Verkkotallennus internetin kautta + sekalaista sekoamista

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Hyvät ihmiset

Olen asiakas 102xxxxxxx ja minulla on ongelma.

Minulla on Soneran laajakaistaliittymä ja KotiTV-palvelu.

Osaan käyttää TV-palveluun ja laajakaistaan liittyviä oheislaitteita ja asettaa tallennukset digiboksin kautta. Uskoakseni osaan myös käyttää tietokonetta. Olen jopa joskus konffannut asiakkaalle kotiin WLANin VPN-yhteyden yli käyttäen kännykkää. Se oli hieno hetki, mutta ajat muuttuvat. Toby Keithin sanoin: I'm not as good as I once was. Kylmällä lattialla nukkuessa tuo ajatus lämmittää vain muutaman ohikiitävän hetken, kunnes taas muistan:

Minä en osaa käyttää teidän webbiportaalia.

Mennäänpä hetki ajassa taaksepäin.

Rillit huurussa jäi eilen avovaimolta näkemättä koska olin tyhmä ja unohdin laittaa sen "tallennukseen". Siksipä olisikin ollut näppärää jos olisin voinut sen netin kautta jotenkin asettaa. Siinä ravintolassa istuessani selailin sitten puhelimella nettiä ja kas, sen pitäisi olla mahdollista. Puhelimessani vaan ei ollut salasanoja tallennettuna enkä niitä muistanut, joten päätin tsekkailla soneran sivujen kautta miten homma toimii sitten kun kotiin pääsisin. Olen pyrkinyt välttämään näiden sivujen käyttöä, koska ne aiheuttavat täysjärkisille voimakkaita migreenikohtauksia (tämä tulisi mainita jossain), ja kun kerran telkku ja netti pelaavat hienosti ajattelin että nuo "omat sivut" ja muut tilinsäätöhässäkät saavat jäädä omaan arvoonsa. Mutta koska tämä tallennuksen unohtaminen aiheutti lähes keskivakavan perheriidan, niin ajattelin että nyt selvitän miten tuo portaali pelittää jotta jatkossa saan kylmän lattian sijasta viettää yöni taas lämpimässä sängyssä.

Poltin savukkeen ja valmistin rohkaisevan GT:n. Hengitin syvään. Jäät kilahtelivat lasin reunoja vasten kun naputtelin tärisevin käsin selaimeni osoiteriville http://www.sonera.fi.

Kaikki näytti hyvältä. Vain kaksi linkkiä yläpalkissa: Sähköposti ja Omat Sivut. Aivoni ja AdBlocker toimivat saumattomassa yhteistyössä suodattaen ylimääräisen ja täten tarpeettoman informaation sivulta pois. Ajatukseni alkoivat harhailla. Mitä olinkaan tekemässä? Miksi olen taas täällä? Roiskaisin miltei jo tyhjän lasin pohjalta jääkylmää gin tonicia kasvoilleni. Keskity nyt, keskity.

Ajattelin tarkistaa ensin sähköpostin - en tiedä miksi. Linkki oli ilmeisesti houkuttelevampi. Alitajuntani halusi ehkä suojella minua pahemmalta tai jollain tasolla valmistaa minua tulevaan koitokseen. Joka tapauksessa kursori kulki "sähköposti"-linkin kohdalle ja klikkasin.

Kirjautumissivu. Tämä on tuttua.

Firefox täytti automaattisesti käyttäjätunnus/salasanakentät ja pääsin sisään. Kaikki okei, paitsi että jostain syystä halusin vaihtaa salasanani sähköpostiin. Tiesin, ettei tämä matka voi enää mitenkään päättyä hyvin. Olin jo poikennut polultani niin syvälle metsään ettei enää haittaisi vaikka hyppäisin suoraan suohon. Ehkä kaivoin verta nenästäni, ehkä tunsin jonkinlaista seikkailumieltä - joka tapauksessa olin sulkenut silmäni todellisuudelta, kiskaissut pipon silmille ja juoksin nyt kirkuen kohti ongelmia. Kaadoin lasin pohjalta puoliksi sulaneet jäät paitani sisään ja jatkoin matkaa.

Harhailin ympäriinsä, klikkailin jokaista valikkoa ja nappia, mutta missään ei lukenut "vaihda salasana". Pian luovutin. Se ei voisi olla täällä - olenhan katsonut joka paikasta. Logout. Paluu alkupisteeseen. Tuonne en enää menisi.

Katson karttaa - olen tässä: https://webmail.inet.fi/

Kirjautumissivu. Tämä on tuttua. Mutta mitäs nyt? Kolme riviä. Käyttäjätunnus. Salasana. Käyttäjätunnus ja salasana. Kahden ensimmäisen rivin perässä on tekstikenttä. Näiden alla lukee "käyttäjätunnus ja salasana". Olin häkeltynyt. Missä tavanomainen "unohtuiko salasana" -linkki? Mutta Sonera on kaikkea muuta kuin tavanomainen. Ehei, Sonera vie 3G-verkon Mount Everestille. Se on miesten hommaa se. Ajatuksissani kiipesin yksin ylös jäistä vuorenrinnettä. Repustani pilkottava suuri punainen Soneran lippu lepatti tuulessa samalla kun kymmenen boforin tuuli piiskasi jäähilettä kasvoilleni. Hakkujen avulla kiskoin itseäni ylemmäs vaaroista välittämättä tietäen, että jossain tuolla mahdottoman matkan päässä oli maailman korkein kohta. Ehkä siellä saisin salasanani vaihdettua.

Huipulla tuuli ja oli yksinäistä. Lippu oli vanhentunut eikä salasananvaihtokaan mahdollista. Havahduin takaisin todellisuuteen. Tiesin, että yksin eteenpäin jatkaminen olisi mahdotonta. Koko sivu oli koluttu läpi, jokainen kivi käännetty, mutta tunsin silti epäonnistuneeni. Tarvitsin apua.

Puhelimeen vastasi asiallinen, joskin jäykähkö suomenruotsalainen mies joka kertoi homman hoituvan puhumalla. Ymmärrän kyllä etteivät helpdeskistä apua hakevat välttämättä ole niitä laatikon leveimpiä pensseleitä, mutta jos puhelinta osaa käyttää ja sillä apua hakea, niin homman kuvittelisikin hoituvan pääosin verbaalisesti. Tarkennus voi tietty olla niitä turhautuneita asiakkaita varten jotka näkevät puhumisen pääasiassa toissijaisena ongelmanratkaisumetodina. Mene ja tiedä.

Kohtelias herra ei millään ymmärtänyt mitä tarvitsin. Toistin useaan otteeseen, että haluan vaihtaa sähköpostini salasanan, mutta pyyntöni kaikui kuuroille korville. Esimerkkejäkin esitettiin, voisin sanoa esimerkiksi "haluan maksuaikaa laskulleni" tai "tarvitsen laajakaistan uuteen osoitteeseen", mutta nämä eivät olleet tällä kertaa soittoni syyt. Kaveri luki vuorosanojaan selkeästi jostain paperista, mutta pian kyllästyi ja yhdisti minut toiselle henkilölle. Tämä ei ollut läheskään yhtä jäykkis ja ymmärsi kerrasta mistä on kyse.

Tämäkään asiakaspalvelija ei ikävä kyllä osannut auttaa, mutta helpdeskiin soittamisen tarkoitus onkin lähinnä muistuttaa käyttäjää hänen kehityksen kelkasta putoamisestaan ja lähettää älykkyyttä stimuloivia säteitä puhelinlaitteen välityksellä. Klikkailin siis ympäri sivua samalla kun asiakaspalvelija sädetti minua ja kuinka ollakaan, linkki löytyi. Myös asiakaspalvelija yllättyi. Piti klikata kohdassa "käyttäjätunnus ja salasana". Kiitin ja jatkoin matkaa. Vaan niinpä kävi kuten aina käy - ihminen innostuu onnistumisestaan ja ottaa näin ensimmäisen askeleen kohti suurempaa pettymystä. Samalla hetkellä kun yhteys älykkyyssädettimeen katkesi, linkin takaa paljastui Omat Sivut -kirjautumisdialogi johon Firefox oli automaattisesti täyttänyt käyttäjätunnukseni ja salasanani. Ne eivät olleet ollenkaan samat kuin sähköpostiin, mutta ne toimivat.

Uloskirjaus ja takaisin. Missasin varmasti jotakin.

Oli vuosi 1799. Rakensimme ranskalaisten aseveljieni kanssa linnoitusta jossain aavikolla lähellä Rosettan kylää. Egyptin tulikuuma aurinko käyristi vahatut viiksenkärkeni rullalle, mutta siitä huolimatta jatkoin kaivamista. Tästä käymälästä tulisi paras koskaan. Yhtäkkiä lapioni osui johonkin kovaan ja kirposi käsistäni. Merde! Hiekan keskeltä paljastui suuri kivi. Nostin sen ilmaan ja tutkailin sitä. Se oli violetti, hieman pyöristetyn kolmion mallinen ja sen halki kulki umpimähkään useita vaaleita raitoja. Jopa Pythagoras olisi nauranut sen epämääräiselle muodolle. Tiesin heti, ettei kukaan tulisi koskaan ymmärtämään sen tarkoitusta.

Säpsähdin kun juomalasini putosi lattialle. Missä olen? Osoiterivi näytti seuraavaa: https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/kayttaj ... a+salasana

Vilkuilin sivun pikaisesti läpi. Tunsin, että pian mennään ja kovaa. Yritin keskittyä ainoastaan sähköpostin salasanaan, ja aloitin sivun alusta. Ensimmäiset kolme linkkiä tuovat/vievät kaikki takaisin tähän samalle sivulle jossa jo olen. Sandaalit hiertävät paljaita jalkoja kävellessäni tätä kivistä tietä. Keihäs on raskas ja kypärä on epämukava. Taivaanrannassa siintää jälleen Colosseum. Olemmeko marssineet ympyrää? Vievätkö todellakin kaikki tiet...

Ei. Nyt on keskityttävä. Ensimmäinen kappale.

"Tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi ja aseta uusi salasana tai käyttäjätunnus. Näin Omien Sivujen käyttö on turvallista eikä kukaan toinen pääse kirjautumaan tilillesi."

En tarvitse näitä, pääsen Omille Sivuille. Eteenpäin.

"Matkapuhelinliittymän käyttäjätunnus. Matkapuhelinnumerosi toimii käyttäjätunnuksena, esim. 0401234567".

En omista. Seuraava.

"Laajakaistaliittymän käyttäjätunnus. Käyttäjätunnuksesi on Sonera Internet -käyttäjätunnuksesi (esim. asiakas-1) tai sähköpostiosoitteesi (esim. maija.meikalainen@pp.inet.fi). Käyttäjätunnuksen ja salasanan olet saanut postitse tunnusvahvistus-kirjeessä, tekstiviestitse tai sähköpostitse."

Tällä kirjaudun sähköpostiin. Sen täytyy olla tämä. Käytän kaiken tahdonvoimani estääkseni hymynkareen suupielessäni. Poskelleni vierähtää silti kyynel. Luen eteenpäin.

"Huom! Omien Sivujen ja sähköpostin salasana on sama. Eli jos vaihdat tai tilaat uuden salasanan, myös sähköpostisi salasana vaihtuu."

Sanat eivät riitä kertomaan, mutta muutakaan ei nyt ole. Pakastimesta noudettu ginipullo painuu ensin otsalleni, sitten huulilleni ja takaisin otsalleni. Pieni referointi lienee paikallaan.

Kirjaudun sähköpostiin sivulla https://webmail.inet.fi/ käyttäjätunnuksella mallia asiakas-1, salasanalla xxxxxxxx. Omille Sivuille kirjaudun osoitteesta https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/ käyttäjätunnuksella mallia Pxxxxxxxxx, salasanalla yyyyyyyy. Televisiopalveluun on vielä oma 00000xxxxx käyttäjätunnus, salasana zzzzzzzzzz. Plus kaksi eri PIN-koodia eri palveluihin. Jos siis vaihdan nyt Omien Sivujen salasanan, vaihtuuko salasana sähköpostiinkin niinkuin sivulla väitetään? Yritetään.

Yritän tilata ensin uuden salasanan matkapuhelimeeni. Ei onnistu, koska käyttäjätunnukselle ei ole määritelty matkapuhelinnumeroa. Tämä on ihan ymmärrettävää, liittymäkään ei ole Soneran. Joudunkin siis kirjautumaan ensin Omille Sivuille, ja syöttämään sinne matkapuhelinnumeroni. Tämä onnistuu. Loggaan ulos, pyydän salasanan ja bingo - kryptinen viesti paukahtaa puhelimeeni sen kummempia kyselemättä. Hienoa! Ja se toimii Omille Sivuille samantien. Sähköpostiin ei. Tämä ei yllätä, ovathan käyttäjätunnuksetkin eri. Olkoon. Hörppään jo kolmatta kertaa tyhjästä ginipullosta, muttei sinne vieläkään ole manifestoitunut lisää. Puren palan huulestani korvikkeeksi ja yritän unohtaa koko jutun. En ole koskaan tullut näin pitkälle joten se on vaikeaa.

Sitten itse asiaan.

Koti-TV -tallennusten asettaminen internetin kautta. Ohjeet ja vinkit -sivulta löytyy verkkotallennus-artikkelin perältä linkki "usein kysyttyjä kysymyksiä verkkotallennuksesta" (http://www5.sonera.fi/ohjeet/Usein_kysy ... ennuksesta). Siellä sanotaan:

Voiko ohjelmia asettaa nauhoitukseen tietokoneelta tai kännykästä?

Kyllä voi. Koti TV-palveluun on olemassa tv-ohjelmien nauhoittamista varten etähallinta, josta sekä verkkotallennus että tallennus digiboksin omalle kovalevylle onnistuu sonera.fi-sivuston Omien Sivujen kautta.

Lue lisää aiheesta sivulla: Koti TV:n etätallennus matkapuhelimella.

Tähän väliin sanon, että tuo tallennus matkapuhelimesta toimii kuin rasvattu. Hyvät, selkeät sivut joita on helpompi käyttää kun tuota digiboksia. Laitankin nykyään tallennukset aina puhelimen kautta vaikka istuisin kotisohvalla. Iso plussa tästä. Tai siis hetkinen. Miten tämä voi olla hyvä juttu? Mitä te olette tehneet minulle???

Tallennukset Omien Sivujen kautta eivät onnistu, koska en edes tiedä mistä ne sieltä tehdään. Tätä kysyin myös asiakaspalvelijaltanne, joka sanoi että kyllä sen siellä pitäisi olla. Emme kuitenkaan jääneet etsimään vastausta tähän koska linkki etätallennukseen matkapuhelimella löytyi ja näin nukkumapaikkani olisi vastedes vain omista toimistani kiinni. Tämän löydyttyä oletin että myös normaali internet-etähallintapaneeli tallennuksille löytyisi suht helposti. Vaan niin oli taas luulo tietoa arvokkaampi.

Viimeisillä voimillani kokeilin vielä mennä selaimella samaan osoitteeseen kuin matkapuhelimella (http://www.sonera.fi/tallennus), mutta niin vain kävi ettei Circus Maximuksella sääntöjä tunneta. Maassa makavaa lyötiin, useaan otteeseen ja kovaa. Peukalot kääntyivät alaspäin ja juuri ennen kuin hapen saanti aivoista lakkasi, ruudulle piirtyi Viimeinen Virheviesti:

Palvelua ei voi käyttää asiakkuustunnuksella

Kirjauduit Omille Sivuille tunnuksilla, joilla et voi käyttää palvelua Tv-tallennus. Kirjaudu uudelleen Omille Sivuille laajakaistatunnuksella tai lue lisää erilaisista käyttäjätunnuksista.

En muuten lue.

T: asiakas 102xxxxxxx

PS. Mistä saan uuden kaukosäätimen digiboksiin?

4 kommenttia

Hei Peppispollo!
Kirjautuessasi laajakaistaliittymän pääkäyttäjätunnuksella Omille Sivuille, pääset tekemään Koti TV -tallennuksia etusivulta löytyvästä linkistä Laajakaistaliittymä ja Muut palvelut otsikoiden alta "TV-tallennus". Etätallennukseen mobiililaitteella tarkoitettu osoite http://www.sonera.fi/tallennus toimii myös tietokoneen kautta, ainakin Internet Explorer -selaimella.

Mikäli vaihdat sasanan Omilta Sivuilta, tietoturvasyistä sinun tulee kirjautua sähköpostiin ensin webmailin kautta, ennen kuin voit avata sähköpostin Omilta Sivuilta. Mikäli kirjautuminen ei vieläkään onnistu, olethan yhteydessä Tekniseen Asiakaspalveluumme.

Myös uuden kaukosäätimen vikaantuneen tilalle saat tilattua Teknisestä Asiakaspalvelustamme. Tarvitset vanhan kaukosäätimen sarjanumeron uutta tilatessasi.
Hei Hilda ja kiitos nopeasta vastauksesta

Hilda kirjoitti:
Hei Peppispollo!
Kirjautuessasi laajakaistaliittymän pääkäyttäjätunnuksella Omille Sivuille, pääset tekemään Koti TV -tallennuksia etusivulta löytyvästä linkistä Laajakaistaliittymä ja Muut palvelut otsikoiden alta "TV-tallennus".


Pääkäyttäjätunnuksellani (alku Leixxx-x5) minulla ei näyt "muut palvelut" -otsikon alla kuin

- Omat kotisivut
- Laajakaistaliittymän muutto

Näethän jostain asiakasnumeroni? Näin ainakin rekisteröityessä tänne forumille sanottiin.

Hilda kirjoitti:
Etätallennukseen mobiililaitteella tarkoitettu osoite http://www.sonera.fi/tallennus toimii myös tietokoneen kautta, ainakin Internet Explorer -selaimella.


Kuten aiemmassa viestissäni mainitsin, kirjautuessa tuolle sivulle samoilla tunnuksilla/salasanalla kuin Omille Sivuille, saan vastaukseksi tämän (MYÖS IE:llä):

Palvelua ei voi käyttää asiakkuustunnuksella
Kirjauduit Omille Sivuille tunnuksilla, joilla et voi käyttää palvelua Tv-tallennus. Kirjaudu uudelleen Omille Sivuille laajakaistatunnuksella tai lue lisää erilaisista käyttäjätunnuksista.

Eli ei pelaa. Olen melko varma, että minulla ei pitäisi olla eri käyttäjätunnusta ja salasanaa mailiin ja omille sivuille, mutta minulla on.

Olen melko varma että tuo johtuu jostain kämmistä laajakaistani siirron yhteydessä Tampereelta tänne Helsinkiin siinä ja samalla lisätystä koti-tv -palvelusta. Voin olla väärässä. Mutta vinkkinä vaan.
Asia selvisi, kiitos.
Hei Peppispollo!
Hyvä juttu, että asia on nyt kunnossa. Mukavia hetkiä Koti TV:n parissa ja iloista joulun odotusta!

Vastaa