peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
58860 Jäsentä
163394 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Yhteisön kaffepöytäkeskustelut



Lady
Lady
Rekisteröitynyt: ‎06-06-2015
Kirjoituksia: 3 101
21/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut

Muutaman vuoden takainen hauska juttu autocorrect-mokista LOL-hymiö

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022316711268_uu.shtml

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
Velho
Velho
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 154
22/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut


@kiisseli67 kirjoitti:

Muutaman vuoden takainen hauska juttu autocorrect-mokista LOL-hymiö

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022316711268_uu.shtml


Ja puheentunnistuksesta:

 

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎09-04-2016
Kirjoituksia: 15
23/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut


@TeroRe kirjoitti:

Olen automiehiä henkiin ja vereen, mm. siksi touhuttiin tuo Tesla-koeajo (toki muitakin syitä oli). Meillä on 1,5-vuotias tyttö ja näyttää että hänestäkin tulee autofani. Käytin tänään kiertelemässä autokauppoja kaksistaan, molemmille mukavaa ajanvietettä Hymiö Onnellinen

 

Hienoja pirssejä löydettiin mutta harmikseni täytyy todeta että käytetyissä suomalaisissa autoissa näyttää olevan tosi vähän varusteita. Auton vaihto ei ole ajankohtaista vielä pitkään aikaan mutta ajattelin että tekisi nämä seuraavat kaupat ihan rauhassa ja ajan kanssa, joten siksi kauppoja on mukava ja syytä kierrellä jo hyvissä ajoin. Vähän sylettäisi ostaa noin 40k auto jossa on varusteina 4x sähkölasit, kahdet renkaat aluvanteilla, hiukkassuodattimet ja korin väriset listat. Täytynee siis suunnata katseet tuontiautoihin, niissä kun on lähes poikkeuksetta ruksittu varusteita ihan eri tavalla. BMW/Audi/MB-akselilla siis liikutaan.

 

Suomalainen verotus ei suosi autoharrastamista :/


Ennen kuin retkahdat tuontiautoihin kannattaa lukea alla oleva raportti tehdaskäynnistä...Hymiö Silmänisku

 

"Maahantuojat korostavat aitojen Suomiautojen paremmuutta käytettyinä tuotuihin verrattuna. Internetin syövereistä löytyi juttu, josta käy selville, mihin tämä paremmuus oikein perustuu. Tuulilasin keskustelupalstalta tuttu nimimerkki Autoverosika kävi itse paikalla tutustumassa asiaan.

Tulipa sitten matkattua vajaat kaksi viikkoa Keski-Euroopassa teekkariporukkaa opastamassa. Vieläkin maksa piipittää niin, että sokeat meinaavat kävellä punaisia valoja päin suojatiellä. Matkaan mahtui niin viinitiloja kuin autotehtaitakin, mitkä nyt koneteekkareita vain kiinnostivat. Matkaan lähdettiin merimatkan jälkeen Rostockin lauttarannasta ja matkaa tehtiin bussilla aina eteläiseen Saksaan saakka.

Mieleenpainuvia kokemuksia voisi listata loputtomiin, mutta ehdottomasti sykähdyttävin vierailukohde oli Stuttgartin vieressä sijaitsevan Sindelfingenin Mercedes-tehtaan vierailu. Vierailu alkoi perinteisillä pullakahveilla ja yritysesittelyllä auditoriossa, mistä sitten siirryttiin varsinaisen tehtaan läpi ”Suomiosastolle”. Isännät olivat tosi pahoillaan siitä, että meidän piti nähdä ohimatkalla perinteisten Keski-Euroopan Mersujen kokoonpanoa ankeissa ja harmaissa tehdashalleissa, mutta toisaalta he iloitsivat sitä, mitä kohta tuleman pitäisi.

Loputtomien käytävien jälkeen päästiin sitten ”Suomiosastolle”, missä tehtiin yksinomaan Suomeen tuotavia Mersuja. Siis todellakin tehtiin, niin kuin vierailun aikana selvisi, eikä vain kokoonpantu Turkista ja Puolasta tuotavista halpisosista. Tehdas oli hätkähdyttävän siisti, lasiseinäinen rakennus. Jopa Pohjanmaan ökyrikkaiden tehdasparonien hallit jäävät selvästi toiseksi. Tehtaan ulkoseiniä ja ikkunoita kiersi jatkuvasti pesemässä kuuleman mukaan alun toistasataa saniteetti-insinööriä. Heti kun lintu onnistui ulostamaan lennosta säihkyville lasiseinille ruman valkoisen läiskän, ryntäsivät saniteetti-insinöörit puhdistamaan lasipintoja jätöksistä. Tämä myös todistettiin käytännössä silmiemme edessä muutaman mahatautisen lokin kaarreltua liian lähellä krapulaista opiskelijaryhmää ja ulostettuaan kiiltäville lasiseinille.

Sisälle rakennukseen mentiin ilmalukon kautta, sillä ”Suomiosasto” oli kokonaan ylipaineistettu tehdashalli. Tämä takaisi kuulemma ehdottoman varman lopputuloksen, koska ilman epäpuhtaudet eivät pääsisi häiritsemään osien koneistusta ja auton kokoonpanoa. Suuret ”keinomunuaiset” katolla huolehtivat puhtaan ilman riittävyydestä, ja puhdistettu ilma puhallettiin tehdashalliin lukuisten suulakkeiden kautta. Pienenä yksityiskohtana mainittiin oppaan toimesta, että kahden vuoden välein raitisilmajärjestelmä uusittiin kokonaan ja vanhat järjestelmät toimitettiin hyvään hintaan lääketeollisuuden tehtaiden käyttöön. Lääketeollisuuden vaatimukset puhdastilojen suhteen kun kuulemma ovat paljon vaatimattomammat kuin ”Suomiosaston” vaatimukset. Happirikas ilma myös piristi krapulaisia teekkareita silminnähden.

Sisällä tehtaassa ahersi alun kolmatta tuhatta työntekijää, joista kaksi kolmasosaa oli laaduntarkkailijoita. Tämä tarkoitti sitä, että yksi ihminen teki työsuoritteen, mikä sitten hyväksyttiin kahden laaduntarkkailijan toimesta ja merkittiin hyväksyttynä työvaiheena tarkkoihin kokoonpanopöytäkirjoihin. Laatu vaikuttikin olevan kohdallaan ja työilmapiiri vaikutti hyvältä. Minulla oli tilaisuus jututtaa kokoonpanijoita ja laaduntarkkailijoita, jotka aidosti ylpeänä tekemästään tuotteista esittelivät tekemisiään. ”Suomiosastolle” pääsi kuulemma vain useamman vuoden työkokemuksen omaavat henkilöt, jotka sitten viimeisessä vaiheessa perehdytettiin laadukkaan työskentelyn saloihin Maybach -linjalla. Vain todelliset ammattilaiset pääsivät perehdyttämisvaiheen jälkeen töihin ”Suomilinjalle” loppujen jäädessä tekemään Maybacheja viereiseen rakennukseen.

”Suomiosaston” koneistuslinja oli täynnä huipputarkkoja saksalaisia ja sveitsiläisiä koneistuskeskuksia, ja jokaisen työstövaiheen jälkeen työn alla olevat osat läpivalaistiin röntgenosastolla huippulaadun varmistamiseksi. Työstökoneiden maksimi-ikä ”Suomiosastolla” on saatujen tietojen mukaan kolme vuotta, minkä jälkeen ne myydään vapailla markkinoilla osan päätyessä siirtoina McLarenin uuteen Paragon-tehtaaseen sen tarpeita palvelemaan. SLR:t ja formula-1 autot siis tehdään näillä sinänsä hyvillä koneilla, jotka eivät kuitenkaan täytä ”Suomiosaston” vaatimuksia. Korilinjakin teki paatuneeseen ammattilaiseen vaikutuksen. Nimittäin kaikki osat viimeistellään yksitellen prässäysvaiheen jälkeen käsin, jonka jälkeen osat päätyvät vielä sinkkikäsittelyyn ennen lopullista kokoonpanoa.

Kaikki vaikutti todella ammattimaiselta tässä vaiheessa ja ei ihmekään, että oppaamme puhisivat tyytyväisinä nähdessään suomalaisvieraiden hyväksyvät katseet. Muutama seikka kävi positiivisessa mielessä silmään tehdaskierroksen loppuvaiheessa, sillä esimerkiksi ”Suomiosastolla” käytettävät johtosarjat ovat varustettu kokonaan kultaisilla liittimillä ja lämmityslaitteet on tehty platinasta. Todella ammattimaista! Kokoonpanon lopuksi autot pakataan vakuumipakkauksiin, missä ne toimitetaan yksitellen lentorahtina Veholle toimitettavaksi edelleen asiakkaille.

Tehdaskierroksen jälkeen siirryimme vielä ”Suomiosaston” auditorioon, missä teekkareilla oli konjakin nauttimisen ohella tilaisuus kysellä näkemästään. Ensimmäinen kysymys koski Suomeen tuotavien Mersujen huonoa varustelutasoa, mihin saatiinkin kaikenkattava vastaus. Tehtaan edustajan mukaan kaikki lisävarusteiden vaatimat mekaaniset komponentit tehdään alihankintana Rolexin ja Longineksen tehtailla Sveitsissä, mikä asettaa omat rajansa lisävarusteiden määrälle. Kaikkiin yksiöihin ei kuulemma riitä varusteita. Esimerkkinä mainittiin kattoluukun mekanismi, minkä tekeminen vie kolme kuukautta Rolexin kellosepiltä. Tehdas ei puutteellista laatua hyväksy, joten Suomeen toimitettavat valioyksilöt ovat siis pakon sanelemina yleensä perusmalleja.

Toinen kysymys koski mahdollisuutta tulla kesäharjoittelijaksi tehtaaseen, johon saimmekin hyvän vastauksen. Tehtaan politiikan mukaisesti teekkarin statuksen omaava henkilö voitaisiin ottaa ainoastaan saniteetti-insinöörin apulaisen apulaisen tuuraajaksi, ja silloinkin hoitamaan vain pyyhinrättien kuivatusta valvotuissa olosuhteissa. Palkka olisi tosin hyvä; noin 4300 euroa ja luontaisetuudet päälle kuukaudessa.

Kolmas kysymys koski palkkoja tehtaalla yleensä, mihin isännät antoivatkin kaikkia tyydyttävän vastauksen. Perustyöntekijä muualla kuin ”Suomilinjalla” saa 1800 euroa kuukaudessa, mistä vielä vähennetään parkkipaikka- ja ruokailumaksu. ”Suomilinjalla” perustyöntekijä saa kokemuksesta riippuen 9000–12500 euroa kuukaudessa plus työsuhde-edut, joihin kuuluu muun muassa kerran vuodessa uusittava Maybach kuljettajalla (vain tehtaan johtajalla on oikeus ”Suomimersuun, joka on yleisesti e200cdi Classic) ja ilmaiset kesälomamatkat. Myös asunnostaan ”Suomilinjan” työntekijät maksavat huomattavasti vähemmän vuokraa kuin peruskansalainen. Tehtaan edustajat mainitsivat vielä erikseen, että kilpailu on todella kovaa rajallisista työpaikoista.

Tämän jälkeen olikin vierailulle varattu aika lopussa, joten marssimme oppaiden johdolla bussille Keski-Euroopan mallien kokoonpanolinjojen ohitse. Oppaat pyrkivät pitämään kiirettä, mutta muutamille havainnoille oli kuitenkin aikaa; työolot olivat todella karut ja valoa vähän. Kukaan ei piitannut laadusta ja suurin osa osista näytti tulevan purku-autoista, joita olikin tehtaan kokoonpanohalli puolillaan. Myös ”Suomiosaston” kolarikoeautot näyttivät olevan kovaa sanaa näiden autojen kokoonpanossa.

Matkalla nähtiin lukuisia turkkilaisia rähjiä sylkemässä kokoonpanemiinsa osakokonaisuuksiin ja yksi krapulaisen näköinen sankari jopa heitti laatat kokoonpanovuorossa olevan Mersun varapyöräkoteloon. Tästä rohkaistuneena meidänkin teekkarit heittivät lukuisia laattoja kokoonpanolinjoilla olevien autojen hansikaslokeroihin. Bussiin noustessa isännät vielä ojensivat kaikille teekkareille nahkaiset McLarenin varikkotakit (selkämerkinnällä ”Finnish Customer, the BOSS”) ja kolmen litran pullot Mercedeksen oman brandin konjakkia. Ilo oli ylimmillään tässä vaiheessa.

Tämän jälkeen olikin hyvä jatkaa kierrosta viinilaaksoon, missä tutustuimme Suomeen tuotavien viinien salattuihin maailmoihin (Suomeen tuotavat viinit tehdään oikeasti aidoista rypäleistä ja Keski-Euroopan viinit tynnyreiden pesuvedestä!) sekä vedimme kunnon lärvit useampana iltana viinitiloilla. Kunnon asiakasryhmän edustajille kun on tapana tarjota vain parasta…

Olen aina tiennyt, että autotehtailla on omat osastonsa ”Suomiautoille”, mutta en koskaan ole arvannut miten perusteellisesti Mercedeksin väki suhtautuu tärkeimpään asiakasryhmäänsä; suomalaisiin asiakkaisiin. On ylpeä olla suomalainen! Ja aito ”Suomi Auto” on arvokkaampi kuin painonsa kultaa!

Autoverosika"
 
Lady
Lady
Rekisteröitynyt: ‎06-06-2015
Kirjoituksia: 3 101
24/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut

Nyt voidaan olla ylpeitä mesen "karvalakkimalleista", sillä ne ovat taattua suomalaista laatua mistään tinkimättä valmistettuja Hymiö Silmänisku

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
0 tykkäystä
Konkari ☆
Rekisteröitynyt: ‎11-09-2012
Kirjoituksia: 1 234
25/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut

Suomen tuotavia Mersuja kootaan myös mm. Etelä-Afrikassa, toivottavasti ovat muistaneet laittaa Suomi-osaston myös sinne. Hymiö Silmänisku

0 tykkäystä
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 622
26/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut


@vanOs kirjoitti:

@TeroRe kirjoitti:

Olen automiehiä henkiin ja vereen, mm. siksi touhuttiin tuo Tesla-koeajo (toki muitakin syitä oli). Meillä on 1,5-vuotias tyttö ja näyttää että hänestäkin tulee autofani. Käytin tänään kiertelemässä autokauppoja kaksistaan, molemmille mukavaa ajanvietettä Hymiö Onnellinen

 

Hienoja pirssejä löydettiin mutta harmikseni täytyy todeta että käytetyissä suomalaisissa autoissa näyttää olevan tosi vähän varusteita. Auton vaihto ei ole ajankohtaista vielä pitkään aikaan mutta ajattelin että tekisi nämä seuraavat kaupat ihan rauhassa ja ajan kanssa, joten siksi kauppoja on mukava ja syytä kierrellä jo hyvissä ajoin. Vähän sylettäisi ostaa noin 40k auto jossa on varusteina 4x sähkölasit, kahdet renkaat aluvanteilla, hiukkassuodattimet ja korin väriset listat. Täytynee siis suunnata katseet tuontiautoihin, niissä kun on lähes poikkeuksetta ruksittu varusteita ihan eri tavalla. BMW/Audi/MB-akselilla siis liikutaan.

 

Suomalainen verotus ei suosi autoharrastamista :/


Ennen kuin retkahdat tuontiautoihin kannattaa lukea alla oleva raportti tehdaskäynnistä...Hymiö Silmänisku

  


 

Onkohan tuo nyt tottakaan Hymiö Silmänisku

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone XS Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

0 tykkäystä
Lady
Lady
Rekisteröitynyt: ‎06-06-2015
Kirjoituksia: 3 101
27/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut

Netistä napattua :  Mikrotukea savoks Hymiö Onnellinen

 

Mitteepä tiet, jos tietokonneesj alakkaa renkata? Ossootko korjata ite vae maksakko isot rahnat huoltovirman kojjoottiloille? Jos et ossoo, nii luveppa tämä. Alakkaa mutkikkaammattii pelit kölökkästä.

 

Jos tietokone kuatuu. Nosta se ylös. Vastasen varalle oes hyvä hommata asijalline atk-tuki, parrunpätkä käyp hyvin.

 

Jos käättöjärjestelmä jummii. Käätä sitä noppeesti kiehuvassa veessä ja sitte pakastimessa. Näätä sille, miten paljon huonomminnii sen asijat voes olla. Eeköhän tokene.

 

Jos ohjelma katkijaa. Vaeha kanavvoo. Jos out alaikäne, tarkista jotta ohjelma ei ou kielletty alta 16-vuotijaelta. Jos ee aata, nii soeta televisijon ohjelmapäevystyksee.

 

Jos sähköposti ee kule. Uhkoo, että lopetat tykkännään konttuurissa käännin ja määt kyläkaapan asijakkaaksi.

 

Jos rosesorj takkuvvaa. Se on kuitennii aena liijan vanaha ja aljtehone, nii että osta uusj.

 

Jos hiiri ee liiku. Pistä kissa vierreen yöksj. Eeköhän ala vaahti maestuu.

 

Jos näättö pimennöö. Sammuta valot ja sano, että osattaan sitä täällännii. Ja mää kalalle.

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
Poistettu käyttäjä
 
Kirjoituksia: 0
28/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut

Tänään oli ihanaa fillaroida. En yritä painoa alentaa,  vaan parannan hengitystekniikkaa. Minun painoindeksini on 21 ja se on ihan riittävä ja normaali. 

0 tykkäystä
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 622
29/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut


@Puuneula kirjoitti:

Tänään oli ihanaa fillaroida. En yritä painoa alentaa,  vaan parannan hengitystekniikkaa. Minun painoindeksini on 21 ja se on ihan riittävä ja normaali. 


Heh, meillä oli tänään polkupyörien kevät"huolto", eli ketjujen rasvaus ja jarrujen säätö Hymiö Onnellinen Minulla olisi suunnitelmissa tuo painon alennus ja lähtisi liikkeelle sillä että pyöräilisin työmatkat, siinä tulisi "huomaamatta" päivittäin 40min hyötyliikuntaa. Tekisi terää kyllä.

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone XS Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

0 tykkäystä
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 622
30/457

Vs: Klaanin kaffepöytäkeskustelut

Tänään tulee legendaarinen leffa, Snakes on a plane.

 

Leffahan itsessään on aika kuraa, mutta leffan lähes ääliömäinen teema, käärmeitä lentokoneessa tekee leffasta kuitenkin katsomisen arvoisen.

 

Ja tämä kuolematon lausahdus: "I have had it with these god damn snakes on this god damn plane!"

 

Legendaarista Hymiö Onnellinen

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone XS Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮