Skip to main content
Haja-asutusalueella ollaan siirtymässä langattomaan verkkoon. Halukkuutta oli kysytty, mutta samalla annettu ymmärtää ettei vaihtoehtoakaan oikeastaan ole.
Langallinen yhteys katkaistiin todella nopeasti. Kuuluvuuskartan mukaan lisäantenni sisälle pitäisi riittää, yhteys kuitenkin todella huono. Suunta-antennia vielä odotellaan.
Pöytämodeemi ei suostunut millään toimimaan.

Keksimme vaihtoehdon: WIMAX-yhteys paikalliselta puhelinyhtiöltä. 450-teknologia voi toimia jossain, ei kuitenkaan meillä.
Hei,

Siis joko teillä ajettiin ADSL liittymiä alas vai mistä siirtyminen langattomaan jo nyt??
Ymmärsin että vasta v2011 olisi tämä pakollinen vaihe edessä, puhelinliittymiä ainoastaan tänä vuonna lopetettaisiin?
Kyllä itsestäni on tuntunut että @450 verkko olisi sopiva lähinnä sinne missä on toimittu puhelinmodeemin avulla ja gprs yhteyksillä. Siirtorajat ja rajallinen käyttäjämäärä asettavat rajoja. Kuuluvuusalueetkin varsin optimistisesti ilmoitettuja.
BBB kirjoitti:
Kuuluvuuskartan mukaan lisäantenni sisälle pitäisi riittää, yhteys kuitenkin todella huono. Suunta-antennia vielä odotellaan.
Pöytämodeemi ei suostunut millään toimimaan.


On mahdollista, että esimerkiksi erilaisista maastoesteistä johtuen @450 -verkon saatavuusalueen sisällä voi olla katvealueita, jolloin tarvitaan käyttöön Digitan karttapalvelun ohjeistamaa antennia tehokkaampi antenni.

Kerroit, että käyttöösi on tulossa suunta-antenni. Kun saat suunta-antennin, löydät Sonera Laajakaista Langaton -liittymän sivuilta antennioppaan, josta voi olla apua antennin käyttöönottoon ja suuntaukseen.

Digitan karttapalvelu näyttää alueet joilla palvelun kuuluvuus on parasta. Yleensä suunta-antenni kannattaa kohdistaa kohti näitä alueita, niin että modeemi saa parhaan mahdollisen signaalin. Suuntausta kannattaa kuitenkin testata myös muihin ilmansuuntiin, sillä aina paras signaali ei löydy suoraan tukiaseman suunnalta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Suosittelen myös pysymään erossa ainakin niin kauan kunnes siirtoraja-asia muuttuu. Hirveän hintainen ja nopeus on puh.modeemin luokkaa. Tai tietenkin, jos käytät nettiä vain noin vartin päivässä ja silloinkin surffailet lähinnä ilmatieteen laitoksen sääsivuilla tai katsot iltalehden otsikot. Mutta siis et lataa mitään kuva- tai videotiedostoja, niin ehkä se sitten riittää. Mutta kuka nykypäivänä toimii näin?

Monet tv-ohjelmatkin ovat katsottavissa jälkikäteen netin kautta. Hah hah, voisiko sonera-asiantuntija kertoa, miksi neliviiskymppisen käyttäjältä tämäkin evätään!??! Siirtoraja paukahtaa nimittäin heti rikki....
5 Gt tiedonsiirron raja on @450-verkon ominaisuus, jolla mahdollistetaan verkon kapasiteetin jakaminen kaikille alueen käyttäjille. Jos liittymän tiedonsiirron määrä ylittää 5 Gt edellisen 30 vuorokauden aikana, laskee liittymän liikenteen prioriteetti saman tukiaseman muihin liittymiin nähden. Prioriteetin laskemisen vaikutus liittymälle riippuu tukiaseman liikenteen määrästä eli onko muista liittymistä paljon liikennettä vai ei.

Kun lasketun prioriteetin liittymän edellisen 30 vuorokauden liikennemäärä on alle 5 Gt, palautuu prioriteetti normaalitasolle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos Tapio vastauksestasi, mutta langattoman laajakaistan käyttäjät ovat varmasti jo ymmärtäneet, että tiedonsiirtoraja on liittymän ominaisuus, jolla mahdollistetaan verkon saatavuus kaikille käyttäjille(paitsi niille joiden tiedonsiirtoraja on tullut täyteen).

Prioririteetin laskusta puhuminen on perinteistä myyntimiesten retoriikkaa. Käytännössä tiedonsiirtorajan ylittyessä nettiyhteys lakkaa toimimasta tai toimii puhelinmodeeminopeuksilla. (poikkeuksena yöt jolloin muita käyttäjiä ei ole niin paljon) Liittymää myydessä olisi kohtuullista puhua näistä asioista niiden oikeilla nimillä. Prioriteetin lasku kuulostaa paremmalta kuin "rajan ylittyminen katkaisee liikenteen lähes kokonaan"

5 gt raja on mitättömän alhainen, kuten somewhere kirjoittaa. Rajan alla pysyy, jos käyttää nettiä vain laskujen maksuun ja sähköpostin lähettelyyn. Iso osa liittymän käyttäjistä on ollut pakotettu ottamaan langattoman laajakaistan, koska Sonera on purkanut haja-asutusalueen lankaverkkoa. Lankaverkon purkamisen voi vielä ymmärtää kustannussyistä, mutta näin surkean tekniikan ottamista korvaajaksi ei. Asiakkaitten kanssa on tehty 18-24 kuukauden sopimukset, joista ei voi päästä irti. Monet joutuvat maksamaan 40-50 euroa kuukaudessa nettiliitymästä joka ei käytännössä toimi. Sopimusta ei kuitenkaan voi purkaa, koska kysessä on liittymän ominaisuus.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
5 Gt tiedonsiirron raja on @450-verkon ominaisuus, jolla mahdollistetaan ...

Onkohan mahdollista itse seurata, kuinka paljon on tiedonsiirtoa harjoittanut? Jossainhan se tieto majailee ja sen näkemisestä voisi olla arvaamatonta hyötyä niin kauan kuin tuollainen raja on olemassa!

t. Uti
Tällä hetkellä Laajakaista Langaton -liittymässä käytettyä tiedonsiirtomäärää ei ole mahdollista seurata, esimerkiksi Omien Sivujemme kautta. Asiasta on välitetty palautetta eteenpäin ja mittarin toteuttamista selvitetään.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Tällä hetkellä Laajakaista Langaton -liittymässä käytettyä tiedonsiirtomäärää ei ole mahdollista seurata, esimerkiksi Omien Sivujemme kautta. Asiasta on välitetty palautetta eteenpäin ja mittarin toteuttamista selvitetään.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Missähän vaiheessa tämä suuri selvitys kenties mahtaa olla??
On muuten hemmetin outoa tuo soneran touhu. Langat puretaan pois, ennen kuin langaton tekniikka on edes toimintavalmis. Testaus jää asiakkaalle ja tästä kunniasta asiakas saa vielä maksaa kalliit laitehankinnat ja varsin kovan kk maksun. Käyttöä rajoitetaan ja liittymän oton aikana sitä ei edes kukaan muista mainita, ei edes silloin, kun muuta vaihtoehtoa laajakaistalle ei ole. Gigojen laskeminen jää asiakkaalle, koska mitään toimivaa mittaria käytön seuraamiseen ei ole järjestetty. Syy vissiin edelleen tuo priorisoinnin peittely. Itse nyt 10kk taistellut tämän hyvinkin epäluotettavasti toimivan @450 liittymän kanssa. Ja arvatakkin saattaa, että en ole ollut millään osa-alueella tyytyväinen. Yhteys kangertelee tai katkeaa useasti kuukauden aikna. Päivästä toiseen vastaan otto nopeus pyörii 0-400kbpt vaiheilla ja sama pätee lähteväänkin. Myös suunta-antenni (85€) on hankittu ja varmasti oikein suunnattu, niin tulos ei juuri ole parempi. Myös sää tekee oman osuutensa tuohon toimivuuteen, joten huonolla ilmalla pysytään sisällä ILMAN NETTI YHTEYTTÄ. Tämäkö on hallituksen lupaus jokaiselle suomalaiselle toimiva nettiyhteys? Ja kun tämä @450 on ainoa vaihtoehto tänne maalle tulevaisuudessa, niin toimimattomuus ja korkea hinta varmasti tulee pysymäänkin jo kilpailunkin puuttumisen johdosta.
Jos Laajakaista Langaton yhteydessäsi on ollut paljon häiriötilanteita tai yhteys katkeilee, kannattaa ottaa yhteyttä vikapalveluumme, kun häiriötä ilmenee ja olet yhteytesi läheisyydessä. Näin yhteyden toiminta voidaan selvittää verkon osalta ja liittymästä tehdään tarvittaessa vikailmoitus ongelman selvittämiseksi.

Edellisessä viestissä kysyttyyn tiedonsiirtorajan seuraamisasiaan ei vielä tullut lisätietoa. Kerromme tarkemmin, kun saamme asiaan lisätietoa tai jos asiassa tapahtuu muutoksia.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelussa
Pysy todellakin erossa!!! TÄMÄ ON RANGAISTUS NIILLE ASIAKKAILLE JOTKA EI SATU ASUMAAN KAUPUNGISSA!!!!
Exjeppe kirjoitti:
Pysy todellakin erossa!!! TÄMÄ ON RANGAISTUS NIILLE ASIAKKAILLE JOTKA EI SATU ASUMAAN KAUPUNGISSA!!!!


Niin todellakin... ja suoraan naapurimaastamme... mutta omien kansalaistamme toteuttamana. Sen leipää jonka syöt.. jne..
Voitkin arvata onko vastaavaa kirousta Ruotsissa ;O).
Syylliset eli entiset päättäjät pitäisi saada vastuuseen Soneran myynnistä ja päätösvallan/omaisuuden siirrosta.
Itselläni on kaksi 450 purkkia toinen ollut jo vuoden ja alkuvaikeuksien jälkeen pelasi hienosti! Mutta kesäkuussa ihmettelin kun latausnopeus poukkoili 0 -120kt/s, kaikki fiksailtiin kuntoon ulkoantennista lähtien ei tosin suunta-antenni. Hyvä yhteys 3 palkkia joka paikassa, no kuitenkin keskimäärin sain sellaista 30-40kt/s. No nyt heinäkuun jälkeen 5 gigaa täyteen ja prioriteeti on kuulemma laskettu mutta yhteys toimii yhtä huonosti kuin ennen prioriteetin laskua. Kukaan ei myöskään kerro kuinka paljon latausnopeutta lasketaan vai pannaanko kokonaan poikki. Selitys oli että jos aikaisemmin oli myös ylitystä! Katsos Ville pirua ei ollut, kun on ollut NetMeter laskemassa latauksia Heinäkuussa meni 900 Mb yli.
Heinäkuussa tuli esimerkiksi 21 kpl tärkeitä päivityksiä WinUpdatin kautta puhumattakaan jokaisten omien softien päivitykset ja vielä jos iphone 200mb päitys. Noin äkkiä jos laskee niin 500-1 gigan verran tulee kuukausittain päivityksiä.
Järjetöntä 40€ kuukaudessa Soneran mielestä riittää normaalikäyttöön. Mitä se? katsot mailit ja maksat laskut sekö riittä? Esim. tänään ei lattu mitään ainostaa WinUpdaten päivitykset ja normaali mailit ja lehtien luku upload 45mb ja download 368Mb. 400Mb päivässä ja ei yhtään mitään tehty? Älkää ihmeessä ihmiset vaan ostako niin kauan kuin on 5 Gigan rajoitus. En edes viitsi puhua siitä toisesta purkista pelittää kyllä mutta....?
Uti kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":19sflr42]5 Gt tiedonsiirron raja on @450-verkon ominaisuus, jolla mahdollistetaan ...

Onkohan mahdollista itse seurata, kuinka paljon on tiedonsiirtoa harjoittanut? Jossainhan se tieto majailee ja sen näkemisestä voisi olla arvaamatonta hyötyä niin kauan kuin tuollainen raja on olemassa!

t. Uti[/quote:19sflr42]

Voi!
NetMeter on hyvä ja ilmainen. Näyttää päivä ,viikko, kuukausi ja kokonaislataukset ja vielä lataus nopeuden graaffisena käyränä.

Löytyy suomenkieliseltä sivulta jossa paljon muutakin: http://www.ilmaisohjelmat.fi/netmeter

Vastaa