Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Ollilei
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

CGA2121 DHCP FAILED

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moikka, kaapelinetti on viime aikoina vikaillut yhteyden katkeamisella ja packet lossilla.

Logi on täyttynyt seuraavista virhekoodeista:

 

D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response.

- D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received.

- D3.0 - DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response.

- I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID.

- E102.0 - SW Download INIT - Via Config file hml1-m1000.cm

- E106.0 - SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

 

Nuo kaksi viimeistä viittaa vissiin siihen että modeemi boottaa? Yhteys palautuu kyllä yleensä minuutissa takaisin katkoksesta. Docsis arvot näyttää olevan kunnossa.

 

                              SNR| Power Level
17QAM25641.74.2
1QAM25636.7-3.5
2QAM25636.6-4.4
3QAM25637.2-4.3
4QAM25638.0-3.6
5QAM25638.1-2.9
6QAM25638.8-2.5
7QAM25638.9-2.1
8QAM25638.7-2.1
9QAM25634.5-2.2
10QAM25638.8-1.8
11QAM25638.7-1.3
12QAM25638.9-1.3
13QAM25638.9-1.5
14QAM25638.3-1.6
15QAM25638.5-1.5
16QAM25638.7-0.9
18QAM25641.44.0
19QAM25641.43.6
20QAM25641.13.3
21QAM25641.93.2
22QAM25642.02.7
23QAM25642.02.3
24QAM25640.81.9
US Channel IDUS ModulationUS Power Level
1QAM6446.5
2QAM6446.5
3QAM6446.5
4QAM6446.5

 

CGA2121 hoitaa liikenteen ja on kytkettynä Asuksen AC3200 modeemiin, joka on access point modessa.

Taloon on vaihdettu uusi multimedia antennirasia päätevastuksineen, RG7 coax kaapeli taloon tulevalle kaapelille asti ja jako hoidettu Telesten 3DSE2 haaroittimella.

 

Alueella on tuntunut olevan paljon vikoja ja vikailmoituksia on saanut tehdä reilusti. Aikaisemmin vikaili useasti nostamalla upstream powerin 57, jolloin yhteys kateili. Nyt ilmeisesti tuo on korjattu. Kaksi asentajaa on myös käynyt mittaamassa sisäverkkoa ja signaali on ollut aina lähes täydellinen.

 

Onkohan tuo modeemi vaan vikaantunut, vai miten tätä lähtisi selvittämään?

 

 

 

 

49 vastausta
HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 871 custom-general.replies
  • 76 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Lähetyskanavien tehon noustessa on oletettavaa, että jossain kohtaan koaksiaalikaapeliyhteyttä on häiriötä. Modeemi siis yrittää "huutaa" lujempaan, kun signaali heikkenee. Yleensä lähetystehon nousu aiheuttaa lisää kohinaa, joka taas häiritsee itse datayhteyttä ja voi aiheuttaa katkoksiakin. Tämän häiriön alkuperäistä aiheuttajaa tulisi nyt siis selvittää. Yleensä ensimmäiset tarkistuksen kohteet on modeemilta lähtevä kaapeli ja antennipistoke, onko niissää löysää liitäntää tai johdossa murtumia. Mutta selvästi sinun kohdallasi on sisäverkkoa jo tutkittu ja mitattu olevan kunnossa.

En tiedä kun et maininnut tekstissäsi, mutta olitko jo kokeillut vaihtaa tuota antennikaapelia modeemin ja antennipistokkeen väliltä? Koska mitattuna signaali on hyvä pistokkeelle asti, voisiko viimeinen pätkä eli kaapeli modeemille olla syynä? Tämä kannattaa tarkistaa esim. toista kaapelia testaamalla. Jos kyseessä on uusi kaapeli ja molemmat päät on kiristettynä eli hyvin kiinni, ei ongelma liene siinäkään.

Näiden tietojen perusteella sanoisin, että häiriön syytä on tärkeää etsiä myös verkon puolelta. Tämä prosessi käynnistyy, kun otat yhteyttä asiakaspalveluumme ja saamme asiakastiedot auki. Asiakaspalvelumme käy vielä läpi näitä testauksia ja ajaa ensimmäisen testin linjalle. Suosittelen ottamana esim. puhelmitse tai chatissa (Minun Telia -sovelluksellakin pääsee) yhteyttä silloin, kun häiriötä tai pätkintää esiintyy. Silloin linjatesti pystyy havaitsemaan jos lähetysteho on suurempi. Siitä sitten homma etenee verkohallintaan, jotka myös seuraavat toimivuutta ja viimeiseksi tarvittaessa paikalle lähetetään asentaja tarkistamaan verkon kunto.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

Ollilei
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Rasian ja modeemin väliin olen koittanut kolmella eri kaapelilla. Laitteen mukana tulleella, antenniliikkeessä teetätetyllä ja nyt viimeisimpänä itse tehdyllä.

Ei ole ollut mitään vaikutusta. Vikailmoituksia olen tehnyt viimeisen vuoden aikana kymmeniä. Ja alkuvuodesta löytyikin vikaa kadulta vahvistimesta, jossa oli liikaa vaimennusta. Tämä DHCP errori ja yhteyden katkeilu ilman lähetyskanavien  tehon nousua on verrattain uutta. 

 

En oikein tiedä miten tätä lähtisi tutkimaan, kun asentajan rasiasta mittaama signaali on priimaa ja asiakaspalvelun linjatestit näyttää menevän läpi.

Viimeksi käynyt asentaja oli tosin uusi, eikä ollut koskaan vielä käyttänyt testeriä ja luetti testit etänä. Liekkö jotakin olisi jäänyt huomaamatta...

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 871 custom-general.replies
  • 76 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Ollilei  kirjoitti:

Rasian ja modeemin väliin olen koittanut kolmella eri kaapelilla. Laitteen mukana tulleella, antenniliikkeessä teetätetyllä ja nyt viimeisimpänä itse tehdyllä.

Ei ole ollut mitään vaikutusta. Vikailmoituksia olen tehnyt viimeisen vuoden aikana kymmeniä. Ja alkuvuodesta löytyikin vikaa kadulta vahvistimesta, jossa oli liikaa vaimennusta. Tämä DHCP errori ja yhteyden katkeilu ilman lähetyskanavien  tehon nousua on verrattain uutta. 


Testit on siis tehty ja sisäverkko on kunnossa näillä tiedoilla. Miten tämä CGA2121 reititin, oletko kokeillut sen jo palauttaa tehdasasetuksille eli resetoinut? Eli laitteen takapaneelista löytyvä Reset- nappi pohjaan 10 sekunnin ajaksi. Jos tämäkään ei auta, tulisi testata toista kaapelimodeemia. Telia Kaupoilla (EI Mini-palvelupisteillä) on yleensä lainareitittimiä, joilla yhteyttä voi myös kokeilla ja rajata ongelmaa, se joko jatkuu toisellakin reitittimellä tai sitte ongelma jää tähän sinun reitittimelle.

 

 


En oikein tiedä miten tätä lähtisi tutkimaan, kun asentajan rasiasta mittaama signaali on priimaa ja asiakaspalvelun linjatestit näyttää menevän läpi.

Viimeksi käynyt asentaja oli tosin uusi, eikä ollut koskaan vielä käyttänyt testeriä ja luetti testit etänä. Liekkö jotakin olisi jäänyt huomaamatta...


Kaapeliverkossa häiriötä voi ilmetä myös vain hetkittäin, jos jostain joku laite alkaa aiheuttamaan häiriötä verkkoon, esim. vanha televisio samassa kaapeliverkossa voi aiheuttaa käynnistyessään / käytössä häiriötä. Tälläiset hetkelliset häiriöt ei sitten näy testeissä, jos häiriötä aiheuttava laite ei ole käytössä juuri silloin. Tälläinen on varsinkin kerrostaloissa varsin mahdollista, mutta myös rivitaloissa ja omakotitaloalueella. Tälläiset pyritään havaitsemaan myös meidän verkonhallinnan toimesta seurannalla, kun häiriöilmoitusta tutkitaan.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

Ollilei
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tehdasasetuksille palautusta olen koittanut useamman kerran. Ei vaikutusta.

Asun Varkaudessa ja täällä ei ole enää Telian palvelupistettä. Lähin taitaa olla Kuopiossa, niin ei kehtaisi ajella 150 km modeemia lainaamaan.

 

 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 871 custom-general.replies
  • 76 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Ollilei  kirjoitti:

Tehdasasetuksille palautusta olen koittanut useamman kerran. Ei vaikutusta.

Asun Varkaudessa ja täällä ei ole enää Telian palvelupistettä. Lähin taitaa olla Kuopiossa, niin ei kehtaisi ajella 150 km modeemia lainaamaan.


Ymmärrän, lainamodeemin testi ei ole siis mahdollista tässä. Suosittelen vielä lähettämään meille palvelupyynnön, eli häiriöilmoituksen kirjautuneena tai olemaan meidäna asiakaspalveluun yhteydessä. Ota muutamia esimerkkejä ylös katkoksien ajankohdasta ja mahdollisista logi-tiedoista. Toistuvasti katkovaa yhteyttä tutkitaan sitten verkonhallinnan toimesta tarkemmin.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

Ollilei
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Sitten mentiinkin pari päivää ilman ongelmia, kunnes äsken taas pätkäisi. Tuntuu että on pätkäissyt useammin samaan aikaan. Noin kello 18:10.

Nyt näin modeemin hallintasivuilta että katkoksen aikana upstream nousi 51 dB ja modulaatio tippui kahdelta kanavalta QAM32. Logiin tuli 15 erroria.

Yhtyes palautui noin minuutin jälkeen.

 

R7.0 - Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC

R5.0 - Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out

R4.0 - Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out

D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response

D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received

D3.0 - DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response

I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID

E102.0 - SW Download INIT - Via Config file hml1-m1000.cm

E106.0 - SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

 

Pitää tehdä tästä nyt uusi vikailmoitus ja toivoa että löytyisi jokin ratkaisu, eikä tulisi taas samaa geneeristä "Hei vikailmoituksesi on nyt käsitelty" viestiä, vaan vikaa lähdettäisiin oikeasti etsimään.

 

lisäystä: Viestiä kirjoitellessa yhteys katkesi taas. Downstream ja upstream kanaviin jäi vain yhdet kanavat ja us poweri nousi 57 dB.

Logiin tuli samaisia virhekoodeja 17kpl.

 

 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 871 custom-general.replies
  • 76 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Ollilei  kirjoitti:

Sitten mentiinkin pari päivää ilman ongelmia, kunnes äsken taas pätkäisi. Tuntuu että on pätkäissyt useammin samaan aikaan. Noin kello 18:10.

Nyt näin modeemin hallintasivuilta että katkoksen aikana upstream nousi 51 dB ja modulaatio tippui kahdelta kanavalta QAM32. Logiin tuli 15 erroria.

Yhtyes palautui noin minuutin jälkeen.

 

Pitää tehdä tästä nyt uusi vikailmoitus ja toivoa että löytyisi jokin ratkaisu, eikä tulisi taas samaa geneeristä "Hei vikailmoituksesi on nyt käsitelty" viestiä, vaan vikaa lähdettäisiin oikeasti etsimään.

 

lisäystä: Viestiä kirjoitellessa yhteys katkesi taas. Downstream ja upstream kanaviin jäi vain yhdet kanavat ja us poweri nousi 57 dB.

Logiin tuli samaisia virhekoodeja 17kpl.


Kyllä vikailmoitus on juurikin oikea tapa edetä tässä, verkonhallinta pääsee tutkimaan mahdollisia syitä lähetystehon nousemiseen. Kirjoitithan ilmoitukseen näistä esimerkeistä ja siitä, että pätkintä toistuvaa, vaikkei jokapäivistä? Vikailmoituksen ensimmäinen käsittelijä voi ajaa ensimmäisen testin silloin, kun yhteydessä ei näy häiriöitä, mutta tätä tuleekin seurata pidemmällä aikajaksolla ja tutkia tarkemmin. Nyt vain odottaisin lisätietoja mitä tulee vikailmoituksesta. Kerro toki myös tänne ketjuun, miten häiriön ratkeaminen etenee.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 68 custom-general.kudos
  • 387 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Upstreamin oireet viittaisi verkon ongelmiin. Kohina tiputtelee modulaatiota ainakin, laitevika temppuilee oudosti, esimerkiksi kypsymässä oleva terminaali. Tekninen tuki näkisi ongelmat ja pystyvät pistää nurkat seurantaan. Asiakkaana räpiköi ensin asiakaspalvelun kanssa, joka kääntää herkästi asiakkaan ongelmiksi ja ongelmanratkaisu viivästyy sekunneista vuosikymmeniin. 

 

Hupaisaa ohje on kyllä aina joka välissä resetoida modeemia, itse en ole resetoinut modeemia moneen vuoteen ja silti modeemi käy ja kukkuu. Sen verran rasittava konffattava, kun käytän modeemia sillattuna. Buuttailunkin modeemille olen ulkoistanut valvontaa tekevälle pistorasialle, joka pingin reagoimattomuuteen reagoi buuttamalla modeemin. 

 

Pointsit alustustuksesta, erittäin hyvä alustus ensimmäisessä viestissä. 🙂 

mjdrama
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 10 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei Telia olen yrittänyt nyt jo useampaan kertaan laittaa viestiä foorumille, kaikki flägätään roskapostiksi, yritin avata uutta säiettä ja vastata vanhoihin. Mistähän tuo johtuu? Sisälsi litanian modeemin logeja.

Tämän osion uusimmat keskustelut