Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Jera_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ongelmia laajakaistan kanssa

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei!

Olisi hiukan ongelmia tässä laajakaistan nopeuden ja viiveen kanssa. Kaikki alkoi viallisesta modeemista, joka katkaisi yhteyden aina rasituksen aikana ja tätä jatkui kymmeniä kertoja peräkkäin, kunnes jossain välissä yhteys muodostui ja linja pysyi päällä. Muutaman kerran kun tätä tapahtui, oli linjan nopeudeksi tullut pysyvä n. 12 megaa. Tässä vaiheessa vaihdoin uuden modeemin, TW510v3(c), paikoilleen. Yhteys muodostui heti, eikä pätkinyt kertaakaan. Signal to Noise Ratiot (SNR) olivat myös nousseet. Lähetys oli vanhalla modeemilla n. 6.7db ja vastaanotto 5.9-6.0db (Kyllä, aivan surkeat.). Uudella lähetys n. 13db ja vastaanotto 8.5-9.0db.

Soittelinpa sitten Soneran asiakaspalveluun, että katsoisivat tuota nopeutta, kun on jämähtänyt tuolle tasolle. Yhdisteltiin muutamalle eri henkilölle ja vikailmoitus tehtiin. Meni muutama päivä ja tuli ilmoitus, että yhteys on korjattu. Nopeudeksi oli tullut n. 15 megaa. Parempaa ei kuulema saatu, tosin vanhalla modeemilla, kunhan vain yhteyden sai, oli nopeus jopa 18 megaa vakaana kymmeniä päiviä.
Katselin siinä sitten linjan tietoja. Viive oli noussut parhaimmillaan +20-30 suuremmaksi, kuin aluksi. Vaimennus oli pysynyt vastaanoton kohdalla samana, mutta lähetyksen vaimennus oli pudonnut/pudotettu 6.7db pintaan, joka ihmetyttää suuresti. Vaihdoin varalta taas uuden modeemin, TP-linkin Archer D5, joten vikaa ei pitäisi laitteissa olla. Johdotkin on asentaja käynyt mittaamassa.

Pääsääntöinen käyttö nettiyhteydellä on pelaaminen. Näillä viiveillä ja mahdollisilla vaimennusasetuksilla loton voittaminen tuntuu olevan todennäköisenpää, kuin osuminen peleissä. Oma epäilykseni on, että linja on jonkinlaisessa viansietotilassa, joka rajoittaa toimintaa. Mahdollisesti myös interleaving päällä, tarkoituksella tai tarkoituksetta. Mieluusti senkin haluaisin pois, jos päällä sattuu olemaan.

Soneran asiakkaana oltu lähemmäs, ellei enemmänkin, kuin kymmenen vuotta ja tähän mennessä yhteys toiminut ihan hyvin. Toivottavasti toimii jatkossakin..
2 vastausta
Tuomas-_
Vakiokalustoa ☆
  • 0 custom-general.kudos
  • 207 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Jera!

Laitoin tuosta tietoa eteenpäin verkonhallintaamme. Ilmoitamme tekstiviestillä kun muutokset on tehty. Seuraile yhteyttä miten toimii tämän jälkeen. Jos alkaa pätkimään tai muuta ongelmaa, ole yhteydessä vikapalveluun.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Jera_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei!

Nyt on selvästi jotain tehty. Pingit ovat tippuneet n. 65 -> 25. Nopeus tosin pysynyt samana 15 megaisena, mutta sen nyt hyväksyn, kun on kuitenkin viiveet saatu näinkin hienosti kuriin.
Kiitoksia nopeasta toiminnasta!