Outoja Soneran asiakkaille tarkoitettuja s-posteja

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei. Minulle tulle soneran asiakkaille ilmeisesti tarkoitettuja sähköposteja (etunimi.sukunimi@pp.inet.fi). Laitoin liitteeksi yhden esimerkin ja näitä on jo muutamia erilaisia ja erinimisille asiakkaillenne tarkoitettuja tullut. Onko tämä tuttu ilmiö?

3 kommenttia

Hei Oka,

Poistin liitekuvan koska siinä näkyi sähköpostiosoite kokonaisuudessaan. Viesti vaikutti olevan kalasteluviesti ja liitetiedostossa voi mahdollisesti olla haittaohjelma.

Viestiin ei missään tapauksessa kannata vastata, eikä sen liitteitä tai linkkejä kannata avata. Suosittelen poistamaan viestin suoraan.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Olen poistanut viestit välittömästi enkä ole liitteitä/linkkejä avannut. Ihmettelen vain että miten ne tulevat minulle vaikka ne näyttävät olevan osoitettu jollekin muulle asiakkaallenne. Onko tarvetta lopettaa soneran sähköpostin käyttäminen ja siirtyä johonkin turvallisempaan palvelun tarjoajaan koska niihin ei tällaisia ole tullut?
Hei Oka,

Suosittelen kokeilemaan seuraavaa. Laita googlen hakukoneeseen käyttämäsi sähköpostiosoitteet. Oletetaan että sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@pp.inet.fi. Mikäli hakukone palauttaa tuloksia muodossa etunimi.sukunimi@pp.inet.fi, niin on mahdollista että osoite on päätynyt tätä kautta roskapostittajien listoille.

On myös mahdollista että osoitteet päätyvät roskapostilistoille saastuneen tietokoneen tai varastetun sähköpostitilin kautta.

Jos lähetät postia ihmiselle, jolla on koneessa haittaohjelmia, niin osoitteet saattavat sitä kautta päätyä eteenpäin ei toivottujen ihmisten käsiin.

Kuvassa ilmoitettu vastaanottajan osoite ei todennäköisesti ole ainoa johon kyseinen viesti on lähetetty. On todennäköistä että viesti on lähetetty useampaan osoitteeseen piilokopiona. Tästä syystä vastaanottajan kohdalla voi näkyä outo osoite.

Roskapostisuodattimilla näitä posteja voi yrittää suodattaa erilaisten hakusanojen perusteella. Webmailimme puolella on myös mahdollista luoda suodattimia.

Vastaa