Yhteys katkeilee

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Kotona on langaton modeemi ja kolme tietokonetta.
Muiden koneet toimivat moitteettomasti, mutta minun yhteyteni on alkanut katkeilla.
Mitä teen?

9 kommenttia

Ongelma on luultavasti joko WLAN-tukiasemassa, WLAN-asetuksissa tai tietokoneesi WLAN-vastaanottimessa.

Pystytkö tarkentamaan, että mitä laitteita sinulla on käytössäsi ? Etenkin mahdollisimman tarkat tiedot modeemista, wlan-reitittimestä (jos erillinen) ja tietokoneestasi (onko käytössä sisäänrakennettu wlan-vastaanotin vai esimerkiksi usb-vastaanotin) auttavat asian selvittämisessä.

Tarkennatko myös, että millä tavalla yhteyden pätkiminen ilmenee ? Lakkaako yhteys kokonaan toimimasta vai vaikuttaako ongelma pelkästään tiettyjä palveluita käytettäessä ?

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Hei!

Modeemi on zyxel p-600

ja sisäänrakennettu wlan

Kone on 1.5 vuotta vanha acer (premium vista) - tai jotain sinnepäin:).

Yhteys pätkii toisinaan n.5 minuutin välein toisinaan harvemmin.

Emme ole huomanneet mitään tiettyä yhteyttä katkeiluun. Sillä surffaillaan paljon ja nyt katkeiluoire on lisääntynyt huomattavan häiritseväksi. Se ei enää yhdistä takaisin yhdellä kertaa vaan sitä pitää "connect" uudestaan ja uudestaan, kunnes se taas löytää yhteyden

Tarvittaessa annan vielä tarkempaa tietoa illalla kun olen koneen ääressä ja voin analysoida oiretta tarkemmin .Vai joko pysyt antamaan neuvoja?

t.ErjaElina
Ensimmäisenä kannattaa testata, että toimiiko yhteys verkkokaapelin kanssa pätkimättä. Käytännössä voit varmistaa asian siten, että kytket modeemin suoraan ethernet-kaapelilla tietokoneeseen. Jos yhteys toimii pätkimättä, saamme rajattua paremmin yhteysongelman nimenomaan langattomaan lähiverkkoon ja jatkaa asian selvittämistä.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Lan toimii moitteettomasti.

Current profile on joskus "auto" jolloin yhteys yleensä katkeilee ja kone yrittää muodostaa yhteyttä naapurin suojaamattomaan yhteyteen. Tai jonkun naapurin salattuun yhteyteen.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11
erjaelina kirjoitti:
Lan toimii moitteettomasti.

Current profile on joskus "auto" jolloin yhteys yleensä katkeilee ja kone yrittää muodostaa yhteyttä naapurin suojaamattomaan yhteyteen. Tai jonkun naapurin salattuun yhteyteen.


Naapuri on saattanut laittaa oman langattoman verkkonsa samalle kanavalle ja se häiritsee. Wlan-modeemit yleensä käyttävät kanavaa 6 tai 11. Katso langattoman verkkokortin hallinnasta millä kanavilla naapurit ovat ja muuta omasi niistä mahdollisimman kauaksi. Esim. jos naapurit ovat kanavilla 6 ja 11 niin määritä oma tukiasemasi kanavalle 1.
Kerrotko tarkemman polun mistä löytyy langattoman verkkokortin hallinta....

Täällä päässä olemme ihan tavallisia tietokoneen käyttäjiä:)
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11
erjaelina kirjoitti:
Kerrotko tarkemman polun mistä löytyy langattoman verkkokortin hallinta....

Täällä päässä olemme ihan tavallisia tietokoneen käyttäjiä:)


Tai siis wlan-purkin (zyxel) hallintasivulta muutat sen käyttämän wlan-kanavan toiseksi ja sitten otat mikroista uudestaan yhteyden automaattiasaetuksella jolloin ne muuttavat käyttämänsä kanavan samaksi kuin tukiasema.

Zyxelin asetuksiin pääsee oletuksena nettiselaimella osoitteessa 192.168.1.1 ja salasana 1234.
Itse olen huomannut myös että tietyt salaukset ovat tehneet yhteydestä epävakaan. Itse otan suojauksen pois ja käytän MAC osoitteen filtteröintiä. Tämä taitaa myös olla turvallisempi tapa suojata langaton yhteys. Ainoana ongelmana on tietenkin, että kun tulee talouteen uusi laite jonka tarkoitus olisi myös käyttää langatonta verkkoa, sen MAC osoitteen joutuu lisäämään purkin asetuksiin, jotta sillä pääsee langattomaan verkkoon. Verkkokortin MAC osoitteen saa selville komentorivistä (Käynnistä - Suorita, laatikkoon kirjoitat cmd. Pitäisi aueta musta laatikko johon kirjoitat: 'ipconfig -all' ilman '' merkkejä. Varmista että otat nimenomaan langattoman verkkokortin MAC osoitteen. MAC osoite on muotoa 00-00-00-00-00-00, joskus väliviiva on kaksoispiste.) Purkin ohjekirjasta löytyy varmasti ohje, miten tuon MAC filtteröinnin pystyy tekemään, myös netti on näitä täynnä. Windows sitten taas näyttää yhteyden olevan suojaamaton, mutta silti ne koneet, joiden MAC osoitetta ei ole syötetty purkkiin, ei pääse langattomaan verkkoon. (MAC osoite = Fyysinen osoite)

Suosittelen silti kokeilemaan ensin vaihtamaan tuon wlan-kanavan. Ja tuo tietynlaisten suojauksien aiheuttama pätkiminen on varmasti laitekohtaista. Itse silti olen aina käyttänyt MAC filtteröintiä - tottumuksesta ja turvallisuudesta.
Löydät Zyxelin tukisivut täältä, josta varmastikin löydät oman modeemisi hallintaan ohjeita.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa