30 000 ihmistä oli Suomen teleyhtiöille liikaa

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Ratinan stadionilla Tampereen keskustan kupeessa keskiviikkona esiintynyt rockyhtye aloitti keikkansa kolme varttia myöhässä, mutta lopetti ajallaan ennen yhtätoista. Konsertti houkutteli Ratinan stadionille 30 000 katsojaa.

Tämä oli kuitenkin Elisalle ja Soneralle liikaa. Alueella ei ollut riittävästi lisäkapasiteettia, minkä ansiosta kaikki verkot olivat aivan tukossa. Oli lottovoitto, jos on saanut keikkakuvan sähköpostilla kaverille tai Facebookiin. Vaikeuksia oli myös lähettää tekstiviesti tai soittaa.

Asiaan olisi helppo ratkaisu, mikseivät operaattorit voisi tuoda alueelle riittävästi siirrettäviä tukiasemia? Vaikka ihmisiä olikin paljon, nykytekniikalla apu olisi varmasti mahdollinen, jos vain olisi viitsitty varautua asiaan edes hieman paremmin.

Red Hot Chili Peppersin keikasta kyseessä ollen kaikki varmasti tiesivät väkijoukon olevan suuri. Siis sekä Sonera että Elisa. Toivon mukaan tulevaisuudessa "maan suurimmat" voisivat varautua tällaisiin tapahtumiin paremmin.

Kysymys onkin, miksi Elisa ja Sonera ei ole varautunut keikkaan mitenkään? Ja ovatko tästä keikasta operaattorit oppineet jotakin? Voidaanko siis olettaa, että tulevilla suurkeikoilla olisi enemmän kapasiteettia? Kerro mielipiteesi.

Kuinka Soneran ja Elisan olisi pitänyt toimia? Kommentoi.

5 kommenttia

Voisin muutamalla lauseella kommentoida.

Tavallinen tallaaja, eli tässä tapauksessa RHCP keikalla kävijä, pärjää varmasti muutaman tunnin ilman kännykkää. Valitettavaa jos tulee tilanne, että kännykän käyttö jostain syystä keikalla on täysin välttämätöntä, mutta en usko että Soneraa, Elisaa tai yhtään mitään muutakaan teleoperaattoria kiinnostaa alkaa pykäämään tukiasemia kolmetuntisen keikan vuoksi, että sinä tai joku muu voisi keskittyä niinkin epäoleelliseen asiaan kuin sähköpostin lähettämiseen tai facebookaamiseen [u:3o36hhhm]kesken megaluokan yhtyeen keikan[/u:3o36hhhm]. Monipäiväiset festarit ovat asia erikseen ja niiden osalta operaattoreiden toiminta on ainakin omalta kokemukseltani moitteetonta.

Valitettavaa tosiaan jos joku ihminen saa vaikkapa sairaskohtauksen kesken keikan, eikä puhelimella pääse hälyttämään apua, mutta siellä lienee ihan hoitohenkilökuntaa sitä varten. Tämä lieneekin ainoa tapaus, missä puhelinta ylipäätään voi tarvita tuollaisessa tilaisuudessa. Eikä se muuten operaattoreiden vika ole että linjat on tukossa, vaan niin facebookaajien ynnä muiden kännipuhelusoittajien. Olen itsekin ollut todistamassa mm. Metallicaa ja Iron Maidenia livenä Olympiastadionilla ja pärjäsin hienosti koko keikan ajan soittamatta yhtäkään puhelua tai lähettämättä tekstiviestiä.

Alkuperäinen kysymyksesi kuului: "Miksi Elisa ja Sonera ei ole varautunut keikkaan mitenkään?" - Minä puolestani heitän vastakysymyksenä, että miksi he*****ssä Soneran tai Elisan olisi keikkaan pitänyt jollain tavalla varautua?

- Kikki kuittaa
Aivan käsittämätön trolli tai "maksettu mielipiteen antaja" tämä käyttäjä "Kikki". Katsokaapa huviksenne tyypin kaikki viestit.. ihan käsittämätöntä valkopesua.. paljonkohan surina maksaa tästä?
Kikki kiittää kovasti saamastaan huomiosta. Valitettavasti, kun en ole Soneran palkkalistoilla, ei kyseinen pulju maksa minulle mitään kommentoinnista foorumille. :)

ps. Miten muuten itse kommentoisit tätä kyseistä ketjua? Huomasithan että alkuperäinen kirjoittaja moitti myös Elisaa "huonosta palvelusta" yhtälailla kuin Soneraa. Huomioin myös tämän tekstissäni. Tämä nyt sattuu vain olemaan Soneran palsta, mihin kommentoin. En pidä esimerkiksi Saunalahtea yhtään sen huonompana teleoperaattorina kuin Soneraa ja jos tämä olisi kyseisen puljun palsta, kommentoisin yhtä lailla sinne.

Miten minulle taas tulee vahvasti sellainen mielipide käyttäjän 6ePra4Ru lausunnoista, että hän itse saattaisi olla jonkun toisen operaattorin palveluksessa, koska niin järjetöntä Soneran haukkumista asiassa kuin asiassa on viimeisimmissä viesteissä ollut.

Ja vielä kerran: kiinnostaisi myös sinun mielipiteesi (kuten muidenkin käyttäjien) tämän ketjun varsinaista asiaa kohtaan. Onko sinulta mahdollisuus saada sellaista?
Kunniamerkki +14
Kikki kirjoitti:
Voisin muutamalla lauseella kommentoida.
Valitettavaa tosiaan jos joku ihminen saa vaikkapa sairaskohtauksen kesken keikan, eikä puhelimella pääse hälyttämään apua, mutta siellä lienee ihan hoitohenkilökuntaa sitä varten. Tämä lieneekin ainoa tapaus, missä puhelinta ylipäätään voi tarvita tuollaisessa tilaisuudessa. Eikä se muuten operaattoreiden vika ole että linjat on tukossa, vaan niin facebookaajien ynnä muiden kännipuhelusoittajien.


Kuten alkuperäisen postaaja täysin identtistä postausta toisella foorumilla kommentoin, matkapuhelinverkoissa on kovakoodattuna hätäpuheluiden priorisointi, 112 puhelut menevät läpi millä liittymällä tahansa kenen tahansa operaattorin verkosta ja tarvittaessa muita yhteyksiä tiputellaan pois edestä.

Muuten olen kyllä täysin samaa mieltä Kikkin kanssa, miksi menet keikalle jos aiot vain lätistä puhelimessa ja postata facebookiin keikan ajan?!
Hei!

Megatapahtumiin pyritään aina varautumaan mahdollisimman hyvin. Tapahtumiin tuodaan tukiasemavaunuja, tehdään laajennuksia tai operoidaan olemassa olevaa verkkoa palvelelemaan ko. tapahtumaa mahdollisimman hyvin. Tässä tapauksessa laajennuksia ei ole tehty tarpeeksi koska kapasiteetti ei riittänyt.

Älypuhelinten yms. paljon dataa käyttävien puhelimien määrä on kasvanut jatkuvasti ja verkkoa ei pystytä kehittämään samassa tahdissa. Ongelmia tulee kun suuri määrä ihmisiä haluaa lähettää videoita, kuvaviestejä, soitella yms saman aikaisesti. Otamme kuitenkin kiitoksella palautetta vastaan ja pyrimme parantamaan palvelua tulevina vuosina.

Kuten kjns aiemmassa viestissä kirjoittikin, on hätäpuhelut priorisoitu siten, että 112 puhelut menevät läpi, oli verkon tilanne mikä tahansa. Hätäpuhelut onnistuvat siis tarvittaessa aina.

Vastaa