Uusi iPhone jo postista haettaessa rikki


Tilasin uuden lelun vanhan lelun tilalle ja kävin illalla hakemassa sen postista. Innoissani auoin pakettia jo postin pihassa... ...ja puhelimen lasi oli halki. 😞 Edellinen on kestänyt käyttöä, tiputtelua ja paiskomista kaksi vuotta, mutta tämä ei edes onnistunut kulkemaan laatikossa vahingoitta. Kuulemma ei kannata postitse palauttaa, koska käsittelyssä menee aikaa ja uusi voidaan laittaa tilaukseen vasta kun vanha on kirjattu palautetuksi. Joten ei kun Sonera-kauppaan vaeltamaan huomenna. Toivottavasti saa uuden saman tien eikä tarvitse odotella tämän korjaamista.

15 kommenttia

Hei Skise!

Mikäli laite on heti postista lunastaessasi ollut viallinen tulisi sinun viedä laite lähimpään Sonera Kauppaan. Ota mukaasi takuukuitti mistä ilmenee tuo hankintapäivä, niin laite menee tällöin takuuseen.
Paitsi kun soitin Sonera Kauppaan, sieltä sanottiin, ettei missään nimessä onnistu noin, vaan pitää palauttaa puhelin postitse ja mennä sitten palautuskuitin kanssa sinne Sonera Kauppaan. Soneran asiakaspalvelusta taas tosiaan kerrottiin, ettei kannata palauttaa postitse, koska silloin asian käsittely lykkääntyy (koska mitään muuta ei voida tehdä ennen kuin palautus on käsitelty). Ei tässä muuten olisi ongelmaa, mutta kun se lähin Sonera kauppa on 100 km:n päässä, joten ei viitsisi turhaan ajella sinne kuulemaan, ettei homma onnistu sitä kautta.
Jos puhelimen tahtoo uusia Sonera Kaupan kautta, kuulemma pitää saada kirjallisena Soneralta kyseiseen kauppaan tieto, että olen reklamoinut ja Sonera on hyväksynyt reklamaationi. Lasin rikkoutuminen kun ei ole takuuseen kuuluva vika.
Ja asia on siis toki selvitettävänä, kunhan muuten vain vingun täällä. Äsken juuri taas joku Soneralta soitti ja kertoi, ettei voi tehdä asialle mitään, mutta laittaa jonnekin eteenpäin ja joku muu taas ehkä joskus ottaa yhteyttä.
Nyt alan hyvin ymmärtää miksi Soneran asiakaspalvelua aina haukutaan. Paketista hajalla otettu puhelin pitää edelleen Soneran aspan mukaan toimittaa Sonera Kaupan kautta huoltoon ja siellä päätetään saanko uuden vai korjataanko tämä (tosin iPhone 5:een ei kuulemma voi vaihtaa lasia, joten lasin rikkoutuminen tarkoittaa uutta puhelinta). Sonera Kauppa taas sanoo, etten voi toimittaa puhelinta sinne, jos ei Soneralta ole kirjallista ilmoitusta reklamaationi hyväksymisestä, koska rikkinäinen lasi ei ole takuunalainen vika. Tai voin toki toimittaa, mutta maksan sitten itse. Soneran aspa edelleen toteaa, ettei heillä ole valtuuksia mihinkään reklamaatioiden hyväksymiseen.
Jaha, nyt tuli tekstari, että puhelin pitäisi postitse lähettää Tampereelle SCF:lle. Pääsen siis maksamaan lisää postikuluja ilman edes mitään lupausta siitä, että asia yleensä järjestyy saati minkä ajan kuluessa.
Skise:Voit lukea tarkemmat ohjeet kuinka toimitat laitteen huoltoon SCF-huoltoon, SCF-huollon sivuilta: http://www.scfhuolto.fi/ukk.html
Ja sopii arvata mitä SCF sanoo:

"Suosittelen tässä tapauksessa selvittämään asiaa Soneran kanssa."
Laitan tämän nyt asiakaspalautuksena menemään takaisin Soneralle, tapelkaa keskenänne kuka hoitaa, kunhan hoituu.
Tässä on pieni kehittämisen paikka toimintatavoissa, kun huolto sanoo, ettei voi ottaa vastaan ilman kirjallista reklamaation hyväksyntää Soneralta (tai voi toki ottaa vastaan, mutta silloin saan maksaa itse) ja Soneran asikaspalvelu puolestaan, ettei voi moista antaa, vaan asia pitää hoitaa huollon kautta.
Rasittavaahan tuo on.

Tulee mieleen tapaus kun ostin Gigantista vanhemmilleni tietokoneen. Ei pysynyt käynnissä paria minuuttia kauempaa.

Gigantin asiakaspalvelu ilmoitti että kone lähetetään huoltoon ja kestää viikon tai kaksi.

Jostain syystä tämä ei miellyttänyt (ostohetkestä oli kulunut 3 tuntia).
Palautin infopisteeseen "samassa kunnossa kuin ostaessa" ja hain liikkeestä uuden samanlaisen.

Eli tässäkin tapauksessa voisi olla nopeampaa purkaa koko kauppa ja ostaa uusi vastaava laite/liittymä.
Juu, kuten varmaan tässäkin ketjussa laitoin, pistin puhelimen paluupostissa takaisin, kun ei näyttänyt onnistuvan huollon kautta kuten neuvottiin ensisijaiseksi tavaksi hoitaa asia. Siinäkin tosin oli pieni epäilys, miten käy, kun palauttaa laitteen, joka ei ole myyntikuntoinen. Mutta tänään Tero SoneraPartiosta on vahvistanut, että palautus on tullut perille ja uuden puhelimen pitäisi tulla ensi viikolla. Että kiitokset Terolle, jonka tehtävä on ilmeisesti etsiä pillastuneet asiakkaat netistä ja yrittää järjestää asiat 🙂
Moro Skise myös tätä kautta :)

Jep, myönnän että tässä kohtaa tuijotellaan nyt peiliin täällä meillä. Ja pitkään. Tilanne olisi ollut eri jos iPhonessa olisi ollut joku muu probleema, vaikka sellainen ettei se käynnistynyt. Sellaiset viat kun menee takuuseen ihan tuosta vain, toisin kuin halki oleva näyttö.

Etäkaupassa on 14 vuorokauden palautusoikeus (käyttämättömällä tuotteella) mutta ensisijainen toimintaohjeemme on että jos etäkaupasta tulee paketissa viallinen laite niin laitamme sen lähimmän Sonera Kaupan kautta korjuulle.

Hyvä case siinä mielessä että löysimme paikan jossa kehittää toimintaa, huono siinä mielessä että se tuli sulle Skise. Mutta kyllä tää tästä.

Viikonloppuja :)

/Tero
No niin, tänään tuli uusi puhelin. Postisetäkin seurasi jännittyneenä, kun avasin paketin heti tiskillä. Vaikuttaisi olevan ihan ehjä ja toimiva 😃
Näköjään iPhone 5 ei tarvitse välttämättä edes ihmeempää pahoinpitelyä hajotakseen. Tänään surffatessani törmäsin Applen sivuilla keskusteluun, jossa useammalta ihmiseltä oli iPhone 5:n näyttö hajonnut ihan yhtäkkiä itsekseen
https://discussions.apple.com/thread/4392074?tstart=90

Vastaa