Turun laajakista pätkii | Turussa häiriöä?

  • 22 December 2015
  • 78 kommenttia
  • 40 katselukertaa

Hei,

 

Nyt sitten olen tätä katellut pitemmän aikaa ja nyt alkaa riittämään.

 

Netti pätkii niin toden teolla, että jotain mätää on pakko jossain olla.

 

Ennen kuin ketään mainitsee niin Modeemi on käynnistetty uudestaan sekä muut verkkolaitteet => Ilman vaikutusta kuin ehkä hetken.

 

Missä vika?

 

Pieni monitorointi hommeli:

 

Hiukan uudempi graph:


78 kommenttia

Ei auttanut täälläkään avastin asetuksien muuttaminen... 

Jeps, itellä ollut tyyliin vuoden alusta asti ongelmia Turun Kärsämäen alueella.

Yhteys on ADSL2 yli tuleva 24/1 liittymä.

Oireina pakettihävikkiä, korkeaa viivettä, yhteyden tippumista, korkeaa jitteriä, nopeuden laskua.

Käytössä oli Soneran toimittama Zyxelin purkki. Ostin tilalle uuden TP-Linkin purkin joka auttoi yhteyden tippumiseen mutta muut oireet ilmenevät edelleen. Asian huomaa esim. siitä että Youtube bufferaa eikä edes 720p laatu pyöri. Steamin nettipelit omat mahdottomia pelata sillä hahmot pomppivat eestaas (ns. rubberband efekti).

 

Pistin laiskuuttani nyt vasta vikailmoitusta - saas nähdä osaavatko sanoa mitään tämän suhteen vai lähteekö operaattori vaihtoon.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@Dflies kirjoitti:

Jeps, itellä ollut tyyliin vuoden alusta asti ongelmia Turun Kärsämäen alueella.


...

 


Pistin laiskuuttani nyt vasta vikailmoitusta - saas nähdä osaavatko sanoa mitään tämän suhteen vai lähteekö operaattori vaihtoon.




Hyvä että laitoit vikailmoituksen eteenpäin. Se on paras tapa näissä vikatilanteissa, kun pystyvät meidän vikapalvelussa parhaiten tutkimaan linjan tilannetta ja tarvittaessa lähettämään asentajaa paikalle. Kannattaa myös muiden ketjussa vioista ilmottaneiden jättää vikailmoitus omien sivujen kautta, jolloin saadaan tilannetta tutkintaan.

Eilen tekivät hommalle jotain, näyttivät olevan Soneralta modeemissa kiinni. Homma pelittää tällä hetkellä ok. Vika näyttäis olevan Ciscon Modeemin firmwaressa (EPC3928AD), koska omasta modeemistani oli vaihdettu viime vuoden joulukuulle päivätty firmware huhtikuulle päivättyyn ja nyt homma pelaa. Ainoa moitteen sana korjaajille on, että kukaan ei ole ilmoittanut homman tulleen kuntoon 😞.


@jywuo1 kirjoitti:

Eilen tekivät hommalle jotain, näyttivät olevan Soneralta modeemissa kiinni. Homma pelittää tällä hetkellä ok. Vika näyttäis olevan Ciscon Modeemin firmwaressa (EPC3928AD), koska omasta modeemistani oli vaihdettu viime vuoden joulukuulle päivätty firmware huhtikuulle päivättyyn ja nyt homma pelaa. Ainoa moitteen sana korjaajille on, että kukaan ei ole ilmoittanut homman tulleen kuntoon 😞.


Toimii jälleen täälläkin, mutta ilmoitusta ei ole myöskään kuulunut. Piti modeemi käynnistää kylläkin uudelleen, joten jos en olisi kommenttiasi lukenut niin odottelisin vieläkin kaikessa rauhassa. Ilmoituksessa kesti kyllä viime kerrallakin muutama päivä. Omassa Ciscon EPC3928AD modeemissa näyttäisi olevan vuoden 2014 joulukuun firmware, mutta en tiedä onko aikaisemmin ollut jokin muu. Jos sinulle on nyt vaihdettu viime huhtikuun versio niin kuulosta aika erikoiselta että olisi ollut eri ratkaisut samaan ongelmaan samalla alueella.

Nyt on pakko myöntää, että en huomannut katsoa joulukuun firmwaresta, että oliko viime vuoden vai vuoden 2014. Joka tapauksessa firmware on vaihtunut modeemissa. Modeemia mun ei tarvinnut käynnistää uudelleen, kun se käynnistettiin ilmeisesti etänä uudelleen. Satuin olemaan koneella, kun modeemia käytiin ropaamassa.

Vielä kun tämä yhteyden ikuinen pätkiminen saataisiin kuntoon.

Tänään näyttää nopeudet tippuneen Kodin Netti L:ssä 10 Mbit/s. Kaikki vastaanottokanavat pelaavat ok modeemissa.

Taas näyttäis pelittävän......

Itselläni ei minkäänlaista katkeilua ole aikaisemmin ollut, eikä netti ole hidastunut lauantain jälkeen, mutta eilen iltapäivällä katkesi muutamaksi sekunninksi pari kertaa ja nyt ollut ainakin 5 minuuttia poikki (en tiedä mihin aikaan on mennyt yhteys) eikä modeemin online valokaan pala. Mitäs ihmettä... Tilanne lienee sitten kuitenkin vielä kesken kun ei ole vikailmoituksestakaan mitään kuulunut.

Soneran asiantuntijalta sain tiedon, että oma katkeaminen johtui taloyhtiöni verkon katkaisemisesta, sillä se oli aiheuttanut häiriötä soneran verkkoon ja on nyt taloyhtiön vastuulla korjata vika. Tuo 100mb/s yhteyden valuminen 1mb/s:n oli hänen mukaansa kiinni modeemin firmwaresta ja osa laitteista ei suostu päivittymään vaan ne pitää ensin resetoida. Eli jos vanha (joulukuun 2014) ohjelmisto on modeemissa (Cisco EPC3928AD) niin syyllinen löytyy siitä.

He sanoivat sama minulle kolmekuukautta sitten
Taloyhtiö teki täydellinen tutkimus talossa, ja en löytänyt mitään ongelmia tällä.
En tiedä miksi Sonera sanoo että vika on jokaisessa taloyhtiössä, kuin koko Turun eteläalueella on sama ongelma...
Viimeiset päivät ovat olleet ihan sairaan huonoja. Kannattaa puhua taloyhtiön kanssa, ja ilmoittaa että paljon muilla ihmisillä on sama ongelma, koska se on aika arvokas juttu jos taloyhtiö vetää sähkömiehiä paikalle ja alkaa tutkia.

Soneralla on ilmeisesti ihan v***n paljon ongelmia tässä alueessa, mutta en tiedä kuin se voi olla niin vaikea löytää vika, jos niin iso osa kaupungilla on sama ongelma. Eiks se olisi aika yksinkertast alkaa tarkista mistä kaikki linjat tulevat joilla on sama ongelma, koska vika on aika varmasti siellä

Nyt ollaan näköjään päästy jo siihen vaiheeseen etteivät enää soittele edes takaisin. Yhteyttä eivät pysty korjaamaan ja tilalle tarjoavat surkeasti toimivaa mokkulaa tai adsl yhteyttä. Onneksi asun vuokralla joten tulevaa omistusasuntoa ajatellen yksi hakukriteeri lisää listalle.

Viestiketju takasin ylös. Sama p*ska jatkuu.

Luolavuoressa taloyhtiön netti ollut poikki jo toista tuntia...

Jäkärlässä on myös alkanut taas netti katkeilemaan, p*rke*e..

Eilisestä lähtien on cisco EPC3928 on alkanut näyttää oranssia DS valoa. Internet toimii tällä hetkellä Router modessa. Bridged mode lakkasi toimimasta eilen. Router moden ongelmat ovat ilmeisesti samat jotka alkoivat viimevuoden jouluna, eli kerran vuorokaudessa vähintään pätkäisee yhteyden poikki.. Ilmoittaako Sonera jatkossakaan vioista julkisesti, vai pitääkö etsiä parempaa palveluntarjoajaa?

Meillä alkaa pikkuhiljaa kans mennä hermot tähän touhuun.. Tuli keskiviikkona JÄLLEEN uusi modeemi, koska vanhalla tuota samaa oranssia DS valoa ja yhteys pätki. Nopeustesti näytti vanhalla modeemilla vielä normaalia 92/5 kun kerran 100/5 maksetaan, mutta tuo kaikki pätkiminen alkaa jo ottaa pahasti päähän.. Mutta sitten tämä uusi Cisco EPC3928.. Tämä toimi Keskiviikon ja Torstain ajan moitteetta ja nyt perjantaiaamusta lähtien nopeustesti näyttää 0,5-1,5Mb download- ja 5mb upload speed.. Vikailmoituksia on tehty jo lukuisia tässä ajan mittaan ja jostain syystä tätä nyt ei vaan saada kuntoon... 

Kunniamerkki +10

 Kyseessä on ilmeisesti kaapelilaajakaistayhteys.

 

Kun lukee näitä juttuja, niin ei voi muuhun tulokseen tulla kuin, että nämä kaapelilaajakaista yhteydet ovat enemmän tai vähemmän epäonnistuneita. Niissä tuntuu olevan ongelmia ihan ympäri Suomea.

Syytä tähän voi vain arvailla: onko käytetyt kuluttajan kaapelimodeemit vai operaattorin käyttämä CMTS laitteisto epäluotettavaa.

 

Toivottavasti tällä meidän alueella (omakotitalo alue) ei ikinä siirrytä kaapelilaajakaistatekniikkaan, vaikka meidänkin taloon kaapelitv-kaapeli tulee. Ei tosin ole meillä nyt käytössä (irtisanottu kymmenen vuotta sitten), koska en näe sillä mitään lisäarvoa. Eli tuosta muutaman kymmenen metrin päässä sijaitsevasta katujakokaapista liittymäkaapeli vain irrotettu ja itse olen talon sisällä vaihtanut sisäverkon syötön katolta tulevaan tv-antenneihin. Netti (VDSL2) tulee onneksi puhelinkaapelointia pitkin ja toimii hyvin. Joten siinä kyllä pysytään niin kauan kuin voi.

Meillä on Turussa samassa osoitteessa ollut ensin Soneran, sitten Elisan ADSL ja nyt viimeiset 3,5 vuotta Soneran kaapelinetti. Noiden varmuudessa ei suurempaa eroa ole ollut, kaikki toimineet pääsääntöisesti hyvin. Meillä ollut kaapelinetin aikana pari oikeaa vikaa, joista toinen johtui taloyhtiön kaapeloinnista ja toinen modeemin kuolemisesta. Sonera osti v.2011 sitten paikallisilta lehtitaloilta Turun kaapeli-tv:n, joka taisi kaapeloida Turkua enimmäkseen 80- ja 90-luvuilla.

Morjes kaikille!

Kiitoksia kaikista palautteista!

Kaapeliverkon häiriöt ovat normaalisti kohinavikoja ja monesti myös nopeasti poistuvia. Kun vika ilmenee pienen hetken ajan ja sen jälkeen poistuu, tekee se viankorjauksesta lähes mahdottoman. Lähes. Tämän takia on aina hyvä jättää vikailmoitus ongelmista vaikka se tuntuisikin turhalta. Meille nämä ovat aina äärimmäisen tärkeää tietoa!

Kunniamerkki +10

Niin, vaan mistäpä se kohina sinne yhtäkkiä tulee ja sitten poistuu!

Kaapeliverkko on suljettu systeemi ja sinne ei voi tulla kohinaa ulkopuolelta. Koksikaapelin häiriösuojaus on luokkaa >80dB.

Passiivinen lämpökohina on tasaista eikä se muutu. Joten hetkelliset kohinan nousut ja laskut tulee jostain aktiivilaitteesta joka on kytketty kaapeliverkkoon. Kyseinen laite on vialla tai huonolaatuinen. Se onko laite kaapelioperaattorin linja tai kiinteistövahvistin vai jokin kuluttajan kaapelimodeemi onkin vaikeampi tapaus selvittää. Selvästi jokin laite pumppaa kohinaa verkkoon ja yleensä se tapahtuu silloin kun sen vahvistusta lisätään. Miksi vahvistusta pitäisi lisätä stabiiliin kaapeliverkkoon! Eli ....

Onko linjalla huonoja liitoksia, jotka aiheuttavat vahvistuksen lisäystä äkisti.

 

Juuri tämä laajan alueen ja lukuisten käyttäjien jakama yhteinen verkko tekee kaapelinetistä niin "ongelmallisen". Verkko alunperin suunniteltu vain RTV käyttöä varten, joka ei ole ihan noin altis esim. C/N suhteelle ja toiminta oli vain yhteen suuntaan.

 

XDSL-käytössä jokaisella käyttäjällä oma piuha DSLAMsta päätelaitteeseen, johon kukaan eikä mikään muu tule samalle linjalle. Ainoa "ongelma" voi olla parien välinen ylikuuluminen, jossa ikäänkuin muut käyttäjät häiritsevät.

Kunniamerkki +10

Lisään vielä..

 

Sen verran , että mainitsemasi ongelmat pitää selvittää. Ne eivät kuulu asiaan. Tarvitaan ammattilaisia mittalaitteineen, ongelmanratkaisukykyä ja jonkin verran myös aikaa tutkia.

 

Ongelmat pitää selvitää ja poistaa!

Eikö löydy resursseja tähän vai eikö löydy osaavia tekijöitä?

Asia on  juurikin näin! Ongelmat pitää ilman muuta selvittää. Vikoja tutkitaan aina tapauskohtaisesti ja jotkut ovat nopeammin korjattavissa ja välissä tutkinta vaatii hieman aikaa. Osaavia tekijöitä kyllä löytyy :smileyhappy:

Oma cisco3928 purkki on nyt useamman päivän jo oranssia DS valoa näyttänyt, eikä soneralla ole mitään tietoa asiasta taaskaan? Miksi maksan yhteydestä jonka pitäisi olla 100/5, mutta toimii vain 60/5? Hyvät lukijat, älkää ikinä ostako tästä firmasta mitään.

Vastaa