Kaapelimodeemi buuttaa tunnin välein

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 3 katselukertaa

Kaapelimodeemini on piteämmän aikaa buutannut yhteyden oltua tunnin auki. Sen tunnin ajan yhteys toimii täysin (pingtest.net ilmoittaa, että kaikki paketit menevät perille), eli tämän perusteella ongelma ei olisi signaalin kulkemisessa. Enemmänkin kyse tuntuu olevan siitä, että jokin laskuri (todennäköisesti modeemissa) saavuttaa tunnin merkipaalun, ja sitten pitäisi tapahtua jotain, mutta kun homma meneekin vikaan, modeemi buuttaa. Mistähän voisi olla kyse?

Katkomista esiintyi edelliselläkin modeemilla, mutta vasta nykyisen (erimerkkisen) modeemin aikana hahmotin tuon säännön, että yhteys katkeaa aina tunnin jälkeen.

Buuttauksen jälkeen yhteys muodostuu noin 8 tapauksessa kymmenestä. Silloin kun yhteys ei muodostu, modeemista pitää käyttää virrat pois; tämän jälkeen yhteys muodostuu hyvin todennäköisesti (taas noin 8 kertaa 10:stä).

Mistähän voisi olla kyse? Itse veikkaisin, että yhteyden alussa modeemini saa jonkin koodin, joka on voimassa tunnin, mutta ennen kuin se saa uuden koodin Soneran laitteilta, vanha koodi ehtii vanhentua, jolloin modeemi buuttaa. Olisiko tämä mahdollista? Voisiko joku Soneralla tarkistaa, uusivatko kaikki asiakkaiden kaapelimodeemeihin yhteydessä olevat laitteet (mitä ovatkaan) koodit ajoissa?

Ilmeisesti sama vika ei esiinny ainakaan usealla asiakkaalla, koska silloin varmasti joku muukin olisi jo valittanut, ja asialle olisi tehty jotain. Liittymäni, jossa ongelma esiintyy, on Kemissä, ja aamuyöstä 22.7. ulospäin näkyvä IP-osoite on 80.***.***.*** -- jos nyt näillä tiedoilla voi päätellä tarkistuskohteet.

Ongelma on ollut päällä jo useamman kuukauden, mutta ei ole tullut aiemmin ilmoitettua, kun yhteyden on saanut kuitenkin saanut uudelleen toimimaan, ja puhelinpalvelu keskittyy varoittelemaan, mitä seuraa, kun vika kumminkin on asiakkaan laitteissa. Mutta kyllä tähän asiaan pitäisi selvyys saada, vaikka maksaisikin jotain.

1 kommentti

Hei Pauli80,

IP-osoitetta ei ole suositeltavaa ilmoittaa julkisella palstalla. Osoite on piilotettu nyt viestistäsi.

Laitoin modeemillesi tulemaan ohjelmistopäivityksen joka voi mahdollisesti auttaa ongelmaan. Voisit kokeilla myös ottaa modeemin palomuuria pois päältä ja tarkistaa auttaako se asiaan.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings

Jos ongelma edelleen kuitenkin jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Vastaa