos kuitenkin vastauksestasi. Osana kokonaisuutta tämä antoi vastauksia Telian asenteesta verkkonsa operointiin, joita en ollut aikaisemmin huomannut edes kysyä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

"Telian lupaukset aiheettomien veloitusten hyvittämisestä automaattisesti ajalta 26.5. – 1.6. ovat katteettomia.

 

Jouduin tekemään kummastakin Telian liittymästäni, joista soitettiin toisiin Telian liittymiin 26.5. – 1.6., reklamaatiot erikseen."

 

jaksoin tehty telenor:in omistavan dna:n chatistä valitusta noista telia veloituksista dna laskulla. oli muuten nopeaa ja kätevää ja asia tuli hoidetuksi.

 

muuten, testasin muutama päivä sitten. nvp ei vieläkään toimi jos vastaaja on "ei-aktiivinen"!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@irritus Puhelut veloitetaan normaalisti, koska ne on toiminut. Vasta virheellisesti vastaajaan siirretyt puhelut on hyvitetty, jos vastaaja on ollut pois päältä (ei poistettu käytöstä) liittymällä, johon soitetaan.


Soittaja ei voi lähtökohtaisesti tietää ennalta vastaako soitettu henkilö puheluun tai onko se uudelleenohjattu toiseen numeroon tai Vastaajaan. Soittajan on toisin sanoen hyvä varautua maksamaan soittamastaan puhelusta hinnaston mukainen veloitus.

Häiriöt ovat aina ei-toivottuja ja ne korjataan aina mahdollisimman pian. Nyt kokonaisen Vastaaja -palvelun pois kytkentä ei ollut tarpeellinen, koska suurimalle osalle palvelun käyttäjistä häiriö ei näkynyt (Vastaaja palvelu oli poistettu kokonaan liittymältä tai se oli käytössä).

Puhelimen omista asetuksista on mahdollista muokata soitonsiirron asetuksia, Vastaajan itsepalvelusta on mahdollista muokata muita Vastaajaan liittyviä käyttötoimintoja. Itselläni ainakin puhelimen asetuksista löytyy "Siirrä, kun varattu" valinta.

@lasselusse NVP -viestejä ei tosiaan lähde nyt, jos Vastaaja on kytketty pois päältä. Tähän on tulossa muutos kehityksen myötä, eli myöhemmin kun muutos tulee niin NVP -viestit saapuu vaikka Vastaaja -palvelu olisi pois päältä. Tästä ei vielä ole tiedossa tarkempaa aikataulua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HenriLie, puhelimen valikoista todellakin löytyy kaikkea kivaa, kuten maksunosoitusta ja suljettuja käyttäjäryhmiä. Tällaiset toiminnot vaativat kuitenkin, että ne ovat myös liittymässä käytössä.

 

Varattusiirto ei ole Telian liittymissä vakiona. Se on erikseen tilattava lisäpalvelu.

 

Näinpä, jos yritän kytkeä varattusiirron Telian liittymilläni saan ilmoituksen Request not completed tai Incorrect operation eikä siirto kytkeydy päälle. Dna:n ja Elisan liittymissäni sen sijaan saan Divert activated tai Diverting ilmoituksen ja siirto myös aktivoituu, sillä heillä varattusiirto on kaikissa liittymissä vakio-ominaisuus.

 

”Vasta virheellisesti vastaajaan siirretyt puhelut on hyvitetty, jos vastaaja on ollut pois päältä (ei poistettu käytöstä) liittymällä, johon soitetaan.”

 

Ja nämäkin vasta reklamoinnin jälkeen, ei automaattisesti. Puhumattakaan siitä, että Telia ei edes pysty korjaamaan muiden operaattoreiden laskuja. Heidän asiakkaansa joutuvat maailmanlaajuisesti ottamaan yhteyttä omiin operaattoreihinsa, jos ovat epäonnekseen soittaneen Telian liittymiin 26.5. – 1.6. välillä.

 

Kaikkien osapuolten kannalta olisi ollut huomattavasti helpompaa, että Telia olisi jo heti 26.5. palauttanut vanhan vastaajalaitteiston käyttöön tai sitten vetänyt sulakkeet irti uudesta vastaajalaitteistosta.

 

Lisäksi, koska sekä liittymien että vastaajien ominaisuuksia muutettiin, muutoksesta olisi pitänyt varoittaa asiakkaita etukäteen eikä vasta jälkikäteen.

 

Viittauksesi puhelusta maksamiseen varautumisesta voin tulkita ainoastaan muodossa: On syytä varautua virheelliseen veloitukseen soittaessasi Telian liittymiin.

 

Telian toiminta vastaajagatessa on vastuutonta, eikä millään muotoa hyväksyttävää.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

alkaa tuntumaan että tämä likaviemäriuudistus... eiku siis vastaaja uudistus on varmaan kesän aikana suollettu muutaman tunkion ja biologisen jätteen läpi.

 

tein tässä testejä tänään ja eilen. ilmeisesti nvp toimii jos vastaaja on epä-aktiivinen mutta on palvelu on tilattu. nvp toimii vain jos ei tavoiteta, eli nvp ei toimi jos on varattu. onko tuo sitten telian haluttu ominaisuus sitten?

 

huomaisin että soitonsiirto kommennot alkoi reistailee taas kun ne oli saatu toimimaan. poisto onnistunee mutta asettaminen ei. testailin vain välitöntä siirtoa.

Käyttäjätaso 7

@irritus 

"Telian toiminta vastaajagatessa on vastuutonta, eikä millään muotoa hyväksyttävää."

 

ja lisätään tähän vielä , että uuden vastaajan asetuksiin ei vielä pääse kaikki asiakkaat , jotka sinne pääsivät ennen muutosta. No vastahan muutoksesta on mennyt noin 4 kuukautta ja se tuntuu olevan Telialle liian lyhyt aika korjata mokat.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@irritus Olet oikeassa, soitonsiirto (kun varattu) ei ole kuluttajaliittymillä mahdollista kuin vastaajaan, ei mihinkään muuhun numeroon. Tämä oli itseltäni epäselvästi kerrottu edellisessä viestissäni.

Muutoksesta olisi kyllä minunkin mielestäni voitu tiedottaa ennakkoon, tästä voin kirjata palautteen eteenpäin, jotta tämä huomioitaisiin jatkossa.

@lasselusse NVP toiminta on määritelty toisinpäin, eli viesti tulee jos puhelin on varattu tai puhelu hylätään punaisella luurilla, mutta jos puheluun ei vastata niin siitä ei tule erillistä viestiä. Nämä vastaamattomat puheluthan löytyy puhelimen omista tiedoista.

Jos soittaja ei tavoita (puhelin on pois päältä tai peittoalueen ulkopuolella), toimitetaan tekstiviestillä tiedot tavoitelleesta numerosta, kun puhelin on taas verkossa.

Jotta tuota voitaisiin tarkemmin selvittää ja korjata mahdollinen virhe, pyytäisin olemaan yhteydessä meidän asiakaspalveluun ja antamaan esimerkit näistä tilanteista, milloin palvelu ei ole toiminut kuvatulla tavalla.

@kustaa1967 Tämä häiriö on vielä selvityksessä, miksi osa Firefoxin käyttäjistä ei pääse asetuksiin jos kirjautuu liittymänumerolla, joka on linkitetty Telia -tunnukseen. Häiriö ei toistu kaikilla käyttäjillä joten häiriön syyn tutkinta ja korjaus on venynyt, mutta ei päättynyt. Tähän väliaikaisena ratkaisuna on käyttää toista selainta tai Firefox -selainta yksityisistunnon kautta (Private window).

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Onko tuo minun telian ongelmat nyt tuohon vastaajapalveluun tehnyt jonkun muutoksen tai onko vastaajapalvelussa taas ongelmaa. Kun nuo NVP viestit ovat hetken taas toiminut niin nyt ei toimikaan enää. Aikaisemmin tuli viesti jos puhelu mennyt ohi niin nyt ei tulekaan veistiä vaan se menee vastaajaan vaikka näin ole tarkoitus ja näin en ole itse laittanut menemään.

 

Olisi kiva tietää alkaako taas ongelmat tai onko tosiaan noiden minun telia ongelmien takia siellä mennyt asetukset ihmisillä sekaisin. Olisi kiva jos ne saisi takaisin alkuperäiseen muotoon ja ei joutusi itse niitä muuttamaan tai katoa muitakin asetuskia ja tule muita yllätyksiä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Mitä tarkoitat @peekotu Minun Telia -ongelmilla?


 


Alussa kun tämä vastaajamuutos tuli, tuli vastaan tapauksia, missä asetukset eivät kohdanneet tilaamaa palvelua. Oletko tarkistanut ne nyt Minun Telia -sivustoilta, miten asetukset ovat NVP-palvelun ja vastaajan osalta? 


 


Yleistä häiriötä tässä ei ole tiedossamme, ainakaan tällä hetkellä. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Eli tarkoitan tällä sitä kun täällä ihmisillä on kadonnut tietyt asetukset ja tiedot kun teillä oli minun teliassa ongelmaa.  Ja tällä minun ongelma sitä kun tämän vastaaja palvelun saitte vihdoinkin toimimaan niin se toimi tuossa minullakin jonkin aikaa oikein NVP viestien osalta.

 

Ja nyt minä en ole muuttanut mitään asetuksia tai muutakaan toimenpidettä tehnyt, että olisi asia muuttunut ilman ongelmaa. Ja nyt taas yhtäkkiä ei tule enää NVP viestiä vaan se menee vastaajaan. Joten jos itse en ole tehnyt mitään niin jossain on ongelmaa kun palvelu itsessään muuttuu. Ja toivottavasti ei muutu mitään muuta( kuten e-lasku muuttuu itsessään paperiseksi kuten jollain tuossa minun telia ongelmissa). 

 

Edit. Tarkastin toisen kaverin kanssa tuon toiminnan niin nyt toimi. Laitoin puhelimen kiinni ja hän soitti siihen niin kun aukaisin puhelimen niin tuli normaalisti NVP viesti. Aamulla taas kun soitti puhelinmyyjä, en vastannut siihen ja laitoin puhelun poikki niin tämä tuli sitten tekstiviestillä sinulla on viesti vastaajassa kun aikaisemmin tämä toimenpide on laittanut tulemaan tuon NVP viestin. Joten toisaalta toimii tärkein, eli puhelin kiinni niin saa tuon NVP viestin, mutta ihmeellisesti tuon punaisen luurin painamisen jälkeeen menee vastaajaan aamulla kun ennen ei mennyt. No tärkeintä, että toimii tärkein tällä hetkellämainakin. Seurataan miten jatkossa jos tulee tai on muilla ongelmia, toivotaan ettei tule.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@peekotu, nyt kuulostaa siltä, että sinulla on vastaaja käytössä, vaikka ilmeisesti ei pitäisi olla.

 

Jos vastaajan ei pitäisi olla käytössä, kirjaudu Omille Sivuille liittymän puhelinnnumerolla ja käy kääntämässä vastaajan asetuksista vastaajan tila päälle ja pois.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Kyllä,vastaaja laitettiin päälle koska NVP ei toiminut ilman vastaajan päällä oloa vikatilanteen ollessa päällä,  tätä ei tietääkseni ei ole vielä korjattu jotta NVP toimisi ilmanvastaajan päälllä oloa.

 

Mutta kyse ei ole nyt siitä. Kun  vastaaja laitettiin päälle jotta NVP toimisi niin tämän jälkeen ei ole mitään muutoksia tehty (ainakaan itse en ole) ja silti muutosta on tapahtunut. Tuollaista toimenpidettä ei tapahtunut ennen tätä päivää, vaan toimi kuten kuvailin ennen tätä aamua. Joten jossain on taas jotain muutosta tapahtunut muusta kuin omasta toimenpiteestä ja toivottavasti tälläiset saataisiin loppumaan, ei koskaan tiedä miten palvelua toimii kun jossain on taas ongelmia,harmittaa tälläinen epävarmuus toiminnassa. Onko vika nyt tai aiemmin tai mikä muutos  tapahtui,mutta harmittaa kun itse ei tee mitään muutosta ja palvelun toiminta muuttuu itsekkeen toimimaan uudella tavalla.

 

Toivottavasti saadaan pian toimimaan NVP ilman vastaajan pakollista päällä oloa, eihän tässä olekaan taas kuin kohta 4 kk ollut vikaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kokeilin, miten NVP reagoi saapuviin puheluihin liittymässä, jossa vastaaja on pois päältä:

 

  • Jos puhelin on kiinni, numeroviestipalvelu lähettää viestin.
  • Jos puhelin on varattu, mitään ilmoitusta ei tule.

Onhan tämä kuitenkin edistystä elokuun tilanteeseen, kun NVP ei toiminut lainkaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

minulla on vastaajan tila pois, mutta vastaaja palvelu päällä. nvp toimii kuten @irritus sanoi. eli varattu ei toimi mutta ei-kuuluvuutta toimii.

 

soitonsiirrot meni minulla sekaisin taas. välitön ja ei-vastausta siirrot ei toimi mutta ei-kuuluvuutta ja varattu siirrot ilmeisesti toimii, ainakin asettuu päälle.

 

pistin viestiä telialle ja viat voivat olla liittymä kohtaisia.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

sain jonkun vastauksen asiakaspalvelusta (varmaan häiriöosastolta). nvp ei tule toimimaan varattu tilanteissa.

 

jos tuo on lopullinen, nvp:n hyöty alenee suuresti, ja varmaan kytken vastaajan pois nvp palveluineen.

 

paksua ironiaa >>: kiitos vaan telia tästä neljästä likaviemärikuukaudesta! jonka lopputulos on että vastaaja menee ...öhöm... kierrätykseen.

Vastaa