Liiga - Kehitysideoita, toiveita ja palautteita


Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15


Tähän ketjuun kerätään kaikki mahdolliset toiveet, kehitysideat ja palautteet Telian Liigatoteutukseen liittyen. Liigan tv-tuotanto toteutetaan jääkiekon ystäville ja faneille, joten kaikki ideointi ja kehitys halutaan tehdä myös yhdessä ihmisten kanssa. Paras mahdollinen katselukokemus saadaan kotisohville, kun yhdistetään viisaat päät ja ideoidaan yhdessä. Sana on siis vapaa, kerro mitä toivot Liigan ympärille toteutettavan tulevaisuudessa!


 


Tulossa olevat uudistukset:


- Enemmän kuvakulmia: Koko kuvauskalusto uusitaan ensi kaudeksi, joten sitä kautta myös uusia kuvakulmia tulee tarjolle.


- Kuvauskalustossa 4K valmius: Heti kauden alussa meidän kalustossa on 4K valmius, mutta aiheen ympärillä on vielä paljon muita ratkaistavia asioita. Ensimmäisiä 4K lähetyksiä päästään testailemaan alkavan kauden pleijareissa.


- Paremmat mikitykset: Alkavalla kaudella tolpan kilahdukset ja muut äänet kentältä, sekä hallilta kuuluvat huomattavasti paremmin kotikatsomoihin, kun mikkien määrää lisätään paljon. 


- Uusittu studiokonsepti: Ensi kaudella studiot toteutetaan uudenlaisella virtuaalistudio-konseptilla, joten myös studioiden määrä lisääntyy aiemmasta. 


- Etätuotantolaitos: Telia rakentaa alkavaa kautta varten Euroopan suurimman etätuotantolaitoksen jääkiekon lähetyksiä varten. Tämä mahdollistaa aiempaa nopeammin videoklippien jakelun eteenpäin ja myös videotuomarien työskentelyn yhdestä paikasta.


 


Näihin eniten toivottuihin asioihin on tartuttu ja nämä uudistukset siis toteutuvat. Nyt on mahdollisuus kuitenkin tuoda vielä uusia ajatuksia pöytään ja katsotaan mihin suuntaan tuote kehittyy näiden 6 vuoden aikana.


 


TILAA MYÖS LIIGAN UUTISKIRJE, NIIN SAAT ENSIMMÄISENÄ TIEDON AJANKOHTAISISTA ASIOISTA!


106 kommenttia


@SaJoonas@  kirjoitti:

HD-streami on rajattu 8.5M kokoon. Tällä koolla 1080p50 ei valitettavasti onnistu siten, että kuva olisi tarpeeksi laadukas. UHD tulee tarjoamaan sen seuraavan stepin ylöspäin kuvanlaadussa.


Miksi ihmeessä te olette tollaisia rajauksia tehneet?

Voihan se 720p olla rajattu max 8,5Mbit/s. TeliaTV hyödyntää jo nyt muuttuvan bitraten tekniikkaa. Mikä ongelma olisi tuoda yksi profiili (esim. 1080p, 15 Mbit/s) tuon nykyisen maksimin päälle. Ne boksit joilla yhteys riittää, vaihtavat tuohon parempaan profiiliin ihan samalla tavoin kuin nytkin.

 

Toki tuo taitaa Telian verkon ulkopuolella alkaa vaatimaan lähetyspäässä vähän enemmän ruutia ja maksamaan enemmän myös jakelukustannuksissa... Liekö siinä se todellinen syy?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei IPTV:ssä eli telia TV laajakaistalla palvelussa tulisi olla 1080p streami katsottavissa 8,5Mbit/s, IPTV:ssä ei ole  adaptiivista striimausta.

TeliaTV sovelluksella tai boksilla ilman laajakaistaa kuvanlaatu on optimoitu noin 6Mbit/s 720p tällä hetkellä.

Tällä hetkellä nuo resoluutiot on valittu kriteereillä paras katselukokemus suhteessa kaistan tarpeeseen. Mahdollisesti palvelun kehityksen edistyessä saattaa tulla lisää paremman resoluution striimejä.

 

Kiitos @KaPetri. Laitoin tykkäyksen kommenttiisi, koska nyt ketjuun osallistuu vihdoinkin joku joka oikeasti saattaa tietää asioista eikä heitellä sattuman varaisesti kopiointeja tukisivuilta.

 

Kommentoin jo tuolla TeliaTV-keskusteluissa UHD-ketjussa osan asiakkaiden haastetta. Telia ei vaan yksinkertaisesti pysty tarjoamaan osalle suomalaisista kelvollista nettiyhteyttä vaan sen tuottaa joku toinen operaattori. Enkä tässä tarkoita 4G-liittymiä vaan toisten operaattorien kuitu/kaapeliyhteyksiä. Tästä syystä osa joutuu pakotettuna käyttämään TeliaTV-palvelua ilman Telian laajakaistaa. Toivoisin että harkitsisitte vastaavan 1080p-profiilin tuomista myös AIPTV-asiakkaille ennen isompaa hyppyä UHD-kuvaan mahdollisesti jossain vaiheessa seuraavaa kautta.


@KaPetri@  kirjoitti:

Hei IPTV:ssä eli telia TV laajakaistalla palvelussa tulisi olla 1080p streami katsottavissa 8,5Mbit/s, IPTV:ssä ei ole  adaptiivista striimausta.

TeliaTV sovelluksella tai boksilla ilman laajakaistaa kuvanlaatu on optimoitu noin 6Mbit/s 720p tällä hetkellä.

Tällä hetkellä nuo resoluutiot on valittu kriteereillä paras katselukokemus suhteessa kaistan tarpeeseen. Mahdollisesti palvelun kehityksen edistyessä saattaa tulla lisää paremman resoluution striimejä.

 


Tähän on helppo tulla eli koska kilpailua ei ole niin näköjään palvelun tarjoaja määrittelee sen mikä on paras katselukokemus.

 

Tuosta vastauksestakin on tulkittavissa se että parempaa pystytään tarjoamaan mutta sitä ei haluta tehdä. Ainoa syy tähän on raha ja en emmärrä sitä miksei sitten tehdä hinnoittelumallia jossa liigapaketin hinta määräytyy striimin laadun mukaan? Mutta ilmeisesti tämäkään ei Telialle riitä vaan mukaan pitää tulla 2 vuoden sopparit laajakaistan ja muovikotelon kanssa. Tässä vaiheessa asiakkaalla ei ole sitte muuta vaihtoehtoa kuin olla katsomatta liigaa.

 

Pakko noitua tätä Telian yksinoikeutta liigaan ja toivoa että se viiden vuoden päästä menisi toimijalle joka ajattelee edes vähän laadun päälle.

Offtopicina täytyy ihmetellä, miten Telian aspalla on aikaa käydä lässyttämässä Liigapeleistä, mutta kun asiakkaat kyselevät/ihmettelevät esim. miten tekniikkaa estää jakelemasta muillekin kuin omille asiakkaille 4k kuvaa, laskeutuu ketjuun täysi hiljaisuus. Löytyisipä jokin yhtä hyvin hiljaisuuden tuova topiikki vaimon pahojen päivien varalle. Palvelua tuottavan yrityken osalta tämä on kuitenkin melko noloa.

Hei,

 

Mikä resoluutio on käytössä, kun liigaa katsoo macilla. Minulla on käytössä 2017 macbook pro ja uusi surface book 2 ja macilla katsottaessa resoluutio on selkeästi heikompi. Käytössä on 200 megainen laajakaista, joten tiedonsiirto ei todennäköisesti ole pullonkaula.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@meemio74@  kirjoitti:

Hei,

 

Mikä resoluutio on käytössä, kun liigaa katsoo macilla. Minulla on käytössä 2017 macbook pro ja uusi surface book 2 ja macilla katsottaessa resoluutio on selkeästi heikompi. Käytössä on 200 megainen laajakaista, joten tiedonsiirto ei todennäköisesti ole pullonkaula.


Kuvanlaatua vertailtaessa voi olla eroja siinä, miten eri selaimet ja laitteet pystyvät käsittelemään lähetettävää kuvaa TeliaTV:ssä. 

 

Laitekohtaisia eroja ei ole, vaan mikäli nettikaistaa riittää, niin kaikki laitteet saavat parasta kuvanlaatua. Esim. TeliaTV-sovelluksen kautta parhain kuvanlaatu on 720p/50fps, jolloin bittinopeus on n. 5,5M- tarvittava nettikaista on minimissään n. 6M, jotta parhain kuvanlaatu saavutetaan. Macillä on Chrome-selain ainoa vaihtoehto, mistä katsoo TeliaTV:tä ja sen kanssa saattaa tulla ongelmia kuvanlaadullisessa mielessä. Odotamme HTML5:n tulemista käyttöömme - pitäisi olla tulossa tämän kevään aikana. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@mikkooks@  kirjoitti:

Offtopicina täytyy ihmetellä, miten Telian aspalla on aikaa käydä lässyttämässä Liigapeleistä, mutta kun asiakkaat kyselevät/ihmettelevät esim. miten tekniikkaa estää jakelemasta muillekin kuin omille asiakkaille 4k kuvaa, laskeutuu ketjuun täysi hiljaisuus. Löytyisipä jokin yhtä hyvin hiljaisuuden tuova topiikki vaimon pahojen päivien varalle. Palvelua tuottavan yrityken osalta tämä on kuitenkin melko noloa.


 

Oheisesta linkistä näet faktaa: UHD-lähetyksistä 

Tarkoituksena ei ole suinkaan vaientua aiheesta. Häiriöilmoitustemme puoli selvittelee lopunviimein näitä mieltäaskarruttavia asioita ja jos emme osaa itse tästä vastata, niin selvitellään taustataholta. 

 

Ultra HD-lähetykset vaativat enemmän kaistaa nykyisiin HD-lähetyksiin verrattuna, vähintään 25M ja käytännössä siihen tarvitaan valokuitu /VDSL2 -yhteys. 

 

Laittamasi linkki ei toimi. Tekniikan eroavaisuuksista (HD vs. UHD) tulikin selvitystä toiselta yhteisön jäseneltä. En vaan muista Telian puolelta tulleen muuta infoa, kuin omaan verkkoon on saatavissa ja sitten noista nopeusvaatimuksista. Sen takia varmaan useampikin henkilö täällä kysellyt, miksei kilpailijoiden vaatimukset täyttävillä liittymillä toimi.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Ultra-HD -lähetyksistä nyt taidat päästä tuota linkistä paremmin - pyritään tosiaan täällä auttamaan mahdollisuuksien mukaan.

 

Hienoa, että Telia Yhteisön jäsenet auttavat toinen toistaan :smileyhappy:

No ihan ensinnä toivoisin, että tuo selainkikkare korjataan (ja mielellään jo huomiseksi, kun finaalit alkavat), niin ettei tarvitse katkaista streamia ja avata sitä uudestaan useita kertoja erässä kuvan laadun tiputtua. En ainakaan keksi mistä muusta voisi olla kyse, kun speedtest näyttää yhteyden toimivan moitteetta ja hyvällä nopeudella (hitaimmillaankin testatessani vajaa 70mbps) ja tilanne korjaantuu aina heti, kun streamin vain käynnistää uudelleen. Odottamalla laatu vain heikkenee entisestään. Muutenkin jo ketuttaa, että pitää tietokoneella kökkiä katsomassa matsia, vaikka kaikki oikeat suoratoistopalvelut osaavat tehdä äly-tv- ja pleikka-sovelluksia (Netflix, HBO, Viaplay, SF, Ruutu ja YLE esimerkkeinä mainitakseni), mutta te ette.


@SorronMies@  kirjoitti:

No ihan ensinnä toivoisin, että tuo selainkikkare korjataan (ja mielellään jo huomiseksi, kun finaalit alkavat), niin ettei tarvitse katkaista streamia ja avata sitä uudestaan useita kertoja erässä kuvan laadun tiputtua. En ainakaan keksi mistä muusta voisi olla kyse, kun speedtest näyttää yhteyden toimivan moitteetta ja hyvällä nopeudella (hitaimmillaankin testatessani vajaa 70mbps) ja tilanne korjaantuu aina heti, kun streamin vain käynnistää uudelleen. Odottamalla laatu vain heikkenee entisestään. Muutenkin jo ketuttaa, että pitää tietokoneella kökkiä katsomassa matsia, vaikka kaikki oikeat suoratoistopalvelut osaavat tehdä äly-tv- ja pleikka-sovelluksia (Netflix, HBO, Viaplay, SF, Ruutu ja YLE esimerkkeinä mainitakseni), mutta te ette.


Tässä pitää nyt ymmärtää, että.Telian ensisijainen tavoite on myydä Liiga-paketin kylkeen omaa digiboksia, sekä mielellään vielä liittymiä. Tätä tavoitetta ei millään tapaa edesauttaisi julkaista sovellusta eri alustoille. Esim. Android sovelluksen porttaus AndroidTV:lle olisi suoritteena Telian kokoiselle organisaatiolle täysin marginaalinen, mutta kuten todettua, tässä painavat aivan muut asiat kuin asiakkaan käyttö- ja asiakaskokemukset.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

@SorronMies@  kirjoitti:

No ihan ensinnä toivoisin, että tuo selainkikkare korjataan (ja mielellään jo huomiseksi, kun finaalit alkavat), niin ettei tarvitse katkaista streamia ja avata sitä uudestaan useita kertoja erässä kuvan laadun tiputtua. En ainakaan keksi mistä muusta voisi olla kyse, kun speedtest näyttää yhteyden toimivan moitteetta ja hyvällä nopeudella (hitaimmillaankin testatessani vajaa 70mbps) ja tilanne korjaantuu aina heti, kun streamin vain käynnistää uudelleen.




Millä selaimella peliä katselet? 


 


Ja onko sinulla käyttöjärjestelmänä Win10? Tällöin suosittelen lataamaan Telia TV -sovelluksen, ja katselemaan sen kautta. Selaimista HTML5 -tuki löytyy tällä hetkellä Internet Explorerista, sekä Edgestä. Selaintuki tulee vielä laajenemaan muihinkin selaimiin tämän vuoden aikana, mutta näillä olemme lähteneet liikkeelle.


 


Puhelimelta tai tabletilta Telia TV:n kuva on castattavissa telkkariin Chromecast -laitteella, oletko tähän vaihtoehtoon vielä tutustunut? 


@NikoNo@  kirjoitti:

Kuten @zirkoni mainitsitkin, niin tästä aiheesta on joitain kommentteja ja pientä keskustelua ollut täällä Yhteisössä aiemminkin. Mitään asiakkaiden kommentteja ei tietenkään pidetä turhana kitinänä, vaan kaikkiin suhtaudutaan vakavuudella. 

 

Tämä ottelun jälkeisen musiikin ja muun äänimaailman välinen ero tullaan fiksaamaan paremmalle tasolle. Tarkkaa aikataulua en valitettavasti uskalla lupailla, mutta muutoksia tähän on siis tulossa :smileyhappy:


Liiga on loppuhuipennusta vailla ja pelin loputtua alkava *******in kova taustapimputus on samanlainen edelleen!! Montako liigakautta tämän asian korjaamiseen oikein menee?? Asiasta mitään tietämättömänä luulisin, että ei tuo niin kovin vaikeaa ole...?


@mikkooks@  kirjoitti:

@SorronMies@  kirjoitti:

No ihan ensinnä toivoisin, että tuo selainkikkare korjataan (ja mielellään jo huomiseksi, kun finaalit alkavat), niin ettei tarvitse katkaista streamia ja avata sitä uudestaan useita kertoja erässä kuvan laadun tiputtua. En ainakaan keksi mistä muusta voisi olla kyse, kun speedtest näyttää yhteyden toimivan moitteetta ja hyvällä nopeudella (hitaimmillaankin testatessani vajaa 70mbps) ja tilanne korjaantuu aina heti, kun streamin vain käynnistää uudelleen. Odottamalla laatu vain heikkenee entisestään. Muutenkin jo ketuttaa, että pitää tietokoneella kökkiä katsomassa matsia, vaikka kaikki oikeat suoratoistopalvelut osaavat tehdä äly-tv- ja pleikka-sovelluksia (Netflix, HBO, Viaplay, SF, Ruutu ja YLE esimerkkeinä mainitakseni), mutta te ette.


Tässä pitää nyt ymmärtää, että.Telian ensisijainen tavoite on myydä Liiga-paketin kylkeen omaa digiboksia, sekä mielellään vielä liittymiä. Tätä tavoitetta ei millään tapaa edesauttaisi julkaista sovellusta eri alustoille. Esim. Android sovelluksen porttaus AndroidTV:lle olisi suoritteena Telian kokoiselle organisaatiolle täysin marginaalinen, mutta kuten todettua, tässä painavat aivan muut asiat kuin asiakkaan käyttö- ja asiakaskokemukset.


Näinhän se on nähtävä... Auttaisi kuitenkin huomattavasti enemmän asiakkaiden saantiin kun pistäisi esim. oman verkkonsa kuntoon 😃 Joskus oli tässäkin taloudessa Telian yhteys, mutta ei tule enään koskaan uudestaan. Luulisi kuitenkin Liigan puuttuvan moiseen *******ilyyn. Heidän intresseissään varmasti on, että pelit ovat helposti ja mahdollisimman laajasti katsottavissa.


@SannaMKoo@  kirjoitti:

Puhelimelta tai tabletilta Telia TV:n kuva on castattavissa telkkariin Chromecast -laitteella, oletko tähän vaihtoehtoon vielä tutustunut? 

Lähetäppä sellainen, niin tutustun. Yhden palvelun takia en ala ostelemaan mitään lisäpurkkeja.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@SorronMies@  kirjoitti:

Näinhän se on nähtävä... Auttaisi kuitenkin huomattavasti enemmän asiakkaiden saantiin kun pistäisi esim. oman verkkonsa kuntoon 😃 Joskus oli tässäkin taloudessa Telian yhteys, mutta ei tule enään koskaan uudestaan. Luulisi kuitenkin Liigan puuttuvan moiseen *******ilyyn. Heidän intresseissään varmasti on, että pelit ovat helposti ja mahdollisimman laajasti katsottavissa.




Tutkittiinko yhteytesi toimimattomuutta tuolloin ja oletko tämän jälkeen selvittänyt alueesi kuuluvuustilannetta tai laajakaistan saatavuutta? Investoimme joka vuosi suuria määriä rahaa niin kiinteään, kuin mobiiliverkkoonkin.

Chromecast on näppärä laite Telia TV:n katselun lisäksi myös muussa käytössä. Itseltäni ei esimerkiksi tällä hetkellä löydy kaikkia tarvitsemiani applikaatioita telkkarista, niin käytän niitä Chromecastin kautta. Chromecastilla voit myös esimerkiksi heijastaa valokuvia isolle ruudulle.


@SaJoonas@  kirjoitti:

@SorronMies@  kirjoitti:

Näinhän se on nähtävä... Auttaisi kuitenkin huomattavasti enemmän asiakkaiden saantiin kun pistäisi esim. oman verkkonsa kuntoon 😃 Joskus oli tässäkin taloudessa Telian yhteys, mutta ei tule enään koskaan uudestaan. Luulisi kuitenkin Liigan puuttuvan moiseen *******ilyyn. Heidän intresseissään varmasti on, että pelit ovat helposti ja mahdollisimman laajasti katsottavissa.


Tutkittiinko yhteytesi toimimattomuutta tuolloin ja oletko tämän jälkeen selvittänyt alueesi kuuluvuustilannetta tai laajakaistan saatavuutta? Investoimme joka vuosi suuria määriä rahaa niin kiinteään, kuin mobiiliverkkoonkin.

Chromecast on näppärä laite Telia TV:n katselun lisäksi myös muussa käytössä. Itseltäni ei esimerkiksi tällä hetkellä löydy kaikkia tarvitsemiani applikaatioita telkkarista, niin käytän niitä Chromecastin kautta. Chromecastilla voit myös esimerkiksi heijastaa valokuvia isolle ruudulle.


On kyllä merkillistä, että erilaista roinaa ja laitteita pitäisi aina vaan olla lisäämässä. Esim. itselläni kaikki käyttämäni palvelut toimivat Android TV alustalla. Liiga-paketin tilauksen lopetin kesken playoffien, kun alkoi niin paljon sapettaa Telian puuhastelu.

 

Liigaa asia ja käyttäjäkokemukset eivät kiinnosta siitä yksinkertaisesta syystä, että ovat Telialta saaneet naurettavan summan rahaa. Jos tähän päälle vielä Telian toimittama palvelu on sellaista, että se ajaa väkeä halleille, mikä voisi olla Liigan kannalta parempi lopputulos?

 

Veikkauksen osalta olen ihmeissäni, jos Telian vastuuhenkilöt eivät ole olleet ripitettävänä suurista viiveistä. Omalta osaltani Live-vedon pelaaminen loppui aivan täysin. Eihän sitä kannata useamman minuutin jäljessä ollessaan pelata.

 

Kokonaisuutena Telian strategia käyttää Liigaa vain sisäänheittotuotteena on aivan liian läpinäkyvää. Tällä toiminnalla asiakas ei todellakaan voi kokea itseään millään tapaa kunnioitetuksi, vaan mieltää itsensä lähinnä lypsylehmäksi. Sehän liiketoiminnan perimmäinen ajatuskin on, mutta mustan ja valkoisen väliin mahtuu lukematon määrä harmaan sävyjä lähtien ihan siitä asiakkaan kunnioittamisesta palvelun muuhun sujuvuuteen. Kohdallani Telia on epäonnistunut uskomattomalla tavalla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

Nyt kannattaa tulla esittämään Liigaan ja Telia TV:n liittyviä kysymyksiä tähän ketjuun! :smileyhappy:


Saamme maanantaina 10.6. tänne Yhteisöön Liigan ja Telia TV:n kehittäjiä ja tuotepäälliköitä vastailemaan kysymyksiinne näihin liittyen! 


 


Kysymyksiä voi käydä esittämässä jo ennakkoon, ja toki kannattaa mahdollisuuksien mukaan olla itse tapahtumankin aikaan paikalla! 

Olisiko mahdollista saada tv-kanavalle tuon teidän testijumputuksen lisäksi ruutuun pyörimään seuraavat pelit eli nyt tuolla preseason-kanavalla?


@AirVa@  kirjoitti:

Olisiko mahdollista saada tv-kanavalle tuon teidän testijumputuksen lisäksi ruutuun pyörimään seuraavat pelit eli nyt tuolla preseason-kanavalla?




Tulevien matsien infoja on pöyrinyt jo lähetyksien erätauoilla, mutta voisihan niitä näkyä myös pelien välillä :smileyhappy: Pistetään toiveesi korvan taakse! 

Tosiaan otteluohjelmaa kaivataan ja "tunnusmusiikki" soi todella lujaa, joutuu aina hiljentämään muuhun tv-ääneen verrattuna.


@javetaka@  kirjoitti:

Tosiaan otteluohjelmaa kaivataan ja "tunnusmusiikki" soi todella lujaa, joutuu aina hiljentämään muuhun tv-ääneen verrattuna.




Kiitos palautteesta! Tuosta musiikista onkin juuri laitettu palautetta eteenpäin, jotta tarkistellaan tuota äänenvoimakkuuden tasoa.

Pelejä voi katsella kahdella laitteella samaan aikaan, mutta:

Koko viime kauden järjestelmänne laski chromecastin yhdeksi laitteeksi eli kun yritti katsella peliä "toisella" laitteella niin tuli aina virhe että katselumäärä täynnä. Joko olette saaneet asian kuntoon eli chromecast ei ole yksi laite? ellette, ole, olisiko syytä muuttaa katseluoikeutta kolmelle laitteelle samaan aikaan?

Vastaa