Sonera - Petoksia jo vuodesta 1998

  • 11 December 2014
  • 20 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Projekti: Soneran KotiTV

Tapahtui elokuun alussa hieman nopeammalla aikataululla toteutettu muutto Helsingistä Turkuun. No, koska teen alkuun töitä kotoa ennen toimiston perustamista, tarvitsin nopeasti laajakaistan. Helsingissä minulla oli ollut Elisa Viihde, johon olin hintaa lukuun ottamatta tyytyväinen, mutta he eivät kuulemma saaneet sitä myydä Turun asuntooni. Ei se mitään.

Menin keskustan Sonera-liikkeeseen jonottamaan puolituntisen, koska helteisenä elokuun päivänä se on mukavaa. Päästyäni tiskille pyysin kertomaan laajakaistoista. Halvin oli n. 30 euroa, joka on muuten Helsingin halvimpia hintoja huomattavasti kalliimpi (syykin löytyi, palataan siihen). No, koska tuo jatkuvasti pyörivä mainos ja myös liikkeen ulkopuolella ollut kyltti olivat saaneet minut vakuuttuneeksi, päätin tilata 39,90/kk maksavan Soneran KotiTV:n. Myyjä ilmoitti, ettei voi myydä sitä, vaan ainoastaan puhelinpalvelu voi myydä sitä. Ihmettelin kovasti, mitä järkeä sitä sitten on mainostaa liikkeen ulkopuolella. Kysyin myös, eikö myyjä itse voi soittaa sinne puhelinpalveluun, kun kerran tässä seison. Ei voinut. Pyysin myyjää haistamaan vitun, se myönnettäköön, ja ilmoitin vieväni businekseni Elisaan. Vittumainen hymy kasvoillaan hän sanoi sen olevan OK. Huomautettakoon, että myyjä tiesi tilanteeni tarkkaan, eli että minulla oli viikko aikaa saada laajakaista auki ennen töiden alkamista.

Kävelin keskustan toiselle puolelle Elisa-liikkeeseen (myöhemmin selvisi, että lähempänäkin oli). Kerroin asiani ja totesivat, etteivät voi auttaa. He voivat luvata nopeimmillaan kuukaudessa laajakaistan avauksen, koska vuokraavat verkkonsa Soneralta, joka tällöin voi luonnollisesti pitää kilpailijoitaan pihtikivesotteessa. Tämän myös Sonera-liikkeen myyjä hyvin tiesi, kun ilmoitin meneväni Elisalle, mutta antoi minun kävellä. Kilpailun puute tai suoranainen mahdottomuus on myös selitys sille, että hinnat Turussa ovat jopa kaksinkertaiset Helsinkiin verrattuna. Niin tai näin, kuluttajana vaihtoehtoni jäävät silti yhteen: tuohon pahuuden triangeliin, Soneraan.

Seuraava askel, soitto Soneran puhelinpalveluun. Kerroin asiani, kerroin, etteivät myyneet sitä minulle liikkeessä, mitä asiakaspalvelu ei ymmärtänyt lainkaan (ai niin, päästäksesi puhumaan aidon ihmisen kanssa, sinun täytyy oppia puhumaan robottia, joka ”anteeksi, en ymmärtänyt” pompottelee sinua linjoilla puolen tunnin molemmin puolin). No niin, asiakaspalvelija tuntuu osaavan asiansa ja lupaa toimittaa tuotteet kotiini. Vihdoin, edistystä!

Muistanette, että mainosten mukaan KotiTV vain liitetään seinään ja avot(!) homma toimii. Tosin, ohjekirjan tuotteet ja pakkauksen sisältämät tuotteet ovat täysin eriävät (tämä tapahtuu aspan mukaan todella harvoin). Lisäksi, langattoman netin asennusta varten sain CD:n, joka sisälsi vain 100-sivuiset ohjeet englanniksi. Mahtaa olla Kokemäen mummolla hauskaa, kun sitä asentelee. No, kuten arvata saattaa, eihän se netti toimi. Taas juttelemaan robotin kanssa puoli tuntia, kunnes saan muilutettua ihmisen langan päähän. Kappas, Sonera on näppäillyt väärän numeron, jolloin se ei tunnista modeemiani tjsp, en ole niin tekninen. Tässä vielä sellainen pieni nyanssi, että soittaessasi vikapalveluun sinut ohjataan automaattiin, jonne voit jättää asentajakutsun. Mikäli asentaja tulee ja vika on Soneran sinulle antamassa modeemissa, joudut maksamaan vajaat sata euroa asennusmaksua. Toinen vaihtoehto on soittaa kätevään Helpson-palveluun, joka maksaa 1,99 / minuutti+MPM. No niin, samalla kun asiakaspalvelija korjaa heidän väärin näppäilemäänsä numerosarjaa, hän mutisee ihmeissään, miksi minulle on myyty tämä liittymä. Kysyessäni tästä selviää, että tähän osoitteeseen ei voidakaan myydä tätä kaapelikanavan kautta tulevaa KotiTV:tä. Vain Luoja tietää, tuskin hänkään, miksi ei. Paketti kyllä on toimitettu ja myyty, mutta nyt asiakaspalvelija numero 7 vaivautuu pohtimaan tätä.

Pyydän epäystävällisesti asiakaspalvelijaa pitämään huolen, että joku heiltä ottaa yhteyttä ja selvittää asian. Näin luvataan. Se tosin ei toteudu ennen kuin olen soittanut sinne lukuisia kertoja. Syy lukuisiin soittoihin taas johtuu siitä, että olen saanut kotiini tilausvahvistuksen / palvelusopimuksen. Niissä mainitaan mm. avausmaksu, toimitusmaksu jne. jotka minulle oli luvattu veloituksetta. Soittaessani (kyllä, robotin kautta) laskutukseen, he kertovat, että täällä monitorilla kyllä lukee, että 0 euroa. Kuinka monella riittää nykymaailmassa vielä luottoa sille, että operaattori pitää kiinni siitä, mitä monitorilla lukee, jos tilausvahvistuksessa (joka on siis ymmärtääkseni lainvoimainen sopimus, jonka hyväksyn, jollen vaadi korjausta) lukee toisin? Vaadin saada uuden tilausvahvistuksen oikeilla tiedoilla. Tämä ei käsittääkseni ole kohtuutonta, mutta kuulemma on. Järjestelmästä ei pysty lähettämään korjattua tilausvahvistusta. Minun pitäisi siis luottaa operaattoriin, tuohon saatanan oppipoikaan, asiassa, jossa tilausvahvistuksen mukaan olen väärässä?

No niin, tilanne etenee ja lukuisien puhelinsoittojen jälkeen saan asiallisen (kuuloiselta) kaverilta soiton: ”minä hoidan nyt kerralla asianne kuntoon. Toimitan teille oikeat laitteet, pidän vanhat laitteet siellä siihen asti, että saamme uuden ADSL-yhteyden toimimaan (kaapeliyhteyden sijaan). Lisäksi annan sinulle hyvityksenä ilmaiseksi UrhoTV-Total – palvelun kolmeksi kuukaudeksi kaupan päälle”. Kanelbulle! Onko mahdollista, että olen vihdoin voittanut operaattoriarpajaisissa!? Riemuni lakkaa kuin seinään, kun saan uuden tilausvahvistuksen liittyen ADSL-pakettiin. Taas on toimituskulua ja muuta laskua ympätty vahvistukseen. Soittaessani n. kahdettakymmenettä kertaa robotille / asiakaspalvelijalle, saan saman vastauksen kuin ennenkin: monitorin mukaan avausmaksuja ei tule, emme pysty toimittamaan korjattua sopimusta. Takaraivossani kytee pieni epäilyn siemen: onhan se varmasti määräaikainen se hyvityksenä saamani Urho-TV? Ehei, minulle vastataan, se jatkuu maksullisena sen jälkeen! Ja ei, et voi perua sitä tällä puhelulla päättymään kolmen kuukauden jälkeen.

Tässä vaiheessa päätän viedä asian jo poliisille. Eikö tämä jo täytä petoksen, vähintään petoksen yrityksen määritelmän? Soitan hankkiakseni tietooni valehdelleen henkilön nimen, jotta voin personoida rikosilmoitukseni. Sitä ei luovuteta minulle (ymmärrän sen, sillä kaverilla ei olisi uuden vuoden jälkeen postilaatikkoa). Kysäisen, josko he nauhoittavat puhelut, jotta voin todistaa heidän valehdelleen. Selviää, että kyllä, Sonera nauhoittaa (luvatta) kaikki puhelut. Vaatiessani nauhoja, minulle ilmoitetaan, että vain poliisi voi rikosilmoitusta tutkiessaan vaatia näitä nauhoja. Tämäkin, kuinkas muuten, on vale. Tietosuojavaltuutetun sivuilta selviää, että minulla on oikeus nähdä kaikki minusta tallennettu asiakasrekisteri (henkilötietolain 28§:n mukaan Soneran tulee kieltäytyessään toimittaa minulle syy kieltäytymiselle).

Ai niin, jossain vaiheessa minua pyydettiin toimittamaan kotisivujen kautta virallinen reklamaatio. Unohtivat vain mainita, että sellaisen voi toimittaa vain yritysasiakas. Meidän muiden tulee lähestyä kirjeitse.

Odottelen tällä hetkellä soittoa Soneralta ja samalla olen laittanut vireille pyynnön nähdä kaiken nauhoitetun puheen, joka ilman minun lupaani on nauhoitettu.

Kirjoitan tämän tarinan lähinnä itselleni muistiin, koska näin absurdin toiminnan nyansseja ei helposti edes muista jälkeenpäin. Postailen tätä myös varoituksen sanana ihmisille, jotka harkitsevat Soneran kanssa asioimista.

Niin, se uusikin saamani modeemi on täysin eri kuin ohjekirjassa (tämäkin varmaan on todella harvinaista)

Kiitoksia Sonera, olette huippuja.

20 kommenttia

jaksoinpas lukea. hyvä ja uskomaton teksti. tätä se teettää kun jengiä potkitaan vittuun ja yritetään nostaa vain yrityksen VOITTOJA!!!! harmi ettei itselläni ole muita vaihtoehtoja kuin käyttää surinaa. onneksi koti-tv tältä osalta, kuten yhteyskin, toimii. (koputtaa puuta)
Olet kyllä oikea onnenpekka! Otan osaa. Muuten, sen robotin voi ohittaa painamalla jotain puhelimen numeroa. Pidäthän meidät ajan tasalla. Kannattaa sitten Soneralle mainita taikasanat "Facebookissa nähdään", niillä on varmasti hyvässä muistissa edellinen kommelluksensa sosiaalisen median ja vihaisen asiakkaan kanssa (viewtopic.php?f=97&t=6205), jospa se toisi vauhtia ja oikeutta asiasi puolesta.
Kiitos. Minullekin lopulta selvisi tuo robotinohittaminen, mutta ennen sitä oli kyllä hermot suhteellisen riekaleina, kun yritti selvittää mitään ymmärtämättömälle robotille, mitä asia koskee, etenkin kun asia koski niin monia asioita. Se robotti kun ei heti laakista paljasta tätä ohitusoptiota.
Joillain jumalan hylkäämillä alueilla Soneran ikeen alta ei pääse pois kuin muuttamalla muualle. Näin toimii tietoliikennemonopoli, jota kuluttajaviranomaisetkin nöyristelevät lattiaan asti. Sama monopoli pompottelee asiakasta aina, kun siihen on mahdollisuus.
Pro Kerava kirjoitti:
Menin keskustan Sonera-liikkeeseen jonottamaan... Halvin oli n. 30 euroa, joka on muuten Helsingin halvimpia hintoja huomattavasti kalliimpi (syykin löytyi, palataan siihen)....

Kävelin keskustan toiselle puolelle Elisa-liikkeeseen (myöhemmin selvisi, että lähempänäkin oli). Kerroin asiani ja totesivat, etteivät voi auttaa. He voivat luvata nopeimmillaan kuukaudessa laajakaistan avauksen, koska vuokraavat verkkonsa Soneralta, joka tällöin voi luonnollisesti pitää kilpailijoitaan pihtikivesotteessa. Tämän myös Sonera-liikkeen myyjä hyvin tiesi, kun ilmoitin meneväni Elisalle, mutta antoi minun kävellä. Tämä on myös selitys sille, että hinnat Turussa ovat jopa kaksinkertaiset Helsinkiin verrattuna. Lisäksi ihmetyttää, että eikö nämä verkot rakennettu jo aikana, jolloin Sonera oli valtionomistuksessa? En tiedä, oletan vain. Niin tai näin, kuluttajana vaihtoehtoni jäävät silti yhteen: tuohon pahuuden triangeliin, Soneraan.


Mielestäni tuossa hintapolitiikassa ei ole mitään ihmeellistä. Jos satut asumaan osoitteessa, johon on vain ADSL-saatavuus, taitaa kaikilla isommilla operaattoreilla olevan hinta tuon pyöreät 30e/kk. Itse asun Jyväskylässä Elisan operaattorialueella. Taloyhtiöön ei tule kuitua, joten vaihtoehdot ovat Elisa Viihde 40e/kk, Saunalahti Tuplakaista (10M kaapeliyhteys + tikku) 29e/kk tai Soneran ADSL. Aikoinaan tilasin tuon Soneran ADSL:n n. 30e/kk hintaan, normi settiä. Viihteellä olisi saanut 100M liittymän, mutta kaapeliliittymistä on huonoja kokemuksia... Jos asuntoosi olisi mahdollisuus saada kuituliittymä Soneralta, olisi hinta varmasti edullisempi. Jos minun asuntooni olisi mahdollisuus saada kuituliittymä Elisalta, toki sellaisen olisin myös ottanut. Aina ei vaan asiat ole niin kuin isossa ja mahtavassa Helsingissä. :)

ADSL-liittymien avaus (kytkentä) tosiaan voi kestää, etenkin jos liittymä avataan toisen operaattorin alueelle esim. otat liittymän Soneralta Elisan alueelle, kuten omassa tapauksessani. Kuituliittymät on asia erikseen, samoin kaapeliliittymät. Semmoista se vaan on.

En nyt tarkoita etteikö tarinassasi olisi paljon paikkaansa pitäviäkin asioita, mutta piti tuohon hintapolitiikkaan ja toimitusaikoihin tarttua hieman. Citymarketin myyntipisteiden ym. Soneran kaupustelijoista ei tosiaan voi kovin positiiviseen sävyyn puhua, eivät tunnu tietävän / osaavan mitään...
Terve Heimo,

Olet oikeassa, hinnoittelussa ei sinällään ole mitään ihmeellistä. Alueellisella monopoliasemalla on kieltämättä hyvät puolensa (myyjän näkökulmasta). Se vain, että tämän tyyppisen, määräävästä markkina-asemasta johtuvan rajoittuneen kilpailun pitäisi periaatteessa olla Suomessa monopolien tapaan (valtionmonopoleja lukuunottamatta) kiellettyä. Eikä kirjoitukseni fokus varsinaisesti ole hinnoissa, etenkään, koska työnantajani maksaa viulut. Nuo muut käänteet tässä lähinnä vituttavat. Myydään jotain, mikä ei ole myynnissä, valehdellaan, myydään seuraava tuote, lähetetään väärä sopimus, valehdellaan, kusetetaan jne. eikä kuluttajalla ole käytännössä muuta mahdollisuutta kuin kääntää toinenkin persposki. Mm. se Soneran kaveri tiesi tasan tarkkaan, etten tulisi saamaan Elisalta vaatimassani ajassa nettiyhteyttä, mutta antoi minun hölkätä puoli kaupunkia vain saadakseni kuulla tämän faktan. Nyt olen UrhoTV:n kestotilaaja tietämättäni.
Tuotahan se teettää kun duunarit on otettu nopeasti töihin eikä ehditty kouluttaa. Ja kun on hrivittävät tavoitteet eikä ole aikaa selvittää asioiden oikeaa laitaa, niin tehdään ja myydään mitä ensin tulee ruudulle eikä mietitä onko asia oikeasti näin. Ikävää että moni muukin firma on ajautunut samaan malliin ja lopulta saamme kuluttajina kärsiä.
Niin, osittainhan kyse on varmasti huonosti toteutetusta koulutuksesta, mutta näkisin suurimman syyn olevan kuitenkin siinä järjettömässä ylimielisyydessä, joka leimaa koko operaattorialaa. He tietävät tarjoavansa palvelua, joka nykyihmiselle on liki välttämätön ja siksikin vähät välittävät palvelunsa tasosta. Sonera on toki tällä paskan palvelun saralla suoranainen kruununjalokivi, muttei suinkaan yksin. Surullisinta on, ettei tähän ole mitään mahdollisuutta saada muutosta nykyisellä infrastruktuurilla, joka ei pakota palveluntarjoajia edes varsinaisesti kilpailemaan asiakkaista (tietyillä alueilla).

Mielelläni kuulisin myös Soneran kannan aiheeseen, mutta se lienee toiveajattelua.
Päivitys KotiTV-saagaan: Sain vihdoin hommattua TV:n, kytkin laitteet ja jeesusperkele, se toimi saman tien! Uskomatonta, Sonera. Olinko eka, jolla yksittäinen hyvä kokemus kanssanne? Saako siitä palkinnon?

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: mittasin nettini nopeuden sivuillanne olevalla mittarilla. Myitte minulle 24 megan yhteyden, mutta mittaustulos on (tadaa) 7,91 megaa. En tiedä millä penisruuvilla olette saaneet päättäjät taipumaan siihen, että laki velvoittaa teidät tarjoamaan vain kolmasosan siitä nopeudesta, jota mainostatte, mutta tuo kun ei ole edes sitä. Voisitteko jo ystävällisesti kommentoida tätä asiaa, vai luetteko te ylipäänsä näitä sivuja?

Ihan vain vertauksena, olen itse rekrytointialalla. Lähetän asiakkaalle vasemman reiden ja kolme sormea. Lasku perään. Asiakas ihmettelee, mitä hän näillä tekee, voinko vedota siihen, että laki velvoittaa minut toimittamaan vain kolmasosan sitä, mitä lupasin?
Oletko mitannut nopeuden ilman wlania, lyhyellä puhelinjohdolla ja testannut toisella modeemilla (jos käytössä ei ole Thomsonin reititin)? 😉
Olen, ja tulos parani n. 13 megaan. Tämä on mielestäni irrelevanttia. Minulle myytiin nimenomaan Sonera KotiTV 24 megan laajakaistalla. Ei Sonera KotiTV:tä TAI 24 megan yhteyttä.
Pro Kerava kirjoitti:
Olen, ja tulos parani n. 13 megaan. Tämä on mielestäni irrelevanttia. Minulle myytiin nimenomaan Sonera KotiTV 24 megan laajakaistalla. Ei Sonera KotiTV:tä TAI 24 megan yhteyttä.

Asun noin kilometrin päässä keskuksesta, ja nopeus huipussaan 14 megaa. 10 megaa katoaa tuolla matkalla..
Pro Kerava kirjoitti:
Olen, ja tulos parani n. 13 megaan. Tämä on mielestäni irrelevanttia. Minulle myytiin nimenomaan Sonera KotiTV 24 megan laajakaistalla. Ei Sonera KotiTV:tä TAI 24 megan yhteyttä.


...tadaa! Eli nopeus ei ollutkaan alle kolmasosaa maksimista, kuten aiemmassa viestissäsi sanoit. :)

Yhteyttä voi hidastaa esim. talon sisäverkko. Jos asuu jossain 70-luvun kerrostalossa niin ei ihme jos kättelynopeus ei ole kovin korkea. Sonera tuskin voi mitään taloyhtiön omille piuhasykermille. Tämä ei siis ole mitenkään kohdistettu sinun tapaukseesi, vaan yleinen toteamus.

Mutta tottahan se tietysti on, että olisi suht järkevää mainita kaupantekohetkellä, että esim. 24/1M ADSL:ssä 24M on teoreettinen maksiminopeus. Eipä tuon asian sanomiseen montaa sekuntia kuluisi.
Tadaa vain itsellesi. Tuossa nopeudessa on kaksi asiaa, jotka tässä pääsääntöisesti vituttaa. Ensinnäkään, en tiedä mitään muuta alaa kuin operaattoriala, jolla on oikeus mainostaa ja tarjota kahta noin poikkeavaa palvelua. Laki määrää siis tarjoamaan vähintään kolmasosan siitä nopeudesta, jonka operaattori mainokseensa laittaa. Kolmasosan? Tuleeko sinulle mieleen mitään muuta alaa, jossa näin voisi olla? Ostat tusinan munapakkauksen ja kotona sinulle selviää arpaonnesi: pakkauksessa on 4-12 munaa. Toisekseen, toistan aiemman sanomani: tilasin KotiTV:n 24 megan yhteydellä. Kuitenkaan en saa edes kahdeksaa megaa ulos, mikäli KotiTV - digiboksi on yhdistettynä. Asun kilometrin päässä keskuksesta, rivitalossa ydinkeskustassa. En 70-luvun kerrostalossa, vaikket toki niin sanonutkaan. Mainos olisi oikein, jos minulle luvattaisiin KotiTV TAI 24 megaa (=8-13), mutta kun siitä ei ole kyse. Soneran näkökulmasta luultavasti olisi riittävää, jos menisin modeemini kanssa sinne keskukseen ja lykkäisin piuhan kiinni ja 8 megaa ylittyisi. Sillä ei vain ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa.
Pro Kerava kirjoitti:
...Tuleeko sinulle mieleen mitään muuta alaa, jossa näin voisi olla? Ostat tusinan munapakkauksen ja kotona sinulle selviää arpaonnesi: pakkauksessa on 4-12 munaa.


Menee aika offtopiciksi, mutta mutta... Ei nyt varsinaisesti mitään alaa tule mieleen, mutta esim. tuohon munapakkaukseen verraten: meet ostamaan paikallisesta halpahallista autoosi (80-luvun corollaan) hienon uuden subwooferin. Paketissa lukee 500W ja myyjä kehuu kovasti että on laatuvehje. Todellisuudessa teho onkin ehkä max. kymmenesosa tuosta. 😉 Höhö. (Tosin tuotahan ei läheskään kaikki tod.näk. tule koskaan edes tajuamaan, joten siinä mielessä hieman eri juttu)

Mutta vakavissaan, pitäisi tuosta kaistasta sinun tapauksessasi ylipäänsä saada enemmän irti, jotta KotiTV ylipäänsä voisi toimia. Jos yhteys on tosiaan alle 8M, niin kai olet asiasta ilmoittanut Soneralle.

Itseäni harmittaa, että meille saa Soneralta vain 8M ADSL-liittymän. Tai siis, ihan sama saako 8M vai 24M, haluaisin tuon nopeamman ainostaan siksi että saisin siihen UrhoTV Totalin sitten KotiTV:n kautta - lätkäfani kun olen. Eri asia sitten, miten homma toimii. Mutta nyt on tuohon tyytyminen, elisalta tosiaan sais 100M kaapeliliittymän + Elisa Viihteen, mutta siitä Viihteestä ei ole itselleni _mitään_ iloa/hyötyä joten näillä mennään.
Aika päivittää taas Soneran toilailuja. Perjantaina postiluukusta sujahtaa lasku Soneralta, koskien sitä 100M:n KotiTV:tä, jota ei siis koskaan saatu toimimaan. Sen lisäksi lasku oli lähetetty entiseen osoitteeseeni, eikä edes viimeisimpään asuntoon, jossa asuin 1,5 vuotta, vaan sitä edeltävään. Lasku oli kaiken hatuksi täysin väärin ja soti kaikkia sopimuksiamme vastaan (mm. toimitusmaksu oli muistettu sujauttaa laskulle). Miten tämä firma pysyy pystyssä? Tai no, ehkä juuri tällä laskutusmetodilla?
kukapa ei olisi tapellut soneran kanssa.nyt onneksi päätty yli 6kk kädenvääntö siitä kun ei nettiä ja televisiota voinut samaan aikaan käyttää.Tulee uusi thomsonin modeemi kun aspasta sanottiin että on ollut jo hetken aikaa multicast talossa,minullehan siitä ei tietenkään ilmoitettu vaikka itkenyt tänne joka kuukausi siitä.Toivoa sopii että tulis vihdoin alle satasen lasku kun kanavia otettu pois ym.Asiat sujuu kyllä nykyään soneralla toisin kuin aikaisemman 7 vuoden aikana.Viimeksi kun soitin aspaan niin oli mukava korhonen niminen jamppa vastaamassa ja sanoi itse että tarkistetaan kaikki asiat kerralla :S eka kerta kun joku tekee niin pyytämättä.Vielä kun boxi tulis ja toimis niin jätän soneran liittymän talouteen jos eivät sitten ala taas toilaileen jottain...
http://www.taloussanomat.fi/tekniikka/2 ... 116177/137
Kiitoksia Etuhaarukka. En tosin tiedä onko se lohduttavaa vai surullista, etten ole yksin asiani kanssa. Joka tapauksessa sain taas eilen jutella pitkään Soneran asiakaspalvelun kanssa. Tällä kertaa sain jälleen laskun, joka oli osoitettu kämppään, josta siis muutin kaksi vuotta sitten pois ja asuin siinä välissäkin toisessa osoitteessa. Tätä ihmetellessäni aspa vain toisti uudestaan ja uudestaan, että lasku on aiheellinen. Niin, olihan se, mutta kun jo elokuussa sovittiin, että laskut menevät firmani osoitteeseen. Selityksenä tuli, että asiakastietojärjestelmä ja laskutusjärjestelmä eivät kommunikoi keskenään. Näin siis siitä huolimatta, että luulin asian puineeni nimenomaan laskutuksen kanssa.

Mahtaa olla yhtä saatanaa olla tämän firman asiakaspalvelussa töissä. Eihän vika heidän ole, vaan päin vittua johdetun firman. Siitä huolimatta he joutuvat kuulemaan raivoamistani, joka kymmenennen puhelun jälkeen alkoi jo yltyä eksponentiaalisesti.

Jännittävää nähdä, koska lähettävät perintään laskun liittymästä, jota ei saatu auki ja liittymästä, jonka laskut itsepintaisesti lähetetään edelliskämppääni. Kohta ei varmaan ole luottotietojakaan.

Sonera - Parasta Suomessa.
Sonera, ah Sonera. Mainostivat, että loppupelit näkyvät Nelonen Pro:lla tms. Soitin ja kysyin, että näenkö UrhoTV Totalilta edes säälipleijareita. Et, sanoi tyttö ja kauppasi puolen vuoden Viasatia. Kieltäydyin kohteliaanoloisesti. Unohdin kuitenkin perua UrhoTV:ni. No, ei sen niin kiire. Soitin sitten säälipleijareiden jälkeen, että perutaan Urho. Varmistin vielä, että olihan se niin, että Playoff-kiekkoa ei Urholta näy. Näin on, sanoi herra Asiakaspalvelija, osta Viasat. Ei, en osta, koska te mulkerot ette myy sitä kuukaudeksi, vaan puoleksi vuodeksi, enkä jaksa maksaa pesäpallosta. Asia selvä, Urho peruttu. Seurasin ensimmäiset puolivälierät tekstitv:stä, ei niin mukavaa. Tänään katselin SM-liigan sivuilta kokoonpanoja: jokaisen matsin vieressä on Soneran UrhoTV Total - logo. Soitan asiakaspalveluun. Juu, kyllä sieltä näkyy kaikki puolivälierät ja osa semifinaaleita. Olisi näkynyt säälipleijaritkin. Siis mitä vittua! Kaksi aspaa kusetti, kenties tienatakseen provisiota Viasatista, tiedä häntä. Jos mulla olisi ollut ihmiskuntaan luoton rippeitäkään, siinä ne olisivat menneet.

Vastaa