Jatkuvaa ongelmaa kaapelimodeemilla

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei

Itsellä on täällä Hyvinkäällä ollut nyt viimeisen puolen vuoden aikana kovasti ongelmia lähes päivittäin. Sinä aikana on mm. vaihdeltu modeemeita päivitetty niiden firmwarea yms mutta tilanne taitaa johtua vain teidän verkostanne. Katkeilua tapahtuu yleensä kerran tai pari päivässä tosin nyt viimeiset pari viikkoa toiminut kohtuullisen hyvin. Tänäänkin taas pätkäisi ja kuten useimmilla kerroilla katoaa modeemista upstream kanavien tehoja nollille. Parina kertaa on katoillut myös downstream kanavia.

http://personal.inet.fi/koti/jako/modeemi.png
http://personal.inet.fi/koti/jako/modeemi2.png
http://personal.inet.fi/koti/jako/modeemi3.png

Olen nyt ollut asiakkaana puolitoistavuotta ja tänä aikana netti on toiminut hyvin vain parin kuukauden ajan. Ensimmäiset puolivuotta pätki samaan tapaan ellei pahemminkin ja silloin löytyikin joku vikalaite jostainpäin verkkoa.

Nykin jos netti toimii hyvin on omien testienne perusteella se 40mbps parhaimmillaan joka on mielestäni on melkoisen kurjasti. Toisinsanoen heti kun tulee kilpaileva tekniikka joka on yli 30mbps niin tällä menolla vaihdan sillä silmän räpäyksessä.

Nyt toisen kerran katkesi netti noin klo 22:04 ja katosi yksi upload kanava. Tällä kertaa pätkäisy oli lyhyempi.

ps. Tämä taisi tulla vahingossa liikkuva netti osiolle joten voipi siirtää sen tuonne kiinteä yhteys osioon.

5 kommenttia

Zalma kirjoitti:
Hei

Itsellä on täällä Hyvinkäällä ollut nyt viimeisen puolen vuoden aikana kovasti ongelmia lähes päivittäin. Sinä aikana on mm. vaihdeltu modeemeita päivitetty niiden firmwarea yms mutta tilanne taitaa johtua vain teidän verkostanne. Katkeilua tapahtuu yleensä kerran tai pari päivässä tosin nyt viimeiset pari viikkoa toiminut kohtuullisen hyvin. Tänäänkin taas pätkäisi ja kuten useimmilla kerroilla katoaa modeemista upstream kanavien tehoja nollille. Parina kertaa on katoillut myös downstream kanavia.


Modeemin tila näyttää kuitenkin olevan "Operational" noissa kuvissa. Minunkin tapauksessani joinakin kertoina yhteyskatkoksen aikana yksi upload-kanavista näytti puuttuvan, mutta valojen tai muun tilatiedon perusteella Cisco ei kuitenkaan ilmoittanut varsinaisesta yhteyskatkoksesta.

Omassa tapauksessani Relacomin asentaja mittasi linjaa ja totesi sen toimivan oikein, mitä nyt signaalitasot olivat alarajoilla, ja ongelmaa Soneran puolelta yritettiin korjata kahdella samanlaisella Cisco EPC3825 modeemilla ja firmware -päivityksillä tuloksitta.

Minun ongelmani ratkesi vaihtamalla tilalle toisen merkkinen modeemi (Bewan C5200n), mitä Sonera ei suostunut tekemään kolme kuukautta kestäneen prosessin aikana lukuisista vaatimuksistani huolimatta.

Joillakin käyttäjillä samanlaisiin pätkimisongelmiin on tullut tuosta firmware -päivityksestä apua, ja toiset ovat saaneet pätkimistä harvennettua asettamalla Ciscon modeemin siltaavaksi.
Itse laite taitaa kuitenkin olla lähtökohtaisesti viallinen eikä kestä kuormaa, joten täysin katkomattomaksi yhteyttä sillä tuskin saa, ellei satu asumaan onnellisten tähtien alla.
Tosiaan tuo modeemi on tietääkseni kokoajan operational tilassa vaikka kuinka bitit lakkaisivat kulkemasta. Ongelma on myöskin todennettu 1 tietokoneella, 2 tablet laitteella, 2 eri puhelimella ja vahvistimella jolla nettiradio ominaisuus.
Hei Zalma,

Oletko kokeillut kytkeä modeemin palomuuria pois käytöstä? Jos et tätä vielä ole kokeillut niin testaa sitä vielä.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (Vanhemmissa versioissa Disable).
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings

Jos ongelma kuitenkin jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Olen koittanut ja olen laittanut modeemin myös siltaavaan tilaan ja wlanin pois päältä ettei ole sitäkään pientä vaivaa sille.
Hei Zalma

Olit tehnyt asiasta edellisen kerran vikailmoituksen syyskuun puolella, jolloin laitteelle ajettu uusi ohjelmisto. Suosittelisin tässä tilanteessa tekemään asiasta vikailmoituksen koska ongelmat jatkuneet yhä tuon päivityksen jälkeen.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.

Vastaa