keskimääräisesti nämä operaattori keskustelupalstat ovat olleet parempia tasoltaan kuin keksiverto keskustelupalstat. ja olen ollut huonommissa, ehkäpä reilustikin.
mutta tämä on hyvä hetki muistuttaa että en ole puolueeton, ja olen kommentoimassa omana itsenään ja joskus kommentit ei ole neutraaleja tai keskivertoja. tosin, en ole mainostamassa operaattoreita, ellei ole jotain merkittävää asiaa.
minulla muuten on joitakin selkeitä mielipiteitä, mutta näillä operaattoripalstoilla olen vältellyt niitä pitääkseen tietyn rauhallisuuden.
Kyllähän foorumin/yhteisön jäsenet ovat aina johonkin kallellaan. Se on se syy kuulua porukkaan, olla mukana. Fanitetaan jotain puhelin- tai autovalmistajaa, operaattoria tai jotain muuta firmaa. Tai jos ei kirjaimellisesti ihan faniteta niin ainakin tykätään.
Ja on ymmärrättävää, että sitä omaa suosikkia puolustellaan tai ainakin siitä kirjoitetaan neutraalisti. Kun sitten niistä muista kirjoitetaan usein vähän kärkkäämmin, tai värikkäämmin, tunteikkaammin ja niin edelleen. Tämä on ihan normaalia.
Myös vahvat mielipiteet kuuluvat foorumeille. Ehdottomasti. Kunhan ne vain eivät mene yli. Ettei kirjoittelija koe, että se on absoluuttinen totuus ja että kaikki ajattelevat/kokevat samoin. Yritettäisiin ymmärtää kaikkia osapuolia. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä mutta olisi hyvä ymmärtää toista.
En siis sano, että nuo yllä mainitsemani olisivat ongelmia täällä. Kirjoittelin vain jotain tajunnan virtaa kommenttisi pohjalta mitä mieleen tuli
Mainitsemasi rauhallisuus on hyvä, sitä on hyvä tavoitella ja ylläpitää.
Aina on ihmisiä mukana, jotka saavat tuntemaan itseni tosi tyhmäksi. Mutta onneksi täällä ei minua vastaan ole tullut paljoa. Ei ole siis ongelma. Täällä on tosi paljon ihania ihmisiä. Olen usein saanut apua täällä ongelmiini ja vastauksia kysymyksiin.
Se on enemmänkin ongelma, kun jotkut Telian työntekijät antavat minulle ohjeita, jotka eivät ole oikeita. Ei niin isoja asioita, että kannattaa siitä meteliä nostaa. Ja sitten tulee jostain "tekniseltä" puolelta työntekijä joka kiittää minua siitä mitä olen ilmoittanut ja kumoaa toisten sanomiset.
Pitää silleen vähän miettiä, että mitä kirjoittelen tänne, kun ei aina tiedä, että syytetäänkö vai kiitetäänkö siitä. Minulla kun tulee kaikkia ongelmia Telia Playn kanssa niin olen alkanut vähän toppuuttelemaan mitä niistä tänne kirjoittelen.
Kyllähän foorumin/yhteisön jäsenet ovat aina johonkin kallellaan. Se on se syy kuulua porukkaan, olla mukana. Fanitetaan jotain puhelin- tai autovalmistajaa, operaattoria tai jotain muuta firmaa. Tai jos ei kirjaimellisesti ihan faniteta niin ainakin tykätään.
Tämä perustuu päätöksen vahvistamiseen, siihen että se on varmasti oikea. Kuka haluaa mainostaa, että pihalla seisova auto, johon on upottannut 50k €, on täysi romu . Ehkä teleoperaattori päätöstä on helpompi arvostella negatiivisesti. Rahaa ei pala kovin paljoa, ja operaattorin vaihto käy silmänräpäyksessä.
Itse olen volkkarimies. Kun myyjä tietää sen, saan takkia, lakkia ja pipoa, oletuksena että ryhdyn ilmaiseksi mainostolpaksi. Odotetaan että kaverini huomaa volkkarivaatetukseni ja asia tulee puheeksi, jolloin kehun suu vaahdossa volkkaria. Siis teoriassa… Myyjä ei tiedä, että volkkari on minulle vain auto, ja saadut vermeet lahjoitan pois.
“itsekeskeinen, töykeä, epäystävällinen ja muita aliarvioiva. Ei houkuttele osallistumaan”.
Olen ollut joissain foorumeissa lähinnä lukupiiriläisenä. Yleinen arvioni on, että laumaihmisinä näihin muodostuu aika usein “sisäpiiri”, johtajineen. Foorumi toimii sitten johtajan johdolla, hännystelijöineen.
Laumalle tulee usein tarve häätää tietoisesti tai tiedostamatta tulokkaat, jotka tunkeutuvat sen reviirille.
Aika kesy tämä yhteisö on, enkä välttämättä allekirjoita aloitukseen johtanutta lausuntoa. Mutta jokainen näkee asian omalta kantiltaan, joten sitä ei pidä tuomita.
Se on enemmänkin ongelma, kun jotkut Telian työntekijät antavat minulle ohjeita, jotka eivät ole oikeita. Ei niin isoja asioita, että kannattaa siitä meteliä nostaa. Ja sitten tulee jostain "tekniseltä" puolelta työntekijä joka kiittää minua siitä mitä olen ilmoittanut ja kumoaa toisten sanomiset.
Pitää silleen vähän miettiä, että mitä kirjoittelen tänne, kun ei aina tiedä, että syytetäänkö vai kiitetäänkö siitä. Minulla kun tulee kaikkia ongelmia Telia Playn kanssa niin olen alkanut vähän toppuuttelemaan mitä niistä tänne kirjoittelen.
Olisi tosi hienoa jos viitsit laittaa tähän keskusteluita joissa olet kokenut, että mitenhän tämä meni? Voit laittaa halutessasi niitä minulle myös privaan, sekin sopii. Voin toki kaivella aiempia keskusteluita mutta voin vain yrittää arvailla miltä sinulta on niissä tuntunut.
Älä missään nimessä toppuuttele kirjoittelua koska kaikki, mitä saadaan sinulta ja muiltakin kysymyksiä ja keskustelua tänne, auttaa meitä ymmärtämään missä menemme asiakaskokemuksen suhteen. Aina emme voi ratkoa kaikkia pulmia, ainakaan suoriltaan, mutta keskustelut ovat meille arvokasta palautetta. Älä siis himmaa kiitos
“itsekeskeinen, töykeä, epäystävällinen ja muita aliarvioiva. Ei houkuttele osallistumaan”.
Olen ollut joissain foorumeissa lähinnä lukupiiriläisenä. Yleinen arvioni on, että laumaihmisinä näihin muodostuu aika usein “sisäpiiri”, johtajineen. Foorumi toimii sitten johtajan johdolla, hännystelijöineen.
Laumalle tulee usein tarve häätää tietoisesti tai tiedostamatta tulokkaat, jotka tunkeutuvat sen reviirille.
Aika kesy tämä yhteisö on, enkä välttämättä allekirjoita aloitukseen johtanutta lausuntoa. Mutta jokainen näkee asian omalta kantiltaan, joten sitä ei pidä tuomita.
Tässäkin on varmasti poikkeuksia mutta uudet jäsenet ja uudet näkökulmat ovat hyvä asia ja laumasta tulee aina vain vahvempi. Mutta tämä vain, jos kaikki jäsenet noudattavat yhteisiä sääntöjä ja toimivat yhteisen hyvän eteen. Oman edun tavoittelijat eivät kovin hyvin istu tähän yhtälöön.
Jonkin hyvin niche aiheen ympärille kokoontuneesta laumasta voi tulla tuollainen sisäänpäin lämpeävä, ehkä jopa uusia jäseniä syrjivä lauma. Siihen on vaikea päästä mukaan, vaatii paljon töitä ja pitkiä hermoja ja moni ei ole halukas sitä työtä tekemään. Vain, jos siellä laumassa on jotain todella erityistä, mistä pääsisi oikeasti hyötymään jos pääsisi mukaan, toimii motiivina yrittää päästä laumaan mukaan.
Vaikea uskoa, että operaattorien palstasta muodostuisi tuollaista. Mutta kuten kirjoitat niin jokainen kokee asiat omalla tavallaan ja siksipä perustin tämän ketjun, että jokainen voi huoleti kertoa miten kokee asiat
Kyllähän foorumin/yhteisön jäsenet ovat aina johonkin kallellaan. Se on se syy kuulua porukkaan, olla mukana. Fanitetaan jotain puhelin- tai autovalmistajaa, operaattoria tai jotain muuta firmaa. Tai jos ei kirjaimellisesti ihan faniteta niin ainakin tykätään.
“itsekeskeinen, töykeä, epäystävällinen ja muita aliarvioiva. Ei houkuttele osallistumaan”.
Olen ollut joissain foorumeissa lähinnä lukupiiriläisenä. Yleinen arvioni on, että laumaihmisinä näihin muodostuu aika usein “sisäpiiri”, johtajineen. Foorumi toimii sitten johtajan johdolla, hännystelijöineen.
Laumalle tulee usein tarve häätää tietoisesti tai tiedostamatta tulokkaat, jotka tunkeutuvat sen reviirille.
Aika kesy tämä yhteisö on, enkä välttämättä allekirjoita aloitukseen johtanutta lausuntoa. Mutta jokainen näkee asian omalta kantiltaan, joten sitä ei pidä tuomita.
Itse olen pyörinyt täällä Yhteisössä kuin myös muissa foorumeissa jo useita vuosia. Toivottavasti en ole ollut tulokkaita tyrmäävä tai lyttäävä, en ainakaan tietoisesti pyri häätämään ketään täältä. On hienoa, että täällä on tullut enemmän keskustelua ja uusia tai vähemmän kommentoineita on aktivoitunut kommentoimaan. Täältä löytyy varmasti apua moneen probleemaan ja pääsääntöisesti kyllä keskustelu on ollut ystävällistä. Eri mielipiteitä ja ja näkökantoa kyllä siedetään ja täällä niistä keskustellaan.
Itse olen pyörinyt täällä Yhteisössä kuin myös muissa foorumeissa jo useita vuosia. Toivottavasti en ole ollut tulokkaita tyrmäävä tai lyttäävä, en ainakaan tietoisesti pyri häätämään ketään täältä.
Jostain syystä ihmisistä on tullut herkkähipisiä, eikä perC kestä merivettä. Olisiko somen kasvottomuus syynä, vaiko lukutaidottomuus. Puskasta on helppo huudella, mutta kun sinne puskaan heittää kiven, niin johan se huutelu loppuu. Joskus pieni ojentava toimenpide saattaa olla tarpeen, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin, eikä kiusata.
Itse olen sen verran polkenut pyörää, että tiedän aika usein missä mennään. Joskus saattaa ajaa ojaan, kun ote herpaantuu. Silloinkin on haavat nuoltava itse
Koskaan ei pidä mennä henkilökohtaisuuksiin, ei missään paikassa eikä tilanteissa. Asiat riitelevät, ei ihmiset. No toki ihmisetkin joskus mutta varmasti ymmärrätte pointin
Vähän aiheeseen liittyen.
Taustaa: Olin aikoinaan Twitterissä mutta lopetin sen jo useampi vuosi sitten, en kokenut siellä olevia keskusteluita kovinkaan antoisiksi. Myöskin kun feedi meni loppuajasta siihen, että näit twiittejä laidasta laitaan niin ei siitä ollut mitään hyötyä. Olen kuullut, että X on todella toksinen nykyään eikä todellakaan ole ikävä koko palvelua.
Olen hiljattain liittynyt Threadsiin, josta povataan jonkin sortin korvaajaa entisen Twitterin, nykyisen X:n tilalle. Threadissa on vähän samaa ongelmaa, feediin tulee aivan laidasta laitaan postauksia, vaikkakin olen koittanut opettaa algoritmiä.
Nyt tullaan kuitenkin minun pointtiin.
Olen nyt muutaman kerran törmännyt öyhääjiin. Sellaisiin, jotka hakevat riitaa. Tarttuvat epäolennaisuuksiin. Eivät kuuntele mitä heille vastaa, toistavat vain omaa tarinaansa. Eivät halua ymmärtää toisen näkökulmaa, tai siis eivät edes kuuntele sitä. Käyttävät tosi värikästä kieltä. Menevät todellakin henkilökohtaisuuksiin. Kirjoitukset ovat usein “todellista tajunnan virtaa”, josta ei saa mitään selvää. Niistä tulee mieleen, että kaveri on tunteiden vallassa, kun kirjoittelee. Kirjoitukset usein myös ihan vilistävät selkeitä kirjoitusvirheitä.
Muutama on ollut sellainen, että kun olen heitä ojentanut, kuten @jokeri59 mainitset, he ovat ilmeisesti blokanneet minut, kun heidän kirjoituksensa häviävät. Eli he ovat ihmisiä, jotka haluavat öyhätä ja kokevat sen oikeudekseen, mutta kun heille sanoo takaisin niin menee herne nenään ja laitetaan esto päälle.
Eräs tapaus oli sellainen, että kun laitoin vähän kaverille takaisin niin kysyi, että olenko kehitysvammainen.
Kaikissa näissä tapauksissa heillä on ollut profiilissa joku todelliselta vaikuttava nimi. Usein myös ihan tunnistettava profiilikuva. Ja kirjoittelunsa sekä käyttäytymisensä on sitten tuollaista.
--
Nämä operaattorien palstat ovat onneksi aivan eri maata. Näissä on mukava kirjoitella, eikös juu?
On hienoa, että täällä on tullut enemmän keskustelua ja uusia tai vähemmän kommentoineita on aktivoitunut kommentoimaan.
Kyllä, tämä on todella hieno asia
Tämä netiketin webinaari on hyvä tapa korostaa tätä aihetta. Netiketti on ohjannut ainakin minua lapsuudestani saakka eikä se ole mihinkään kadonneet.
Telia Yhteisön keskustelun taso on pääsääntöisesti todella hyvää ja vuorovaikutuksellista osallistujien kesken riippuen jutusta myös kipeistä sellaisista. Tähän täytyy sanoa, että en ainakaan itse tietoisesti loukkaa koskaan ketään. Toksinen ilmapiiri usein syntyy tunnekuohussa, jolloin kirjoitustyyli muuttuu aggressiiviseksi ja herjaavaksi. Itseäni auttaa usein etten vastaa tai kirjoita mitään vaan palaan asiaan hyvin nukutun yön jälkeen asian äärelle.
On hyvä myös muistaa, että en itsekään näe toisen lukijan tunteita ja kasvon eleitä sekä luetun ymmärtäminen voi olla oikeasti toisinaan haasteellista miten sen tulkitsee. Se ei toimi samalla tavalla vuorovaikutuksessa kasvotusten. Jokaisessa yhteisössä on omat pienlaumat ja se on täysin normaalia johon ei helposti pääse mukaan sisään. Olen sen itsekin kokenut!
Tärkeää on kuitenkin kunnioittaa eri mielipiteitä, koska olisi kamalaa jos jokainen olisi samaa mieltä kaikessa! Meillä on käytössä sananvapaus ja on ensisijaisen tärkeää että jokaisen ihmisen ääni pääsee kuuluviin hyvien tapojen mukaisesti.
Minun kokemukseni on , että kyllä täällä keskustelun taso on hyvä. Tämähän on kuitenkin julkinen palsta , jossa pääsääntöisesti keskustellaan Telian tuotteista/palveluista eikä kuten noissa “Suoli.fi”-tyyppisissä yhteisöissä kaikesta maan ja taivaan välillä ja missä ihmiset pääosin vain purkavat omaa pahaaoloaan.
Täällä yhteisöläiset toimivat vertaistuen hengessä ja saavat siitä , jos ei muuta , niin ainakin hyvää mieltä , jos on pystytty jonkun asiakkaan pulma selvittämään. No toki Telian henkilökuntakin osallistuu. Jos kritiikkiä esiintyy , niin se kohdistuu pääsääntöisesti Teliaan ja sinne se kuuluukin , mikäli tuotteet/palvelut eivät toimi tai toimivat puutteellisesti. Aika harvoin täällä kritiikki kohdistuu yhteisöläisiin henkilöinä.
Itse olen pyörinyt täällä Yhteisössä kuin myös muissa foorumeissa jo useita vuosia. Toivottavasti en ole ollut tulokkaita tyrmäävä tai lyttäävä, en ainakaan tietoisesti pyri häätämään ketään täältä.
Jostain syystä ihmisistä on tullut herkkähipisiä, eikä perC kestä merivettä. Olisiko somen kasvottomuus syynä, vaiko lukutaidottomuus. Puskasta on helppo huudella, mutta kun sinne puskaan heittää kiven, niin johan se huutelu loppuu. Joskus pieni ojentava toimenpide saattaa olla tarpeen, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin, eikä kiusata.
Itse olen sen verran polkenut pyörää, että tiedän aika usein missä mennään. Joskus saattaa ajaa ojaan, kun ote herpaantuu. Silloinkin on haavat nuoltava itse
Itse veikkaan osittain lukutaidottomuutta ja kuullun ymmärretyn vaikeutta. Töissä tulee huomattua, että vatvotaan esimerkiksi pomon sanomisia kahvipöydässä, ylitulkitaan ja epäillään tarkoitusperiä. Sanansa saa esittää todella tarkoin, ettei kukaan pahastu. Toisaalta aina joku pahastuu, tee niin tai näin.
Jotkin foorumit ovat menneet aivan mahdottomiksi. Ennen kuin Musk otti X:n haltuunsa, oli siellä ihan fiksuakin juttelua. Nyt asiakeskusteluihin hyökkää kasvottomia tai hyvin erikoislaatuisia käyttäjiä messuamaan omia kantojaan. Ennen oltiin rokoteasiantuntijoita, nyt ollaan sodankäynnin asiantuntijoita. Profiileissa toistuu tietynlaiset kuvat ja kertovat olevansa tavallisia kansalaisia, itsenäisiä ajattelijoita. Nykyisin tulee seurattua vain tiettyjä henkilöitä ja analyyseja. Lähes jatkuva trollaus ja keskustelujen raiteiltaan syökseminen on vain kuormittavaa.
... Töissä tulee huomattua, että vatvotaan esimerkiksi pomon sanomisia kahvipöydässä, ylitulkitaan ja epäillään tarkoitusperiä. Sanansa saa esittää todella tarkoin, ettei kukaan pahastu. Toisaalta aina joku pahastuu, tee niin tai näin.
noissa pomoissa on jotain että niihin suhtaudutaan aina vähän eri tavalla kuin työkavereihin. surkeat pomot syventää tietysti tätä.
Jotkin foorumit ovat menneet aivan mahdottomiksi. Ennen kuin Musk otti X:n haltuunsa, oli siellä ihan fiksuakin juttelua. Nyt asiakeskusteluihin hyökkää kasvottomia tai hyvin erikoislaatuisia käyttäjiä messuamaan omia kantojaan. Ennen oltiin rokoteasiantuntijoita, nyt ollaan sodankäynnin asiantuntijoita. Profiileissa toistuu tietynlaiset kuvat ja kertovat olevansa tavallisia kansalaisia, itsenäisiä ajattelijoita. Nykyisin tulee seurattua vain tiettyjä henkilöitä ja analyyseja. Lähes jatkuva trollaus ja keskustelujen raiteiltaan syökseminen on vain kuormittavaa.
Vähän aiheeseen liittyen.
Taustaa: Olin aikoinaan Twitterissä mutta lopetin sen jo useampi vuosi sitten, en kokenut siellä olevia keskusteluita kovinkaan antoisiksi. Myöskin kun feedi meni loppuajasta siihen, että näit twiittejä laidasta laitaan niin ei siitä ollut mitään hyötyä. Olen kuullut, että X on todella toksinen nykyään eikä todellakaan ole ikävä koko palvelua.
Olen hiljattain liittynyt Threadsiin, josta povataan jonkin sortin korvaajaa entisen Twitterin, nykyisen X:n tilalle. Threadissa on vähän samaa ongelmaa, feediin tulee aivan laidasta laitaan postauksia, vaikkakin olen koittanut opettaa algoritmiä.
Nyt tullaan kuitenkin minun pointtiin.
Olen nyt muutaman kerran törmännyt öyhääjiin. Sellaisiin, jotka hakevat riitaa. Tarttuvat epäolennaisuuksiin. Eivät kuuntele mitä heille vastaa, toistavat vain omaa tarinaansa. Eivät halua ymmärtää toisen näkökulmaa, tai siis eivät edes kuuntele sitä. Käyttävät tosi värikästä kieltä. Menevät todellakin henkilökohtaisuuksiin. Kirjoitukset ovat usein “todellista tajunnan virtaa”, josta ei saa mitään selvää. Niistä tulee mieleen, että kaveri on tunteiden vallassa, kun kirjoittelee. Kirjoitukset usein myös ihan vilistävät selkeitä kirjoitusvirheitä.
mitä tulee x.com:iin, entiseen twitter:iin, onkohan kyse tekoäly boteista. vaikka on ihmisiä jotka keskustelee ala-arvoisesti, mutta silti epäilen että saattaa olla näennäiskeskustelijoita tekoälyn avulla.
threads on meta inc:in omistava palvelu ja meta inc:in omistava facebook on jo sontalaatikko. en jaksa uskoa mitään hyvää tulevan threads palvelusta. kun tuo suoli24 on mainittu, niin onko facebook huonompi kuin suoli24!?
voisin mainita mastodon palvelun, jota voi katsoa täältä https://joinmastodon.org/ .
Itse pidän siitä että Telia yhteisössä on suvaitsevainen ilmapiiri ja epäasiallisuuksiin puututaan nopeasti. Keskustelu on sujuvaa ja ketään ei syrjitä oman tason tai keskustelun aiheen vuoksi.
Ihmisiä on laidasta laitaan ja nuorista vähän vanhempiin taikka todella varttuneihin asti