Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
ktt72
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Avoin kuitu ja Telian liittymä

Asuinalueellemme tarjotaan tällä hetkellä avointa kuitua. Varsinaisen liittymän saisi hankittua monelta tarjoajalta ja kaikilla on yhtä huonosti liittymien tekniset tiedot esillä. Tässä kysymyksiä, olisi hienoa, jos näihin saisi ihan Telialta vastauksia.

• Saako avoin kuitu -liittymässä kuidun omasta talosta suoraan Telian paikalliseen keskukseen vai muxataanko liikenne lähimmässä jakamossa samaan kuituun naapureiden kanssa?
  • Onko avoimeen kuituun perustuva liittymä akkuvarmennettu sähkökatkoksen varalta? Talossani on tätä varten UPS, mutta onko matkalla varmentamattomia laitteita?
  • Onko käytössä julkisia IP4-osoitteita, kuinka monta?
  • Voiko rekisteröidä kiinteän IP4-osoitteen?
  • Mitkä ovat Telian avoimen kuidun liittymän käyttörajoitukset?
  • Mitä portteja sisään- ja ulosmenevästä liikenteestä on estetty?
  • Miten saan tilattua lähtevän liikenteen nopeudeksi suuremman, kuin 100 Mbit/s?
  • Mikä on ping-aika Ficixin solmuun?
17 vastausta
SINAD
Konkari
  • 424 custom-general.kudos
  • 792 custom-general.replies
  • 32 custom-general.solutions

@ktt72  kirjoitti:

Saattekos joku kokeiltua tuon portin 25 tilanteen?

Kas, onhan se näköjään avoinna sisäänpäin. Testipalvelinta en jaksanut virittää, koska asianhan näkee oikeastaan kun ajaa vaan tcpdumppia reitittimellä:

sudo tcpdump -n -i eth0 port 25
tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode
listening on eth0, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes
00:00:27.517827 IP 157.230.182.101.61822 > 88.195.xx.xx.25: Flags [S], seq 818795369, win 1024, options [mss 1460], length 0
00:00:28.518668 IP 157.230.182.101.61823 > 88.195.xx.xx.25: Flags [S], seq 818729832, win 1024, options [mss 1460], length 0

Testin ajoin täältä

ktt72
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos

Hyvä, kiitos.

SINADin käytössä on "custom" -liittymä, joten saisiko vielä Telian väeltä varmistuksen asiaan, että onhan myös avoimen kuidun liittymässä samalla tapaa kaikki portit sisäänpäin auki?

Tässä nimittäin on se ikävä, että asiaa ei itse saa testattua ennen, kuin itse kuitu on rakennettu, joten kuidun rakennusmaksun joutuisi maksamaan joka tapauksessa, vaikka siihen ei saisikaan toimivaa liittymää.

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 257 custom-general.kudos
  • 556 custom-general.replies
  • 31 custom-general.solutions

@ktt72  kirjoitti:

Hyvä, kiitos.

SINADin käytössä on "custom" -liittymä, joten saisiko vielä Telian väeltä varmistuksen asiaan, että onhan myös avoimen kuidun liittymässä samalla tapaa kaikki portit sisäänpäin auki?

Tässä nimittäin on se ikävä, että asiaa ei itse saa testattua ennen, kuin itse kuitu on rakennettu, joten kuidun rakennusmaksun joutuisi maksamaan joka tapauksessa, vaikka siihen ei saisikaan toimivaa liittymää.

Tähän odotellaan varmistuksia niin vastaillaan pikimmiten kun on tähän varma tieto tarjolla.

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*

SINAD
Konkari

@ktt72  kirjoitti:

Hyvä, kiitos.

Tarkennetaan sen verran, että ainoastaan tekniikka on mulla "customia" jolla on mahdollistettu kuitusaatavuus omaan kiinteistöön. Sensijaan liittymänä mulla on "Telia yhteys kotiin XL" ja tässä liittymässä ole ole mitään "customia" vaan se on juuri sellainen kun kyseisen tuotteen kuuluu olla. Joten jos avoimeen kuituun voi tilata tämän saman nimisen liittymän, niin sen pitäisi myös toimia justiinsa samalla tavalla.

Telian yhteys kotiin -liittymien palvelukuvauksen löydät täältä ja tässäkin dokumentaatiossa on mainittu tuo portti 25 esto ulospäin. Itse en vaan muistanut että miten päin se oli estetty koska en ole itse sitä tarvinnut joten annoin siinä kohtaa harhaanjohtavaa tietoa.

irritus
Konkari
  • 526 custom-general.kudos
  • 896 custom-general.replies
  • 81 custom-general.solutions

@SINAD  kirjoitti:
Joten jos avoimeen kuituun voi tilata tämän saman nimisen liittymän, niin sen pitäisi myös toimia justiinsa samalla tavalla.

Pitäisi pitäisi, mutta varmaksi ei voi sanoa. Huomoi, että Telian tarjonta suljettuihin ja avoimiin kuituihin on erilainen, ainakin hintojen suhteen. Avoin Kuitu palveluntuottajien hinnoittelu

Muutenkin, jos käyttää porttia 25, tulee aina olla varasuunnitelma valmiina sen varalta, että postin tulo loppuu salaperäisesti. Näin on käynyt mm. Kymen puhelimen asiakkaille Elisan ostettua operaattorin.

Samoin porttia 25 käyttäneille Datamen CDMA450-asiakkaille tuli konkurssin jälkeen kuumat paikat, kun se oli ainoa mobiilioperaattori, jolla portti 25 toimi. Eli uuden mobiilidataliittymän ja -reitittimen lisäksi piti kiireen vilkkaa hankkia myös VPN-palvelu julkisella ip-osoitteella tai porttinumerovapaa sähköpostiproxypalvelu.

SINAD
Konkari

Eli tarvittaisiin joku, jolla on:

1. Avoin kuitu

2. Telian liittymä

3. Kunnollinen reititin

4. Osaamista suorittaa edelläkuvattu testi

Saattaa ihan olla, ettei em. kriteereitä täyttävää testaajaa löydy tästä maasta... 🙂

Mulle toi 25 portti on ollut silleensä yhdentekevä että käytän Kapsin sähköpostia ja se toimii porttien 995 ja 485 kautta kaikista liittymistä, vaikka mobiililaajakaistastakin. Mulla on useammalla koneella Thunderbird asennettuna siten, että paikallinen viestikanta on tallennettuna omalle levypalvelimelle. Näinollen samat mailit näkyy kaikilta koneilta täydellisellä sähköpostiohjelmalla eli ei tarvita webmailia. Telian tarjoamaa mail.inet.fi en käytä mihinkään.

ktt72
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos

@irritus  kirjoitti:

Muutenkin, jos käyttää porttia 25, tulee aina olla varasuunnitelma valmiina sen varalta, että postin tulo loppuu salaperäisesti. Näin on käynyt mm. Kymen puhelimen asiakkaille Elisan ostettua operaattorin.

Esimerkiksi tämänlaisia tapauksia varten DNS:ssä on SMTP-tietueille backup-tietueet. Tietysti sitten backup-palvelimesta pitää tulla tieto, että "heips, nyt on jotain mätää, posti ei enää kulje, kuin ennen".

@JoonasLam  kirjoitti:

@ktt72  kirjoitti:

Hyvä, kiitos.

Tähän odotellaan varmistuksia niin vastaillaan pikimmiten kun on tähän varma tieto tarjolla.

Kiitos tähän asti kaikille. Odotan vielä tätä varmistusta, niin pääsen sitten eteenpäin.

irritus
Konkari
  • 526 custom-general.kudos
  • 896 custom-general.replies
  • 81 custom-general.solutions

Löysin tällaisen sivun Telian sulkemia portteja ja protokollia koskien:

Tietoturvatoimenpiteet Telian verkoissa

Tämän mukaan portti 25 on suljettu ulospäin, mutta sisääntulevasta liikenteestä ei ole mitään mainintaa. Onkohan se nykyään sitten auki? Muistelen, että vielä vuonna 2013 portti 25 oli kiinni molempiin suuntiin.