Skip to main content
Verta, hikeä ja ohjeita

Lopputalvella pitäessäni esittelytilaisuutta asiakaspalvelussamme, heitin ilmoille kysymyksen, jossa kysyin ohjeidemme tarkkaa sijaintia. Sain vastaukseksi päänpyörittelyä ja mutkikkaita ohjeita suunnistaa pitkin verkkosivujemme tuotesivuja, joka ei taasen kuulostanut kovinkaan käyttäjäystävälliselle.

Haaste oli heitetty pöydälle ja yhtenä verkkoasiakaspalvelun painopisteistä oli keskittää laajakaistaohjeistus yhteen paikkaan ja sosiaalisuuden ottaminen mukaan näihin talkoisiin. Aluksi halusimme lanseerata puhtaasti Wikipedia-tyyppisen palvelun, jossa asiakkaat olisivat voineet osallistua suoraan tiedon luomiseen. Sivuston lopullinen muoto haki suuntaansa useampaan kertaan ennen Ohjeiden ja vinkkien lopullista lanseerausta ja päädyimme nyt ensivaiheessa hieman pelkistetympään ratkaisuun. Allekirjoittanut saikin välillä raapia päätänsä, että mihin suuntaan tätä laivaa ollaan oikein luotsaamassa.

Oli ilmiselvää, että keskitetyille ohjeille löytyy kysyntää, mutta aluksi suuremmalle konklaaville itse sivuston tarkoitus tuntui jäävän jokseenkin hämärän peittoon. Siispä myimme ajatuksen siitä, että meillä on käytössä helposti päivitettävä ja käytettävä sivusto, josta asiakas löytää etsimänsä tiedon. Vaikka jostain aiheesta ei vielä olisikaan sivua, sellainen voitaisiin luoda helposti palautteen perusteella.

Alustavien selvitysten perusteella meillä oli tarjota asiakkaillemme kattavasti paljon hyvää ja asiantuntevaa tietoa, mutta pahimmillaan ne olivat suoraan sanottuna levällään niin kuin ne kuuluisat Jokisen eväät. Työtä siis riittäisi myös sisältöpuolella ja halu tehdä töitä sisällön eteen oli kova.

Tässä vaiheessa rajasimme Ohjeiden ja vinkkien päivitysoikeuden pelkästään puulaakimme sisälle, mutta jätimme kuitenkin tarkoituksella oven auki siltä varalta, että jatkossa myös asiakkaillamme on mahdollisuus päivittää ja tehdä uusia ohjeita ja vinkkejä.. Tällä hetkellä kuitenkin pelaamme tiiviisti yhteen Keskustele ja kysy -palstan kanssa, josta saadun palautteen ja keskustelun perusteella teemme korjauksia ja luomme lisää sisältöä. Omalla tavallaan tämä on meidän tapamme pysyä ajan hermolla.

Sanoisin, että kehitystyössämme kohtaamamme alkukankeuden jälkeen saimme edellä mainitun paatin kääntymään oikeaan suuntaan ja nyt jo porskutamme kohti parempaa tulevaisuutta. Allekirjoittaneen mielestä se on paljon sanottua jo itsessään. Pysykää aktiivisina ja haastakaa meidät ohjeistuksen laatimisen suhteen. Kuuntelemme kyllä.

Ohjeet ja vinkit käy ja kukkuu, palvelussa on kirjoitushetkellä 151 artikkelia, eli tavaraa ei siis vielä tulvi ovista ja ikkunoista sisään, mutta rehellisesti sanottuna hihojahan vasta tässä kääritään. Tietoa on jo tarjolla hyvinkin kattavista aiheista, sähköpostin käytöstä pleikkarin verkkoon kytkemiseen.

Hehkutukseni lisäksi on vielä onniteltava 6.5. arvotun taulu-TV:n voittajaa, Kalle Laukkasta Karjaalta. Paljon onnea voittaneelle ja kiitos jo tässä vaiheessa kaikille arvontaan osallistuneille! Arvontahan jatkuu edelleen toisen taulu-TV:n osalta. Kannattaa siis jatkossakin pitää silmällä laajakaista-asiakaspalvelumme sivua, näin vinkkinä tulevaa ajatellen.

PS. Tulevasta muuten puheen ollen, löytyykö juuri sinusta intoa ja halua päästä mukaan tekemään yhdessä kattavaa ja avointa ohjesivustoa? Kerro mielipiteesi, sillä nyt sinulla on mahdollisuus päästä mukaan vaikuttamaan.

Terveisin,
Toni verkkoasiakaspalvelusta.
Olisiko se mahdollista että soneran hyväksymä ohje -eli ns. luotettava tieto olisi merkattu jotenkin ja meidän siviilien muokkaukset näkyisi sitten jotenkin erikseen merkittyinä. mielestäni on tärkeää että tietää että voi luottaa saamaansa ohjeeseen. itse en välttis luottaisi kaikissa tilanteissa mihinkään epäviralliseen ohjeeseen.
Kiitos palautteesta. Välitin ideasi eteenpän.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa