24/1 nopeudet kuraa


eli tilasin 31.12 pvä soneran 24 megasen ettei tarttis alkaa odottelemaan.

mutta tosin nettin nopeus on tätä luokkaa:

speedtest.netin mukaan helsinkiin:

ping 500
sisään 5.3
ulos 0.2

modeemeis eikä muissakaan vikaa vaan soneralla.

alan koht harkitsemaan elisan 10 meganen joka on nopeampi ku tämä 24 megan adsl

t. Joonas Runninmäki

26 kommenttia

Itselläni on täsmälleen samat ongelmat. Luvattu nopeus toimii vain jonkin aikaa. Jossain vaiheessa taas vaan huomaan, ettei nopeus ole todellakaan sitä mitä on luvattu. Taas täytyy soittaa SONERAn helppariin (jossa on töissä käyvälle aika rajoitettu aikaikkuna) ja roikkua linjalla odottamassa että saa palvelua. Kun henkilön saa kiinni, niin asia kyllä korjataan nopeasti. Itseäni ei tälläinen toimintamalli kyllä kiinnosta pätkääkään vaan kun sopimuskausi (12kk) loppuu, niin vaihdan kyllä liittymää.

T:Esa Rusila
Jos yhteys hidastelee, kannattaa käydä läpi Ohjeet ja vinkit -sivultamme löytyvät ohjeet.

Jos ohjeista ei ole apua, liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus Sonera Vikapalveluun, numeroon 020 690101 (mpm/pvm). Voit jättää vikailmoituksen myös Omien Sivujen lomakkeen kautta.

EsaR: Lomakkeen kautta lähetetyn vikailmoituksen voi lähettää mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Sonera Vikapalvelun numerossa on myös Vianrajausautomaatti, johon voi jättää vikailmoituksen myös kellonajasta riippumatta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos yhteys hidastelee, kannattaa käydä läpi Ohjeet ja vinkit -sivultamme löytyvät ohjeet.

Jos ohjeista ei ole apua, liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus Sonera Vikapalveluun, numeroon 020 690101 (mpm/pvm). Voit jättää vikailmoituksen myös Omien Sivujen lomakkeen kautta.

EsaR: Lomakkeen kautta lähetetyn vikailmoituksen voi lähettää mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Sonera Vikapalvelun numerossa on myös Vianrajausautomaatti, johon voi jättää vikailmoituksen myös kellonajasta riippumatta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu



Mä olen tehny 5 vika ilmoitusta siitä kun yhteys hidastelee ja aina teillä jauhetaan samaa paskaa ja missään ei muka ole vikaa. Ja kukaa ei osaa selittää miksi tää mun 8/1 toimi ensin jopa 6megasena, mahtavat 2päivää, mutta sit on hiipunu koko ajan ja nyt pyörii 2-3,8 megassa.Lisäksi nopeus hyytyy alkua illasta ja kun modemin käynnistää uudelleen niin nopeus kohoaa. Tämä sama ilmiö tapahtuu vaikka olis eri modemi. Että kyllä tässä ny jotain mätää on ja pahasti. taidan vaihtaa kaapelimodeemiin...
Vituttaa kirjoitti:

Mä olen tehny 5 vika ilmoitusta siitä kun yhteys hidastelee ja aina teillä jauhetaan samaa paskaa ja missään ei muka ole vikaa. Ja kukaa ei osaa selittää miksi tää mun 8/1 toimi ensin jopa 6megasena, mahtavat 2päivää, mutta sit on hiipunu koko ajan ja nyt pyörii 2-3,8 megassa.Lisäksi nopeus hyytyy alkua illasta ja kun modemin käynnistää uudelleen niin nopeus kohoaa. Tämä sama ilmiö tapahtuu vaikka olis eri modemi. Että kyllä tässä ny jotain mätää on ja pahasti. taidan vaihtaa kaapelimodeemiin...


Liittymäsi asiaa tarkemmin tuntematta on vaikea sanoa mistä asiassa on kyse ja millä tavoin verkomme puolen toimivuus on jo tähän mennessä tarkistettu.

Olethan varmasti käynyt läpi ensin mm. tässä ADSL -yhteys hidastelee ohjeessamme neuvotut toimenpiteet? Erityisesti on tärkeää, että puhelinjohto, jolla olet kytkenyt ADSL-modemin linjaan on mahdollisimman lyhyt ja jatkojohtoja ei ole käytössä. Nopeutta testatessa, tietokone kannattaa olla yhdistettynä modeemiin suoraan verkkokaapelilla.

Jos olet käynyt ohjeen toimenpiteet läpi, mutta nopeus on liittymälläsi ajoittain vain 2Mbps nopeuden mukaista, asiasta voi vielä olla yhteydessä vikapalveluumme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tänään tuli sitten vihdoinkin vikapalvelusta viesti että ongelma on korjattu. Töiden jälkeen testasin yhteyttä. Tämän hetken tilanne on sitten, että koko yhteys ei toimi ollenkaan. Todella MOTIVOIVAA tämä soneran kanssa toimiminen.

T:Esa Rusila
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="Vituttaa":2rovxgdi]
Mä olen tehny 5 vika ilmoitusta siitä kun yhteys hidastelee ja aina teillä jauhetaan samaa paskaa ja missään ei muka ole vikaa. Ja kukaa ei osaa selittää miksi tää mun 8/1 toimi ensin jopa 6megasena, mahtavat 2päivää, mutta sit on hiipunu koko ajan ja nyt pyörii 2-3,8 megassa.Lisäksi nopeus hyytyy alkua illasta ja kun modemin käynnistää uudelleen niin nopeus kohoaa. Tämä sama ilmiö tapahtuu vaikka olis eri modemi. Että kyllä tässä ny jotain mätää on ja pahasti. taidan vaihtaa kaapelimodeemiin...


Liittymäsi asiaa tarkemmin tuntematta on vaikea sanoa mistä asiassa on kyse ja millä tavoin verkomme puolen toimivuus on jo tähän mennessä tarkistettu.

Olethan varmasti käynyt läpi ensin mm. tässä ADSL -yhteys hidastelee ohjeessamme neuvotut toimenpiteet? Erityisesti on tärkeää, että puhelinjohto, jolla olet kytkenyt ADSL-modemin linjaan on mahdollisimman lyhyt ja jatkojohtoja ei ole käytössä. Nopeutta testatessa, tietokone kannattaa olla yhdistettynä modeemiin suoraan verkkokaapelilla.

Jos olet käynyt ohjeen toimenpiteet läpi, mutta nopeus on liittymälläsi ajoittain vain 2Mbps nopeuden mukaista, asiasta voi vielä olla yhteydessä vikapalveluumme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:2rovxgdi]

Tiäkkö sami, sää jauhat taas samaa mitä teillä kaikki aina.. eli sitä itteensä. mulla on kuule lyhin mahdollinen johto mitä on olemassa. Mä vaan haluaisin pätevä selityksen sille, että miksi yhteys aluksi toimi miltei 6megasena ja nyt on vaan huonontunu, mut ei teiltä saa mitää pätevää selitystä. teidän asiantuntija on soittanu mulle ja sano ettei tiedä.. Voi jeesus, ja sitte sano että eikös se toimivuus olis tärkeintä, eikä nopeus. Että mitä?? Luuletteko, et olen tyytyväinen yhteyteen joka toimii tilatun 8 sijaan 95% 3megasena?? olisin tyytyväinen siihen 6megaan, mutta ei tunnu olevan mahdollista. T:mikko mäkelä, tampere
jep kaveril on elisan 2 megan ja mulla soneran 24 megan.

laitettiin jtn randomia ladattavaksi (n.400mt)

Elisa 2 mega keskimäärin n. 620 kt/s
soneran 24 megan keskimäärin n. 400kt/s

hmm tilasinkohan 1 megan soneran?
chramox kirjoitti:
jep kaveril on elisan 2 megan ja mulla soneran 24 megan.

laitettiin jtn randomia ladattavaksi (n.400mt)

Elisa 2 mega keskimäärin n. 620 kt/s
soneran 24 megan keskimäärin n. 400kt/s

hmm tilasinkohan 1 megan soneran?


Yhteyden nopeuden mittaus kannattaa suorittaa esimerkiksi lataamalla ftp://ftp.funet.fi/dev/ -osoitteesta jonkin suuren tiedoston ja seuraamalla latausnopeutta. Tämä on kotimainen palvelin, jonka kautta tehdyissä latauksissa päästään mahdollisimman lähelle yhteyden maksiminopeutta. Lisäohjeita yhteysnopeuden mittaamiseen löydät täältä.

Tarvittaessa käy läpi aiemmin tässä ketjussa antamamme ohje ADSL -yhteyden hidastelutilanteisiin. Ongelmasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (pvm/mpm), jos ohjeessa neuvottujen toimenpiteiden teon jälkeenkin yhteys toimii liian hitaasti.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
tuon mukaan mulla olisi soneran 2 megan liittymä.

siis tämähän menee sitten aivan huijauksen puolelle.
jos ei ala toimimaan EDES 8 megalla niin sitten alan vaihtamaan elisan 2 megan mokkulaan joka on nopeampi kuin 24 megan soneran adsl.


2 Mbit/s 256 kt/s 200 kt/s

tuo on teijän ohjeista lataus nopeuksille.
ja 2 meganen ja saman verran mulla tulee sisään.

eli miksi mun pitää maksaa 24 megasesta kun ei tule ku 2 megan edest?
modeemis ei ole vikaa eikä missään vaan soneralla on vika.
maksan jo nyt täst 30€/kk vaikka se voisi olla 10€/kk hitaasta lagivasta yms.
chramox: Joko olet tehnyt liittymästäsi vikailmoituksen? Se on ainoa tapa saada asia korjattua jos vika on Soneran verkossa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
saatan tietää syyn....

miksi ihmeessä nettini tulee KITTILÄSTÄ??
vaikka ite asun rovaniemellä? 200 km maktaa sinne.
Yhteytesi ei tule Kittilästä vaan Rovaniemeltä. Hyvin todennäköisesti keskus, johon liittymäsi on kytketty, on alle 2 kilometrin päässä asunnoltasi. Jos olet jo testannut liittymässäsi toista modeemia, kannattaa siitä tehdä vikailmoitus tässä viestiketjussa aiemmin mainittujen ohjeiden mukaisesti.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
http://www.speedtest.net/result/699148946.png

tos tänään kello 23:46 mitattu..... koht alan perkeleen hankkimaan toisen liittymän... ei tommost saa tulle edes mitenkään nuin hiasta.
sanokaas onks mitenkään mahollista:
http://www.speedtest.net/result/699148946.png

tos 29.1 mitattu kello 23:46.

24 meganen.

laskujen mukaan:

24 - 23 = 1 meganen liittymä.
http://www.speedtest.net/result/700768115.png

nyt tuli jo niin pohjaluemat et tost pitäs sonera jo hävetä :D

en tekis soneras enään töitä
Suosittelen yhä yhteydenottoa asiasta vikapalveluumme, jos olet jo käynyt ohjeemme neuvot läpi ja varmistanut, että ongelma ei ole omiin laitteisiisi liittyvää. Näin yhteytesi toiminta pystytäisiin tutkimaan verkkomme osalta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
viime aikoin jopa on mennyt lataus nopeudet 300-600 kt/s..
ja modeemi näyttäis et sisään max 100 mb/s...
(24/1 Meganen)

http://www.speedtest.net/result/728552706.png

speedtest antaa jo hyviä lukemia mutta uploaddi menee johkin....
mutta lataukses tuo ongelma...
chramox kirjoitti:
viime aikoin jopa on mennyt lataus nopeudet 300-600 kt/s..
ja modeemi näyttäis et sisään max 100 mb/s...
(24/1 Meganen)

http://www.speedtest.net/result/728552706.png

speedtest antaa jo hyviä lukemia mutta uploaddi menee johkin....
mutta lataukses tuo ongelma...


Jos haluaa hyvin toimivan yhteyden, pitäisi upload olla vähintään neljäsosa downloudista ( eli sinulla pitäisi olla 24/6 Megainen), toimiva olisi ylös puolet alastulon nopeudesta ja paras mahdollinen tilanne olisi alas ja ylös samat nopeudet (esim. yritysliittymät ovat usein juuri näin toteutettu, mutta hintakin on aika suolainen).

Sonera myy muutakin ilmaa, kuin ostamaansa UMTS:ia
chramox kirjoitti:
viime aikoin jopa on mennyt lataus nopeudet 300-600 kt/s..
ja modeemi näyttäis et sisään max 100 mb/s...
(24/1 Meganen)

http://www.speedtest.net/result/728552706.png

speedtest antaa jo hyviä lukemia mutta uploaddi menee johkin....
mutta lataukses tuo ongelma...



Tarkoitatkohan 100 Mbit/s -nopeudella nopeutta, jonka verkkorttisi näyttää? Tietokoneesi verkkokortin ja modeemisi välinen nopeus muodostuu yleensä verkkokortista ja modeemista riippuen, joko 10 Mbit/s tai 100 Mbit/s -nopeudella. Tämä nopeus näkyy mm. tietokoneesi verkkoyhteyksissä.

ADSL-modeemisi ja keskuksemme välisen yhteyden maksiminopeus on sen sijaan 24/1 Mbit/s. Nopeuden, jolla modeemisi on pystynyt muodostamaan yhteyden keskuksellemme, voi tarkistaa modeemin hallintasivun kautta.

Tiedostojen latausnopeuksiin vaikuttaa mm. se kuinka kaukana olevalta palvelimelta lataat tiedostoja kuinka ruuhkainen kyseinen palvelin on. Aiemmin tässä ketjussa neuvomallamme ftp.funet.fi/dev -palvelimen kautta tehtävillä tiedostonlataustesteillä pääsee hyvin lähellä yhteyden maksiminopeuksia. Ohjeen nopeuden mittaamiseen löydät tältä sivultamme.

Jos yhteyden nopeus jää paljon liittymän maksiminopeudesta, kannattaa käydä läpi aiemmin tässä ketjussa neuvomamme ADSL -yhteys hidastelee -ohje. Tarvittaessa voit olla yhteydessä vikapalveluumme yhteyden toiminnan varmistamiseksi.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
chramox kirjoitti:
jep kaveril on elisan 2 megan ja mulla soneran 24 megan.

laitettiin jtn randomia ladattavaksi (n.400mt)

Elisa 2 mega keskimäärin n. 620 kt/s
soneran 24 megan keskimäärin n. 400kt/s

hmm tilasinkohan 1 megan soneran?


Tähän on pakko kommentoida, että 2 megan liittymällä latausnopeudet ovat maksimissaan n. 200-220kt/sekunti, 620kt/sekunti viittaa enemmänkin Elisan 8 mbps liittymään.

1 mbps -liittymällä latausnopeudet ovat sitten taas 100-110kt/sekunti.
Mittasin tälläiset nopeudet nyt kun liittymä on "korjattu", josko nyt sitten maksankin puolet vaan laskusta kun tavara kerran on sekundaa???? Liittymä 24/1
Sisään 11,73
Ulos 0,54
Nämä on parhaat arvot mitä Speedtesterillä olen saanut irti!

Mikä avuksi?
Jos käytät langatonta yhteyttä, kannattaa sitä testata verkkokaapelilla. Itse yhteydessäsi ei ainakaan tällä hetkellä näy mitään erityistä ongelmaa. Ohjeita hidasteluongelmaan löydät Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos käytät langatonta yhteyttä, kannattaa sitä testata verkkokaapelilla. Itse yhteydessäsi ei ainakaan tällä hetkellä näy mitään erityistä ongelmaa. Ohjeita hidasteluongelmaan löydät Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu



No kyllä se ihan kaapelilla on mutta ottakaa nyt vastuu näistä asioista ja laittakaa ne nopeudet siihen mihin on luvattu ja mistä maksetaan älkääkä kierrelkö selvää asiaa. Vai onko nyt niin että linjat ja reitittimet vai mitä onkaan ei yksinkertaisesti riitä kaikkialla koko aikaa näihin nopeuksiin.
Näissä tapauksissa kun tuote on SELVÄSTI epäkunnossa ja tilatusta saa vain puolet on asia huomioitava hyvityksenä asiakkaalle, ette tekään maksais 1,5L maitotölkistä täyttä hintaa jos sisällä olis vaan 0,75L maitoa. Tässä tapauksessa ja näillä nopeuksilla maitoa ei olis kuin 0,6L.
Älkää enään selitelkö vaan [u:2q1ifybk]tehkää[/u:2q1ifybk] asialle todella jotain.
Liittymästä kannattaa tässä tapauksessa tehdä uusi vikailmoitus, jolloin voimme tarvittaessa lähettää asentajan paikan päälle.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Liittymästä kannattaa tässä tapauksessa tehdä uusi vikailmoitus, jolloin voimme tarvittaessa lähettää asentajan paikan päälle.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Tuossa koitin asiaa selvittää teidän ohjesivujen mukaan ja vikailmoituksen tein jo yhden tälläviikolla, ilmeisesti täytyy vaivata "korjaajaa" uudestaan, mutta eihän tämä asia nyt mikään vika ole vaan ominaisuus joka näyttää olevan kaikkien tiedossa, kun vilkasee tämän osion aiempia viestejä, tuossa kokeilin nopeutta (alla linkki) niin eipä se siitä ole miksikään muuttunut vaikka jo kertaalleen kännykkään tuli viesti että vika korjattu!
Olen nopeuden tilannut ja sen myös haluan joten pistäkää asentajaa vaan tuleen paikalle jos siitä uskotte apua olevan, itse olen siitä vähän eri mieltä.

http://www.speedtest.net/result/759286302.png

Vastaa