Nopeudennosto ja korkein nopeusluokka ongelma

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Yrittäessäni käyttää hyväksi tarjousta "Osoitteeseesi saatavilla oleva maksiminopeus vain +5 €/kk" törmäsin seuraavaan ongelmaan: "Sinulla on käytössäsi korkein nopeusluokka. Laajakaista ADSL 1M/512".

Kuitenkin naapurissa samalla tontilla, jonnekka on sama matka piuhoja pitkin keskukselta on käytössä Soneran 8M/1M. Kävin testaamassa siellä Soneran www-nopeustestiä ja se antoi tulokseksi ~5Mbit/s ja 0,8Mbit/s.

Myyntipalvelu ei kyennyt myymään tähän talouteen suurempaa nopeusluokkaa kun kerran tiedoissa lukee, että maksimi (1M/0,5M) on jo.

Kysymykseni kuuluukin että miten määräytyy "korkein nopeusluokka", mitataanko sitä vai arviodaanko piuhan pituudesta tai matkasta linnuntietä asiakas-keskus? Entä vaikuttaako siihen puhelinpylväästä omakotitaloon tuleva kaapeli?

Perikysymykseen: Onko mahdollista nostaa Soneran tiedoissa näkyvää "korkeinta nopeusluokkaa", että myyntipalvelu voi myydä tuon maksiminopeuden.

1 kommentti

Päätökset toimitettavista nopeusluokista tehdään johtopituuden mukaan kuten epäilitkin. Mikäli johtopituus keskukselta kiinteistöön ylittää määritellyn rajan, korkeampaa nopeusluokkaa ei voida toimittaa. Osoitteesi osalta 1M/512k on nykyisin korkein toimitettava nopeus.

Vastaa