Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
AnxiESOUS_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Viihde 100/10M DL nopeuden hitaus (+ kehitysidea)

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Moi,

Tuossa keskiviikkona aukes tämä Sonera Viihde 100/10mb liittymä. Toimii muuten oikein mainiosti, mutta DL rate on melko heikko, n. 34mb/s tasoa (KotiTV:n ollessa pois päältä). Uploadi näyttäis olevan oikein mainio, yli 10mb/s. Purkkina siis liittymän mukana tullut Thomson TG784, joka kiinni puhelinpistokkeessa metrin mittaisella puhelinjohdolla. Tietokone on aina kiinni piuhalla, kokeilin myös toista - lyhyempää - RJ45:sta, eikä ollut silläkään vaikutusta. Kokeiltu on eri kellonaikoina ja sillä ei näyttäis olevan mitään vaikutusta nopeuteen. Talo on rakennettu 70-luvun lopussa, joten onko mahdollista, että talon sisäiset kaapeloinnit on ns. per***stä?

http://marlporo.pp.fi/misc/soneraspeeds.jpg

Vaihdoin Elisan 24/1M yhteyden tähän Soneraan ja sillä sai lähes 2Mb/s DL rateks, joka on melko lähellä maksiminopeutta (~75%). Sonera taas vastoin jää n. kolmasosaan maksimista. Odotin, että liittymä pystyisi EDES 60Mb/s nopeuksiin. Viiveajatkin ovat heikommat kuin Elisan yhteydellä (n. 20% heikommat), joka ei ole hyvä homma netissä pelaillessa. Käsittääkseni ainut tapa laskea viiveaikaa on poistaa KotiTV:n häiriösuodatus (tjsp).

Laitoin asiakasnumeroksi laajakaistayhteyden liittymänumeron.



Vielä pari kehitysideaa KotiTV palveluun (molemmat löytyivät Elisa Viihteestä, oikein mukavia featureja):

1. Ohjelmien tallentaminen omiin, nimettyihin, kansioihinsa.
2. Ohjelmien "jatkuva" tallennus. Eli ei tarvitse tietystä ohjelmasta laittaa jokaista jaksoa manuaalisesti tallennukseen, vaan voit määritellä että boksi tallentaa aina ohjelman kyseiseltä kanavalta (ykköskohdan määriteltyyn kansioon tietenkin 😉

En ainakaan löytänyt näitä ominaisuuksia, kun tossa vähän kattelin asetuksia ym. Pitää ottaa silmä käteen, jos nämä jo löytyvätkin jostain. Btw, paljon paremmin toimii KotiTV:n digiboksi Elisaan verrattuna. Käyttöliittymäkin on helppo/nopea käyttää ja hianompi 😛

Cheers!
20 vastausta
rele_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 14 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Täällä asutaan myös 70-luvun talossa ja DL on 35-50Mbps ja up 4-5Mbps. Ping taas 120ms... Viimeksi vikailmoitukseen vastasivat, että kysy isännöitsijältä, miksi johdot on niin huonot ja kun kysyin pingistä, että vaikuttaako huonot piuhat korkeaan pingiin, niin eivät osanneet sanoa mitään -> case closed.

Itsenikin yllätti tuo koti-tv:n kökkö tallennusohjelmointi. On niin jähmeä että en jaksa selata kovin pitkälle tulevaisuuteen.
AnxiESOUS_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Vähän päivitystä:

DL nopeus hidastunut entisestään, 30-32Mb/sec välillä näyttäis heittelevän Soneran nopeustestillä (KotiTV pois päältä). Tämähän on jo alle kolmasosan maksiminopeudesta. Pingi ja uploadi näyttäis olevan kuitenkin entisellään. Tosin yöaikaan pingi saattaa olla joskus 60-70 luokkaa, joka on melko kummallista, koska (kaikki normaalit) ihmiset on sillon nukkumassa. Täten luulis olevan liikennettäkin vähemmän.



Ja vielä yksi kehitysehdotus KotiTV:seen liittyen:

- Merkintä onko tallenne jo kertaalleen katsottu. Tämäkin löytyy Elisa Viihteestä ja on hyvä ominaisuus, varsinkin jos hetkeen ei oo tullu tallenteita katsottua. Ei tarvitse lukea jaksojen kuvauksia ja muistella, notta tuliko se katsottua vai ei 😛

P.S. Onko Veikko lomalla, kun tuntuu vastaamisessa kestävän pidempään?
Veikko_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 713 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Pahoittelut vastausviiveestä. Alkuperäiseen viestiin viitaten: Taloyhtiön sisäverkon kaapelointi voi olla syypää noinkin alhaiseen latausnopeuteen, mikäli kaapelointi on mennyt huonoon kuntoon. Viiveaikojen parantamiseen auttaa tosiaan mainitsemasi virheenkorjauksen poisto liittymästä, ja se on mahdollista tehdä vikapalvelun kautta. Asiakkaan pitää vain näissä tilanteissa tiedostaa että KotiTV:n toiminta saattaa heikentyä virheenkorjauksen poiston jälkeen.

Suosittelen että teet vikailmoituksen hidastelusta, sillä liittymän nopeus ei ole sitä mitä sen pitäisi olla + vikailmoituksen kautta saadaan vika rajattua esim. sisäverkkoon mikäli siitä on kyse. Vikailmoituksen voi jättää puhelimitse, mutta melkein jättäisin tässä tilanteessa palvelupyynnön vikapalveluun (lisätietojen kera).

Mainitsemiasi kehitysehdotuksia on ennenkin toivottu KotiTV:n ominaisuuksiin ja niistä on laitettu palautetta eteenpäin. Toivotaan että jossain vaiheessa kyseiset ominaisuudet saadaan toteutettua.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/ohjeet/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.
AnxiESOUS_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Soittelivat tänään Soneran suunnalta ja kyselivät miten oon kotona, jos he tulisivat mittailemaan linjan nopeuksia. Kerroin, että oon koko viikon ilta seiskaan asti duunissa, joten vähän nihkeetä on. No, kaveri soittaa 5min päästä uudestaan ja kertoo, että vika löytyikin Soneran päästä ja nopeuden pitäisi olla nyt 80mb/s luokkaa (+ 2 tekstiviestiä vian "korjaantumisesta"). Kotiin kerettyä jouduin valitettavasti toteamaan, että nopeus on edelleen Soneran testillä ~32-34Mb/s luokkaa (motukka kättelee ~35-36Mb/s). Ja kyllä, resetoin/restarttasin motukan muutamaankin kertaan.

Eli se siitä sitten, uutta vikailmoitusta kirjottelemaan vaan 😛
AnxiESOUS_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Ja jatkoa..

Kaveri soitteli taas Soneralta ja sovittiin, että hän tulee tänään käymään ja tarkastamaan nopeuksia. Kotiin päästyäni huomasin, että yhteys on poikki ja boottasin motukan. Yhteys lähti pelittämään ja työntää ~78Mb/s sisäänpäin nyt. Soneran kaveri kertoi, ettei edes tehnyt mitään muutoksia, kuulemma jotain sähkökorjauksia taloyhtiössä tänään oli. Epäili hän myös vahvasti, että liittymän mukana tullut Thomsonin purkki on ns. paskana. Sovittiin, että seurailen tässä ainakin pari päivää, notta pysyykö liittymän nopeus nykyisessään. No ainakin tietää missä vika, jos nopeus putoaa taas.


Edit: Eipä tarvinnu seurailla paria päivää. Yhteys katkesi äskettäin ja nyt nopeus on jälleen hieman reilut 30Mb/s. Eli lähettäkääpä uutta Thomsonin motukkaa tänne päin. Vai pitääkö tässä alkaa vielä erikseen soittelemaan/lähettämään viestiä asiakaspalveluun?
Veikko_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 713 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Olitkin ollut jo yhteydessä Vikapalveluun asian tiimoilta. Modeemitilaus on lähtenyt jo tukkuun, mutta lähetyksestä ei ollut kuittausta vielä. Luultavasti lähtee tämän päivän aikana matkaan.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/ohjeet/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.
AnxiESOUS_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Uusi Thomsonin purkki tuli postissa ja nopeus edelleen 34Mb/s, että se siitä sitten. Asentaja mainitsi jo ensimmäisellä kerralla kun oltiin yhteydessä, että Soneran päässä oli jotain laitteita mennyt rikki. Viime kerralla hän sanoi, että varmaankin johtuu viallisesta modeemista nämä laiterikot. No nyt niitä viallisia modeemeita on sitten kaksi, jos keissi on edelleen sama. Vähän ihmeelliseltä vaikuttaa, kun kuitenkin hetkellisesti sain lähes 80Mb/s sisäänpäin, eli ei ainakaan pitäisi talon kaapeloinnissa olla vikaa.

Alkaa jo vähän kyllästyttämään tää säätäminen. Kannattaako tässä enää alkaa edes kirjottelemaan vikailmotuksia, mitäs mieltä Veikko on?
Veikko_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 713 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kyllä tuossa melkein vikailmoitusta kannattaa vielä tehdä, jotta verkon laitepuolta voitaisiin mahdollisesti tutkia lisää. Voit liittää vikailmoitukseen linkin tähän keskusteluketjuun, johon olet itse kirjoittanut asentajan kanssa käydyt keskustelut yms.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/ohjeet/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.
anqquri_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 72 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Onko tuo purkki nyt tosiaan tg784 eikä tg789? Eikö tg784 ole vain ADSL2-modeemi jonka maksiminopeus olisi 24/1?
Sonerakin kuitenkin varmaan sen näkee, mutta mikä on ollut boksin kättelynopeus (jos hallintapaneeli on sama kuin omassa tg789vn:ssä, se löytyy hallintapaneelista (nettiselain osoitteeseen 192.168.1.1 omassa boksissani) Internet-namiskan takaa.
Tämän osion uusimmat keskustelut