Täydellinen tallennusesto

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 1 katselukerta

Onko Sonera päättänyt täydellisesti estää ohjelmien tallentamisen? Tällaista voi hyvin olettaa siksi, että Omien sivujen ohjelmaopas on kaikilta osin täysin tyhjä. Vai onko kyseessä törkeä haitanteko asiakkaita kohtaan (harkitusti viikonloppuna)? Vikaosaston viimeisimmän OK-soiton jälkeenkin virheitä on esiintynyt, mutta näin laaja häiriö on anteeksiantamaton. Vaadin katsojien kiusaamisen pikaista lopettamista.

6 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Kyllä nyt näyttää toimivan kyllä jo...
Hei!
Ensiksikin, anteeksi. Miksi? Koska tämän asiakkaan tilanne on todella sekava. Se on niin sekava, että minun piti aivan laittaa päiväkirjamuotoon se tilanne ja ne toimet, joita tässä on nyt tehty. Vähän on päästy eteenpäin, mutta vielä ei olla siinä tilanteessa, jossa tämä asiakas haluaisi. Voitte poistaa tämän viestin, jos menee mahdottomaksi, mutta minä en osaa tätä tämän lyhyemmin selittää. Siis anteeksi vielä, ja nyt asiaan.
*****
Torstaina 17.4.2014
Sonera Viihde & digiboksi saapuvat taloon, vaikka itse boksi on ollut talossa jo pitkään. Piuhat kytketään. Laite käynnistetään.
• Alikäyttäjä luulee ensin, että ne kaksi ihme koodia (ei Internet – tunnus tässä vaiheessa vielä) pitää syöttää nettiin, ja hän etsii epätoivoisena paikkaa, minne ne voisi syöttää. Ei löydy.
• Pääkäyttäjä kytkee nimellä SCART tunnetun piuhan paikoilleen. Telkkariruudulla alkaa tapahtua
• Alikäyttäjä tajuaa, että koodit pitää syöttää telkkarin ruudulle digiboksin kaukosäätimellä. Hän tekee niin.
• Ruutuun tulee outo, kasvava, sininen palkki, joka menee loppuun eli 100 % asti. Sen jälkeen telkkariruutu menee mustaksi.
• Alikäyttäjä painaa MENU – nappia digiboksin kaukosäätimestä. Tulee joku ihmeen ruutu, jossa on yläkulmassa Soneran mainos, ja alareunassa palkki täynnä valikoita. Valikoiden joukossa on myös tallennusmahdollisuus. Tähän asti kaikki on mennyt kohtuuhyvin, mutta tämän jälkeen Alikäyttäjä alkaa ihmetellä, missä oikein mennään, kun asiat eivät sujukaan kuten hän oletti.
• kanavalista (samanlainen kuin TV:n kautta saatava) puuttuu täysin, eli TV antaa kanavalistan, kun katsoo ilman boksia, mutta boksi ei anna kanavalistaa. Ilman kanavalistaa ei voi valita ohjelmia, joita haluaisi tallentaa.
• tallennusmahdollisuutta ei voi käyttää
• Alikäyttäjä yrittää epätoivoisesti selvittää, missä ongelma on, ja hänelle selviää, että jotakin, joka kulkee nimellä Internet – tunnus, puuttuu, mikä aiheuttaa sen, että tallennus ei vain yksinkertaisesti toimi.
• Alikäyttäjä yrittää epätoivoisesti viestittää Pääkäyttäjälle asiasta moneen otteeseen
Muutamaa päivää myöhemmin turhautunut Alikäyttäjä soittaa Soneralle numeroon 060010100, josta selitetään, että ongelma olisi modeemissa. Alikäyttäjä ottaa taas yhteyttä Pääkäyttäjään ja yrittää selittää ongelmaa parhaansa mukaan samoin kuin sitä, mitä Soneran päästä on sanottu. Netti toimii koko tämän ajan täydellisen hienosti, kuten on toiminut tähän saakkakin. Ainoastaan boksi ja Sonera Viihde aiheuttavat harmaita hiuksia ja migreeniä.
18.4. – 28.4.2014
Alikäyttäjä huokaa, alistuu kohtaloonsa ja tyytyy katselemaan boksinsa sallimia Katsomossa olevia Huomenta Suomen vanhoja jaksoja boksinsa kautta. Jaksot näkyvät vallan hienosti, ja mainoksetkin on pätkitty pois. Hienoa, Sonera! Tällaisesta Alikäyttäjä tykkää. Kun vaan vielä saisi sen tallennuspuolen toimimaan, niin hyvä olisi. Missä ne koodit viipyvät? Pääkäyttäjä, tee jotain!
Tiistaina 29.4.2014
Alikäyttäjä saa luultavastikin juuri siihen asti puuttuneen Internet- tunnuksen ja muutaman muunkin koodin, mutta ongelmat jatkuvat.
• Alikäyttäjä kävi pankkitunnuksiensa avulla siellä jossakin Soneran sivuilla, mutta siellä jossakin ei ole mitään paikkaa, johon ne uudet koodit (pankkitunnus on eri asia kuin ne koodit) voisi syöttää. Kaiken kukkuraksi näyttää siltä, että tuon boksin tuossa telkkarin vieressä omistaa Sonera eikä suinkaan edes itse Pääkäyttäjä, Alikäyttäjästä nyt puhumattakaan.
• Kanavalistakin puuttuu edelleen, kun Alikäyttäjä yrittää katsoa tilannetta boksin kautta ja sitä, olisiko se viimein muuttunut.
• Alikäyttäjä selaa Soneran sivuja epätoivoisena ja turhautuneena. Hän saa selville, että menossa on joku ihmeen beta - testaus, ja että kaikki ei näy kaikille. Alikäyttäjän mielestä tilanne on harvinaisen epäreilu. Mitä salaista on television kanavalistauksessa? Alikäyttäjän mielestä ei mitään, näkyväthän ne televisionkin kautta. Miksi siis eivät boksin kautta?
• Alikäyttäjä tekee itselleen käyttäjätunnuksen Soneran foorumille, jolla käsitellään pulmatilanteita. Alikäyttäjä ei vain tiedä, mistä päästä lähteä ongelmavyyhteä purkamaan ja mitä kysyä, kun asia on periaatteessa yksinkertainen, mutta käytännössä sen hoitaminen näyttää olevan niin äärimmäisen monimutkainen prosessi, että Alikäyttäjä vain turhautuu lisää. Alikäyttäjä päätyy vain selailemaan foorumia ja toivoo, että joku jossakin saisi jotenkin väännetyksi rautalangasta juuri sen ongelman, joka hänelläkin on.
*****
Kiitos jos jaksatte lukea loppuun asti.
Ystävällisesti: MysteryKnitter
Hei MysteryKnitter,

Voisitko lisäillä tietoihisi asiakasnumeron niin voimme tarkistella yhteyden tietoja. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Sinulla oli siis tulanne tällä hetkellä että Viihde käynnistyy, mutta TV kuva ei näy?

Tarkista seuraavat asiat.

Sinulla pitäisi olla Inteno tai Thomson palvelureititin käytössä. Palvelureitittimestä löytyy 1 punainen WAN portti ja 4 keltaista LAN porttia. Motorola merkkinen digiboxi kuuluu kytkeä johonkin keltaiseen LAN porttiin.

Jos käytössä on ADSL tai VDSL yhteys, niin punainen WAN portti kuuluu olla tyhjänä.

Jos digiboxi on kytketty punaiseen porttiin, niin korjaa kytkentä keltaiseen LAN porttiin. Varmista myös että palvelureitittimen ja digiboxin väliin ei ole kytetty muita laitteita.

Kun kytkennät on tarkistettu ja tarvittaessa korjattu, niin paina palvelureitittimen reset painiketta pohjassa 30 sekunnin ajan. Tämän jälkeen käynnistä laite vielä uudelleen ja odota että nettiyhteys muodostuu jälleen.

Käytä digiboxista virtajohtoa irti kun nettiyhteys on muodostunut. Mikäli kanavat eivät vielä tällä lähde näkymään niin kokeile vielä palauttaa digiboxin tehdasasetukset. Ohjeet löydät sivuiltamme.

Tehdasasetusten palautuksen jälkeen digiboxiin täytyy syöttää viihdepalvelun tunnukset uudelleen, joten kannattaa ottaa ne valmiiksi esille.

Mikäli ongelma ei poistu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Hei!
Kiitos viestistä. Kyseinen numero on luultavasti Pääkäyttäjällä. Hän sanoo, ettei osaa autta boksin kanssa. Kaiken kukkuraksi minä, tyhmä Alikäyttäjä menin ja pistin lapsilukon päälle kuvitellen, että suljen vain Videovuokraamon (sillä nimellä boksini sen tuntee). Nyt boksini ei tottele enää kuin virtanamiskaa, ja aiemmin mustana ollut ruutu on muuttunut yllättäen valkoiseksi ja tyhjäksi. Pitänee puhua Pääkäyttäjän kanssa ja näyttää hänelle viestiänne. Ehkä hän osaa auttaa. Ai niin, ja modeemini merkki on Zyxel P-600 series. Siinä on vain keltaisia portteja takana. Valoja on aiempaa yksi enemmän. Kakkos - ja nelosporteissa on kai jotain piuhoja kiinni, kun niissä on valo kummassakin. Netti on tominut koko tämän ongelma - ajan ihan loistavasti, tv samoin. Boksi on se, jonka kanssa on ollut harmaita hiuksia. Ja minä kun en tahtoisi mitään muuta kuin ansastaa!
Kaiken hyvän kukkuraksi minulla on - kai - nyt ne puuttuvat koodit, mutta minne ne syötetään? Nettiinkö vai boksille? Anteeksi, että olen vaivaksi, mutta haluaisin vain ymmärtää tätä monimutkaista tilannetta edes vähän paremmin.
Hei MysteryKnitter,

Tuliko viihdepaketin yhteydessä mukana Thomson tai Inteno merkkistä modeemia mukana? Koska asiakasnumeroa ei ole nyt tiedossa niin en tuota pysty täältä päästä tarkistamaan.

Jos käytössä on nyt Zyxel ja Viihteen mukana on toimitettu jompikumpi aiemmin mainituista modeemeista, niin silloin tuolla Zyxelillä ei Viihdettä saa toimimaan. Pitäisi ottaa köyttöön Thomson tai Inteno merkkinen laite.

Muutamaa päivää myöhemmin turhautunut Alikäyttäjä soittaa Soneralle numeroon 060010100, josta selitetään, että ongelma olisi modeemissa. Alikäyttäjä ottaa taas yhteyttä Pääkäyttäjään ja yrittää selittää ongelmaa parhaansa mukaan samoin kuin sitä, mitä Soneran päästä on sanottu. Netti toimii koko tämän ajan täydellisen hienosti, kuten on toiminut tähän saakkakin. Ainoastaan boksi ja Sonera Viihde aiheuttavat harmaita hiuksia ja migreeniä.

Tämä viittaisi myös hieman siihen että nyt käytössä olisi väärä modeemi.

Viihdepalvelun käyttäjätunnus on muotoa 0000012345 ja salasana 8907654321. Molemmat numerosarjat ovat 10 merkkiä pitkiä ja sisältävät pelkkiä numeroita. Jos kyse oli näistä, niin ne syötetään Viihteen digiboxiin ensimmäisellä käyttökerralla tai resetoinnin jälkeen.

Viihteessä on myös Pin1 ja Pin2 koodit, jotka on tarkoitettu käytettäväksi vuokraamossa.
Valikoiden joukossa on myös tallennusmahdollisuus. Tähän asti kaikki on mennyt kohtuuhyvin, mutta tämän jälkeen Alikäyttäjä alkaa ihmetellä, missä oikein mennään, kun asiat eivät sujukaan kuten hän oletti.
• kanavalista (samanlainen kuin TV:n kautta saatava) puuttuu täysin, eli TV antaa kanavalistan, kun katsoo ilman boksia, mutta boksi ei anna kanavalistaa. Ilman kanavalistaa ei voi valita ohjelmia, joita haluaisi tallentaa.


Voin olla ihan väärässä, mutta jos tästä on apua niin jees. Äkkiseltään luulisin että yrität löytää kanavalistaa sieltä Rec-valikosta. Sieltä löytyy vain jo tehdyt/ajastetut tallennukset.

Eikös siellä valikoiden joukossa ole myös Ohjelmaopas, mitäs sieltä löytyy?

Vastaa