Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä


Kunniamerkki +4

Minulla on Telialta tällä hetkellä adsl, kuten myös mobiiliyhteys. Nyt näiden maksamiseen ehdotetaan taas jotain uusia menetelmiä. Joskus aikoinaan minulle tuli postissa lasku, jonka maksoin, sitten piti maksaa siitä laskuttamisesta, sitten sitä ja tätä, nyt taas pitää maksaa jollain tavalla..miten ensi kerralla? Poistuuko kaikki "palvelut" ja pitää käydä pääkonttorin tiskillä maksamassa 50 erkkiä?


En myöskään löydä tälle urputukselleni mitään oikeaa osiota. Ehkä modeilla parempi osaaminen.


 


Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu


 


82 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@r0uta  kirjoitti:

Kun ei löydy niin ei löydy. Uusi laskukin tuli jo mutta ei vaan näy viivakoodia, ei virtuaalisena eikä tavallisena.


 


Telia, mikä homma?




Onko kyseessä yhteislasku, matkapuhelinlasku vai laajakaistalasku?

En tiennytkään että laskun tyypillä olisi asiaan vaikutusta, kun nimim. @Katjane kommentoi 21.4.2022:

"Olemme nyt saaneet laskulle virtuaalisen viivakoodin! Tämä tiedoksi myös @kustaa1967 @HerraTohtori @r0uta ja @SINAD teillekin. Alla kuva esimerkkilaskusta miten se laskussa näkyy."

 

Oletin että edes virtuaaliviivakoodi on tuon ilmoituksen jälkeen näkyvissa kaikissa laskuissa. Aiemminhan (siis ennen "uudistusta") laskut sisälsivät myös skannattavan viivakoodin.

 

Niin se lasku. Minulla on toistaiseksi Telialta vain yksi matkapuhelinliittymä, mutta laskulistalla näkyy jostain syystä sekaisin "Yhteislasku" (uusin) sekä "Laajakaistalasku" (toiseksi uusin). Yhdestäkään laskusta en löydä virtuaaliviivakoodia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@r0uta  kirjoitti:

 


Niin se lasku. Minulla on toistaiseksi Telialta vain yksi matkapuhelinliittymä, mutta laskulistalla näkyy jostain syystä sekaisin "Yhteislasku" (uusin) sekä "Laajakaistalasku" (toiseksi uusin). Yhdestäkään laskusta en löydä virtuaaliviivakoodia.




Onko sinulla kuitenkin useampi liittymä meidän kautta, että tuo Yhteislasku on tarpeellinen? Yhteislaskunhan voi irtisanoa "omat tiedot ja asetukset" > "laskutustiedot" > "muokkaa" > "haluan vaihtaa takaisin erillislaskuihin" jos se tuntuu tarpeettomalta. Mietin nyt että voiko tämä johtua nimenomaan tuosta yhteislaskusta, mutta kuulostaa erikoiselta jos virtuaaliviivakoodia ei ilmesty normi laajakaistalaskullekaan. Sitähän ei näy sitten enää kun lasku on maksettu, ainoastaan silloin kun klikkaa "maksa lasku". Eli vanhoissa maksetuissa laskuissa ei virtuaaliviivakoodia enää ole näkyvissä. 

Kun maksoin Telian laskua vai repaidia Telian sivulla, tulee teksti, että täytyy antaa lupa OP-pankin veloittaa tiliäni. Laivalippua kun maksoin, piti antaa lupa yrityksen käyttää tiliäni. Ennen sai maksaa laskun laskuna.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

  kirjoitti:

Kun maksoin Telian laskua vai repaidia Telian sivulla, tulee teksti, että täytyy antaa lupa OP-pankin veloittaa tiliäni. Laivalippua kun maksoin, piti antaa lupa yrityksen käyttää tiliäni. Ennen sai maksaa laskun laskuna.


 




OP-pankki toimii palveluntarjoajana Minun Teliassa laskujen maksussa, jonka vuoksi se ilmoitetaan veloituksen yhteydessä. OP toimii siis tunnistuksen välipalveluna. Nämä niin sanotut välipalvelut ovatkin nykyään todella yleisiä laskutuksen parissa.


@Merja_J  kirjoitti:

@r0uta  kirjoitti:

 

Niin se lasku. Minulla on toistaiseksi Telialta vain yksi matkapuhelinliittymä, mutta laskulistalla näkyy jostain syystä sekaisin "Yhteislasku" (uusin) sekä "Laajakaistalasku" (toiseksi uusin). Yhdestäkään laskusta en löydä virtuaaliviivakoodia.


Onko sinulla kuitenkin useampi liittymä meidän kautta, että tuo Yhteislasku on tarpeellinen? Yhteislaskunhan voi irtisanoa "omat tiedot ja asetukset" > "laskutustiedot" > "muokkaa" > "haluan vaihtaa takaisin erillislaskuihin" jos se tuntuu tarpeettomalta. Mietin nyt että voiko tämä johtua nimenomaan tuosta yhteislaskusta, mutta kuulostaa erikoiselta jos virtuaaliviivakoodia ei ilmesty normi laajakaistalaskullekaan. Sitähän ei näy sitten enää kun lasku on maksettu, ainoastaan silloin kun klikkaa "maksa lasku". Eli vanhoissa maksetuissa laskuissa ei virtuaaliviivakoodia enää ole näkyvissä. 


Kuten sanoin, minulla on Telialta vain yksi liittymä. En tiedä millä perusteilla laskut määritellään "laajakaistalaskuksi" tai "yhteislaskuksi", joita minulla näkyy laskut-listalla sekaisin molempia. Nyt tullut uusin lasku on taas "laajakaistalasku". Lasku on vielä maksamatta, mutta virtuaaliviivakoodia EI löydy (tarkistettu puhelinsovelluksesta ja Telian nettisivujen kautta). Valitun laskun näkymässä on tiedot:

 

Laajakaistalasku Avoin 10.08.2022
Eräpäivä 29.08.2022
Laskun numero 1488xxxxx
Tyyppi Sähköinen lasku
Lasku (1488xxxxx)
xx,xx€

 

1) Miksei pdf-lasku (ihan sama mitä kautta sen avaa) voi sisältää viivakoodia?

2) Miksei "Minun Telia" puhelinsovellus tarjoa edes virtuaaliviivakoodia? Onko se pakko hakea Telian nettisivujen kautta? (kts. nimim. @Purnipsi :n kommentti "Ainakin kun tietokoneella menee Omilla Sivuilla laskut, vihreä maksa lasku, niin pamahtaa tuo virtuaaliviivakoodi esille.") Vai pitäisikö sen näkyä molemmissa (äpy ja nettisivut)?

 

En nyt ihan ymmärrä, miten tämä maksu-uudistus on millään muotoa parannus entiseen ja nykyisellään muka jotenkin helpompi maksaa, kuin aiempi sähköpostilasku.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@r0uta  kirjoitti:




Kuten sanoin, minulla on Telialta vain yksi liittymä. En tiedä millä perusteilla laskut määritellään "laajakaistalaskuksi" tai "yhteislaskuksi", joita minulla näkyy laskut-listalla sekaisin molempia. Nyt tullut uusin lasku on taas "laajakaistalasku". Lasku on vielä maksamatta, mutta virtuaaliviivakoodia EI löydy (tarkistettu puhelinsovelluksesta ja Telian nettisivujen kautta). Valitun laskun näkymässä on tiedot:


 


Laajakaistalasku Avoin 10.08.2022
Eräpäivä 29.08.2022
Laskun numero 1488xxxxx
Tyyppi Sähköinen lasku
Lasku (1488xxxxx)
xx,xx€

 


1) Miksei pdf-lasku (ihan sama mitä kautta sen avaa) voi sisältää viivakoodia?


2) Miksei "Minun Telia" puhelinsovellus tarjoa edes virtuaaliviivakoodia? Onko se pakko hakea Telian nettisivujen kautta? (kts. nimim. @Purnipsi :n kommentti "Ainakin kun tietokoneella menee Omilla Sivuilla laskut, vihreä maksa lasku, niin pamahtaa tuo virtuaaliviivakoodi esille.") Vai pitäisikö sen näkyä molemmissa (äpy ja nettisivut)?


 


En nyt ihan ymmärrä, miten tämä maksu-uudistus on millään muotoa parannus entiseen ja nykyisellään muka jotenkin helpompi maksaa, kuin aiempi sähköpostilasku.




Laajakaistalaskulla veloitetaan laajakaista, Telia TV -palvelut sekä Tietoturva-palvelut. Yhteislaskussa yhdistetään mobiililiittymä-, laajakaista-, Telia TV- ja lankaliittymälaskut. 

Virtuaaliviivakoodin tuomista Minun Telia -sovellukseen on asiakkaiden toiveiden mukaan edistetty kehitykseen, mutta en uskalla vielä tässä kohtaa luvata sen toteutumisen ajankohtaa. Minun Telian selainversiossa olevan virtuaaliviivakoodin voit kopioida omaan verkkopankkiin, ja siten helpottaa maksamista. 

Vastaa