Verkko ongelmia

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 6 katselukertaa

Moro.

Viimeisen viikon aikana verkko hajonnut pariin kertaan.
Yhteys vain katkeaa ja thomsoni(Thomson TG789vn) sanoo että "dsl not connected".
Ensimmäisen kerran lauantaina(18.2) päivällä.
Sunnuntaina yritin soittaa vikailmoitusta, ja sillä hetkellä kun "automaattinen vian tarkistus robotti"
rupesi kysymään tietoja verkon tarkistusta varten thomsoni ilmoitti että "yhteys on nyt auki".
ajattelin että hyvä homma toimii taas, turha tehdä ilmoitusta ja lopetin puhelun.
noh homma toimi sitten tiistaihin(21.2) ja verkko katkesi taas illalla (kello 19.00 - 20.00 aikoihin en muista tarkkaa aikaa).
Tänään sitten tein vikaraportin noin kello 12.. robotti sanoi että "liittymässä häiriö ja tehdään vika raportti".
Myöhemmin noin kello 15 huomasin että verkko on taas toiminnassa. oletin että viat on korjattu.
kello 16.03 tulee ilmotus että "vika ilmoitus siirtynyt asiantuntijalle".
ja sitten 16.18 "verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamanne vian, vikaa verkosta ei löytynyt"

Muutaman kerran aiemminkin on ollut tuollaisia päivän katkoksia verkossa.
Häiriotiedotteista ei selityksiä katkoksille ole löytynyt.

Tuon modeemin(thomson) restart ja reset ei ole auttanut näissä ongelmissa.
verkko on vain poikki ja purkki yrittää dsl:ää avata uusiksi.

Hiukan häiritsevää nyt se että robotti ja modeemi ilmoittivat virheestä joka sitten korjaantuu itsekseen.
ja vikailmoitukseen tulee vaan vastaus "vikaa ei ole". ja tarjotaan helpsonia auttamaan modeemin ja tietokoneen asetuksissa..
Modeemin asetuksiinhan EI voi (eikä saa) koskea koska laite on soneran omaisuutta ja tarvittavia salasanoja/tunnuksia ei ole annettu. Ärsyttävästi ei edes virhe logia voi lukea koska hallinta ui on lukittu "Administrator" tunnuksiin joilla ei voi tehdä mitään. Samoin ne muutama asetus joihin voi vakuttaa katoavat aina kun "remote administraattori soneralta" tyhjää ne "päivityksen" takia.

Samoin tuo koti-tv purkin(Motorola VIP-1903) hdmi toimii vain satunnaisesti pari päivää kerrallaan, epg näyttää ohjelmat monistuneina, verkko tallennukset toimii/eitoimi sen lisäksi purkin virta piuhaa joutuu parin päivän välein repimään irti kun laite jumittuu niin että kaukosäätimen virta nappi ei tee mitään....

Harvinaisen epätoimivaksi muuttunut sonera.
Aikaisemmin oli oma ADSL (ja sitten ADSL2) purkki käytössa ja verkko kuten asiakaspalvelukin toimivat hyvin (niissä parissa tilanteessa joissa asiakaspalvelua on tarvittu), mutta nyt rupeaa tuntumaan että mikään ei toimi ja asiakaspalvelukin on vain automaattinen robotti eikä virhe raportin käsittelijä edes ota yhteyttä kysyäkseen lisätietoja, tulee vaan standardi vastaukset teksti viestillä.

jani

5 kommenttia

jani_: Katsoin liittymäsi tietoja ja alueella on ollut katkos verkossa viikonloppuna ja tänään puolen päivän tietämillä. Nuo molemmat viat on korjattu nopeasti heti sen jälkeen, kun olemme ne havainneet.

Oletko tehnyt Motorolan digiboksille resetointia Sonera Koti TV:n ongelmatilanteet -sivulta löytyvän ohjeen mukaisesti. Tässä kannattaa huomioida se, että Koti TV kysyy käyttäjätunnuksen ja salasanan uudelleen toimenpiteen jälkeen.

Jos Koti TV alkaa jumittamaan, niin olisi hyvä tehdä ensin Thomsonin resetointi ja sen jälkeen digiboksin resetointi. Thomsonin resetoinnin jo osaatkin eli se tapahtuu painamalla laitteesta löytyvää reset-nappia pohjassa kunnes virtavalo muuttuu punaiseksi.

Verkkotallennuksissa on ollut häiriöitä ja nämä ovat ilmenneet mm. siten, että tallennevalikko on ajoittain tyhjä ja tallenteiden kelauksessa on ollut ongelmia. Pyrimme korjaamaan tilanteen mahdollisimman pian.
Moi.

Kyllä, olen resetoinnut thomsonia ja motorolaa molempia, vaihtanut hdmi kaapelia, kokeillut kaikki 3 tv:ssä olevaa hdmi porttia... jne
Kaikki muut hdmi:llä kytketyt laitteet toimivat TV:ssä ilman ongelmia.

jännittävää on se että joskus tuo hdmi saattaa toimia usean päivän ajan ilman ongelmia,
kunnes taas rupeaa kuva ja/tai ääni pätkimään ja tv näyttää "no signal".
luulin tosiaan että edellinen motorolan softa päivitys olisi korjannut tuon ongelman koska
kuva näkyi monta päivää ongelmitta.
kokeilen tuota hdmi:tä aina välillä toivoen että josko se toimisi.
tosin täältä foorumeilta olen lukenut että kyseessä olisi ihan "feature". :)

ohjelmien monistuminen kanavalistasta katoaa hetkeksi kun laitteen resetoi, mutta palaa muutaman
tunnin kuluttua.

Tuo tallennelista näyttää tosiaan nykyään aina tyhjää aluksi, mutta kun painelee ylös/alas kaukosäätimestä niin se lista rupeaa toimimaan. ohjelmat tulevat yksitellen näkyviin.
Tosin joskus se aina hyppää väkisin listan alkuun.
Joskus nauhoituksen katsominen ei onnistu, tulee vain virhe ilmoitus tai pelkkää mustaa ruutua.
kelaus näyttää 0x nopeutta, kelaus lopettaa toiston jnejne
virta hoito, ts johto irti seinästä auttaa välillä..

hiukan epäilen tuon hdmi:n kanssa laite vikaa, mutta en tietenkään voi sitä todentaa
ilman uutta boksia. ja koska scartin kautta kuva tulee, ja HD materiaalia on aika vähän
saatavilla niin en ole siihen jumiutunut.

Onko tuossa nauhoittavassa IPTV boksissa (motorola VIP-1963?) eri softa/rauta?
Olen harkinnut josko kannattaisi sijoittaa siihen.
Sillähän voi myös HD ja maksukanavat nauhoittaa?
Tosin jos sekin laite pysyy soneran omistuksessa.... (vaikka siintä pitääkin erikseen maksaa)
Tämä "ostan laitteen jota en kuitenkaan omista" on vähän outoa.
Nuo nykyiset laatikothan kuuluvat liittymään joten ymmärrän sen että ne ovat minulla
vain "lainassa".

Mutta olisi kyllä mukava jos voisi omat vaihtoehtoiset laitteet laittaa tilalle.
Kaipaan nykyisessä liittymässä julkisia IP osoitteita, joita tuo thomsoni EI osaa jakaa.
Liittymäänhän kuuluu(kuului) 5 julkista IP:tä...
Muistan lukeneeni täältä että IP:t saa jos käyttää jotain muuta modemia,
mutta koti tv ei toimi eikä sitä voi konfiguroida purkkeihin koska
tarvittavia tietoja ei anneta..

jani
jani_: HDMI:n käyttö Koti TV:ssä vaatii kuvaa vastaanottavalta laitteelta HDCP tuen. Joissain televisioissa ei tätä välttämättä ole ja joissain se on vain osassa HDMI-liitäntäpaikoista.
Oletko katsonut mitä valintoja on valittuna Koti TV:n asetukset valikosta Kuva. Laite ottaa automaattisesti käyttöön 1080p -asetuksen. Tämän voisi vaihtaa 720p -asetukselle ja katsoa tuleeko muutosta.

Tallentavassa 1963 digiboksissa on sama softa, mutta siellä on lisäksi tallennusominaisuudet. Tämä digiboksi on myös Soneran omaisuutta ja asiakkaan käytettävissä Koti TV -sopimuksen ollessa voimassa.

Thomson on reitittävässä tilassa ja tällöin internet-liikennöintiin on käytettävissä yksi ulospäin näkyvä ip-osoite. Laajakaistaliittymälläsi on edelleen käytettävissä viisi julkista ip-osoitetta eli tätä ominaisuutta ei ole liittymältä poistettu.
Tv:ssä on ohjekirjan mukaan HDCP joka portissa. ja kuten sanoin toi motorola on ainoa laite jossa hdmi ei toimi kunnolla. Joskus kuva näkyy parin päivän ajan, mutta yleensä tulee vain "No Signal".
Ja tosiaan aivan sama minkä kuva tarkkuuden valitsee, toiminta on aina samaa. on kokeiltu. (eri kuvasuhteet, kuvakoot, audio formaatit...)
1080p tietysti pitäisi olla koska TV on OIKEA full hd ruutu (eli natiivi 1080p ruutu). Toisaalta Motorolan pitäisi kyllä osata sitä tarkkuutta vaihtaa tarpeen mukaan(kuten esim PS3 tekee), koska kaikki lähetteet EIVÄT ole samassa formaatissa. Ja näyttää siltä että tuon motorolan skaalain on jotenkin... heikko laatuinen. Tosin kanavien bitrate ovat muutenkin niin alhaisia että joskus on hankala erottaa että mitä siellä ruudulla on kun pelkkää "pakkaus virhettä" näkyy.. kaapelitv:ssä bitratet ovat hiukan parempia.

Ja tosiaan eihän mulla ole niitä 5 ip osoitetta koska on pakko käyttää thomsonia jota ei saa laittaa siltaavaksi.
Minullahan ei ole MITÄÄN tapaa niitä viittä ip:tä käyttää.. paitsi jos heitän thomsonin ja motorolan laatikkoihinsa kaapin hyllylle ja käytän omaa "modeemia" ja unohdan kotitv:n käytön.
Käytännössä ominaisuus on siis poistettu, koska muita laiteita ei voi käyttää.

Ei kovin hyvä asia. Omien laitteiden käyttö pitäisi olla sallittua mielestäni.

Tai jos ollaan tarkkoja niin tuo thomsonhan varaa 2 julkista ip osoitetta itselleen. (internet ja iptv:n jotka molemmat reititetään suoraan sisäverkkoon)

Positiivisena asiana näemmä tuoreen "remote admin" konfiguroinnin jäljiltä thomsonista on näemmä VOIP vihdoin siirretty disabled tilaan, jatkuvan "connecting.. failed.." sijaan.

Tuon nauhoittavan boksin "ostaminen" ei kyllä houkuta, jos kerta sitä ei saa omaksi.
Sääli sinänsä.

Olisiko mahdollista käyttää muualta OIKEASTI ostettua omaa motorolan VIP 1963 laitetta?
Tutkailin laitteen todellista hintaa, ja sen saisi omaksi halvemmalla...

jani.
jani_: Sonera Koti TV -palvelun kanssa et voi käyttää muualta hankittuja laitteita, koska niistä puuttuu oikeanlainen ohjelmisto.

Jos ongelmia esiintyy mielestäsi liian usein tai ne ilmenevät vain HD-kanavia katsottaessa, niin voit jättää asiasta vikailmoituksen. Tämä onnistuu joko soittamalla tai kirjaamalla vikailmoitus lomakkeella. Verkkosivuiltamme löytyy yhteystiedot.

Olet ihan oikeassa tuosta kahdesta ulkoisesta ip-osoitteesta, joista toinen tulee IPTV:n digiboksille ja toinen Thomsonille.

Vastaa