Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63295
Kirjoituksia 172698

Sähköpostilaskun muutokset

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎16-02-2015
Kirjoituksia: 458
41/51

Vs: Sähköpostilaskun muutokset

Olenko minä oikeasti  ainoa  joka pitäää tätä telian suuntausta  pelkästään  kulujen vähentämisenä

koska e-lasku  mikä on sinällään ihan hyvä asia 

niin  siinäkin laskun  tiedot menee 3 osapuolelle  ihan selkokielisenä eli pankille  eli pankki näkee  mitä oot ostanu  sun muut tiedot laskuilla  

voi kuullostaa vainoharhaselta   mutta kanattais  miettiä tätäkin asiaa kelle tiedot haluaa antaa .

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎13-07-2017
Kirjoituksia: 482
42/51

@SINAD  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.

No, pääasia että laskut saa vanhaan tapaan PDF:nä omien sivujen kautta!

Eli koko episodi pähkinänkuoressa: mikään muu ei nyt tule muuttumaan kuin että tähän asti sähköpostiin tullut ilmoitus tulisi jatkossa puhelimeen tekstarina (mutta pitää käydä säätämässä se niin). Mulle toi PDF on se tärkein muoto nässä, sen voin sitten toimittaa eteenpäin, tulostaa yms. mikä milloinkin on tarpeellista ja ennenkaikkea PDF laskusta näkee kaikki olennaiset tiedot eikä pelkästään että maksa tuolle tilille x euroa (mutta mistä hyvästä?)..

Niinpä.

E-laskun mukana tulee aina sen paperilaskun näköisversio pdf-tiedostona pankkiin. Siitä voi sitten katsella kaikki tarpeelliset tiedot tarvittaessa , tehdä mitä tavitsee ja laskun maksukin on vain pari klikkausta. Pankki lähettää ilmoituksen haluaamasi laitteeseen saapuneista laskuista jo pari viikkoa ennen eräpäivää.

Jotain pankkikohtaisia eroja varmaan on , mutta ainakin käyttämäni pankin palvelu on toiminut jo kymmenkunta vuotta kiitettävästi.

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
43/51

@MMALINEN  kirjoitti:

Olenko minä oikeasti  ainoa  joka pitäää tätä telian suuntausta  pelkästään  kulujen vähentämisenä

koska e-lasku  mikä on sinällään ihan hyvä asia 

niin  siinäkin laskun  tiedot menee 3 osapuolelle  ihan selkokielisenä eli pankille  eli pankki näkee  mitä oot ostanu  sun muut tiedot laskuilla  

voi kuullostaa vainoharhaselta   mutta kanattais  miettiä tätäkin asiaa kelle tiedot haluaa antaa .

Maksatko ostoksia esim. pankkikortilla??

Silloinkin pankki periaatteessa tietää mitä olet ostanut ja mistä.

Asiakkaan laskuihin ei pankin henkilökunta pääse kirjautumaan , koska se on itsevalitun salasanan/PIN-koodin takana ja käyttää vahvaa tunnistautumista. Pankki näkee vain tilitapahtumien summat ja maksujen saajat.

Mikäköhän intressi pankilla olisi tutkia sinun ostoksiasi??? Oletko sattunut kuulemaan pankkisalaisuudesta?? Pankit eivät luovuta tietoja edes viranomaisille asiakkaistaan kuin oikeuden päätöksellä.

Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-12-2014
Kirjoituksia: 4
44/51

E-mail on aina ollut erittäin kätevä kommunikaation muoto. En käsitä, miksi sitä pitää väkisin ja väen vängällä saada muutettua ja poistettua joksikin muuksi.

Jos joku ulkopuolinen haluaisi käyttää hyväksensä jonkun tietoja, tuskinpa internet-tarjoajan lasku on se ensimmäinen asia, johon yritetään kajota. MITÄ joku ulkopuolinen hyötyy siitä tiedosta, että lasku on tämän verran ja eräpäivä tuona päivänä, ja viitenumro tämä? Mitä ihmeen tietoturvaa siitä on, että yritetään piilottaa tämä data?

Jos laskut joka tapauksessa näkyvät 'omilta sivuilta', asiahan ei ole välttämättä ongelmallinen. Kätevä muistutus vain poistuu, ja on itse muistettava maksaa lasku joka kerta.

E-mail-laskun poistuminen on ärsyttävä ja epäkätevä asia minulle, ja tällainen asiakkaan pompotus ja pakotus (ei anneta asiakkaan ITSE päättää ja kustomoida omaa 'tietoturva'tasoaan tai mitään muutakaan, kuinka käyttäjävihamielistä! Ehkä joillekuille e-lasku voi olla parempi vaihtoehto, mutta miksi he, joilla ei koskaan ole ollut pienintäkään ongelmaa e-mail-laskun käytössä, eivät saa tätä laskua itse valita jatkettavaksi?) saa TOSISSAAN harkitsemaan sopimuksen lopettamista ja vaihtamista toiseen firmaan, tai kenties koko internetin käyttämisen siirtämistä kirjastoon, joten sittenpähän ei tarvitse tällaisesta kärsiä.

Jos jokin e-lasku, jokin sovellus, tai jokin 'kivra' (mitä tämä tarkoittaa, ja mikä tämä edes on? Tai en oikeastaan edes halua tietää) pakotetaan minulle, se saa minut kyllä samantien lopettamaan Telia-sopimukseni.

En halua e-laskua, en halua 'kivraa' (mitä tahansa tämä sitten onkin), en halua mitään sovelluksia - haluan vain maksaa laskuni kätevästi ja nopeasti, sekä kustomoidusti. E-mail oli minulle _TÄYDELLINEN_ vaihtoehto, ja sen poistamisen pakottaminen kyllä tuottaa aiheellista ärtymystä, ja saa minut miettimään, että tarvitsenko internettiä kotona enää ollenkaan.

Toisin sanoen, niin kauan, kuin voin maksaa laskuni ilman mitään ylimääräisiä kommervinkkejä (tosin jatkuva kirjautuminen omille sivuille on lisävaivaa ennen niin kätevään ja nopeaan asian hoitamiseen), voin ehkä vielä pysytellä asiakkuuden tässä moodissa, mutta jos tästä ruvetaan kampeamaan vähänkään jotain pakollista 'siirtymistä' johonkin yllämainituista kummallisuuksista (tms.), on pakko lähteä tästä vallan muualle.

Olen harkitsemassa muuttamista toiseen kaupunkiin, ja ajattelin vain 'jatkaa Telian sopimusta' siellä, mutta koska asia meni nyt näin, todennäköisemmäksi vaihtoehdoksi nyt nousee 'hyvä tilaisuus vaihtaa internet-tarjoajaa'.

Miksi asiakkaita pitää aina kiusata? Antakaa meidän olla rauhassa ja vähintäänkin ITSE päättää, miten asiat hoidamme. Miksi sillä on väliä, MITEN saatte rahamme, kunhan saatte joka kolikon uskollisesti joka kuukausi?

Miksi pätevien tietokoneenkäyttäjien on kärsittävä köpelöiden tyhmyydestä?

Asiakas on englanniksi CUSTOMER. Sana 'CUSTOMIZATION' tarkoittaa sitä, että saa itse säätää asiat mieleisekseen. Toivoisin, että tätä älyvapaata asiakas-kiusaus-pakotus-päätöstä vielä harkittaisiin näiden sanojen syvällisemmän ymmärryksen kanssa.

Kiitos.

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
45/51

@Pixelnotation  kirjoitti:

Jos laskut joka tapauksessa näkyvät 'omilta sivuilta', asiahan ei ole välttämättä ongelmallinen. Kätevä muistutus vain poistuu, ja on itse muistettava maksaa lasku joka kerta.

Niinpä.

S-postilaskun pitäisi poistua vuoden loppuun mennessä. Jos ei halua e-laskua , niin Omilla sivuilla sen laskun voi edelleen maksaa.

Voisitteko telialaiset tehdä Omille sivuille ja mobiiliappiin sellaisen lisäyksen , että ne ilmoittaisivat saapuneesta laskusta vaikkapa tekstiviestillä tai sähköpostilla kuten pankit toimivat e-laskun tapauksessa.

Highlighted
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎20-01-2020
Kirjoituksia: 86
46/51

Sähköpostilaskusta luovutaan siitä syystä, koska haluamme jatkossa tarjota vaivatonta ja turvallista maksamista asiakkaillemme. Tämä mahdollistetaan paremmin muilla laskutustavoilla, joita ovat esimerkiksi e-lasku ja Kivra. Kivra on ilmainen digitaalinen postilaatikko, joka kokoaa kaikki meiltä tulevat laskut yhteen paikkaan käsiteltäväksi. Minun Telia sovelluksen kautta sekä omilta sivuilta laskujen maksaminen ja näkyminen jatkuu aivan kuten tähänkin asti, se ei ole siis mihinkään poistumassa.

Sähköpostilaskutuksessa ongelmana on se, että lasku saattaa virheellisen sähköpostiosoitteen myötä päätyä väärälle henkilölle tai se saattaa päätyä roskapostikansioon ja unohtua. @Pixelnotation sinun ei kuitenkaan tarvitse vielä luopua sähköpostilaskutuksesta, sillä tarkkaa aikataulua sen poistumiselle ei ole. Suosittelen kuitenkin, että hyvissä ajoin tutustuu näihin muihin laskutustapoihin ja ottaa käyttöön.

@kustaa1967  kirjoitti:

Voisitteko telialaiset tehdä Omille sivuille ja mobiiliappiin sellaisen lisäyksen , että ne ilmoittaisivat saapuneesta laskusta vaikkapa tekstiviestillä tai sähköpostilla kuten pankit toimivat e-laskun tapauksessa.

Kiitos tästä palautteestasi, laitoin viestiä kehitykseen, josko kyseinen tekstari-ilmoitus olisi mahdollista saada.

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎18-08-2009
Kirjoituksia: 301
47/51

Kivra oli ihan näppärä sovellus. Tulee notifikaatio uudesta laskusta ja voit vaikka tulostaa laskun siitä näppärästi. Ihan hyvin korvaa meilin.

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎13-04-2015
Kirjoituksia: 11
48/51

Missäköhän vaiheessa se hemmetin lasku tulee sitten sinne kivraan? olen sen itselleni hankkinut pakosta kuukausi sitten, eikä laskun laskua ole sinne tullut. Asiakaspalvelusta sanotaan, että posti lähtee kuitenkin mun omaan sähköpostiin. Mikä idea tässä on? Miksi se edes piti hankkia jos ne perhanan laskut tulee edelleen mun sähköpostiin?

Voisitteko ihan oikeasti selvittää asiakkaalle SELKEÄLLÄ SUOMEN KIELELLÄ, että MITEN asiakkaan pitää toimia, että saa laskunsa KÄTEVÄSTI itselleen PDF-muodossa, että voi sen tulostaa omiin arkistoihin.

Ja ei, en halua edelleenkään sitä helkkarin e-laskua ja tuo kivrakaan ei tunnu oikein toimivan.

Mikäli tämä oikeasti menee näin hemmetin vaikeaksi, vaihdan kilpailijalle.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎13-04-2015
Kirjoituksia: 11
49/51

Sähköpostilaskutuksessa ongelmana on se, että lasku saattaa virheellisen sähköpostiosoitteen myötä päätyä väärälle henkilölle tai se saattaa päätyä roskapostikansioon ja unohtua.

Miksi tämän pitäisi kiinnostaa minua, jolla jo on toimiva sähköposti ja jolle tulee ne laskut jo ylipäätänsä suoraan, eikä edes mene roskapostikansioon tai unohdu? Miksi sellaiset asiakkaat eivät saa ITSE päättää, että mitä tapaa käyttää.

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎18-08-2009
Kirjoituksia: 301
50/51

@muddis  kirjoitti:

Voisitteko ihan oikeasti selvittää asiakkaalle SELKEÄLLÄ SUOMEN KIELELLÄ, että MITEN asiakkaan pitää toimia, että saa laskunsa KÄTEVÄSTI itselleen PDF-muodossa, että voi sen tulostaa omiin arkistoihin.

1. mene https://www.telia.fi/

2. kirjaudu Telia tunnuksillasi

3. mene tänne:

1.PNG

4. Klikkaa laskua.