Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
NikoNo
Moderaattori
Moderaattori
  • 664 custom-general.kudos
  • 1502 custom-general.replies
  • 95 custom-general.solutions

Huijauksia Telian nimissä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tämä ketju on avattu alunperin Soneran aikaan, jolloin huijauksia alkoi ilmestymään tasaiseen tahtiin verkossa. Tilanne ei ole kuitenkaan rauhoittunut missään vaiheessa, vaan tasaiseen tahtiin ilmestyy uusia huijauksia ja tietojenkalasteluun viittaavia kyselyitä, jotka on naamioitu Telian nimissä toteutetuksi.

 

Muutama vinkki jolla vältät ansat

1. Jos tietokoneesi tai puhelimesi ruudulle ilmestyy "kysely" johon osallistumalla saat ilmaisen tai 1 euron maksavan uutuuspuhelimen Telialta, niin tämä on huijausta.

 

2. Jos sinulta pyydetään voittamasi ilmaisen palkinnon vuoksi luottokortin tietoja postimaksuja varten, niin tämä on huijausta ja luottokortiltasi veloitetaan satunnaisia summia.

 

3. Jos törmäät omituiseen kyselyyn tai arvontaan, niin suosittelen tutustumaan sivun alareunasta löytyviin ehtoihin, mistä näkee tarkemman kuvauksen asiasta.

 

4. Jos epäilet onko jokin viesti tullut oikeasti Telialta vai onko kyseessä huijaus, niin voit aina tiedustella asiasta tässä ketjussa tai suoraan meidän asiakaspalvelusta.

 

Tähän ketjuun on koottu ajankohtaiset ja vastaan tulleet huijaukset. Voit myös lisätä tähän ketjuun kuvakaappauksen jos itse bongaat jonkun tietojenkalasteluyrityksen Telian nimissä ja se puuttuu toistaiseksi täältä listalta.

 

 

 

 

 

 

149 vastausta
Panda2021
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Pitäisikö ihan oikeasti luottaa 100 %:sesti sähköpostiviestiin, jossa väitetään, että olen muka tilannut hiljattain tuotteita Telialta tai ollut muutoin yhteydessä Teliaan? Eikö sähköpostiosoitteen vahvistamiseen ole muuta keinoa kuin tuollainen viesti?

HannaSu
Moderaattori
Moderaattori
  • 130 custom-general.kudos
  • 504 custom-general.replies
  • 16 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Panda2021@  kirjoitti:

Pitäisikö ihan oikeasti luottaa 100 %:sesti sähköpostiviestiin, jossa väitetään, että olen muka tilannut hiljattain tuotteita Telialta tai ollut muutoin yhteydessä Teliaan? Eikö sähköpostiosoitteen vahvistamiseen ole muuta keinoa kuin tuollainen viesti?


Kieltämättä tuossa viestin muotoilussa voisi olla hieman viilattavaa, sillä nyt tuo aloitus saattaa herättää hämmennystä jos mitään tilausta ei ole tehnyt. Tuossa @MinnaLN  mainitsikin jo, että tällainen viesti lähtee silloin, jos olet käynyt päivittämässä asiakastietojasi, kuten tuon sähköpostiosoitteesi. Kävitkö tekemässä tällaisia muutoksia Minun Teliassa?

| Telia Yhteisön moderaattori |
peekotu
Vakiokalustoa ☆
  • 63 custom-general.kudos
  • 215 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

samaa mieltä, tuohon pitäisi tehdä jokin muutos. Itselleni tuli tekstiviesti teliafinacelta jossa pyydettiin täyttämään asiakastietolomake, viestissä mainittiin, ettei tietoturvasyistä ole linkkiä sivun ositteeseen vaan kirjoita teliafinance.fi ja käy täyttämässä tietosi. Heti itsellänikin nousi epäilys onko huijaus. 

 

Menin sitten telian omille sivuille ja kirjauduin ja sieltä teliafinancen sivuille missä minun tiedot ovat, joten tämä on ainakin turvallinen tapa mennä sivuille mistä aina menen ja olen tänne tunnistautunut. Etsin kaikki välilehdet ja enkä löytänyt mitään asiakastietolomaketta, ajattelin jo, että en ole kirjautunut viimeaikoina sivulle ja siinä alussa taas varmistettiin sähköpostiosoite ja puhelinnumero niin tämä olisi ollut se, tarkistetaan tiedot tasaisin väliajoin.

 

No, miettisin hetken ja ajattelin vielä tarkistaa puhelimen viestin ja katsoin osoitteen ja laitoin sen selaimeen ja sieltä tuli sivu missä pyydettiin täyttämään asiakastietolomake. Ajattelin tämähän on epäturvallista ja huonosti tehty juttu. Pitäisi mennä jollekin uudelle sivulle pelkästään jättämään tietoja mitä ei voinut jättää virallisille teliafinace sivuille. Kuka tämän on suunnitellut. Ekana tulee mieleen huijaus tässäkin tapauksessa ja sitten pitää varmistella uskaltaako tälläiseen kyselyyn vastata. Eikö yksinkertaisesti ole vaan voitu laittaa menen telian omille sivuilla ja täytä siellä kysely. Tänä päivänä on niin paljon laadukkaita huijausviestejä ja oikean näköisiä huijaussivuja joten näissä saa olla tarkka. Poistatte sähköspostilaskun koska se on epäturvallinen, mutta sitten teette tälläisiä tempauksia mistä juuri varoitellaan ja nämä vasta ovat epäturvallisia.

 

Myöskin kun menee oma telian kautta rahoitukseen niin telian rahoituksen sivu on teliasonerafinance eikä pelkkä teliafinance.  Joten onko tämäkin huijaus tai onko tämä tehty vaan aivan väärin. Tekstiviesti tuli telian numerosta mistä olen saanut kaikki muutkin viestit. En laita linkkinä sivua mihin pyytää kirjautumaan vaan se on ihan teliafinance.fi muotoa ja siellä asiakastietolomake.  PS, täytän tuon kyselyn, mutta vain virallisella telian sivulla, joten sanottiin 3 vko aikaa täyttää joten voitteko tuon tehdä turvalliseksi täyttää jos on oikea kysely.

 

HannaSu
Moderaattori
Moderaattori
  • 130 custom-general.kudos
  • 504 custom-general.replies
  • 16 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@peekotu@  kirjoitti:

samaa mieltä, tuohon pitäisi tehdä jokin muutos. Itselleni tuli tekstiviesti teliafinacelta jossa pyydettiin täyttämään asiakastietolomake, viestissä mainittiin, ettei tietoturvasyistä ole linkkiä sivun ositteeseen vaan kirjoita teliafinance.fi ja käy täyttämässä tietosi. Heti itsellänikin nousi epäilys onko huijaus. 

 

Menin sitten telian omille sivuille ja kirjauduin ja sieltä teliafinancen sivuille missä minun tiedot ovat, joten tämä on ainakin turvallinen tapa mennä sivuille mistä aina menen ja olen tänne tunnistautunut. Etsin kaikki välilehdet ja enkä löytänyt mitään asiakastietolomaketta, ajattelin jo, että en ole kirjautunut viimeaikoina sivulle ja siinä alussa taas varmistettiin sähköpostiosoite ja puhelinnumero niin tämä olisi ollut se, tarkistetaan tiedot tasaisin väliajoin.

 

No, miettisin hetken ja ajattelin vielä tarkistaa puhelimen viestin ja katsoin osoitteen ja laitoin sen selaimeen ja sieltä tuli sivu missä pyydettiin täyttämään asiakastietolomake. Ajattelin tämähän on epäturvallista ja huonosti tehty juttu. Pitäisi mennä jollekin uudelle sivulle pelkästään jättämään tietoja mitä ei voinut jättää virallisille teliafinace sivuille. Kuka tämän on suunnitellut. Ekana tulee mieleen huijaus tässäkin tapauksessa ja sitten pitää varmistella uskaltaako tälläiseen kyselyyn vastata. Eikö yksinkertaisesti ole vaan voitu laittaa menen telian omille sivuilla ja täytä siellä kysely. Tänä päivänä on niin paljon laadukkaita huijausviestejä ja oikean näköisiä huijaussivuja joten näissä saa olla tarkka. Poistatte sähköspostilaskun koska se on epäturvallinen, mutta sitten teette tälläisiä tempauksia mistä juuri varoitellaan ja nämä vasta ovat epäturvallisia.

 

Myöskin kun menee oma telian kautta rahoitukseen niin telian rahoituksen sivu on teliasonerafinance eikä pelkkä teliafinance.  Joten onko tämäkin huijaus tai onko tämä tehty vaan aivan väärin. Tekstiviesti tuli telian numerosta mistä olen saanut kaikki muutkin viestit. En laita linkkinä sivua mihin pyytää kirjautumaan vaan se on ihan teliafinance.fi muotoa ja siellä asiakastietolomake.  PS, täytän tuon kyselyn, mutta vain virallisella telian sivulla, joten sanottiin 3 vko aikaa täyttää joten voitteko tuon tehdä turvalliseksi täyttää jos on oikea kysely.

 


Kiitos palautteestasi! Saamasi viesti on aito. Rahoitusyhtiönä Telia Financella on oltava kattavat ja ajan tasalla olevat tiedot kaikista asiakkaistaan, jonka myötä asiakkaita on lähestytty kirjeellä sekä tekstiviestillä, jossa ohjataan täyttämään tämä kyseinen asiakastietolomake Financen kotisivulla, osoitteessa www.teliafinance.fi. Asiakastietolomakkeen pääsee täyttämään, kun skrollaa sivustoa alas kohtaan ”Asiakkaan tunteminen”. Lomaketta ei siis löydy asiakkaan omasta rahoitusportaalista, vaan sen pääsee täyttämään tuolta Financen kotisivuilta.

 

Telia Financen sivuilla on myös avattu tarkemmin tätä juurisyytä, miksi näitä viestejä lähetetään. Suosittelen lukaisemaan tämän läpi.

| Telia Yhteisön moderaattori |
peekotu
Vakiokalustoa ☆
  • 63 custom-general.kudos
  • 215 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Juu ymmärrän miksi se tehdään, toteutus on vaan huono nykypäivälle. Jos ihmiset joutuvat ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun tietääkseen onko tämä oikea ja luotettava kysely. Kirjettä ei tullut ja tuota oma telia palvelua tai omaa rahoitusportaalia olisi pitänyt käyttää hyväksi tässä tapauksessa kun nämä ovat ihmisille ne normaalit asioimiskanavat telian kanssa. Hyvä tietää, että on aito, jatkossa vähän tarkemmin näitä ilmoituksia kun ihmiselle laittaa niin harkitsee tuotakin tilannetta. Nyt netti osoite oli eri kun telian omilla sivuilla rahoitus puolen sivu. Ja nykyään kun saa huijaus tekstiviestin niin tämä viesti voi tulla samaan viestiketjuun kuin oikeat viestit telialta.

HannaSu
Moderaattori
Moderaattori
  • 130 custom-general.kudos
  • 504 custom-general.replies
  • 16 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@peekotu@  kirjoitti:

Juu ymmärrän miksi se tehdään, toteutus on vaan huono nykypäivälle. Jos ihmiset joutuvat ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun tietääkseen onko tämä oikea ja luotettava kysely. Kirjettä ei tullut ja tuota oma telia palvelua tai omaa rahoitusportaalia olisi pitänyt käyttää hyväksi tässä tapauksessa kun nämä ovat ihmisille ne normaalit asioimiskanavat telian kanssa. Hyvä tietää, että on aito, jatkossa vähän tarkemmin näitä ilmoituksia kun ihmiselle laittaa niin harkitsee tuotakin tilannetta. Nyt netti osoite oli eri kun telian omilla sivuilla rahoitus puolen sivu. Ja nykyään kun saa huijaus tekstiviestin niin tämä viesti voi tulla samaan viestiketjuun kuin oikeat viestit telialta.


Ymmärrän kyllä pointin – hyvä, että olet tarkkana. 😊 Tosiaan Telia Finance on lähettänyt asiakkailleen sekä tekstiviestejä että vaihtoehtoisesti sitten kirjeitä ilmoituksena tämän lomakkeen täytön osalta, eli näistä jommallakummalla tiedotustavalla.

 

Telia Finance on pyrkinyt lisäämään tietoutta tämän kyselyn osalta muun muassa vahvistamalla kotisivuillaan, että asiakastietolomake on aito. Sivustolle on lisätty myös kysymyksiä ja vastauksia -osio tähän liittyen. Asiakkaille lähetetyissä viesteissä kerrotaan myös, milloin, miten ja mitä tulee tehdä.

| Telia Yhteisön moderaattori |
peekotu
Vakiokalustoa ☆
  • 63 custom-general.kudos
  • 215 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

koitan nyt tuolla sivulla käydä ja laitta kyselyn. Heti ekana sivu jumittaa ja on todella hidas, ei lataudu kaikki heti kuten muilla sivuilla, ei toimi oikein. Toiseksi ylhäällä ilmoittaa englanniksi tuon käytämme we use necessaty cookies joten jo nuo laittaa myös vähän epäilemään mikä sivu tämä on kun suomesta menee sivulle ja englanniksi on varoitukset. Suomeksi sivu on mitä ehtii latautua ja ylhäällä näkee kirjaimista valittuna fi mutta silti cookies ja tuo ilmoitus lukee englanniksi. Käytän edge selainta ja koko kirjoituksen aika tuo sivu ei vain lataudu.

 

Ja tuollaiseen sivuun pitäisi luottaa tuollaisten viestien jälkeen, kokeilen toista selainta mutta jos en olisi täältä kysynyt niin olisin jättänyt koko kyselyn väliin , tapahtui sitten rahoitukselle mitä tahansa.

PS. Tuo, että sivuilla lukee tämä kysely on aitoja kysymyksiä ja vastauksia on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska muka huijaus sivulla lukisi tämä kysely on huijaus, kyllä löytyy todella uskottavia sivuja. Ja toisekseen en ole edes koskaan kuullut telia financen omista sivuista, käyn telian sivulla ja sieltä omaan teliaan hoitamaan asioita. Joten sen puolesta tuo sivu voisi olla ihan huijausta. Toivon mukaan kun te vaaditte asiakkailta vahvaa tunnistaumista niin tämä toimisi myös toiseen suuntaan ja jos olen johonkin telian palveluun kirjautunut vahvalla tunnisteella niin täällä samassa palvelussa olisi nuo samat tiedot ja linkit ja kyselyt. chromella sivu on todella hidas mutta edes latautuu joten kuten, ei kuitenkaan kaikki kohdat. Ongelmia ei ole missään muualla.

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 262 custom-general.kudos
  • 584 custom-general.replies
  • 32 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@peekotu@  kirjoitti:

koitan nyt tuolla sivulla käydä ja laitta kyselyn. Heti ekana sivu jumittaa ja on todella hidas, ei lataudu kaikki heti kuten muilla sivuilla, ei toimi oikein. Toiseksi ylhäällä ilmoittaa englanniksi tuon käytämme we use necessaty cookies joten jo nuo laittaa myös vähän epäilemään mikä sivu tämä on kun suomesta menee sivulle ja englanniksi on varoitukset. Suomeksi sivu on mitä ehtii latautua ja ylhäällä näkee kirjaimista valittuna fi mutta silti cookies ja tuo ilmoitus lukee englanniksi. Käytän edge selainta ja koko kirjoituksen aika tuo sivu ei vain lataudu.

 

Ja tuollaiseen sivuun pitäisi luottaa tuollaisten viestien jälkeen, kokeilen toista selainta mutta jos en olisi täältä kysynyt niin olisin jättänyt koko kyselyn väliin , tapahtui sitten rahoitukselle mitä tahansa.

PS. Tuo, että sivuilla lukee tämä kysely on aitoja kysymyksiä ja vastauksia on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska muka huijaus sivulla lukisi tämä kysely on huijaus, kyllä löytyy todella uskottavia sivuja. Ja toisekseen en ole edes koskaan kuullut telia financen omista sivuista, käyn telian sivulla ja sieltä omaan teliaan hoitamaan asioita. Joten sen puolesta tuo sivu voisi olla ihan huijausta. Toivon mukaan kun te vaaditte asiakkailta vahvaa tunnistaumista niin tämä toimisi myös toiseen suuntaan ja jos olen johonkin telian palveluun kirjautunut vahvalla tunnisteella niin täällä samassa palvelussa olisi nuo samat tiedot ja linkit ja kyselyt. chromella sivu on todella hidas mutta edes latautuu joten kuten, ei kuitenkaan kaikki kohdat. Ongelmia ei ole missään muualla.


Kaikenlaista viestiähän sitä on näinä aikoina näkyy ja on hyvä olla kriittisin silmin liikkeellä. Välitän tästä aiheesta antamasi palautteet viestinnän sekä toteutuksen osalta meillä tiedoksi eteenpäin. Tuo Minun Telian kautta linkki kyselyyn oli mielestäni hyvä idea ja etenkin jatkon kannalta varteenotettava vaihtoehto, jos sen toteutus on mahdollista. Tällä kertaa ohjaus on päädytty tekemään suoraan Telia Financen sivuille, josta löytyy myös eri kielivalinnat. Testauksella ei ainakaan heti saatu toistettua normaalista poikkeavaa sivun hidastelua, mutta tästäkin välitän havaintosi eteenpäin, jos tämän osalta selviää vielä muita havaintoja. Vaikkakin Chromella sivun aukeaminen ainakin vaikutti itsellänikin olevan hitusen Edgeä sujakampi.

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*

SINAD
Konkari
  • 479 custom-general.kudos
  • 983 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Panda2021@  kirjoitti:

Pitäisikö ihan oikeasti luottaa 100 %:sesti sähköpostiviestiin, jossa väitetään, että olen muka tilannut hiljattain tuotteita Telialta tai ollut muutoin yhteydessä Teliaan? Eikö sähköpostiosoitteen vahvistamiseen ole muuta keinoa kuin tuollainen viesti?


Mihinkään sähköpostiin tai tekstiviestiin ei pidä luottaa! Kuka tahansa voi lähetellä sähköposteja kenen tahansa osoitteesta tai puhelinnumerosta, koska ei näissä ole mitään vahvaa tunnistautumista mukana. Voit itsekin vaihtaa sinne sähköpostiohjelman asetuksiin ihan minkä hyvänsä hatusta repäistyn sähköpostiosoitteen ja sen jälkeen kun lähetät sähköposteja, ne näyttävät ko. osoitteesta tulleille. Myös tekstiviestejä on mahdollista lähetellä siten että lähettäjän numero voi olla ihan mikä hyvänsä. Tämä oli jopa hauska pila joskus 25 vuotta sitten kun GSM yleistyi. Läheteltiin kavereille moikka viestejä hänen omasta numerostaan. Siihen oli joku nettisivu, jossa niitä sai lähetellä jopa täysin ilmaiseksi.

Merja_J
Moderaattori
Moderaattori
  • 816 custom-general.kudos
  • 1106 custom-general.replies
  • 75 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Nämä palautteet lähtivät eteenpäin projektista vastaavilla ja saimmekin heiltä jo kiitoksen kommenttien lähettämisestä. Lupasivat selvitellä jos jotain parannusta olisi tehtävissä. 👍

| Telia Yhteisön moderaattori | Apple iPhone 12 | Apple Watch SE | C More