Packet loss (nyttemmin myös yhteyskatkokset)

  • 11 December 2014
  • 23 kommenttia
  • 28 katselukertaa

Olen muuttanut, ja yhteys on saatu siirrettyä uuteen osoitteeseen. Nyt muutamana iltana on havaittu, että yhteys kärsii packet lossista. Tämä esiintyy selvästi esimerkiksi verkkopelien yhteydessä (yhteys palvelimeen katkeaa, peli tökkii jne). Latenssi (tai ping, mitä termiä nyt halutaankaan käyttää) on muutoin normaali, mitä nyt paketteja hukkuu silloin tällöin...

Eilen iltapuhteena suoritetussa tilanteen tarkastelussa vaikuttaisi nyt siltä, että paketit katoilevat adsl-modeemin ja default gatewayn (84.248.160.1) välillä. Vanhassa osoitteessa yhteys toimi hienosti samoilla laitteilla ja packet lossia ei havaittu mihinkään vuorokauden aikaan.

Seuraavassa 370 pakettia (1kt kokoisia) lähetettynä ja 366kpl tullut takaisin, otos on muutaman minuutin takaa noin 11:40-11:50 välillä:
--- 84.248.160.1 ping statistics ---
370 packets transmitted, 366 received, 1% packet loss, time 370824ms
rtt min/avg/max/mdev = 14.681/15.549/25.123/0.901 ms

Normaalisti toimivissa yhteyksissä packet lossinhan tulisi olla 0%.

23 kommenttia

ADSL-modeemin linjatesti kertoo, että linjalla esiintyisi CRC-virheitä.
Jan  7 04:54:22 syslog: ADSL uptime: 5 day 22 hr 14 min 10 sec 
Jan 7 04:54:22 syslog: near-end FEC error fast: 12727
Jan 7 04:54:22 syslog: near-end FEC error interleaved: 0
Jan 7 04:54:22 syslog: near-end CRC error fast: 5470
Jan 7 04:54:22 syslog: near-end CRC error interleaved: 0
Jan 7 04:54:22 syslog: near-end HEC error fast: 10219
Jan 7 04:54:22 syslog: near-end HEC error interleaved: 0
Jan 7 04:54:22 syslog: far-end FEC error fast: 0
Jan 7 04:54:22 syslog: far-end FEC error interleaved: 0
Jan 7 04:54:22 syslog: far-end CRC error fast: 35586
Jan 7 04:54:22 syslog: far-end CRC error interleaved: 0
Jan 7 04:54:22 syslog: far-end HEC error fast: 0
Jan 7 04:54:22 syslog: far-end HEC error interleaved: 0

Pitää vielä testata toisella modeemilla, kunhan sellaisen saa jostain haalituksi.
Itse itselleni vastaten: vaikuttaisi siltä, että vanha sotaratsu-modeemi ei pidä uudesta asuinalueestaan sillä toisella modeemilla nyt ei vielä puoleen vuorokauteen ole packet lossia ilmaantunut. Tosin täällä paketteja hukkaava modeemi ei nyt taas hukkaa niitä toisaalla, johon se meni testin ajaksi majailemaan.

Eli periaatteessa modeemi on ehjä kun se toimii toisaalla moitteettomasti mutta taas se ei toimi täysin täällä. Kyllä tämä ict-ala on mielenkiintoinen.
Toisellakin modeemilla näkyy hieman packet lossia ajoittain.
Myös logista löytyi tällainen, ja omalla järkeilyllä tämä viittaisi siihen että linja olisi katkennutkin jossakin välissä.
Jan  2 21:53:10 syslog: Linesync lost
Jan 2 21:53:25 syslog: Linesync lost
Jan 2 21:53:57 syslog: Linesync lost
Jan 2 21:54:02 syslog: Linesync lost
Jan 2 21:54:34 syslog: Linesync achieved
Krycek: Yhteyttä kannattaa testata vielä siten, että modeemi kytketään puhelinpistorasiaan toisella lyhyellä puhelinjohdolla ja ilman mahdollisia jatkojohtoja. Jos mahdollista, modeemi kannattaa testata myös toisesta asunnon puhelinpistorasiasta (jos asunnossasi on useampia pistorasioita).

Voit myös koittaa onko modeemin modulaatioasetuksen muuttamisella vaikutusta yhteyden toimintaan. Näyttää, että käytössäsi olevalla linjalla voi käyttää seuraavia modulaatioasetuksia: ADSL 2+ Annex A, ANSI T1.413 ja ITU-T G.dmt.

Jos yhteydessä näkyy toimenpiteiden jälkeen vielä toisellakin modeemilla virheilyä, voi asiasta tehdä vikailmoituksen vikapalvelumme 0206 90101 (mpm/pvm). Vikailmoitus on mahdollista tehdä myös laajakaistan vikailmoituslomakkeella.
Yhteyttä on nyt käytetty takkuillen sen reilun kuukauden verran, ja nyt on kolmas modeemi - tällä kertaa täysin uusi - käytössä. Yhteydellä tapahtuu edelleenkin packet lossia iltaisin, aamupäivät (ja yöt) toimivat normaalisti. Nyt kun asiasta on lähiympäristön väen kanssa keskustellut, niin muutaman sadan metrin päässä adsl-yhteys pätkii vieläkin pahemmin ja ajoittain modeemi ei nouse edes linjalle.

Josko sitä tekisi sitten viimeinkin vikailmoituksen...
Vikatiketti tehty kohta kaksi viikkoa sitten. Teknisestä aspasta oltu jopa yhteydessä minuun päin ja onpahan asentajakin käynyt mittailemassa yhteyttä ja ongelma ei vaikuta linjavialta kenttämiehen mukaan.

Linjanopeudet jo on saatu laskettua noin 25%:lla aiemmasta 8064/1024kbps-tasosta 6140/765kbps-tasoon. Latenssit on nyt myös kaksinkertaistuneet alkuperäisestä. Ikävä kyllä kaikkien suoritettujen toimenpiteiden jälkeenkään alkuperäinen ongelma ei ole kadonnut minnekään.
Olitkin näköjään ollut vikapalveluun yhteydessä jokin aika sitten liittymän nopeusasetuksiin liittyen. Tässä tilanteessa kannattaa jättää myös uusi vikailmoitus, että vika saadaan uudelleen tutkintaan.
Kyllä vain, nopeudet ja latenssit saatiinkin jo mukavasti oikealle tasolle. Yhteys jopa toimi pari päivää (viime viikon keskiviikon ja torstain) ilman ongelmia mutta sitten viikonloppuna meinasi taas kerran käpy palaa.

http://personal.inet.fi/private/krycek/ ... 2-29.8.png
Syaanit palkit kuvaavat yleensä packet losseja, keltaiset/oranssit/punaiset taas sitä, että koko modeemi on pudonnut linjalta.

Tein taas lauantaina uuden tiketin kun perjantai-iltana modeemi putoili linjalta 21-22 välillä siihen tahtiin, ettei käytöstä tullut käytännössä mitään. Lauantaina sitten soiteltiinkin taas takaisinpäin ja pyydeltiin vaihtamaan taas kerran modeemia. Tämänkin sitten taas tein ja viskasin vanhan modeemin uuden tilalle. Ongelmaa kuitenkin näyttäisi lauantain ja sunnuntain ajankin ilmenneen myös toisella modeemilla.

Mitä tässä nyt ongelman kanssa eläneenä on tilannetta tullut seurattua niin seuraavia johtopäätöksiä voisi vedellä:
1) Alkuperäinen packet loss-ongelma (jota nyt vieläkin tuon katkomisen lisäksi esiintyy) ilmenee (omien käyttökokemusten mukaan) yleensä arki-iltaisin 18:00 jälkeen ja jatkuu noin 23-24 asti.
2) Viikonloppuisin lossia (ja nyt katkeiluakin) tuntuu ilmenevän satunnaisesti ympäri vuorokauden.

Ongelmaa tutkiessa on selvitetty/testattu seuraavat:
1) Yhteyttä on kokeiltu useammilla modeemeilla (Telewell EA-501v3, Telewell EA-501v3(b) ja Telewell EA-510v3) ja tilanne ei muutu modeemista riippuen.
2) Kaikki vaihdettavissa olevat johdot on vaihdettu seinäpistokkeesta modeemille.
3) Modeemin ja koneen välinen yhteys ei pätki silloin kun itse internet-yhteys pätkii (packet lossia ei siis esiinny modeemin ja koneen välillä saman aikaisesti kun sitä modeemilta eteenpäin ilmenee).
4) Empowerin asentaja on mitannut yhteyden ja todennut linja-arvojen olevan täysin normaalit linjan pituuteen nähden - ja hänen mielestään ongelmana ei olisi linja-vika. Lisäksi vastaavankaltainen packet loss-ongelma olisi kuulemma tullut tietoon toisaallakin seudulla.
5) Modeemia on nyt kokeiltu pyöritellä automaatti-tunnistuksella (modulointi päätyy tällöin ADSL2+-tilaan) ja tällä hetkellä modeemi on pakotettuna G.DMT-tilaan.

Nämä satunnaisesti ongelmoivat yhteydet ovat kyllä kieltämättä vaikeita diagnosoitavia, mutta ehkäpä vielä joku päivä keksittäisiin mistä ongelma johtuu ja tätä kautta saataisiin vielä ratkaisukin asialle.
Taas säädetään. Nyt saatiin näemmä jo linja-arvoihin lisää desibelejäkin, mutta tämä tuli sitten linjanopeuden kustannuksella. Onhan tuo alle 4Mbps kättelynopeus nyt melkoisen loistava siihen nähden mitä on tilattu mutta näemmä ei pystytä luotettavasti toimittamaan. Nyt odotellaan varmaankin taas viikonloppua ja kun Sonerasta ei kuulunut mitään. Ja katsellaan toimiiko tuo yhteys nyt tässäkään muodossa. Edellisellä 6Mbps yhteysnopeusrajoituksella se ei toiminut.

Ollapa tarjolla jotakin muutakin kuin tätä onnetonta ADSL-tekniikkaa niin yhteys lähtisi vaihtoon ja heti. Komeastihan tuo tosin toimi 8 vuoden ajan - taisi ehkä kahdesti tuona aikana joutua vikatiketin tekemään kun linjapituus oli lyhyt mutta heti kun muuttaa pari kilometriä (linnuntietä) kauemmaksi niin saadaan ongelmia.
"Liittymänne vika on korjattu." sanoo tekstiviesti.

Kai se vika nyt on korjattu pudottamalla yhteysnopeus tuohon 4Mbpsiin. En tiennytkään että tällaista nopeusluokkaa on edes tarjolla. Kumma homma, että yhteys toimi pienen packet lossin kanssa heti muuton jälkeen ihan täydelläkin nopeudella. Mitä enemmän ongelmaa on ratkottu, sitä heikommaksi yhteys on mennyt. Alunperin modeemi sentään pysyi linjalla ja pakettiongelmaa näkyi iltaisin ja viikonloppuisin niihin aikoihin kun ihmisten voisi kuvitella katselevan nettitelkkareitaan.

Sitten yhteysnopeutta rajattiin sen 25% alemmaksi, ja yllättäen tälläkään ei ollut mitään vaikutusta tuohon pakettihävikkiin vaan sitä ilmeni aivan samaan malliin.

Nyt ollaan jo lotottu yhteysnopeus 50%:iin luvatusta. Seuraavaksi varmaan tarjotaankin mokkulaa?

Vaikuttaa todellakin siltä, ettei kuluttaja-asiakkaan yhteysongelmia oteta vakavasti vaan väännetään vaan yhteysnopeusnappulaa pienemmälle toivoen, että ongelma sattuisi unohtumaan sen sijaan että yritettäisiin oikeasti selvittää mikä ongelman aiheuttaa.

Tässä kyllä näkee hyvin sen, että toimiva yhteys ei pidä ääntä mutta ongelmat päätyvät ilmoille.

Mikäli nyt arvon Soneran Asijantuntijat vielä malttavat kysymyksiin vastailla, niin onko tälle seudulle suunnitelmissa kaivella valokuituja jo kotikäyttäjillekin/taloyhtiöille lähitulevaisuudessa?
Krycek: Viimeisen vikailmoituksen tietojen perusteella, liittymäsi nopeusprofiilia on jouduttu laskemaan 6M nopeusprofiiliin, jolla yhteys on toiminut vakaammin. Tällä hetkellä yhteyttäsi tarkastellessa, ADSL-modeemisi on muodostanut yhteyden keskuksellemme vajaalla 4M latausnopeudella.

Olet varmasti jo aiemin käynyt läpi näitä neuvoja, mutta varmuuden vuoksi yhteyttä on hyvä testata vielä toisella lyhyellä puhelinjohdolla ja varmistaa, että puhelinjohdon yhteydessä ei esimerkiksi jatkojohtoja käytössä.

Nopeusprofiilin lasku ei ollut ainut korjaustoimenpide mitä liittymällesi on tehty vaan aiemman vikailmoituksen perusteella ongelma on tutkittu asentajan toimesta kentällä, jolloin liittymälle on tehty korjaustoimenpiteitä keskuksella.

Tiedossani ei ole tällä hetkellä tarkemmin onko alueellesi suunnitelmia valokuidun vetämiseksi. Laitoin asiasta tiedustelua eteenpäin ja tarkennamme asiaa, kun siihen tulee lisätietoa.
Kiitos Sami vastauksestasi.

Käytännössä olen vaihtanut kaiken mitä seinien sisään menemättä voi vaihtaa modeemeista virtajohtojen kautta verkko- ja puhelinverkkokaapeleihin. Mitään puhelinjatkokaapeleita välillä ei ole.

Oudoksi tilanteen tekee nyt vain se, että alunperin 1.7. jälkeen yhteys toimi muutoin vakaasti (ei siis katkeillut) mitä nyt vähän paketteja katoili seuraavilla linja-arvoilla:

Vastaanottonopeus 8064 kbps
Lähetysnopeus 1021 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 11.9 db
SNR (Vastaanottonopeus) 9.4 db

Asentajan mittauskäynnin ja verkkopuolelle suoritetun puhelun jälkeen linjanopeudet ja SNR/vaimennusarvot olivat taas seuraavat:
Lähetysnopeus 766 kbps
Vastaanottonopeus 6140 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 9.8 db
SNR (Vastaanottonopeus) 11.1 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 24.6 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 37.9 db

Tällöin yhteys toimi edelleen samoin kuten ennen operaatiotakin eli yhteys oli vakaa mutta siellä täällä oli taas niitä paketteja hukassa. Viikon verran tätä yhteyttä näin käyttelin ja kun kerran en eroa huomannut niin pyysinkin palauttamaan yhteyden ennalleen alkuperäiseen tilaan. Yhteys toimikin nyt tämän jälkeen yllätyksekseni ensimmäisen kerran koko aikana parin päivän ajan ilman mitään ongelmia. Sitten tämän jälkeen olikin vuorossa viikonloppu jolloin modeemi katkoi tuota yhteyttä kokonaan. Uutta ilmoitusta ja taas kokeillaan muutella linjan asetuksia.

Tämän jälkeen yhteydelle tehtiin taas muutoksia ja nyt modeemi ilmoittelee seuraavat linja-arvot:
Lähetysnopeus 768 kbps
Vastaanottonopeus 3520 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 9.0 db
SNR (Vastaanottonopeus) 19.5 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 21.5 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 35.0 db

Olishan tuo ihan mukava jos yhteys saataisiin nyt edes siihen tilaan missä se alunperin oli. Ihmetyttää tuossa välillä nyt vain tuo yksi vaihe kun yhteys todellakin toimi hetken aikaa moitettoomastikin...
Ymmärrän kyllä että tällaisen vian kanssa kamppaileminen tuntuu turhauttavalta, mutta tässä tilanteessa ei auta oikein muu kuin uuden vikailmoituksen teko, josko sen kautta saataisiin vikaa rajattua tarkemmin ja edes jonkinlainen tieto siitä onko kyseinen vika korjattavissa (muutenkin kuin tilapäisesti). Verkon puolella vika selkeästi on, sillä omat laitteesi olet käynyt läpi varsin perusteellisesti.

Samin tekemään kyselyyn valokuidusta ei ole tullut vielä vastausta.
Tiedostan kyllä, että ongelmat joita ei pysty jatkuvasti todentamaan ja jotka esiintyvät satunnaisesti ovat käytännössä mahdottomia tutkittavia jollei ongelma esiinny juuri tutkittaessa. Mutta josko nyt olisi tärpännyt :)

Pitäisi varmaan välttää pirujen maalaamista seinälle mutta... Viime sunnuntaina linjalle tehtiin taas jotakin kun yhteys katkesi kahdesti parin minuutin välein, ja nyt yllätyksekseni huomasinkin että linja-arvot olivat selkeästi korkeammat kuin aiemmin kun käytettiin G.DMT-modulaatiota (Aiemmin SNR (Lähetysnopeus) 6.0 db / SNR (Vastaanottonopeus) 8.5 db => ja nyt SNR (Lähetysnopeus) 11.2 db / SNR (Vastaanottonopeus) 12.3 db).

Ja nyt yhteys on tuntunut toimivan myös ADSL2+-asetuksella (selkeästi matalammat latenssit tällä asetuksella, mutta linja-arvot vähän matalammat samaan aikaan) jatkuvallakin kuormituksella pari päivää ilman mitään ongelmia.

En saanut vielä tekstiviestiä, joka yleensä yhteyden muokkaamisen jälkeen on tullut, joten toivottavasti yhteyteen ei nyt ihan heti kosketa uudelleen niin näkee kestääkö yhteys ensi kertaa koko viikon ympäri moiteetta... tällä hetkellä vaikuttaa ainakin hyvältä.

Toivottavasti tuo yhteydelle tapahtunut muutos on tarkoitettu, eikä mikään räjähtämispisteessä olevan DSLAMin viimeinen tilttaus ennen lopullista hajoamista.
Katsoin että viimeisin vikailmoituksesi on vielä käsittelyssä, toivotaan että tällä kertaa tosiaan olisi viasta saatu kiinni. Ensimerkit ovat ainakin hyvät.
Noniin, nyt olisi ongelmattomin viikko kahteen kuukauteen takana.

Alkuperäinen packet loss-ongelma vaikuttaisi hävinneen ainakin primetime-käytön aikana. Yhteysnopeus on vain hieman matalampi (puhutaan muutamasta kilotavusta upload-puolella) ja yhteys vaikuttaa nyt muutenkin vakaalta.

Toivotaan, että yhteys pysyykin nyt tällaisena. Onko siitä kuitusuunnitelmasta tälle seudulle vielä kuulunut mitään? 🙂
Kuidusta ei valitettavasti ole tullut lisätietoja, mutta hyvä homma jos nykyisen liittymän vika on saatu korjattua.
Pari viikkoa yhteys nyt toimikin moitteettomasti, kunnes eilisiltana modeemi putoili linjalta ja alkoi kättelemään matalampia yhteysnopeuksia ja SNR-arvot romahtivat...

Aiemmin kun linja toimi muutaman viikon ajan ok linja-arvot näyttivät tältä:
G.DMT
Lähetysnopeus 1021 kbps
Vastaanottonopeus 8064 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 11.2 db
SNR (Vastaanottonopeus) 12.3 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 25.5 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 37.9 db

Tänään taas näyttääkin tältä... kaikki arvot ovat selkeästi matalammat.
G.DMT
Lähetysnopeus 896 kbps
Vastaanottonopeus 7552 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 8.0 db
SNR (Vastaanottonopeus) 5.5 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 21.5 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 35.0 db

ja uutta vikailmoitusta vetämään :(

edit:
ja taas katkesi ja yhteysnopeus-lottokone arpoi seuraavanlaiset lukemat:
G.DMT
Lähetysnopeus 864 kbps
Vastaanottonopeus 6208 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 9.0 db
SNR (Vastaanottonopeus) 10.0 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 21.5 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 37.0 db
Lisätään nyt hieno kuvatus piristämään synkkää aihetta:
Klikki -> http://personal.inet.fi/private/krycek/ ... -35-39.png <- näyttää viikkojen 35-39 ajalta pakettihäviödataa...

En ymmärrä miten viikot 37-38, siihen viikonloppuun asti jolloin yhteys taas levisi, ovat puhtaita vaikka linjan rasitus on vaihdellut nollasta 100%:iin tuona aikana. Ja nyt yhtäkkiä vaikka yhteys taas vaikuttaisi olevan rajoitettu 5Mbps lukemiin (putosi näihin lukemiin taas kun "asiantuntijan käsittelyyn"-ilmoitus tuli tekstiviestinä) pakettia katoilee jatkuvasti jos yhteyttä vähänkin rasittaa. Käsittääkseni 200/30 KB (D/U) siirtonopeuksilla ei olle vielä lähelläkään maksimilukemia joita modeemin kättelemällä yhteysnopeudella pitäisi saada.

Onko yhteydelle tehty viime viikonloppuna nyt jotakin mikä aiheutti tuon parin viikon ajan hyvin pelanneen yhteyden räjähtämisen? Vaikea uskoa, että ihan täysin ilman syytä yhteys vain leviäisi taas käsiin.
Mitään muutostöitä asuinalueellasi ei ole ollut ja itse liittymälle ei ole tehty mitään muutoksia (ennen viimeisintä vikailmoitusta, tai ainakaan en löytänyt tietoja mistään tällaisesta).
Lisäksi vielä, mikäli vika jää jälleen päälle ja päädyt tekemään uuden vikailmoituksen - liitä mukaan linkki tähän keskusteluun. Tästä löytyy kuitenkin enemmän tietoa samasta paikasta kuin mitä yhteen vikailmoitukseen voi laittaa lisätietona.
Tänään iltapäivästä tehtiin kentällä jotakin ja yhteys nousikin nyt taas kiltisti sille tasolle millä se muutaman viikon ajan jo aiemmin olikin. Nyt taas toivotaan parasta ja katsellaan miten yhteys alkaa käyttäytymään, ainakin tämän illan osalta vaikuttaa taas lupaavalta 🙂
Nyt yhteys on taas toiminut mukavasti viikon verran. Toivottavasti jatkuukin tähän malliin.

Vastaa