Kuituun liittymisestä kysymyksiä

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 3 katselukertaa

Olen kiinnostunut teidän tarjoamistanne kuituyhteyksistä, mutta mielessä on muutamia kysymyksiä ja haluan vastauksia mielummin kirjallisena kuin puhelimessa. Haluan vastauksen kirjallisena juurikin sen takia, että voin suoraan esitellä sen esimerkiksi taloyhtiöllemme. En ole ollut koskaan Soneran asiakas, joten teidän eri asiakaspalvelukanavanne ovat minulle tuntemattomat. Ainakaan nopealla vilkaisulla en löytänyt asiakaspalveluunne sähköpostiosoitetta, joten kokeilen nyt kirjoittaa tänne.

Mahdollisen vastauksen voi laittaa myös suoraan profiilini sähköpostiosoitteeseen. Toisaaltaan jotakuta toistakin saattaa askarruttaa nämä kysymykset, joten tännekin voi vastata. Jos vastauksenne edellyttää minun antavan lisätietoja (esimerkiksi tarkan osoitteen), toivon teidän ottavan yhteyttä sähköpostin kautta. Ja luonnollisesti toivon mahdollisimman kattavaa vastausta.

Asun 4 asunnon rivitalossa Helsingissä. Aivan viralliselta nimeltä ei taida olla rivitalo vaan erillistalo tai jotain sinne päin. Eli nyt itse asiaan ja tässä ovat kysymykset:

  • A) Mitä kotikuidun 1090 euron liittymis- ja asennusmaksu sisältää? Vedättekö kuidun taloyhtiön jakamoon vai vedättekö ihan asuntoon asti?

  • B) Jos vain jakamoon. Talo on sen verran vanha, että johdotukset ovat vain puhelinpiuhatasoa. Ymmärtääkseni silloin toteuttaisitte yhteyden jakamosta asuntoon VSDL2-tekniikalla. (Mielummin ei näin.) Kuuluisiko hintaan tai onnistuisiko mahdollisella lisähinnalla taloyhtiön sisäisten johdotuksien toteuttaminen nykypäivään? (cat6 tai uudempi)

  • C) Hinnoittelun tutkiminen sivuillanne on harvinaisen työlästä. Etenkin kun osoitteeseeni ei ole vielä mahdollisuutta tuota kuituliittymää tilata. Olen etsinyt siis lähistön osoitteilla taloyhtiöitä, joilla olisi kuitu saatavilla ja tutkinut hintoja tällä tavoin. Olisiko mahdollista saada selkeästi taulukoituna nämä eri nopeuksien hinnat (muodossa: download / upload / kk-hinta)? Haluaisin saada kunnollisen lähtevänkin nopeuden, joten 100/100-megainen olisi kiikarissa. En kuitenkaan siis tiedä hintoja, joten tuo jäänee vain haaveeksi mikäli hinta on turhan kova tai jos kuitua/ethernet-kaapelia ei saada asuntoon asti.

  • D) Miten onnistuisi ja mikä olisi hinnoittelu, jos saisin mainostettua koko taloyhtiömme (4 asuntoa) liittymään kuituun? Lähinnä siis että olisiko liittymismaksu selkeästi edullisempi ja saisiko siitä mahdollisesti muita etuja?


1 kommentti

Hei Petelius !

Kiitos viestistä ja mielenkiinnostanne meitä Soneraa kohtaan. Rivi- ja kerrostalojen Sonera Valokuitu saatavuus ja hinnottelu riippuu monesta tekijästä, joten suosittelenkin olemaan yhteydessä maksuttomaan Myyntipalveluumme p.0800 133 133 ma-pe 8-20, la 9-16.30 tai soittamisen sijaan voit varata ajan, jolloin me soitamme sinulle päin.

Alustavaa tietoa löytyy Sonera.fi -sivustoltamme "Valokuitua Pientaloille", mistä löytyy mm. Pientalorakentajan tietoliikenneopas. Sonera toimittaa kuidun talojakamoon ja sisäverkko on aina asiakkaan/taloyhtiön vastuulla.

Vastaa