@r0uta@ kirjoitti:
@kiisseli67@ kirjoitti:
Ei e-laskun maksaminen ole ollenkaan noin hankalaa. Sen voi asettaa myös menemään automaattisesti tililtä, jolloin saat pelkästään ilmoituksen sähköpostiin tai tekstiviestillä että se ja se lasku menee tililtäsi eräpäivänä.
Jos haluat maksaa useamman e-laskun tai hyväksyä ne maksuun niin voit yhdellä kertaa hoitaa ne ilman että jokaiseen erikseen pitäisi joko tunnusluku tai mobiiliavain näpytellä puhelimesta.
Tästähän kommentoin jo aiemmin: "e-laskun voi laittaa verkkopankissa automaattisesti maksuun (henk.koht. haluan tarkistaa jokaisen laskun ennen maksua, joten tämä ei ole minulle vaihtoehto)". Ihan yhtälailla puhelimen pankkisovelluksella voi maksaa useita "skannattuja" laskuja kerralla. Puhelimen pankkisovellusta käytän itsekin aina kun mahdollista.
@kiisseli67@ kirjoitti:
Itse maksan laskut tai hyväksyn ne (e-laskuja kaikki toistuvat laskut) puhelimella pankin sovelluksella ja on nopeaa. Pankin sovellukseen kirjaudun sormenjäljellä, katson laskut läpi, muokkaan tarvittaessa ja hyväksyn mobiiliavaimella ( oma keksitty pin-koodi ). Voin tulostaa jopa laskut paperisena itselleni, kun avaan laskun pdf:nä.
Joskus kauan kauan sitten sain yhdeltä nimeltä mainitsemattomalta operaattorilta sähköpostilaskun ja minä koin sen vaikeaksi, ei auennut virtuaaliviivakoodit eikä pdf:ät. Jouduin käsin näpyttelemään kaikki tiedot pankin sivulle, jotta pystyin maksamaan sen laskun.
Lisää ajattelemisen aihetta : https://intercom.help/accountor-go/fi/articles/3738522-mita-eroa-on-verkkolaskulla-sahkopostilaskulla-tai-e-laskulla
Itse en pysty suoraan puhelimesta tulostamaan laskua (pdf liitettä tai linkistä avautuvaa) paperille tai tallettamaan tietokoneelle (veikkaanpa ettei suurimmalla osalla muitakaan laskun maksajista ole näitä mahdollisuuksia), joten se minun täytyy tehdä tietokoneella. En siis selviä yksistään puhelimella (paitsi tietysti paperilaskujen maksu onnistuu). Mm. tästä syystä on helpompi maksaa sähköpostiin tuleva lasku jonka voin samalla tulostaa tai tallettaa koneelle. Minulla taas ei ole ollut mitään ongelmia (virtuaali)viivakoodien kanssa *kop kop*, mutta ymmärrän kyllä että jos se alkaa tökkimään niin sitten voi mennä työlääksi.
Minulla on tulostimen sovellus puhelimessa, niin voin tulostaa langattomasti laskut paperisena. Kun perheessä on yrittäjä niin veroilmoituksen tekoon kirjanpitäjälle tarvitaan paperiversiot laskuista, toki voisi sähköisessä muodossa lähettää sähköpostiin.
Onhan tietenkin voineet nuo sähköpostilaskutkin uudistua sittemmin, kun niitä käytin mutta ei silloin vain sen virtuaalisen viivakoodin luku eikä kopiointi onnistunut millään.
@kustaa1967@ kirjoitti:
Joo voihan se olla niinkin tai sitten ei. Olen kyllä vuosien varrella käyttänyt jos vaikka minkälaisia laskunmaksusysteemeitä ja päätynyt sitten nykyiseen.
Onhan se harmi , että käyttämäsi sähköpostilasku on poistumassa , mutta siitä sinun kannattaa valittaa Telialle. Olen vain tavallinen Telian asiakas ja en voi asialle mitään muuta kuin suositella korvaavaa systeemiä.
Niin, luulin kyllä kirjoittavani (ja valittavani) nimenomaan Telian keskustelufoorumille ja aiheeseen liittyvään "Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä" ketjuun.. 😅> En mitenkään jaksa uskoa että aspan chattiin (tai palvelunumeroon tai mitänäitänyton) valitus olisi yhtään sen hedelmällisempi vaihtoehto.
Ja tämähän se juuri oli se minun pointti, että vaikka moni kuvitteleekin sen itselle parhaaksi koetun tavan olevan kaikille paras ja sopivin, niin silti kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä. Yksi muotti (tai edes kaksi) ei sovi kaikille. Kiitän kommenteistasi ja toivotan sinulle vilpittömästi (mutta osuvasti) hyvää alkavaa kesää e-laskujen maksamisen parissa! 🌞>
Edit HannaSu: muokattu hieman lainausta.
@r0uta@ kirjoitti:
@kustaa1967@ kirjoitti:
Joo voihan se olla niinkin tai sitten ei. Olen kyllä vuosien varrella käyttänyt jos vaikka minkälaisia laskunmaksusysteemeitä ja päätynyt sitten nykyiseen.
Onhan se harmi , että käyttämäsi sähköpostilasku on poistumassa , mutta siitä sinun kannattaa valittaa Telialle. Olen vain tavallinen Telian asiakas ja en voi asialle mitään muuta kuin suositella korvaavaa systeemiä.
Niin, luulin kyllä kirjoittavani (ja valittavani) nimenomaan Telian keskustelufoorumille ja aiheeseen liittyvään "Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä" ketjuun.. 😅> En mitenkään jaksa uskoa että aspan chattiin (tai palvelunumeroon tai mitänäitänyton) valitus olisi yhtään sen hedelmällisempi vaihtoehto.
Ja tämähän se juuri oli se minun pointti, että vaikka moni kuvitteleekin sen itselle parhaaksi koetun tavan olevan kaikille paras ja sopivin, niin silti kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä. Yksi muotti (tai edes kaksi) ei sovi kaikille. Kiitän kommenteistasi ja toivotan sinulle vilpittömästi (mutta osuvasti) hyvää alkavaa kesää e-laskujen maksamisen parissa! 🌞>
Edit HannaSu: muokattu hieman lainausta.
Sinäpä sen sanoit. Tämä on vain keskustelupalsta. Ehkäpä niitä virallisempiakin reklamointikanavia löytyy.
Lienee kuitenkin fakta , että sähköpostilasku on jo päätetty poistaa Telian palveluvalikoimasta Telian päätöksellä ja tuskin sitä enää perutaan.
"Maailma muuttuu Eskoseni" kuten Nummisuutareissa sanotaan.
On tämä Telian suhtautuminen maksupalveluiden turvalliseen käyttöön melko outo. Aiemmin @HerraTohtori ja minä havaitsimme Telia- ja Dot- sovellusten käyttäytyvän mies välissä, MITM, hyökkäyksen tavoin.
Täten jätin vanhentuneen maksukortin tiedot päivittämättä sovellukseen ja ajattelin siirtyä maksamaan laskut sähköpostilaskun kautta. Noh, kuinka sitten kävikään. Telian käyttämä maksunvälittäjä Adyen on saanut päähänsä sisällyttää verkkopankin iframe:ksi omalle sivustolleen. Eli tälläkin maksutavalla tapahtuma näyttää mies välissä hyökkäykseltä.
Nyt ei jäänyt enää muuta vaihtoehtoa kuin rikkoa pankin ehtoja saadakseni Dot-laskuni maksettua.
Verkkopankkitunnukset ja laitteeseen ladattu S-mobiilin tunnistaminen ovat henkilökohtaisia. Niitä ei saa osittainkaan luovuttaa tai antaa tiedoksi sivulliselle henkilölle, vaikka kyseessä olisi perheenjäsen, eikä erilliselle sovellukselle tai palvelulle.
@irritus@ kirjoitti:
On tämä Telian suhtautuminen maksupalveluiden turvalliseen käyttöön melko outo. Aiemmin @HerraTohtori ja minä havaitsimme Telia- ja Dot- sovellusten käyttäytyvän mies välissä, MITM, hyökkäyksen tavoin.
Täten jätin vanhentuneen maksukortin tiedot päivittämättä sovellukseen ja ajattelin siirtyä maksamaan laskut sähköpostilaskun kautta. Noh, kuinka sitten kävikään. Telian käyttämä maksunvälittäjä Adyen on saanut päähänsä sisällyttää verkkopankin iframe:ksi omalle sivustolleen. Eli tälläkin maksutavalla tapahtuma näyttää mies välissä hyökkäykseltä.
Nyt ei jäänyt enää muuta vaihtoehtoa kuin rikkoa pankin ehtoja saadakseni Dot-laskuni maksettua.
Verkkopankkitunnukset ja laitteeseen ladattu S-mobiilin tunnistaminen ovat henkilökohtaisia. Niitä ei saa osittainkaan luovuttaa tai antaa tiedoksi sivulliselle henkilölle, vaikka kyseessä olisi perheenjäsen, eikä erilliselle sovellukselle tai palvelulle.
Laitoimme tästä viestiä eteenpäin. Lomien vuoksi vastauksessa hieman kestää, mutta palaamme tähän elokuun alkupuolella.
Ihan ensimmäiseksi pahoittelut, että asian selvittämmisessä on vierähtänyt tovi. Kiitos palautteesta ja tarkoista huomioista.
Tuo ”verkkopankin iframe” on uuden maksupalveludirektiivin (PSD2) mukainen tapa toimia. Verkkopankkitunnuksia ei Dotissa kysytä säilytystä varten, vaan verkkopankki vaatii verkkopankkitunnusten syöttämistä, jotta asiakas pääsee vahvistamaan maksukorttinsa. Uuden maksulain myötä maksukortin syöttämisen jälkeen tulee tehdä vahva tunnistautuminen. Me emme siis ota talteen asiakkaan verkkopankkitunnuksia vaan tämä on täysin pankin toteuttama tapa tehdä varmennus, että kyseessä on varmasti kortin omistaja.
Mainittu maksupalvelu tosiaan avautuu sovelluksen "päälle", ja siinä verkkosivulla pankki ohjaa prosessia, me emme tiedä mitä siellä tapahtuu. Esimerkiksi Aktia ja S-Pankki antaa vaihtoehdon sivulla tunnistautua pankkitunnusten sijaan myös pankin sovelluksella, jolloin verkkosivulle ei tarvitse syöttää verkkopankkitunnuksiaan.
Aina kun käsittelemme luottokorttia, meillä on PSD2-direktiivin mukainen vaatimus varmistaa vahvasti maksutapahtuma. Vahvistus tapahtuu joko pankkitunnuksilla tai pankin varmennesovelluksella. Täältä löytyy lisää tietoa maksupalveludirektiivistä.
@HannaMarikaL kirjoitti:
Tuo ”verkkopankin iframe” on uuden maksupalveludirektiivin (PSD2) mukainen tapa toimia.
Sangen mielenkiintoista, kun Euroopan pankkiviranomainen on jo 2014 suositellut, ettei näin tehtäisi. Ohjeet internet-maksujen turvallisuudesta:
12.5 Maksutapahtumia hyvittävän tai välittävän maksupalveluntarjoajan tulisi vaatia verkkokauppiaita pitämään maksamiseen liittyvät prosessit selvästi erillään verkkokaupasta, jotta asiakkaiden olisi helpompi havaita, milloin he ovat yhteydessä maksupalveluntarjoajaan eivätkä maksunsaajaan (esim. ohjaamalla asiakas uuteen osoitteeseen ja avaamalla erillinen ikkuna, jotta maksamisprosessia ei näytetä verkkokauppiaan sivulla).
Toki tämä on vain suositus, ”tulisi vaatia”.
@HannaMarikaL kirjoitti:
Mainittu maksupalvelu tosiaan avautuu sovelluksen "päälle", ja siinä verkkosivulla pankki ohjaa prosessia, me emme tiedä mitä siellä tapahtuu.
Ehkä ette tiedä, ehkä tiedätte. Käyttäjä ei kuitenkaan voi varmistautua asiasta.
Kun käyttäjät ensin totutetaan turvattomaan Dot-sovellukseen, verkkorikollisille tulee entistä helpommaksi tehdä jatkossa oma Тelіа Dоt-näköissovelluksensa, joka sitten todellakin jakaa korttinumerosi ja pankkitunnuksesi katukauppaan Intiassa.
Osuuspankin ehdoissa kerrotaan vielä S-pankkiakin selkeämmin vaatimuksista, joiden tulee täyttyä ennen pankkitunnusten syöttämistä.
Op.fi-palveluun kirjaudutaan kirjoittamalla osoite op.fi selaimen osoiteriville. Ennen kirjautumista op.fi-palveluun asiakas on velvollinen tarkistamaan, että op.fi -verkkosivusto on suojattu SSL-suojauksella.
SSL-suojauksessa selaimen osoiterivin lukkosymbolin vieressä tulee lukea, että varmenne on myönnetty OP Ryhmään kuuluvalle yhtiölle (esim. OP Osuuskunta). SSL-suojaus näkyy lisäksi eri selaimissa esimerkiksi osoitepalkin vihreänä värinä.
Asiakas ei saa antaa OP-verkkopalveluita käyttöön Kolmannelle osapuolelle esim. henkilölle, sovellukselle tai palvelulle. Sallittua ei ole käyttää esim. sellaisia palveluja, jotka ottavat hallintaansa asiakkaan istunnon OP-verkkopalveluissa.
Dot sovelluksesta ei käy mitenkään ilmi, minne se oikeastaan on yhteydessä tai mitä varmenteita yhteys käyttää.
Juuri tästä syystä jäi viimeisimmän laskun maksu maksamatta Minun Telia sovelluksessa.
@kustaa1967 kirjoitti:
Minun nettipankissa laskut näkyvät 18kk , mutta omassa arkistossa niin kauan kuin itse haluan.
Hyvä pointti... joskus on ollut tarvetta selvitellä 18kk vanhempiakin juttuja.. Ei ole kauheasti aikaa kun selviteltiin sähkön kallistumista, löysin arkistosta yli 10 vuotta vanhojakin sähkölaskuja ja tottahan se tosiaan oli.
Samahan koskee näiden "nykyaikaisten" TV-palveluiden tallenteita... säilyvät vain 2 vuotta. Usein menee viisikin vuotta, ennen kuin niitä joutaa katsomaan.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@lasselusse kirjoitti:se että telia ei lähetä sähköpostiin arkaluonteisia tietoja kuten laskuja on niitä harvoja asioita joita voi puolustaa.
Mitä arkaluonteista Telian laskuissa on? Kysehän ei ole potilastiedoista yms. mikä olisi oikeasti salassapidettävää eli tiedoista, joiden vuotamisella voitaisiin esimerkiksi kiristää. Kaikkihan näitä palveluita ostaa joltakin operaattorilta, ei siinä ainakaan mitään hävettävää ole. Laskuista näkee ainostaan että mitä tuotteita on ostettu ja millaisina versioita. Mun mielestä sellaisessa ei ole mitään arkaluonteista.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@SINAD kirjoitti:
Mitä arkaluonteista Telian laskuissa on? Kysehän ei ole potilastiedoista yms. mikä olisi oikeasti salassapidettävää eli tiedoista, joiden vuotamisella voitaisiin esimerkiksi kiristää. Kaikkihan näitä palveluita ostaa joltakin operaattorilta, ei siinä ainakaan mitään hävettävää ole. Laskuista näkee ainostaan että mitä tuotteita on ostettu ja millaisina versioita. Mun mielestä sellaisessa ei ole mitään arkaluonteista.
Korostan, että en tiedä tämän asian taustoja vaan yleisellä tasolla pohdin.
Kännykkälaskuissa tulee mukana puheluerittely ja se on ainakin minun mielestäni sellaista kamaa, että olisin hyvin varovainen, ettei se päädy kenen tahansa haltuun. Tuo puheluerittely tulee ainakin tilanteissa, joissa liittymällä on palvelutapahtumia (palvelupuheluita ja/tai viestejä).
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@TeroRe kirjoitti:
@SINAD kirjoitti:
Mitä arkaluonteista Telian laskuissa on? Kysehän ei ole potilastiedoista yms. mikä olisi oikeasti salassapidettävää eli tiedoista, joiden vuotamisella voitaisiin esimerkiksi kiristää. Kaikkihan näitä palveluita ostaa joltakin operaattorilta, ei siinä ainakaan mitään hävettävää ole. Laskuista näkee ainostaan että mitä tuotteita on ostettu ja millaisina versioita. Mun mielestä sellaisessa ei ole mitään arkaluonteista.
Korostan, että en tiedä tämän asian taustoja vaan yleisellä tasolla pohdin.
Kännykkälaskuissa tulee mukana puheluerittely ja se on ainakin minun mielestäni sellaista kamaa, että olisin hyvin varovainen, ettei se päädy kenen tahansa haltuun. Tuo puheluerittely tulee ainakin tilanteissa, joissa liittymällä on palvelutapahtumia (palvelupuheluita ja/tai viestejä).
Nimi ja osoitetiedot sekä liittymien numerot/tiedot. Ei ole kivaa jos esim puhelinnumero päätyy kaiken maaliman kaupustelijoille.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
Puheluerittelyn palvelunumerot on sensuroituna. Ja nimi- sekä osoitetiedot sekä liittymien numerot päätyvät kaiken maailman kaupustelijoille joka tapauksessa. Riittää, että itse tai joku kaveripiiristä omistaa älypuhelimen ja sinne on tallennettuna tietyn henkilön numero. Tämä kaikki tieto vuotaa välittömästi vähintään Googlen servereille, ellei puhelinta ole nimenomaisesti rootattu/estetty muutoin tietojen päätyminen Googlelle.
Sitäpaitsi jos sähköpostissa olisi pelkkä linkki omien sivujen laskuun, niin eihän siinä mitään tietoja päädy mihinkään vaikka joku jopa pöllisi sen sähköpostinkin. Laskun saaminen näkyviin vaatisi siis vielä kirjautumista omille sivuille. Joten ei ymmärrä, miksei tätä linkkiä mukamas voi postittaa kun samaan aikaan mm. Elisa uskaltaa laittaa jopa laskun mailin liitteenä. Ja itse asiassa Elisan laskun kanssakaan ei ole oikeastaan mitään riskiä, koska osoite johon se mulla tulee on Elisan tarjoama sähköpostiosoite. Eli se sähköpostihan ei poistu Elisan palvelimilta minnekään, ennen kuin käyn sen itse hakemassa, johon taas vaaditaan tietenkin kirjautuminen POP3 sähköpostipalvelimelle.
Ei tuo selitys tietoturvasta ole kyllä mitenkään vedenpitävä. Eikä tekstiviestikään ole sen turvallisempi - itse asiassa vähemmän turvallinen, jos se saapuu älypuhelimeen. Älypuhelin voi sovelluksistaan riippuen välittää sen tekstiviestinkin vähintään Googlelle tai sitten jonkun asennetun sovelluksen kylkiäisenä tullut malware pöllii ne. Älypuhelimessa kun mikään tieto ei ole turvassa.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@SINAD kirjoitti:
Puheluerittelyn palvelunumerot on sensuroituna.
En tosiaan tätä osa-aluetta tunne itse henkilökohtaisesti, joten en osaa sanoa miten tuo menee mutta kun katson viimeisintä puhelinlaskuani niin siellä kyllä näkyy Palvelupuhelut-rivillä ihan koko puhelinnumero ja yrityksen nimi + soittoaika sekä kesto tai sykäykset. Nuo ovat kaikki teletunnistetietoja.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun ja muokattu ohjaus toiseen ketjuun pois
@TeroRe kirjoitti:
Niin tai näin, nyt keskustellaan otsikon ulkopuolelta. Laskutustavoista voidaan keskustella siellä toisessa ketjussa, tässä ko. säikeessä on kyse viivakoodin puuttumisesta ja meidän osalta siihen on luvattu palata asiaan 🙂>
Viivakoodi olisi syytä saada pikaisesti jokaiseen laskuun , kun sitä niin moni kiihkeästi kaipaa.
Kuten edellisistä viesteistäni on varmasti jo käynyt ilmi , niin itse en viivakoodia tarvitse yhtään mihinkään , koska laskut tulevat e-laskuina nettipankkiin suoraan ja laskussa on kaikki tarpeellinen jo esitäytettynä. Toki jos haluaa laskun tietoja itse muuttaa , niin se käy käden käänteessä. E-laskun mukana tulee aina pdf-tiedostona parerilaskun näköiskappale , jonka voi tulostaa tai tallentaa sähköisenä omaan arkistoon ihan kätevästi. No pankkikohtaisia eroja luonnollisesti voi olla.
Ylipäätään tämä keskustelu eri laskutusmuodoista näyttää menneen vähän oudoille raiteille, koska laskun maksamista varten jokainen joutuu kirjautumaan nettipankkiin. Vai tulostaako joku vielä laskut paperille ja käy maksamassa pankin tiskillä???
Yksinkertaisinta on ohjata laskut suoraan laskuttajasta riippumatta sinne , missä ne maksetaankin ja minulle ainakin pankki lähettää viestin sähköpostiini , että nettipankissa on maksamattomia laskuja odottamassa. Siinä viestissä ei ole mitään yksilöintitietoja , vaan vain lakoninen ilmoitus , että nettipankissasi on maksamatomia laskuja. Siis ilmoitus on täysin tietoturvallinen eikä pankissa tarvitse rampata kurkkimassa turhaan onko laskuja tullut vai ei.
PS. Olen käyttänyt sähköisiä pankkipalveluita 1990-luvun puolivälistä lähtien eli jo kauan ennen mitään selainpohjaisia käyttöliittymiä ja e-laskuja enkä kyllä vaihtaisi enää mihinkään muuhun. Yksinkertaisuus on hyve.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@SINAD kirjoitti:
Puheluerittelyn palvelunumerot on sensuroituna.
Näin oli ennen, mutta nykyään palvelunumerot näkyvät kokonaisina. Normaalit puhelinnumerot, mikäli tilaat erittelyn kaikista puheluista erikseen, on edelleen sensuroitu.
@SINAD kirjoitti:
Älypuhelin voi sovelluksistaan riippuen välittää sen tekstiviestinkin vähintään Googlelle tai sitten jonkun asennetun sovelluksen kylkiäisenä tullut malware pöllii ne.
Eikä tarvitse olla edes haittaohjelma. Jos asensit WhatsApin, tulit samalla lähettäneeksi kaikki yhteystietosi Facebookille. En todellakaan pidä siitä, että puhelinnumeroni on vuotanut sukulaisten kautta Facebookille, vaikka itse en Facebookia enkä WhatsAppia käytä.
@kustaa1967 kirjoitti:
Vai tulostaako joku vielä laskut paperille ja käy maksamassa pankin tiskillä???
Aivan varmasti, sillä jotkut jopa luovat puuttuvan pankkiviivakoodin itse, tulostavat paperille ja käyvät maksamassa laskun R-kioskilla. Siellähän ei pelkkä tilisiirtolomake kelpaa, vaan R-kioski ottaa vastaan ainoastaan viivakoodillisia toimeksiantoja.
@kustaa1967 kirjoitti:
Yksinkertaisuus on hyve.
Ja tästä syystä ssh-päätepankin sulkeminen oli huono asia. Samoin kuin alkaa vaatimaan turvattoman JavaScriptin käyttö selaimessa.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@TeroRe kirjoitti:
En tosiaan tätä osa-aluetta tunne itse henkilökohtaisesti, joten en osaa sanoa miten tuo menee mutta kun katson viimeisintä puhelinlaskuani niin siellä kyllä näkyy Palvelupuhelut-rivillä ihan koko puhelinnumero ja yrityksen nimi + soittoaika sekä kesto tai sykäykset.
Mielenkiintoista.. mulla on viimeisimmässäkin laskussa ainoastaa numeroiden alkuosa ja lopussa tähtiä. Yritysten nimiä ei tosiaan ole mainittuna. Miten voi olla, että nämäkin menee eri tavalla?
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@kustaa1967 kirjoitti:
PS. Olen käyttänyt sähköisiä pankkipalveluita 1990-luvun puolivälistä lähtien eli jo kauan ennen mitään selainpohjaisia käyttöliittymiä ja e-laskuja enkä kyllä vaihtaisi enää mihinkään muuhun. Yksinkertaisuus on hyve.
Sama täällä. Ennen vanhaan maksettiin laskut modeemin kautta tekstipohjaisessa palvelussa. Samaan aikaan oli jo omankin BBS pystyssä, jolla tarjosin tekstipohjaisia palveluita muille puhtaasti harrastemielessä. Että kyllä nää asiat on tuttuja. Mutta kaikki uusi tekniikka ei vaan ole kätevää, jos se kuluttaa enemmän vapaa-aikaa kuin vanha tai ei vaihtoehtoisesti tarjoa kaikkia tarvittavia optioita/tietoja.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@irritus kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
Yksinkertaisuus on hyve.
Ja tästä syystä ssh-päätepankin sulkeminen oli huono asia. Samoin kuin alkaa vaatimaan turvattoman JavaScriptin käyttö selaimessa.
Voihan se olla niinkin , mutta VPN hoitaa saman ja sanoisinpa , että esim. F-Securen pankkisuojauskin on jo riittävä turva.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@SINAD kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
PS. Olen käyttänyt sähköisiä pankkipalveluita 1990-luvun puolivälistä lähtien eli jo kauan ennen mitään selainpohjaisia käyttöliittymiä ja e-laskuja enkä kyllä vaihtaisi enää mihinkään muuhun. Yksinkertaisuus on hyve.
Sama täällä. Ennen vanhaan maksettiin laskut modeemin kautta tekstipohjaisessa palvelussa. Samaan aikaan oli jo omankin BBS pystyssä, jolla tarjosin tekstipohjaisia palveluita muille puhtaasti harrastemielessä. Että kyllä nää asiat on tuttuja. Mutta kaikki uusi tekniikka ei vaan ole kätevää, jos se kuluttaa enemmän vapaa-aikaa kuin vanha tai ei vaihtoehtoisesti tarjoa kaikkia tarvittavia optioita/tietoja.
Taitaa olla jo enemmänkin makuasia. Minulle e-laskussa on ihan kaikki tarvittava , siis siinä paperilaskun näköiskopiossa. 😀>
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@SINAD, kaikenkarvaisia epänormaaleita numeroita on joka lähtöön; B-pään operaattorin kokonaishinnoittelemia sekä A- ja B-pään operaattoreiden koostehinnoiteltuja. Mahtaisiko tästä löytyä selitys sekaviin erittelykäytäntöihin?
@kustaa1967 kirjoitti:
VPN hoitaa saman ja sanoisinpa , että esim. F-Securen pankkisuojauskin on jo riittävä turva.
VPN ei tee JavaScriptiä yhtään turvallisemmaksi.
Lisäksi itse tietoliikennehän on suojattu https:llä jo niin kauan kuin web-pankkeja on ollut Suomessa tarjolla. VPN:stä olisi hyötyä ainoastaan, jos pankkien telnet-päätepankit olisivat edelleen käytössä. Ja silloinkin pitäisi käyttää pankin tarjoamaa VPN-yhteyttä. Freedomen kautta kulkeva telnet-yhteys on suojattu ainostaan sinun ja F-Securen välillä. F-securelta eteenpäin telnet on suojaamaton.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@irritus kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
VPN hoitaa saman ja sanoisinpa , että esim. F-Securen pankkisuojauskin on jo riittävä turva.
VPN ei tee JavaScriptiä yhtään turvallisemmaksi.
Lisäksi itse tietoliikennehän on suojattu https:llä jo niin kauan kuin web-pankkeja on ollut Suomessa tarjolla. VPN:stä olisi hyötyä ainoastaan, jos pankkien telnet-päätepankit olisivat edelleen käytössä. Ja silloinkin pitäisi käyttää pankin tarjoamaa VPN-yhteyttä. Freedomen kautta kulkeva telnet-yhteys on suojattu ainostaan sinun ja F-Securen välillä. F-securelta eteenpäin telnet on suojaamaton.
No joo hyviä pointteja. Enpä ole Telnettiä käyttänyt enää 2000-luvulla pankkiyhteyksiin. F-Securen pankkisuojauskin riittää ihan hyvin yhdessä https:n kanssa. Toisaalta ei taida mikään pankki enää tarjota yksityishenkilöille muunlaisia pankkiyhteyksiä kuin selaimella nettipankkiin. Pitäsikö edes??
Yli 20 vuoden aikana ei kohdallani ole tapahtunut yhtään väärinkäytöstä , joten epäilen ettei ole aihetta suurempaan huoleen liikenteen osalta ja itse kirjautuminen nettipankkiin on jo hyvin suojattu mm. mobiiliappeilla ja kaksivaiheisella tunnistautumisella.
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun
@SINAD kirjoitti:
Mielenkiintoista.. mulla on viimeisimmässäkin laskussa ainoastaa numeroiden alkuosa ja lopussa tähtiä. Yritysten nimiä ei tosiaan ole mainittuna. Miten voi olla, että nämäkin menee eri tavalla?
Katsotko kohtaa Palvelupuhelut vai onko sinulla niitä laskulla ollenkaan? @irritus tuossa mainitsi tähän liittyen, että tavallisissa puheluissa erittely ei näytä tarkempia tietoja. Kaikki soitot yritysten numeroihin eivät ole palvelupuheluita. 🙂>
Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun ja muokattu ohjeistus toiseen ketjuun pois
@TeroRe kirjoitti:
Paperista en tarvitse mihinkään.
Pankin arkisto on vain 18kk. Jos tarvitsee jotakin vanhempaa tarkistaa , niin siiloin oma arkisto on hyödyllinen. Se voi olla paperilla tai sähköisenä , pääasia kunhan on riippumaton pankista ja nettiyhteyksistä.
@kustaa1967 kirjoitti:
Taitaa olla jo enemmänkin makuasia. Minulle e-laskussa on ihan kaikki tarvittava , siis siinä paperilaskun näköiskopiossa.😀>
Toki, jos vaan aika riittää klikkalla niitä esiin.. "siiirytään ulkopuoliseen palveluun" jne jne.. Laskin joskus että taisi vaatia enemmän kuin 5 klikkausta plus odotukset joka välissä. Sähkölaitoksen laskujen kanssa tämä klikkailurumba joka kk.